Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Radial

Årlige servicekostnader Kodiaq 190tdi 4x4 dsg

Recommended Posts

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Radial skrev:

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Hei,

Har ikke noen nøyaktige priser å komme med.
Men hos merkeforhandler ved årlig oljebytte f.eks så ligger nok kun den på oppmot 3000,- + inspeksjonss ervice som er årlig også.
Octavia har ca 3500,- på Oljeskift med inspeksjons service. Forventer nok at kodiaq ligger noe over dette.
+ Alt det andre som går på intervall. Luftfilter,bremsevæske,kjølevæske,pollenfilter. DSG Olje (60000km) Diff olje med 4x4 Usikker på intervall her.

Håper dette hjelper deg litt på veien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, så 5000kr kanskje i snitt pr år bør vel da være mer enn tilstrekkelig?

Haldex og DSG service kan og frittstående verksteder også utføre?

Bor ikke veldig langt fra svenskegrensa heller, hehe.

Tidligere erfaring med Møller verksteder er ikke sånn veldig gode i næringsvirksomhet ihvertfall😄 Og jeg tenker ha bilen mer enn 5år, slik sett blir serviceheftet mest for garantien sin skyld egentlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, Radial skrev:

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Det er veldig vanskelig å sette opp et årlig «service-budsjett» til nye biler i dag, for det er så mange forskjellige ting som skal gjøres til forskjellige tider og kjørelengder.

En ny Skoda i dag er satt opp fra fabrikk med et serviceintervall på inntil 2år/30.000km, og det vil si at det er ikke noe som skal gjøres før bilen varsler om det selv, og da er det som skjer først som gjelder, altså 2år eller kjørte 30.000km.
For min egen del så hadde jeg en kjørelengde på ca 16.000km i året, og da skulle det jo ha gått inntil 30.000km før jeg gjorde noe som helst, men jeg synes ikke noe om å kjøre i nesten 2 år på den samme oljen, selv om VAG sier det er slik det skal være. Så jeg gikk i fra ett Long-life serviceintervall på (inntil) 2år/30.000km og over til (inntil) 1år/15.000km i stedet, helt unødvendig i følge VAG/Møller, men det føles mye bedre for min egen del og bilens/motorens ve og vel.
Bytte av olje og oljefilter kostet ca 1.900,- utført på merkeverkstedet på min forrige bil (Octavia 2018).

Nå har jeg en Superb 190TDi 4x4 2019 og jeg kommer til å gjøre det samme her, altså bytte olje/oljefilter ved ca 15.000km.
Nå kjører jeg litt mer året med denne bilen (har nå kjørt ca 10.500km siden August 2019 da bilen var ny).
Her er det som nevnt flere ting som skal gjøres til forskjellige tider, med tanke på oljebytte på DSG kasse (120.000km), bytte av olje på Haldex (3 år), bremsevæske (3 år), register/tannrem (210.000km), pollen -og luftfilter, glødeplugger, kjølevæske, etc, og når noe av dette skjer samtidig så merkes også det på totalsummen av servicen, har lest noe om kostnader opp mot 12 - 14.000,- kroner (når alt inntreffer samtidig), da er det som nevnt mange ting som skal gjøres samtidig, men det forekommer heldigvis ikke så ofte. 


Bilene leveres i  dag ikke med servicehefte, kun et digitalt servicehefte som vi bileiere ikke har tilgang til, fordi vi kun skal gjøre det bilen varsler om selv i infodisplayet.
Det er så mange følere/sensorer som kjenner på kjørestil, mye småkjøring, etc, som føler på oljekvalitet bl.a., og derfor er det vanskelig å si så mye om faste årlige servicekostnader.
Jeg har fått tilsendt noen av de viktigste servicepunktene fra min merkeforhandler til min Superb og de kan du se her, om det skiller noe fra min Superb og en Kodiaq med samme motor, DSG kasse og 4x4 vet jeg ikke, men tror vel de viktigste punktene likevel er ganske like.........

