Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

JCH

Member
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

  1. du vet kanskje hva som er forskjellen normal og sport i infotaimenten? står adaptive kjørelys, med 2 kategorier, jeg har den satt til sport, kanskje det har noe å si?
  2. jeg har faktisk gjort det, å stille fra tidlig til sent. men jeg tror dette kun er for auto fjernlys? eller tar jeg feil da? har lest ut feilkoder, lite å finne der dessverre. pærene er nok ikke problemt, tenker mest på mekanikken i lykta for høydejustering!
  3. @Superb lll og @BGB. jeg testet bilen i auto sammen med en kompis som har 2019 mod audi. begge hadde bryterne i auto, og så kjørte vi en strekning sammen. min skoda holdt på som et discotek å skrudde av og på nærlys, mens hans audi sto med LED stripene på hele tiden. jeg tenkte jo at det måtte være noe riv ruskene galt med min sensor, og kontaktet sulland der jeg kjøpte bilen. fikk til svar at det var slik det skulle være. ved å ha brytern i auto, påfører jeg lysene ekstremt mange unødvendige start/stop. ( If ye follow) dette sliter jo selfølgelig på det motoriserte i lykta for justering, og ikke minst pæra. helt unødig. og med tanke på hvor mye jeg kjører bil i året (60 000) kommer dette til å ta meg igjen når garantien går ut, og jeg får en skammdyr rep kanskje når bilen bare er gått 180 000 istedefor 300 000. Når det gjelder parklys @Superb lll så lyser de like strekt som om brytern er i 0 eller i auto og kjørelys er tent. vet nesten ikke om det kan kalles parklys lengre. kan hende de dimmes litt ekstra ved å sette gear i park ved stopp. men under kjøring lyser stripene like sterkt som alle andre moduser. men når dere nå fortstår probleme mitt, at i auto så blir bilen til et disco😅. selvfølgelig kan jeg sette brytern helt over, men det er jo ikke vits på lyse dagen. så da blir det enten 0 possisjon eller park. uansett, tusen hjertelig takk for info og svar @Superb lll @BGB nei, det er jo dette jeg lurer på da, om sensoren e feil stilt og om det er i det heletatt noe å gjøre med. jeg har kjørt min arbeidsbil forran kona som da kjørte kodiaqen med auto på. men uansett flikkrer den mellom Led stripene og nærlys, uten at det skulle tilsi at det var så mørkt at dette måtte gjøres av bilen selv. jeg legger også merke til at ved inngang av tuneller, så har min kodiaq skrudd på nærlys lenge før bilen fremfor gjør det samme. ( veldig tydelig å se med tanke på at skilt og baklys kommer på) og dette var en 2019 mod audi til en kompis. ikke at det er en dårlig ting at de skrus på tidlig i en tunell. men dette med av og på, igjen og igjen med lys, på flotte og solrike sommer/vinterdager er jo helt unødvending og sliter selvfølgelig unødig på elektronikken? Sulland sier det skal være sånn, men det kan jeg ikke fatte. jeg har også hatt denne Audien til å kjøre samme strekning sammen med meg, og hans lys holder seg på LED stripene hele veien i auto. Dog Kodiaqen ikke gjør. Prøver bare å gjøre alt jeg kan for å få bilens dyre komponenter til å holde så lenge som mulig, da jeg kjører over 60 000 i året, og garantien blir fort oppbrukt. kjipt å sitte igjen med en voldsom regning på nytt hovedlys
  4. hele påenget med tråden var egentlig å få et någelunde svar på om det var mulig å kode bort/ øke terskelen for når lyssensoren mente det var mørkt. siden bilen mente støtt og stadig at jeg måtte "skru på lys" enda det var midt på dagen. ( så sta og "gammel" som jeg er (27)) liker jeg å bestemme selv. jeg vet godt at auto funksjonen kan brukes, og at baklys kan kodes. og slik jeg har fortstått det er det vel en mulighet for å kode slikt at bilen ikke skrur på nærlys like tidlig, men at beskjeden i dashbordet muligens ikke var noe å gjøre med. Jeg har egentlig ikke noe problem med at nærlysene tennes tidlig. men det jeg har "problem" med, er at bilen hele tiden skal fortelle og minne meg på å skru på lys, bare man kjører bak et hus som kaster skygge på en ellers lys å fin sommerdag. Iogmed at jeg har digitalt intrumentpanel og bruker navi på dashbordet istedenfor i infotainmentsystemet, så svartlegges hele skjermen i dashbordet og den hvite teksten på skru på lys popper opp. For å få dette til å forsvinne må man da presse inn scrolleknappen for å konfirmere at man er klar over noe man allerede er klar over. men dette kommer vel fra gammelt av, da jeg prøvde å spare xenon lysene mine så mye som mulig for unødvendig oppstart . Regener med LED-lysene på bilen er mer utholden enn xenon pærer:).
