Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 07/02/19 i Innlegg

  1. Jeg følger bilens varsler. Vi har en del småkjøring så den varsler tidligere enn 30 000 km. Førske skifte var på 23 000km og nå på 50 000km.
    1 poeng
  2. Bare en følger opp servicer @RuneT, så er en godt dekket etter hva Møller gir av garantier (i hvert fall på papiret). De har som nevnt flere ganger informert meg om at det ikke er et problem å kjøre inntil 2 år/30.000km på den samme oljen, selv med de klimatiske forholdene vi har her i Norge. Men for noen av oss som er av den «gamle skolen» og kanskje har hatt biler som kjørte på mineralolje, så var det jo bytte av olje et sted i mellom 5 - og 10.000km (som var fasit den gangen). Men bedre oljer og motorer, sensorer som føler oljekvalitet, etc, så har oljeskiftintervallene blitt forlenget og økt ganske mye etter hvert. Men jeg får likevel en bedre følelse av å bytte olje 1 gang i året og ca 15.000km, så lenge jeg har såpass mye småkjøring som det jeg har. Med mange kaldstarter, flere korte kjøreturer, etc, så er det ikke alltid at motor og olje får god arbeidstemperatur, og da synes jeg for min del at det er en stor fordel med et årlig oljebytte (selv om det altså ikke skal være nødvendig i følge VAG/Møller). Så etter hva VAG/Møller selv sier @RuneT, så er det bare å følge hva bilen selv varsler og informerer om. Litt off topic: Bare husk at det er noe som også skal utføres etter visse tidsintervaller og kjørelengder, mens noe av dette er ikke km avhengig. Om det er forskjeller her fra modell til modell vet jeg ikke, men for min bil (som har bensinmotor, DSG kasse og 4x4) så er det slik som dette; Pollenfilter byttes: 2år/60.000km Hengerfeste sjekkes: 3år/60.000km Bremsevæske byttes: 3 år Haldex olje byttes: 3 år DSG kasse, olje -og filterbytte: 3år/60.000km Tennplugger (bensinmotor) byttes: 6år/90.000km Luftfilter (rengjør filterhus og bytte av filterinnsats): 6år/90.000km Bytte styreenhet for nødanropsmodul og kommunikasjon: 14år Dette kan muligens variere fra modell til modell, og for bensin og diesel så er det selvfølgelig også noe annerledes naturlig nok. Enda mer off topic her: Når det gjelder kjørelengder og hyppighet for oljeskift -og serviceintervaller, så varierer det gjerne også fra bilmerke til bilmerke, og det samme om det er yrkeskjøretøy det er snakk om. Nå har riktignok biler som blir brukt som yrkeskjøretøy (type VW Transporter, Ford Transit, Mercedes Sprinter, etc) helt andre type motorer og mer olje, men her opererer de jo med oljeskift -og serviceintervaller en knapt kunne tro at de ville gjøre. Vi har flere av disse i firmaet der jeg jobber, og de bilene blir jo ganske hardt belastet (slik yrkes varebiler gjerne blir) med tung last, tomgangskjøring, tunge tilhengere etter, etc, så helt optimale kjøreforholdforhold har de sjeldent. Men bare for å nevne noen andre serviceintervaller; VW Transporter 2år/40.000km Ford Transit 2år/50.000km Mercedes Sprinter 100.000km (diesel), 80.000km (bensin) Så har enkelte av disse et oljeskiftintervall i mellom, og det varsler i hvert fall VW Transporteren (T6 som jeg disponerer) om selv om når den skal ha. For Ford sin del så tror jeg ikke det er oljeskift i mellom, men er ikke 100% sikker på det. For Mercedes sin del så er det oljeskiftintervaller på, diesel inntil 2år/60.000km, for bensin 2år/40.000km. Så det er defintivt ikke bare VAG/Møller som operer med lange intervaller for oljebytter og servicer.........
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...