Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 24. juli 2015 i alle områder

  1. Ble noen mil bak rattet i dag, ja. Og større glis skal man nok lete lenge etter. All skepsis til fargevalg er borte, Quartz Grey er en fantastisk flott farge, og synes ikke den gjør seg så aller verst mot de svarte detaljen til Sportline. Er utrolig fornøyd så langt! Fikk knipset et par bilder under første kjøretur.
    5 poeng
  2. Da har det faktisk kommet ny kartoppdatering allerede. Kom dere inn på http://updateportal.skoda-auto.com/ og oppdater kartverket deres.
    5 poeng
  3. DER var den endelig på plass, etter noe venting ja. Deilig. Fullspekka og fin :-) Nå skal den få stå å kose seg til jul for jeg stikker til syden :-P
    5 poeng
  4. Tok ut Kodiaq,n i går! Kjempefornøyd så langt! Mange som snur hodet når jeg kommer kjørende..??
    5 poeng
  5. Tadaaaa :-) image2016-12-13-131627.pdf (krever innlogging)
    5 poeng
  6. De fleste syntes jo det er gøy med duppeditter og nye fancy ting man bare så vidt har hørt om og om enda mindre sett i bruk. Nye biler kan være stappfulle av slikt og med brukermanualer svære som Encyclopedia Britannica. Gunstig pris på utstyr i forhold til konkurrentene kan sikkert være viktig for mange ved valg av bil. For egen del var det hovedsakelig èn grunn til å kjøpe Skoda: totaløkonomien. Jeg kjører 30.000 km + i året på østlandsveier, stort sett finansiert av ferdig skattede kroner (1700.- i fradrag 2016). Hovedsakelig 70 og 80 soner, nesten frie for forbikjøringsmuligheter. 4 fotobokser til jobb og 4 bokser hjem + en snittmåler gjør kjøreturen til en kjedelig rutinemessig reise mellom A og B. Jeg tror ikke skinn, sobel eller isbitmaskin ville gjort den turen særlig mer givende. Jeg hører mest på lydbøker når jeg kjører og trenger dermed heller ikke 178 db fra en sub under baksetet, ei heller 8 memory-innstillinger på førersetet siden både bilen og jeg husker at jeg er 196cm og ikke liker å ligge når jeg kjører. Bilen har akkurat rundet 200.000 på snart 6 år og ny EU-kontroll venter. Varsellampene har begynt å melde seg (de ekte som forteller om filtere, ESP, følere på bremsklosser osv.) og de koster litt å slukke når det ikke bare er å bytte klosser, kjøre varm motoren eller etterfylle clutcholje. Nå forsvinner snart de ordentlige bilene til fordel for batteribiler og dermed har jeg sikkert renset min siste EGR-ventil, byttet siste registerreim og ikke minst sluttet å irritere meg over at ingen har villet lage (jeg er sikker på at det er viljen som mangler) et partikkelfilter som ikke går tett. Mine tanker går til de siste EU-kontrollene for fossile biler med blinkende lamper som det koster masse penger å slukke for å få bilen godkjent. Se bare hvor lite skade det skal være på en moderne bil i dag før den blir vraket. Det koster å erstatte 13 airbagger og 12 følere i støtfangeren som skal redde deg fra å kjøre i naboens hagemur.
    4 poeng
  7. Bestilt: 15.des 2016. Levert: 22.aug 2017. Farge: Lava Blå Felger: 19’’ Sirius Ekstra utstyr i bilde under. Sovepakken og EL setene gjorde ventetiden ekstra lang, men du verden for en god følelse når vi endelig kunne hente den. Fantastisk god bil ? edit: lakkbehandlet med Ditec Ceramic Ultra full pakke hos Kokstad Bilpleie.
    4 poeng
  8. Heisann, denne tråden hadde jeg glemt. Det er på tide med en oppdatering, ser jeg. Jeg snakket med forhandleren min om dette før vi skulle dra på sommerferie. Fenomenet hadde oppstått bare den ene gangen. De hadde ikke vært borti noe tilsvarende. Servicemarkedssjefen sjekket data'n for tilsvarende rapporter og sprengskisser av systemet uten å komme til noe entydig konklusjon. Men han foreslo at jeg kunne få prøve et påfyllingslokk fra en av demobilene, en bil han kjørte endel selv. Dermed byttet vi lokk, og vi dro på ferie. Han ville at vi skulle gi tilbakemelding, og det gjorde jeg: alt var helt normalt. Da kunne han fortelle at han hadde opplevd det samme som meg, det var altså noe galt med tankluftingen gjennom påfyllingslokket. Og han hadde ordnet med nytt lokk til demobilen. Supersmidig og flott gjort! Er det ikke sånne små ting som tas med i vurderingen på hvilket bilmerke man skal kjøre, også ved neste bytte?
    4 poeng
  9. På torsdag ble bilen endelig hentet! Det har dessverre vært lite tid til bil pga jobb, men jeg har fått lekt meg litt. Det første jeg merker når jeg setter meg i bilen at premium følelsen er tilstede. Mange små detaljer som er et hakk opp fra min tidligere Octavia. Den enorme plassen er jo umulig å ikke legge merke til. Min venn på 195 cm stilte inn førersetet slik han ville og kunne fint sitte bak seg selv. Da jeg (172 cm) satt meg i passasjersetet og vennen bak kunne vi ha baksetene i fremste posisjon og fortsatt sitte med OK plass. Det var ikke romslig plass, men vi kunne fint sittet slik i noen timer. Setene er komfortable og jeg liker den høye sittestillingen. Dette er ingen racer med sine 150 hk, men for mitt bruk tror jeg dette vil være mer enn nok. Jeg la også merke til at jeg syns servoen var veldig lett i lav hastighet og strammere i høyere hastigheter, noe jeg liker. Bakluken er lett å åpne/lukke med foten (sensor) - en lett og rett bevegelse av foten inn under midten av bakluken. Den kan også åpnes via nøkkelen og lukkes om du er ca. 2 m eller nærmere bakluken. Endelig er det også mulig å lukke bakluken med knappen inne i bilen - den må holdes inne til bakluken er helt lukket. En praktisk plass for oppbevaring av delingsnettet finner du bak baksetene (se egen tråd under Kodiaq for bilder og forklaring). Canton lydanlegget er fyldig og langt bedre enn Canton anlegget i Octaviaen jeg hadde. Det er en artig løsning på subwooferen - den er festet i rommet inne i reservehjulet og må fjernes dersom man skal benytte seg av reservehjulet. Den nye skjermen er veldig klar og responsen er god. Android Auto fungerer veldig bra. Det er lett å bruke Spotify eller Google Maps. En hyggelig dame kan også lese opp meldinger fra f.eks. WhatsApp. Jeg har en liten 4G router som jeg kan bruke i bilen, men jeg ser ikke helt at jeg kommer til å bruke de funksjonene som blir tilgjengelig. Personlig har jeg "tvangstanker" når det kommer til å låse biler, jeg husker ALDRI om jeg har låst bilen. Og da er jeg helt forelsket i Skoda Connect appen som viser status på bilen. Det er også mulig å se hvor bilen er parkert, og om du fortsatt ikke finner den kan du starte blinklys og hornet. Disse funksjonene virker uten 4G router. Dette er noen av erfaringene jeg har gjort meg på mine 30 km.
