Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Radial

Member
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

  1. Haha, se der ja....en luring med feil i annonsen 😄 Jaja, 7-seter er da maks 2000kg uansett 👍👍👍
  2. Han her påstår ihvertfall 2500kg, og finn henter vel fra Autodata? https://www.finn.no/164278924
  3. Hei igjen I dag har en 7-seters 190tdi/DSG/4x4 bare 2000kg hengervekt. I 2017 hadde samme bil 2500kg hengervekt. I 2017,2018 og 2019 hadde 5-seters 150tdi/DSG/4x4 også 2500kg hengervekt...men i 2020 har samme modell bare 2300kg. Hvorfor gjør Skoda dette? Nedgraderer hvert år?
  4. Det med lange service intervaller på nyere motorer i næring, har svigerfar en del erfaring med fra lastebil (100k intervaller) De opplever at det etter en del oljeskift regelrett brenner hull i stemplene, fordi koksbelegget under stemplene (oljekjølt stempel) blir for tykt når olja blir så gammel hver gang, stemplet mister for mye av kjølinga si og brenner hull i en tung motbakke. Rensegenskapene regelrett forsvinner fra olja. Samme motor uten longlife (avtales på forhånd i software), havarerer aldri av slike årsaker. Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂
  5. Takker for svar. Ja jeg ser hva du mener..2år/30k har jeg null tro på gir en bil som klarer 200-300k uten mye ekstra slitasje. Ser de ikke har nevnt bakdiffen i serviceprogrammet, vanlige på biler med tung last er 30-60k på disse. Kan være noen ønsker seg bytte av bakdiff rett over 100k? 😜 Uansett, 1år/15k vil jo treffe MYE bedre med service intervallene på alt? Man får jo ikke tatt feil, da uansett motoroljeskift også vil ha noe "ekstra" de gjør. 2år/30k vil jo kreve verkstedsbesøk uten motoroljeskift, ifm DSG og haldex service feks. Ser man fordeler kostnadene, men sparer man egentlig så mye i det lange løp? Skjønner ett leasing selskap som gjerne dytter kostnader forran seg ,ønsker seg dette systemet...
  6. Tja, så 5000kr kanskje i snitt pr år bør vel da være mer enn tilstrekkelig? Haldex og DSG service kan og frittstående verksteder også utføre? Bor ikke veldig langt fra svenskegrensa heller, hehe. Tidligere erfaring med Møller verksteder er ikke sånn veldig gode i næringsvirksomhet ihvertfall😄 Og jeg tenker ha bilen mer enn 5år, slik sett blir serviceheftet mest for garantien sin skyld egentlig.
  7. Hei Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang. Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen. Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden. Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post. Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring. Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller? Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti

Community Reputation

0 Neutral

About Radial

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...