  5. Kjørelys Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunnel skal baklys være tent. DRL = kjørelys med lav spenning. kan også være i pæreform. der spenning reduseres. Daytime running lights er jo bare den engelske ordene for kjørelys... men vi kan godt kalle dem for "dagskjørelys"? men nå har vi vel sporet litt av her 😅
  6. kunne sikkert vært en årsak. men har nok ikke takboks.
  7. kjørelys er det samme som DRL. ikke nærlys. kjørelys kommer ikke på for tidlig ( da kjørelys alltid er tent) det er nærlys som kommer på for tidlig. skjønner du nå? og det med Parkbrems har jeg skrudd av autohold. hjelper dessverre ikke^^
  8. jepp. mener bilen slår på nærlys for tidlig. og at skal jeg få kjørelys bake, sammtidig som jeg har kjørelys fremme (DRL) så må brytern settes i "park" da vil kjørelys slås på bake. jeg mener dette med at kjørelys bake ikke kommer på før nærlys fremme tennes er skummelt, og aldri skulle vært tillat. ( I norge) derfor er jeg ikke noe fan av "auto". jeg får høre litt rundt på andre forum/verksted, om det er mulig å kode bort feilmeldingen som kommer med "skru på lys" med VCDS... er kanskje bare jeg som er tåpelig, men jeg føler bilene skal være så hjelpsomme og sikre at det blir ett stort irritasjonsmomment. Som eksempel, så setter bilen på parkeringsbrems hvis du rygger, og åpner døra for å se.
  9. akkurat. det som er problemet med AUTO, er jo da at når DRLS er på, når det er lyst nok. så lyser ikke baklys. det hele er egentlig at jeg er fult klar over hvilke lys som lyser og som skal lyse, men trenger ikke den forbaska beskjeden som kommer opp i dashbordet, og tar bort div parametre. (har det digitale instrumentpanelet) men det er rart at denne algorytmen skal være så forskjellig fra Skoda til VW og til andre bilmerker.
  10. Noen flere som syns bilen krever nærlys for tidlig? jeg kan kjøre rundt på lyse dagen. bor i Nordland og har lys hele døgnet. klokka kan være 12 på dagen, å jeg kjører i ett skyggeparti å bilen sier slå på lys, og generelt når det er VELDIG lyst ute, så virker det som terskelen er ekstremt lav, for hva som er lyst og ikke. jeg har kjørt bak/møtt mange nye biler, som jeg møter med DRL's på,(merc,mitshu,VW) og min bil sier det er for mørkt. Kanskje Kodiaqs DRL system er basert på klokke? og ikke en sensor? midt på lyse dagen i jannuar kan den også finne ut at det er for mørkt. Noen som vet om denne irriterende opplysningen " slå på lys" kan slåas av? med ODB? jeg er ganske kresen på lys, og selfølgelig liker jeg å bestemme selv.
  11. Jeg plages med lydkvalitet enten det er via USB, eller via BT. Dab virker klar og tydelig. men bruker DAB sjeldent. da jeg mest bruker spotify på mobilen ( og ja, streamer på Extreme quality) uten noe godt resultat. Bruker du noe standard instilling? som feks ; Fører, alle osv? Bruker du surround sound? eks hvor mye? kan også nevne hvis jeg bruker USB og spiller fra Mirror link, så får jeg ikke stille lyden i nærheten så høyt som via BT.
  12. men hva i all verden er skiltgjenkjenning da? når den faktisk ikke kjenner igjen skilt? da er det jo bare GPS-fartsgrenser den henter ut fra Navi. bare juks og fanteri? derav må SAT NAV oppdateres for å være sikker på at man får rette fartsgrenser..?
  13. akkurat... får prøve meg på en klage da. fikk meg en skikkelig støkk da jeg lå på Cruise i 85, og møtte politi å laser, og skiltgjenkjenninga viste 60..... enda det var 80 sone... første man tenker er jo, sh*t, har jeg gått glipp av ett skilt??.... men det har man jo ikke...
  14. hei, i helgen kjørte jeg Tur/retur Oslo fra der jeg bor. ca 1030km hver vei. Merket at det var mye feil med gjenkjenning av skilt. mye ble vist til å være 70 sone, enda det var 80. Kjørte forbi 80 sone skilt, likevel sto det 70 i dashbordet. på tur inn til Oslo i 110 sone, markerte den for 110 i en kort periode før den gikk til å vise 90 sone. etter noen minutter passerte jeg nytt skilt med 110 sone. og etter nok en kort periode etter møte med 110 skiltet gikk dashbordet tilbake til å vise 90, enda jeg fortsatt var i 110 sone. Er dette da i det heletatt Skiltgjenkjenning, eller går det på GPS? noe som vil si at SAT Naven må oppdateres? av og til kunne det faktisk stå 50 sone i dashbordet, og reelt var 80 sone. ekstremt irriterende og missvisende. Er det noen flere som har vært borti samme problem? mange av disse fartsonene/veiene har vært uforandret de siste 10 årnene. derfor synes jeg det er rart hvis det skulle ha noe med Kartoppdatering å gjøre.
  15. hei, beklager sent svar. men, lyden er den samme. "føler liten kvalitet" når det gjelder anlegget, dessverre.

Community Reputation

0 Neutral

About JCH

  • Rank
    Member

Personal Information

  • Car
    Skoda Kodiaq 2019 Sportline. 4x4 190 TDI.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...