    4 poeng
  10. For litt over to år siden ble det i hjemmet her avgjort at behovet var der for en større bil. Vi var da en familie på tre, ønsket å bli fire og av fritidsinteresser finner vi blant annet ski, fiske osv, så vår daværende 2007 Audi A4 stv begynte å bli liten. Jeg må stå frem som godt over gjennomsnittet bilinteressert så alt fra farge, felger, detaljer, motor, interiør, alt har noe og si. Audien var forøvrig en 1.8 turbo 163 hk (chippet til ca 200hk) full s-line (interiør, eksteriør og understell) delskinn, multitronic, med fargekombinasjon rød med svart optikk (svart grill og takrails), en veldig pen og god bil, men den hadde gått ca 140 000km og som nevnt så var plass en av hovedårsaken, vi ønsket også 4hjulstrekk på neste bil. Letingen var igang, og da bruktbilmarkedet, og ettersom fire siste biler har vært audi/vw så var det type nyere a4, a6 og passat som var i fokus. Den første bilen vi prøvde var en 2012 audi q5 2.0 tdi quattro, men dette var en høyere a4 i miniformat å prisen var 460 000kr, mindre plass enn i a4'n vi hadde til og med, så den ble glemt. Påfølgende året prøvde jeg ulike biler men det ble alltid en konflikt mellom pris, km/årsmodell, utstyr/utseende. Januar 2016 lånte jeg en 2015 audi a4 s-line allroad 2.0tdi quattro 190hk 400nm med s-tronic automatkasse, og det var en drøm å kjøre, den kom seg fram hvor som helst i dypsnøen og s-tronic kassa giret så sømløst og fint. Innvendig var bakseteplassen litt større enn på vår a4, det samme med bagasjeromsplassen, bra med ekstrautstyr, den var hvit ( ikke min favorittfarge) hadde gått 30 000km og prisen var 560 000kr. Med en sånn pris på bruktbil begynte jeg å undersøke hva koster det med en helt ny bil, med tanke på garantier osv så er det en viss sikkerhet i å kjøpe nytt, turet inn på nybil avdelinga til audi på møller i molde, satte meg ned, tegnet bil etter mine ønsker, a4 2.0 tdi (ikke allroad) 190 hk quattro s-line, s-tronic osv....... Jeg datt litt ut da vi passerte 700 000kr, men endte vel på en 730-740 000kr til slutt, det slo jeg fra meg før jeg var kommet til utgangsdøra. Etter et par dager fikk jeg psyka meg opp til å få tegna en vw passat, samme motor, 4motion, highline med noe R-line detaljer og noe ekstrautstyr (gikk ikke bananas) 630 000kr. + at møller hadde en fantastisk kampanje etter diesel skandalen som ga hele 10 000kr i rabatt.....hrmf.... Møller fikk akkurat inn ny demobil da passat alltrack med 2.0 tdi og dsg kasse og jeg lånte den i en dag, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det men jeg fant meg ikke tilrette i bilen, kjørekomfort var ikke tilstede, setene var ikke særlig behagelig, ble rett og slett skuffet. Forventningene følte jeg heller ikke va spesielt høye, jeg var godt forberedt på at audi er hakket hvassere og en såkalt premium klasse bil og vw er folkebilen, men jeg og bilen kom ikke over ens:-) Etter dette inntraff en liten depresjon, mareritt om natta om å finne japse bil i garasjen, angst for bilforhandlere og planer om å kjøpe familie-busskort. Men så kom dagen da en bekjent av meg nevnte i en bildiskusjon: "har du sjekket ut skoda da?" Jeg kikket rart på ham og tenkte: "skoda?!!" "Fattigmannsaudien?!!" "Østblokkkassa" "som rimer på lada?!!" Men av ren høffelighet svarte jeg: "kanskje det ja, det er jo fornuftige biler." Jeg mener forøvrig jeg sverget for mange år siden på å aldri kjøpe en "fornuftig" bil, men jeg tok faktisk turen innom skoda forhandleren den dagen. Der ble jeg møtt av to hyggelige karer som jeg slo av en prat med og som viste meg litt rundt, jeg la med engang merke til superben, jeg var ute etter mer plass, og er det en ting superben har så er det plass, led stripa i frontlyktene, grillen, hekken, et vakkert design utvendig og inni. Jeg lånte med meg en superb 2.0 tdi 190 hk 4x4 l&k den dagen, og koste meg stort, for meg så lå superben 3-4 hestehoder foran passat'n jeg lånte tidligere, i forhold til kjørekomfort, utseende, løsninger, motor og drivlinje var lik på superb og passat men for meg så virket superben litt råere (mulig bare i hodet mitt). Jeg var sjokkert over den forskjellen som tidligere var markant mellom vw og skoda ikke bare var borte, det hadde snudd. Da jeg leverte superben snakket jeg med en som tidligere jobbet som mekaniker hos audi/vw i molde og nå jobbet hos skoda, han fortalte at det skrues myyye mer på sånn som f.eks golf kontra octavia, enda de er bygget på samme plattform, samme deler osv. Etter dette møtet mitt med skoda var jeg blitt mer nysjerrig, jeg likte superben, men den manglet litt sportslighet, jeg ble tipset om sportline versjonen som skulle komme, men det ble for lenge å vente, kona hadde fått kul på magen og vi skulle bli 4 om 5mnd'r, så vi kunne ikke vente. Selgeren på skoda bladde opp et hefte som det sto Skoda Octavia Vrs på "nå også med 4x4".... Dagen etter var bestillingen sendt: Skoda Octavia Vrs 4x4 dsg 2.0 Tdi 184 hk 380nm Race blue Black pack X-treme 19" felger Svart skinn med røde detaljer Amundsen Vinterpakke Front assist Osv, osv Pris ble 499 000kr inkludert packline fx suv skiboks og whisbar takholdere montert. Må innrømme jeg kjente på en viss panikk da jeg gikk fra forhandleren og hadde brukt en halv million på en skoda:-) Så var ventinga igang, gleda meg som en unge eller to, og omsider kom dagen. Inne på Slatlem Molde sto herligheten, fikk nøkkelen, startet opp og brommet avgårde etter en kjapp gjennomgang av bilen. Da gikk turen fra molde til trondheim på påskeferie, ca 4 timers