105203696_Skjermbilde2020-01-05kl_12_59_47.thumb.png.8232da883196e59ee4447156f55e2336.png786913866_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_08.thumb.png.2dceffebeab742580ba5fd8a2ebcef9f.png82735779_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_28.thumb.png.a554291ba999f3741194fb2d2b1e4629.png


Mange uavhengige bilverksteder kan utføre servicer til litt andre priser, bare husk at alt de gjør må utføres i følge VAG sine service-spesifikasjoner/punkter, ellers kan det gå ut over nybilgarantien.
Service i Sverige er enda rimligere igjen, men de har ikke de samme servicepunktene som i Norge, og det er en av årsakene til at det er billigere der og da er det ikke så enkelt å komme til merkeforhandler i Norge i ettertid for garantireparasjoner.
Et annet punkt er f.eks. bytte av registerrem, i Sverige så byttes kun selve registerremmen (om en ikke spesifikt ber om noe annet), mens i Norge så er også bytte av strammehjul, løpehjul og vannpumpe inkludert, og dermed så er også prisen merkbart høyere i Norge.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er veldig vanskelig å sette opp et årlig «service-budsjett» til nye biler i dag, for det er så mange forskjellige ting som skal gjøres til forskjellige tider og kjørelengder.

En ny Skoda i dag er satt opp fra fabrikk med et serviceintervall på inntil 2år/30.000km, og det vil si at det er ikke noe som skal gjøres før bilen varsler om det selv, og da er det som skjer først som gjelder, altså 2år eller kjørte 30.000km.
For min egen del så hadde jeg en kjørelengde på ca 16.000km i året, og da skulle det jo ha gått inntil 30.000km før jeg gjorde noe som helst, men jeg synes ikke noe om å kjøre i nesten 2 år på den samme oljen, selv om VAG sier det er slik det skal være. Så jeg gikk i fra ett Long-life serviceintervall på (inntil) 2år/30.000km og over til (inntil) 1år/15.000km i stedet, helt unødvendig i følge VAG/Møller, men det føles mye bedre for min egen del og bilens/motorens ve og vel.
Bytte av olje og oljefilter kostet ca 1.900,- utført på merkeverkstedet på min forrige bil (Octavia 2018).

Nå har jeg en Superb 190TDi 4x4 2019 og jeg kommer til å gjøre det samme her, altså bytte olje/oljefilter ved ca 15.000km.
Nå kjører jeg litt mer året med denne bilen (har nå kjørt ca 10.500km siden August 2019 da bilen var ny).
Her er det som nevnt flere ting som skal gjøres til forskjellige tider, med tanke på oljebytte på DSG kasse (120.000km), bytte av olje på Haldex (3 år), bremsevæske (3 år), register/tannrem (210.000km), pollen -og luftfilter, glødeplugger, kjølevæske, etc, og når noe av dette skjer samtidig så merkes også det på totalsummen av servicen, har lest noe om kostnader opp mot 12 - 14.000,- kroner (når alt inntreffer samtidig), da er det som nevnt mange ting som skal gjøres samtidig, men det forekommer heldigvis ikke så ofte. 


Bilene leveres i  dag ikke med servicehefte, kun et digitalt servicehefte som vi bileiere ikke har tilgang til, fordi vi kun skal gjøre det bilen varsler om selv i infodisplayet.
Det er så mange følere/sensorer som kjenner på kjørestil, mye småkjøring, etc, som føler på oljekvalitet bl.a., og derfor er det vanskelig å si så mye om faste årlige servicekostnader.
Jeg har fått tilsendt noen av de viktigste servicepunktene fra min merkeforhandler til min Superb og de kan du se her, om det skiller noe fra min Superb og en Kodiaq med samme motor, DSG kasse og 4x4 vet jeg ikke, men tror vel de viktigste punktene likevel er ganske like.........

105203696_Skjermbilde2020-01-05kl_12_59_47.thumb.png.8232da883196e59ee4447156f55e2336.png786913866_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_08.thumb.png.2dceffebeab742580ba5fd8a2ebcef9f.png82735779_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_28.thumb.png.a554291ba999f3741194fb2d2b1e4629.png


Mange uavhengige bilverksteder kan utføre servicer til litt andre priser, bare husk at alt de gjør må utføres i følge VAG sine service-spesifikasjoner/punkter, ellers kan det gå ut over nybilgarantien.
Service i Sverige er enda rimligere igjen, men de har ikke de samme servicepunktene som i Norge, og det er en av årsakene til at det er billigere der og da er det ikke så enkelt å komme til merkeforhandler i Norge i ettertid for garantireparasjoner.
Et annet punkt er f.eks. bytte av registerrem, i Sverige så byttes kun selve registerremmen (om en ikke spesifikt ber om noe annet), mens i Norge så er også bytte av strammehjul, løpehjul og vannpumpe inkludert, og dermed så er også prisen merkbart høyere i Norge.

