Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Octavia10

Medlem
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Demonteres fra en 2017 Octavia STV. Synes bare det er i veien. Som nytt. 1000,-
  2. Minner meg om røkla jeg måtte gjennom forrige gang på en annen bil av akkurat samme årgang, da ble det stopp pga fastrusta viskere av alle ting (for å komme til toppmontering) samt et helt fastrusta stag. Var vel og merke på venstre side, mener å huske jeg har mer plass å jobbe med på høyre. Men ettersom jeg får deler til ca 1000 lappen med ukens 500,- rabatt føler jeg meg nødt å prøve når det er potensielt 3500 å spare. Skal gi det et forsøk på fredag.
  3. På en 2012 modell, knekt foran, føles ut som topplageret ikke snur seg særlig lenger. 2-3 forskjellige verksteder vil alle ha ca 4500,- for jobben. Bildeler har det jeg trenger til 1300,- Overkommelig jobb å gjøre selv? Må drivaksel ut av navet for at jeg skal kunne få broa/armen langt nok ned til å få opp og ut demper?
  4. Takk for tilbakemeldinger og nyttig info. Tror jeg går ca samme veien. Ser jeg har intervall ca 6000 etterpå igjen, kan kanskje høre om de kan ta det samtidig.
  5. Er dette kun filter og oljebytte? Betaler folk virkelig nærmere 3000,- for dette hos merkeverksted? Ei flaske på 5L burde vel være nok og filteret koster jo ingenting i forhold. Youtube antyder å holde inne SET knapp ved påslag av tenning for å nullstille varsel i etterkant. Bilen er vel og merke bare 1 år, og vurderer verdien av argumentet "har utført alle servicer på merkeverksted" ved evt. salg senere.
  6. Hvilke tolvkantpiper er involvert i å bytte skiver og klosser? Regner med holderen til kaliper må av, og at den sitter med noe tolvkant. Klarer ikke finne verkstedsmanualen. Er en Octavia '12 sedan (Combi-coupé, Octavia 1Z3). Greit å vite før jeg bestiller og setter i gang. HATER å måtte stoppe opp pga manglende verktøy. Takk.
  7. Jeg lurer litt på hva menn flest (og kvinner evt) utfører på bilen sin selv. Og hva de overlater til verkstedet med god samvittighet. Jeg har selv kun diverse av verktøy og vurderer litt frem og tilbake om jeg bør få inn litt mer, eller om vinninga vil gå opp i spinninga. Det begynte med "småtteri" som kaliperverktøy, masse 12-kant 1/2" bits (tydeligvis populært på VAG) samt diagnoseverktøy. Men det har ikke hatt store jobbene hittil. EGR skifte lot jeg verksted ta, da på reklamasjon, så enkelt nok valg. Ei brekt fjør var jeg godt på vei til, men et stag var rusta fast og bolten strippa, og jeg ville ikke egentlig la naboer se meg vinkelslipe på bilen... Noe teit, jeg vet. Men hadde majoriteten f.eks. EGR jobben selv? Av løfteutstyr har jeg kun et par 2-tonn bukker og en enkelt hydraulisk 2t jekk. Så jeg får den ikke særlig opp heller mer enn i dekkskift høyde. Det setter kjapt stopper for mer omfattende jobber... Antar jeg. Jeg har ærlig talt også få venner (tidligere noe sosial angst, og kjenner ikke så mange som liker å vri), så hjelp hadde vært vanskelig. Men ivrig på å høre hva folk velger å gjøre selv - som amatører/hobby mekanikere - med kun en vanlig garasje og fritt utvalg av nøkler, tenger, minimalt spesialverktøy. Og evt. om det er verdt å gå veien å prøve å gjøre mest mulig selv eller om de fleste velger å gjøre det enkelt, ta "enkle" ting som bremser, oljeskift, knekte fjører o.l. hos verkstedet.
  8. Synes egen '11 stv modell fremdeles er penest i front av modeller løslatt hittil. Men den har ei kjedelig rompe. Denne så langt bedre ut bakfra.
  9. Må sensorer også programmeres nå? Er det ikke bare å blanke feilkode etter bytte som må gjøres? Trodde sensorer var statiske dumme vesener.
  10. Er den bulen der et beregnet sted for å sette den på bukk? Evt. foran er ramme under plastdeksler?
  11. Octavia10

    Klutsj ulyd

    Octavia 2011 modell 4x4. Startet bilen i går etter jobb og hørte umiddelbar ulyd (en slags blafring, gnikke, vifteaktig lyd). Kikket under panser og synes motor ristet mer enn vanlig, motordeksel vibrerte noe voldsomt. Ved tilfeldighet la jeg merke til at hvis jeg trykket klutsj inn ca 2-3 cm til jeg merker motstand, så gikk lyden helt bort. Dette gjorde jeg flere ganger uten endring og det var veldig konsist. Ringte Skoda og de sa det kanskje var noe løs klutsjvaier. Kjørte avgårde og googla litt når jeg kom hjem og sånn 90% nøkkelordmessig dukker ordet utløserlager opp støtt og stadig. Men nevnes også noe med svinghjul hvis dobbelmasse... Når jeg var kommet hjem var det ingen ulyd i det hele tatt. I dag morges var det en liten antydning til det, ikke like ille som i går. Noen tanker, og evt. hvor mye arbeid det er å bytte det lageret? Er det en enmannsjobb? Har ikke så mange til å hjelpe meg men vil ikke bli overbyrdet heller hvis det er en umulig amatørjobb.

Nettsamfunnsomdømme

1 Nøytral

Om Octavia10

  • Rang
    Medlem
  • Bursdag 03. sep. 1982

Personlig informasjon

  • Bil
    Octavia 2017 1.8 TSI 180HK DSG 4x4

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Opprett ny...