kjøring, hadde det ikke vært for kone og barn kunnet jeg kjørt til kirkenes i et strekk, en fantastisk god bil, liten og lett som en golf, men plass som en passat, null problem for godt voksne folk å sitte i baksetet med god plass til beina og gigantisk bagasjerom. Motoren leverer godt med krefter og jeg elsker dsg kassa, selv om nå etter et år med bilen begynner jeg å bli litt gira på å få hentet ut litt mer hk av den, min lokale tuner lovet rundt 230hk og 450nm etter software tuning, det er litt heftigere enn vrs 230 til og med. Og nå et år etterpå er jeg like eller kanskje mer fornøyd enn første turen fra forhandler. Og aldri før har jeg motatt så mange komplimenter om bilen min som dette siste året, vilt fremmede kommer bort til meg og spør meg om bilen, og synes den ser så fantastisk ut, det kom en kar i 40-50 åra bort til meg på trelasten her i byen og spurte om den blåe octaviaen var min, det bekreftet jeg villig, han fortalte da han hadde hatt en superb inntil 6mnder siden da han skulle oppfylle guttedrømmen og kjøpte en relativt dyr mercedes e klasse, noe som var katastrofalt, mye tekniske problem med bilen + at det ble ikke det spranget kvalitetsmessig som han trodde det skulle bli fra skoda til mecedes, han hadde da bestemt seg for å kvitte seg med mercedesen for så å kjøpe seg skoda igjen, men han var usikker på om han skulle ha superb el octavia, uansett ble det bedre enn det mercedes søpla sa han... For et par uker siden stoppet en kar i en fancy bmw 5 serie ved siden av meg og rs'n, og skrøt hemningsløst over utseende på bilen og over skoda som virkelig er blitt noe av det beste på bilmarkedet ang kvalitet og holdbarhet, jeg sier meg hjertens enig. Tiden der storebror audi og vw kan kikke nedpå lille tjekkiske skoda å hånlig riste på hodet er over, audi har vel detaljer som er bedre litt bedre støyisolering o.l, men når de detaljene koster over 200 000kr da er det ikke verdt det. Jeg skammer meg over de gangene jeg selv har sittet på min kjepphøye audihest og fnyst over de fornuftige skodaene, når i realiteten det var meg som er den mindre smarte som betaler store summer for at bilen skal ha fire ringer i grillen. Etter et år og 15000 km i min vrs tror jeg nok neste bil også blir i skoda familien, har en drøm om at octavia vrs skal komme med 2.0 tsi 280hk 4x4 evt 300hk som Golf R, men etter at superb kom som sportline så blir det nok 2.0 tsi 280 hk 4x4 tror jeg. Hvis jeg må si noe negativt om akkurat mitt bilkjøp så: apple car play, vært bedre hvis man ikke trengte ledning. Innpress på felger ligner ikke grisen, for at xtreme felgene skal flukte noenlunde med hjulbuen må en på med 20mm spacere, ser ikke så veldig bra ut at felgene sitter så dypt inni hjulbuen. Støy, men hovedsaklig pga pirelli dekka som er med orginalt, mulig at det er uvant med diesellyd og, er tross alt den eneste tdi'n jeg har hatt. Led lys, når led teknologien er i kjørelyset kunne de kostet på seg led i kupe, fotbrønner, skiltlys bagasjerom osv, kanskje til og med i tåkelys, de osram pærene som står i orginalt gir et meget gult lys som ikke står i stil til led og bi-xenon hovedlysa. Asr stabilitetsprogrammet går ikke å koble fullstendig ut, litt kjedelig når en skal leke i snøen:-) Og dette er bagateller, noe av det kan fikses enkelt. Så alt i alt er jeg nå ikke bare skoda eier, jeg er stolt skoda eier:-)
    4 poeng
  11. Jeg var å så på beistet i går. Ja, bilen var stor Bilen som var på det roadshowet jeg var på var Style utstyrspakke, Quartz Grey, 5 seter, 19" felger Triglav Antrasitt. Det var ikke panorama tak i den bilen. Bilen er utstyrt etter Sveriges Style og har derfor del skinn seter. Bagasjerommet var stort og ved hjelp av et A4 ark så estimerte jeg at dybden i bagasjerommet var ca. 5-10 cm kortere enn Octavia. Allikevel virket rommet større i Kodiaq, mulig det er pga. bredde og høyde. Når vi skjøv de bakre setene frem så var Kodiaq vinneren. Noe jeg ser på som viktig er at det i motsetning til Octavia nå er mulig å lukke bakluken fra førersetet. Det var behagelig og praktisk å kunne endre vinkelen på ryggen i baksetet. Jeg likte også at ryggen låser seg når den legges ned. Da fører setet ble kjørt så langt bak som mulig med normal vinkel på ryggen hadde en mann (gjetter han var ca. 185) i baksetet fortsatt et par cm klaring til knærne. Det som likevel var temaet for flere jeg snakket med var at det var for lite plass for en familie på fem med flere barneseter. Argumentene var at det midtre setet var for smalt og plassen bak ikke var bred nok. Det var en kamp om førersetet og derfor hadde jeg ikke mye tid der. Setene var behagelige, men jeg trenger nok litt tid til å bli vandt med å sittestillingen i en SUV. Premium følelsen av bilen er tilstede, den ga meg samme inntrykk som Superb - og det virket som at den var litt mer påkostet enn Octavia. Likevel er det (som forventet) noe mer plastikk enn i VW bilene. Da jeg så bildene av siste Passat likte jeg de veldig godt, men da jeg så bilen live så syntes jeg at fronten var litt butt. Akkurat det samme var det med Kodiaq. Totalt sett så er jeg veldig imponert! Jeg gleder meg til å få denne bilen - Ja, etter en utrolig lang prosess med leasingselskapet så er bilen i bestilling! Gleder meg også til prøvekjøring i mars. Av informasjon om leveringstid så ble jeg fortalt at "Barnepakken" har produksjonsstart uke 11, og el. seter uke 13 (mulig det var 14, men jeg husker ikke helt). Bilen min kan leveres tidligst uke 19, men jeg forventer levering i juni.