 

 

Takker for svar.

 

Ja jeg ser hva du mener..2år/30k har jeg null tro på gir en bil som klarer 200-300k uten mye ekstra slitasje.

Ser de ikke har nevnt bakdiffen i serviceprogrammet, vanlige på biler med tung last er 30-60k på disse. Kan være noen ønsker seg bytte av bakdiff rett over 100k? 😜

 

Uansett, 1år/15k vil jo treffe MYE bedre med service intervallene på alt? Man får jo ikke tatt feil, da uansett motoroljeskift også vil ha noe "ekstra" de gjør.

2år/30k vil jo kreve verkstedsbesøk uten motoroljeskift, ifm DSG og haldex service feks.

Ser man fordeler kostnadene, men sparer man egentlig så mye i det lange løp?

Skjønner ett leasing selskap som gjerne dytter kostnader forran seg ,ønsker seg dette systemet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lange serviceintervaller blir bare mer og mer vanlig, og som du korrekt skriver @Radial, så er vel dette noe som passer leasingselskapene ganske godt med tanke på de vanligste leasingavtalene de leverer.
 

Enda lengre intervaller er også mer og mer vanlig for varebiler som gjerne blir enda hardere belastet med mye vekt i lasterommet og tunge tilhengere, så begynner en jo å se intervaller en ikke skulle tro de turte å ha. 

VW har inntil 2år/40.000km
Ford har inntil 2år/60.000km
Mercedes har inntil 2 år/80.000km (bensin) 2år/100.000km (diesel) for enkelte av sine modeller

Nå er det jo også veldig viktig å informere om at en god del varebiler har helt andre motorer enn hva de leverer til privatbilene, selv om de på papiret ser like ut med tanke på spesifikasjonene. Bl.a. så er de mer solid bygget og har vesentlig mer olje.
Men andre deler av bilen slites jo på samme måte (eller enda hardere) for andre slitasjedeler, så at de velger å ha så lange serviceintervaller virker jo litt rart når varebiler gjerne blir kjørt mye og belastet hardere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det med lange service intervaller på nyere motorer i næring, har svigerfar en del erfaring med fra lastebil (100k intervaller)

De opplever at det etter en del oljeskift regelrett brenner hull i stemplene, fordi koksbelegget under stemplene (oljekjølt stempel) blir for tykt når olja blir så gammel hver gang, stemplet mister for mye av kjølinga si og brenner hull i en tung motbakke.

Rensegenskapene regelrett forsvinner fra olja.

Samme motor uten longlife (avtales på forhånd i software), havarerer aldri av slike årsaker.

Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, Radial skrev:

Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂

Her traff du spikeren på hodet ganske godt @Radial :) 

Jeg savner et fysisk servicehefte slik at jeg selv kan se hva jeg har i vente til neste service med tanke på kostnader, men dessverre så er det en saga blott. Jeg har jo fått en viss oversikt med hva som kommer til hvilke kilometere og tid, men om en slavisk følger dette så kan det bli mange verkstedbesøk, og det er vel akkurat det de ønsker. 

Men jeg er forberedt på at det koster å ha bil, og dermed så må en jo bare følge opp dette om en vil beholde nybil -og mobilitetsgarantiene. 

Jeg velger jo også å påføre meg selv enda hyppigere kostnader i.o.m. at jeg tar hyppigere oljeskift enn hva Skoda fabrikken, VAG konsernet og Møller selv anbefaler, men jeg vil ikke kjøre i inntil 2 år på den samme oljen i det norske klimaet, ca 2.000,- kroner er det verdt er i hvert fall min mening.
Det tror jeg likevel på sikt at bilen/motoren vil være mest tjent med, selv om det for min del mest sannsynlig vil komme neste eier mest tilgode.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...