    4 poeng
  12. Det skrives alltid om det å gjøre bilen vinterklar og jeg tenkte å komme med et innlegg her for å oppsummere hva "eksperter" mener man bør gjøre. Samt ta med en del jeg selv har erfart opp gjennom årene. Silikonstift på listene rundt dører og bagasjeluken er det jeg merker mest effekt av i løpet av vinteren. Her slipper man dører og luke som sitter fast og i verste fall kan ødelegge gummilistene. Silikonstift før man kjøpt på de fleste, om ikke alle bensinstasjoner. Låsspray er greit å ha dersom du har en god gammeldags nøkkel som du låser opp bilen med, igjen, dette får du kjøpt på de fleste bensinstasjoner. Bare tenk på hvor du oppbevarer sprayen, den hjelper ikke om den ligger i hanskerommet. Behandler gjerne litt FØR du får problemer også. Frontruten bør være ren og pen, også innvendig, lav sol og blank asfalt er ingen god kombinasjon, en skitten frontrute gjør ikke dette noe bedre. Her er tipsene mange. Glassrensprodukter, eller alkoholbaserte produkter gjør seg bra her. Bruk enten en microfiberklut for glass, eller lofrittpapir. Pass på å få med deg alt produkt slik at ikke noe ligger igjen og lager skjolder (skal i teorien ikke skje om du bruker egnet glassprodukt). En ren frontrute dugger mindre og sjansen for isdannelse innvendig blir mindre. Hvordan er frontruten utvendig? Steinsprut og sprekker bør utbedres før de gjør vondt værre. Ved skifte fra kaldt til varmt kan små sprekker/steinsprut utvide seg raskt. Få vurdert om du bør bytte frontruten din. Har du kasko eller delkasko koster skift av frontrute rundt 2000,- ved skade (avhengig av din forsikring). Skift slitte viskerblad, og bytt i løpet av vinteren om de mister egenskapene sine eller vask dem skikkelig. Slitte viskere som drar rundt på gammel møkk sliter raskt på frontruten din. Har du oppvarmet frontrute så styr unna isskrapen, bruk heller litt ekstra tid på å la varmetrådene ta isen! Spylervæske som tåler mange minus er vel og bra, en ekstra kanne er alltid greit å ha med i bilen! (prøvde meg på litt rim her). Ikke bruk kondensfjerner, gammel triks som nå er ut. Kondensfjerneren tørker ut pakninger og deler av innsprøytningssystemet. Vinterdekkene er kanskje det aller viktigste, 4 mm er det NAF anbefaler som minstemål før det blir aktuelt med bytte. Det er flere emner på forumet om vinterdekk: Sjekket dekktrykket etter du la om? Ulikt lufttrykk vil kunne slite dekkene dine. Hvilket lufttrykk som er anbefalt for din bil står som regel på innsiden av tanklokket, i karmen på førerdøren eller i instruksjonsboken. Flere steder står det at man anbefaler å fylle 10% over på vinterdekkene, dette for å unngå unødvendig slitasje, samt få best grep. Må du bytte felger, husk at det finnes egne felger tilpasset vinterbruk, disse gjør at snøen ikke pakker seg inn i felgen. Felgene er også tilpasset å tåle saltede veier! Har du en litt eldre bil kan det være greit å sjekke ladespenningen på batteriet ditt. Ladespenningen kan et bilverksted hjelpe deg med. Den bør være minimum 14,4 V. Evt. finnes det rimelige produkter på biltema. Når ble frostvæsken på din bil kontrollert sist? Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Sjekk dette selv i henhold til innstruksjonsbok, eller få et verksted til å hjelpe deg med det. Det blir fort mørkt, veldig mørkt (i alle fall her jeg bor). Fungerer lysene som de skal? Med det samme kan du sjekke alle andre pærer også for å forsikre deg om at andre bilister ser deg like godt som du ser dem. Det er greit å være forberedt, i alle fall om du kjører en langtur eller to og disse i tillegg er på litt avsidesliggende veier, eller i de sene nattetimer. Jeg pleier alltid å ha følgende liggende i bilen: - Lue og votter (vell...det blir jo kaldt da..) - Et par pledd (har små små barn) - Lommelykt (ehm..lys..) - Snøkost / isskrape - Startkabler - Liten spade (Clas Ohlson har en fiffig liten sammenleggbar sak til 100 lappen) - Slepetau (moro å slepe opp folk som ikke er like flink som deg på veien) Har du motorvarmer/webasto? Vell, bruk den da! Bilen starter lettere. Et tips er at du må kjøre like lenge som webastoen går for å lade opp batteriet igjen. Dette kan du jo glemme om du har DEFA (eller liknende) og kobler deg til strømnettet. Kilde for dette er blant annet NAF, x antall artikler siste par år og egen erfaring. Vask av bilen før vinteren: En skikkelig vask av bilen er nødvendig før vinteren tar tak. Dette innlegget som omhandler vårshine er like aktuelt nå. Hovedpoenget er å få bilen mest mulig ren og gjøre det vanskelig for skitt og salt til å sette seg i lakken din. Husk hjulbuene på bilen, få de skikkelige rene og bruk en plastfornyer. Dette vil gjøre det mye bedre med tanke på pakking av snø. Skitne hjulbuer gjør det enkelt for snøen å legge seg godt inni hjulbuene. HUSK, selvom det er minus og vinter, betyr ikke det at man ikke kan vaske bilen. Det er faktisk mye viktigere å vaske bilen om vinteren enn f.eks. sommeren. Det er ikke like mye kos og like lett, men det går fint an. Oppskrift på dette kommer senere. Vask gjerne en gang i uka om du kan. Det er utrolig mye veistøy, salt og annet grums om vinteren. Sånn, da er det bare for dere andre å komme med tillegg, evt kommentarer på det som er skrevet her dersom dere er uenige eller mener noe bør endres, presiseres osv osv
    4 poeng
  13. I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    3 poeng
  14. Har du noen gang lagt merke til at bilen din lukter svidd gummi? Eller hører en viftelyd etter at du har slått av og låst bilen? En kompis av meg spurte meg nettopp om dette og lurte på om han hadde bremset altfor mye og svidd bremseklossene Jeg viste delvis svaret men måtte finne ut litt mer og tenkte derfor å dele dette med andre som kanskje lurer. Årsaken er som følger Alle Diesel biler har DPF, dieselpartikkelfilter, hvis jobb er å brenne partikler fra eksosen. Resten av teksten er lånt (strengt tatt bare stjælt) fra et engelsk forum, fritt oversatt av kjære Google. Skikkelig GOD norsk altså For å overholde utslippsgrenser for dieselmotorer må de fange opp store sotpartikler og brenne dem opp i mindre partikler som holdes i DPF, dette kalles "regenerering". Flere regenereringer finner sted under normal kjøring hvor eksosen er varm nok til å brenne av soten i DPF , dette er kjent som passiv regenerering. Når temperaturen i DPF ikke er varm nok for en passiv regenerasjon , injiserer ECU diesel inn DPF som brenner opp sot og er kjent som en aktiv regenerering. Når du stopper bilen halvveis gjennom en aktiv regenerering , vil bilen ofte lukte brent gummi og motorviften vil holde seg på å kjøle bilen.
    3 poeng
  15. Da er bilen hentet og kjørt 800km, og dette virker lovende😁 Fin Julepresang dette. Ønsker dere en God Jul🎄
    3 poeng
  16. Ja, dette var unektelig en god opplevelse. Det er jo alltid spennende med ny bil, men nå var det litt ekstra spennende syntes jeg. Dette er en mye større/høyere/mektigere bil enn jeg har hatt før. Det har vært en liten jobb internt hos oss får å få den igjennom som firmabil og gleden er jo ikke noe mindre nå som jeg har fått den. Jeg sitter mye høyere og rettere enn i Superben. Det liker jeg godt. Det er en god følelse å sette seg inn i bilen, fremfor å sette seg ned. Jeg synes oversikten ut inne i bilen er veldig god. jeg føler at jeg får mye bedre oversikt, selv om det kanskje ikke er så veldig mange cm det er snakk om. Kmstanden er 111, så det har ikke blitt så lange turen enda. Det er en behagelig stille bil. Jeg synes ikke det var utpreget vindstøy heller. Jeg har aldri hatt alcantara seter noen gang. Der sitter jeg som støpt fast. Skinnsetene i Superben kan jo bli litt glatte, så der kan jeg jo gli litt frem og tilbake under kjøring, men her satt jeg fast. Det er jo positivt, det. Som nevnt tidligere så er ikke min Amundsen med innebygd SIM-kort slot, og jeg har heller ikke en slik Car-Stick som @Core2Duo har fått med. Da blir det ørlite mer tungvindt hos meg å få bilen på nett. Det jeg må gjøre er å passe på å starte bilen, åpne iPhonen min på innstillinger for delt internett, plugge inn CarPlay USB ledningen - deretter kobler bilen seg på nettet automatisk. Litt mer bry, men det kommer jeg nok inn i. Jeg har ikke hatt Skoda-Connect før heller. Det var også en god ting kjenner jeg. Spesielt det at jeg kan skru på parkeringsvarmeren, uansett hvor jeg måtte være, og få isfri bil når jeg henter den på flyplassen f.eks. Ellers så er ikke de beskyttelseslistene for dørene med lenger. De ble borte på de nye 2020 modellene. Det tenker jeg var litt dumt, for jeg syntes det var en god idè. Digitalt instrumentpanel var også ganske gøy. Her er det ganske mange måter å ha visningen på. Siden det er så mange måter, så tenker jeg at dette kommer det til å ta tid for å finne ut hvordan man selv synes at utseende bør være. Jeg kommer sikkert aldri til å bli enig med meg selv.... 😂 Jeg synes fargen er utrolig spesiell. Jeg har prøvd å få det med på bildene, men det blei for vanskelig med telefonen. Fargen er Lava Blue. Så den er egentlig litt mørk blå, men i lyset så kan det virke som det er litt grønnskjær i fargen. Når sola skinner på oversiden av døra, så kan nedre del faktisk virke litt lilla. Dette er egentlig ganske artig å se på. Fargen endrer karakter ettersom hvordan lyser er. Alle farger endrer seg jo alt ettersom hvor lyst/mørkt det er, men dette spillet er spennende.
    3 poeng
  17. Ja ja, her er min kommende bil. Gleder meg veldig til å få den. Fått beskjed om at den kan være klar i uke 32. Har bestilt den i Cappuccino beige med beige skinninteriør. Til ene ungens glede og den andres skrekk ;-) Utstyr som er bestilt: SUN-SET, MØRKE RUTER PHONE BOX MED WIFI TRAFIKKSKILTGJENKJENNING MULTIRATT MED VARME TRANSPORTPAKKE - foldbart hengerfeste, foldebod, elektrisk bakluke med sensor, BUSINESS PAKKE STYLE SKINN - 18" Mytikas aluminiumsfelg, Ryggekamera, Amundsen navigasjon med Wifi, Interiør i skinn, Adaptiv Cruicecontrol, Kjørefeltassistent (Lane Assist), Køassistanse (Traffic Jam Assist), Ulykkesassistanse (Emergency Assist) VINTERPAKKE - varme i setene bak og parkeringsvarmer 16" CONTINENTAL U.PIGG Detaljer: 02 NANUQ SØLV Tror det skulle være det meste. Valgte ikke 4x4 da vi ikke har behov for det. Kjører stort sett rundt på Østlandet og de fotballbaner som finnes der, og en og annen tur over til Sverige.
    3 poeng
  18. Da var min trofaste Octavia gjennom 4 år og 80500km byttet ut med en Skoda Superb 280 TSi L&K som var gått ca 14000km da jeg hentet den. Nå var Octaviaen ganske greit utstyrt der det eneste jeg savnet var paddles og keyless, dette er nå på plass ?. Jeg satser på at jeg og Superben får mange trivelige mil ilag. Noen går fra Superb til Octavia mens andre går andre veien ?
    3 poeng
  19. Bilen ble litt forsinket fra lakkbehandling da han hadde brukt en del tid på skaden, så fikk den først ut fredag ettermiddag. Han har gjort parkeringsskaden meeeget pen, går ikke an å se den uten å ha det rette lyset nå. Dette gjorde han faktisk vederlagsfritt, så jeg betalte det vi hadde avtalt i forkant! I tillegg hadde han kjørt på med BC05 i stedet for BC04, også vederlagsfritt! Og for de som lurte, så har det vært 3 runder med voks/polering før forseglingen ble lagt på. I tillegg fant han en produksjonsfeil på stolpen bak bakvinduet (de svarte listene mellom dør/vindu), som jeg var ute og viste til Møller. Virket ikke som om det skulle være noe problem å få det byttet, men skulle høre fra dem til uka når de på serviceavdelingen var tilbake... Tok en del bilder, men det var så mye sol/motlys at mesteparten ble dårlige. Slenger ut et par:
    3 poeng
  20. Fikk idag lagt folie på bakfanger i innlastningsåpning, irriterende at skoda ikke har en folie tilpasset dette, men heldigvis har jeg kjennskap til firma som kan ordne det meste Det siste bildet er resultatet sett etter montering, gjennomsiktig folie og ser fortsatt fint ut akkuratt som det burde være
    3 poeng
  21. Da var bilen i hus (evt bjørnen i hiet)!! Veldig greit med levering på en lørdag, god tid fra forhandler og ingen hverdagsrutine som krevde sitt. Har også tid til å få noen km på hjulene for barn måtte hentes. Var også veldig, veldig spent på om bilen gikk inn i garasjen. Superben gikk akkurat inn i lengden, så regnet med at det gikk lengdemessig, men høyden var en bekymring. Gammel garasje med vippeport, bygget på en tid da boble fortsatt var en familiebil. Men lett forsiktig kjøring, og både ett og to øyne opp soltaket, så viser det seg at det er grei klaring - hvertfall 5cm. Må nok ut å kontrollmåle, spesielt med tanke på vinteren og snø i innkjøringen. Men tror det skal gå fint. Har også oppdaget noe som ser ut som limrester på stolpene ved frontruten. Ikke store greiene, men så de ikke i lyset hos forhandler. Regner med at det lar seg fjerne med en fille med sitrusspray, men sender det over til selger for å være helt sikker. Men de første km innbyr til mer kjøring, så ikke helt umulig at noen bekjente i god avstand får besøk i kveld
    3 poeng
  22. Etter å ha kjørt samme bil i 15 år fant vi ut at det var på høy tid med et skifte. Gamlebilen har vært god den, men alderdomstegnene (og kostnadene) rant etter hvert på. Prøvekjørte noen biler vinteren 2017, og fulgte litt med i bruktmarkedet. Konklusjonen ble etterhvert av vi ville vente på, og vurdere den nye Škoda Karoq, som var venta ut på seinhøsten 2017. Garasjen vår er liten og skal huse både bil, sykler og litt til. Bilen skal romme en familie på 4, hvorav to ungdommer. Ingen av oss er veldig storvokste. Har lenge ønskt oss 4x4 og litt høyere bakkeklaring. Etter å ha prøvd demobilen et par ganger var konklusjonen klar. Det må bli en Karoq. Til daglig er den stor nok, og Varioflex-seter og takboks gir god fleksibilitet ved behov. Noe utstyr «måtte» vi ha, men prøvde samtidig å holde en viss nøkternhet med fokus på det praktiske, slik at ikke kostnadene skulle løpe løpsk. Det ble en Style 4x4 i fargen Cappucino beige. Interiør i delskinn (standard) i svart. Valgte manuell girkasse siden vi har to stykker på vei inn i øvelseskjørealder. Litt rimeligere og mer aktiverende for sjåføren er det også. Ekstrautstyr: Transportpakke (hengerfeste, sensorstyrt bakluke og foldebord), Infotainment Amundsen, Elektrisk justerbart førersete m/ minne, Bad road, mørke hjulbuelister, vinterhjul skvettlapper foran, vendbar bagasjeromsmatte, gulvmatter og matte over tunnelen i midten bak (genialt for de som ofte har kortvokste passasjerer i midten). Det ble også ny skiboks, Skiguard 830, siden den gamle passa dårlig. Midt i april var ventetida over. Med 15 år nyere bil er det mye morsomt å sette seg inn i…. Ser ikke så verst ut i regnvær heller.
    3 poeng
  23. Takk for det Et bilde i denne omgang. Synes Karoq kler Cappucino Beige godt, og er glad vi landa på det. Skifter uttrykk med vær og lys. Står bra mot de svarte listene nede, kromlistene ellers, og nå også en svart takboks på toppen.
    3 poeng
  24. Jeg fik min i fredags. Jomfrurejsen gik til København og den har nu kørt 1100 km. Utrolig komfortabel at køre i med mange muligheder - er kort sagt endnu igang med at lære den at kende. Men den lever op til mine store forventninger sætter et par billeder så I tror på mig
    3 poeng
  25. jeg har bestilt ny Kodiaq Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene. Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer. I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene. Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.
    3 poeng
  26. Da er jammen bilen bestilt Lager en egen tråd om den i riktig gruppe/emne litt senere i dag, nå må jeg få roet meg ned litt selv og trøste «sparegrisen» min litt..........
    3 poeng
  27. Det passer fint på det sorte feltet rett til høyre for speilfestet helt oppunder taket. Usynlig for deg, og der kan du ikke montere dashcam uansett
    3 poeng
  28. For sin egen del bør man ikke irritere seg over at andres valg ikke samsvarer med egne preferanser . Og det ville jo vært synd om alle bruktbilkjøpere kun hadde muligheten til å kjøpe biler fullstappet med utstyr... Det finnes mange motiver til å kjøpe ny bil istedet for brukt. Noen gjør det for å få akkurat det utstyret de selv vil ha på bilen, og de kjøper naturligvis ikke en strippet bil. Så har du de som bare liker å ha helt nye ting, med garanti og driftssikkerhet som følger med. Noen av de kan bry seg fint lite om utstyr. Også er det en del som kjøper firmabil innenfor et budsjett, og da blir det jo en prioriteringssak om det blir en bil med stor motor og lite utstyr, eller motsatt. Etc...
    3 poeng
  29. Da var bilen kommet til gårds! Bare fått hentet ungene i barnehagen, men blir flere turer
    3 poeng
  30. 3 poeng
  31. Ser du ikke har valgt "Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram" som koster kr 500. Da får du 1 ekstra nøkkel pluss at da kan f.eks du å kona ha hver sin nøkkel så skal vist sete, speil, lys inne i bil etc stille seg etter den nøkkel du bruker.
    3 poeng
  32. Jeg vet det finnes mange flotte (og noen kostbare) produkter til dette, men jeg fikk et veldig flott tips på en samling i går kveld, muligens kjent for flere av dere allerede, men noe så enkelt som Våtservietter. Kjørte innom en bensinstasjon på veien hjem i natt og måtte jo prøve, og fy søren som det virket. To våtservietter fjernet jo enkelt hundrevis av døde bugs og flekker etter dem, så der fikk jeg en stor overraskelse over hvor effektivt det var. Så om dere ikke allerede vet om dette tipset, så gjør en prøve, det var utrolig effektivt
    3 poeng
  33. Har seriøst vurdert at dette er en bil kona ikke skal kjøre, men sliter litt med å selge det inn...
    3 poeng
  34. Min norske forhandler har idag orientert meg om hva som er bekreftet nytt på Style i Norge fra 2018, dvs uke 22: - Parkeringaassistenten bremser også. - Columbus kommer i 9,2 tommer, men ikke Amundsen - Webasto blir app-styrt - Business-pakka blir oppløst med mer adgang til telefonelementer i tilegg til Columbus: - Internettabonnement er ikke lenger inkludert i prisen, men Skoda kommer med et annet tilbud i høst. Samtidig skjer det en liten prisjustering, men ikke dramatisk. J eg har bestilt en 190 HK TDi 4x4 DSG med det meste av tilleggsutstyr fra lista. Gjett om jeg gleder meg til forventa levering om ca 4 mnd.
    3 poeng
  35. Slå på Wifi på telefonen mens du sitter i bilen med tenningen/motoren i gang. Om du finner et nettverk med navn Smartgate med sterkt signal så har du Smartgate. Det er kanskje det enkleste?
    3 poeng
  36. Da var bilen testet ;190 diesel ,style. Alt av utstyr med unntak av el seter. 7 seter. Kjøreopplevelse; Det første vi la merke til var stillheten. Lydisolering er virkelig førsteklasses. Damen kunne endelig høre radio uten å bli irritert av lydene utenifra. Meget behagelig over fartsdumper , stilt inn i komfort mode. I sport mode kjenner man en del forskjell ,noe stivere (noe den bør være i sport ) en får ikke storbilfølelse av å sitte bak rattet, Men for en fantastisk behagelig bil å kjøre. Ligger fint i svingene . Ingen "svaiing". Ungen på 6 mnd var også med , det Er så stor plass i baksetet at en må justere 2 rad fram for å komme i nærheten av bilstolen. Testet også med en 1.90 høy mann som hadde meget god plass til overs. Alt i alt en drøm å kjøre. Utallige gode løsninger. Skoda har virkelig tenkt på alt. 3-4 uker er den her! Det kjipeste nå er ventetiden!
    3 poeng
  37. Då er Kodiaq klar for bygging på skoda.no sine nettsider. Slå dere laus !:) http://cc-cloud.skoda-auto.com/nor/nor/nb-no
    3 poeng
  38. Nå har jeg lagt ned en liten innsats i dette @Core2Duo for å få noen klare svar, og det er definitivt mye (feil)informasjon blant de fleste. Jeg har ringt til et par VAG verksteder i området rundt meg i dag, og fått litt forskjellige meninger og synspunkter av dem, men de ba meg fra begge verkstedene om å ringe til en som jobber med dette. Fikk da tips om en som jobber med dette hele tiden, både service og vedlikhold, men også ettermontering og reparasjoner. Han jeg snakket med har kun jobbet med drivstoffvarmere i over 20 år, så han er vel den mest kvalifiserte jeg har snakket med til å kunne svare skikkelig. Mange forskjellige varmere, løsninger og de har jo forandret seg i løpet av noen år som han sa. En dieselvarmer skal kjøres varm når den først brukes og dvs fra 15-18min avhengig av utetemperatur, men minmum 15min, uansett årstid. Og minst 2 ganger i mnd også på sommeren, for å holde alt i bevegelse. Ellers så kan deler sette seg, og om varmeren ikke kjøres skikkelig varm når den brukes så vil de sakte men sikkert sote seg igjen og tilslutt ikke fungere lenger. Når det gjelder bensinvarmere så er de litt annerledes, ,men han har enda ikke hørt om en eneste bensinvarmer som har sotet og sluttet å fungere pga dette. Han anbefalte likevel å kjøre den varm når den først var i bruk, men den tåler småbruk på en helt annen måte enn en som er drevet av diesel. Kondensering var en av årsakene til at den burde kjøres skikkelig varm, og det gjelder ca 15min der også for å få den gjennomvarm. Det samme gjelder minst 2 ganger i mnd om sommeren her også, for at det ikke skal sette seg. For det er en del «leamikk» som skal til for at en drivstoffvarmer skal fungere, det er drivstoffpumpe, sirkulasjonspumpe til vannet, etc, og det setter seg til slutt fast om det ikke brukes. Men soting er ikke tilfelle når det gjelder en bensin drivstoffvarmer. Så da har vi vel fått oppklart litt her, vet ikke hvordan du synes dette høres ut @Core2Duo? Det skader jo ikke om du spør litt når du skal hente din bil om 2-3 uker, men jeg føler meg ganske trygg på den forklaringen jeg fikk i dag
    3 poeng
  39. Jeg er i tenkeboksen med tanke på en Superb eller en Kodiaq (som blir i dyreste laget for meg), så jeg satte sammen en sammenligning mellom standardutstyret på en Superb L&K mot en Kodiaq Style fra gjeldene prislister for min egen del. Kanskje andre også kan ha nytte av denne? Har merket avvikene med røde celler, avvik jeg mener er viktige er merket med rød tekst. Standardutstyr Superb - Kodiaq.xlsx
    3 poeng
  40. Siden sist jeg kom med noe her har oktober gjort seg ferdig og november er unnagjort. Pila peker BRÅTT oppover! November vs september var det 228% flere økter og 209% flere brukere av forumet, disse besøkene genererte 131% flere sidevisninger. November vs oktober var det 111% flere økter og 95% flere brukere av forumet, disse besøkene genererte 87% flere sidevisninger. Tall for november: Økter: 7.509 (2.287) - Brukere 3.471 (1.122) - Sidevisninger: 21.234 (9.161) (september i blått) Fleste besøkende på en dag: 21 november: 571!! - Dette genererte ca 1300 sidevisninger! På det meste var det 60 stk inne på forumet samtidig! Ved forrige oppdatering i oktober var toppen 10-15 samtidig på forumet... I september ble det registrert 21 nye brukere, 20 nye i oktober og 39 nye i november. Per nå er det 180 registrerte medlemmer. Og det kuleste nye brukernavnet må være @Dr. Strangepork hehe Tallene på antall nye emner og innlegg øker ikke like mye som lesestatistikken, men vi ligger på 3-400 nye innlegg per måned.
    3 poeng
  41. Jeg fjernet dette på min Mai 2016 L&K. Brukte føner for å varme opp limet og la mellom ett tynt fiskesnøre og ruglet de vekk. Brukte citrusrens for å få vekk limrester etterpå. Husk å polere og sett inn lakken med LSP der du gnir, ved bruk av citrusrens eller neglelakkfjerner er lakken helt bar og må ha beskyttelse. I tillegg tok jeg av skiltholderne og pusset vekk reklamen med 2000-papir på de som er utrolig stygg. Da ble det en ren clean look synes jeg.
    3 poeng
  42. Da er bilen fikset hos Skoda. Vi fikk gratis berging fordi det var under et år siden siste service. De måtte bytte 3 pluggledninger, for de var brent. De hadde også byttet plugger. Nå kan jeg hente bilen min i morgen. Prisen ble 4200,- ikke så ille som jeg hadde fryktet.
    2 poeng
  43. I dag ble endelig bilen utlevert til meg. Nesten 7 mnd ventetid er over. La inn bestilling i mai på en 2020 Sportline 2.0 TDI 190 hk. Utlevert bil ble da en 2021 Sportline 2.0 200HK, er fornøyd med oppgraderingen, og lavere pris som følge av lavere avgifter på ny og renere motor. Så jeg føler jeg fikk igjen for ventetiden. Nå skal kvelden tilbringes med innstillinger i menyene på bilen og montering av dashbord kamera. Bilder av bilen får komme når søla forsvinner fra veiene ☺
    2 poeng
  44. Klarte ikke å vente på Skoda sin, så ble en EQC i stedet. Håper jeg blir fornøyd også med kunde oppfølgingen som jeg mener Møller har mye å gå på. Flott å kunne prøvekjøre først også og ikke minst bli fulgt opp når en viser interesse for ny bil.
    2 poeng
  45. Etter å ha hatt Nokian Hakkapeliitta R2 på Superb 2016, Nokian Hakkapeliitta R3 på Ocyavia 2018, så ønsket jeg og prøve noe annet denne vinteren på Superb 2019. Nokian R2/R3 har vært meget bra, men de føles litt for myke og «nervøse» ut ved f.eks. en skikkelig hard oppbremsing, og grepet er heller ikke helt optimalt på våt asfalt som jeg stort sett kjører det meste av vinteren på. De er meget stillegående og har fantastiske egenskaper på rent vinterføre, bare synd at det sjeldent er det her jeg bor og kjører for det meste. I tillegg så liker jeg veldig godt at de retningsbestemte, for da har de blitt designet for best mulig grep og drenering i en bestemt retning. Så når jeg byttet bil sommeren 2019, så falt valget på Continental Viking Contact 7. Conti 7 har nå blitt retningsbestemte, de er meget stillegående de også og er mindre nervøse enn Nokian R2/R3 ved hard oppbremsing, men de er etter min mening heller ikke på sitt beste for kjøring på våt asfalt. Vinteregenskapene til dette dekket er det såvidt jeg har fått testet et par ganger, og der fungerer de minst like bra som Nokian R2/R3 etter min erfaring. så en bør absolutt velge vinterdekk etter det føret en kjører mest på etter min mening, så neste gang jeg skal bytte dekk/bil, så blir det mest sannsynlig et vinterdekk designet for det sentrale Europa i stedet, for de er nok dekk som er optimalisert for underlaget jeg kjører absolutt mest på. Jeg vil tippe at jeg kjører nok 85-90% vinterstid på bar eller våt/saltet asfalt, og da vil jeg tro at jeg også ha vært mest tjent med dekk som Michelin eller GoodYear f.eks. Men det må jo prøves før en kan si om det er det rette valget, men jeg tror mest sannsynlig at det er slik jeg vil velge neste gang.
    2 poeng
  46. Da har jeg fått nytt tilbud. Og jeg har da valgt følgende ekstrautstyr i tillegg: - Canton lydanlegg, DCC adaptivt understell og digitalt instrumentpanel. Det kostet tross alt "bare" 17500 kr mer. Da blir det en følelse av en moderne bil med instrumentpanelet, bedre kjøreopplevelse med DCC og ikke minst en grom lyd i bilen med Canton.
    2 poeng
  47. Da har jeg snakket med selger. Bilen er nå bekreftet for produksjon. Skal i produksjon uke 30 så han regnet med at jeg fikk mitt nye barn mot slutten på August. Ikke galt da jeg bestilte bilen 5 mai.
    2 poeng
  48. Her er en liten video ???? IMG_0406.mp4 Og bilder ???? IMG_0406.mp4
    2 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...