Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Honorary Member
  • Content Count

    2,229
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    62
  1. Her er en ganske omfattende gjennomgang av FL Superb Scout
  2. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Er jo noe info her, men det meste er vel allerede ganske kjent........
  3. Gratulerer med både barn nr 2 og «ny» bil @Batistuta, da har du nok litt å henge fingrene i ja.😊 Noen påstår at 1 barn er som ingen og 2 barn er som 10, og til tider så kan jeg jo tildels være litt enig med dem, hehe 😉 Synd at motorlampen lyser, men det regner jeg med at vil ordne seg når du tar det opp med Møller forhandleren. Som jeg har nevnt tidligere i tråden din så byttet jeg selv inn en 2016 Superb i fjor sommer, den var da 2 år og 4 mnd gammel når jeg leverte den, og den hadde kjørt ca 45.000km. Jeg hadde også en liten slitekant på bremseskivene bak, men de var ikke i nærheten av å ha rust på seg, ei heller bremseskjoldet på baksiden av bremseskiven var det rust på, og jeg kjører i saltlake hver enste gang jeg er ute med bilen vinterstid. Så jeg er helt enig med @BGB her, forlang nye bremseskiver bak når du først skal til dem med motorlampen. Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell dette er, men husk at en EU kontroll også kommer nærmere for hver dag som går, og rustne bremseskiver bak er det veldig mange som får anmerkninger for og så må bytte dem. Så nye bremseskiver og klosser burde de virkelig spandere på deg, i hvert fall så lenge bilen er annonsert som «tilnærmet ny».. Evt. få til en avtale om at dette blir utført av dem når bilen snart skal ha 60.000km service, det er også en måte å gjøre det på, men få det skriftlig om det er noe som blir utsatt til service, for ellers så kan det kanskje bli skrevet i «glemmeboken» deres, og det er litt dumt med en diskusjon om dette om det gjøres ved en senere anledning, det beste er å få det utført samtidig når de skal ordne med motorlampen. Hold oss gjerne oppdatert når du har snakket med dem @Batistuta, lykke til 😊
  4. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Enig med deg i det meste her @PaulusA 🙂 En modernisert mini Superb hadde ikke gjort noe, den har vesentlig mer moderne og litt skarpere linjer, bakparten på dagens Octavia er gammeldags og ganske så kjedelig.......
  5. Superb lll

    Rattstilling

    Hehe, det er da aldri feil å være nøye @RuneT 🙂 Men hvor mye som kan gjøres for å utbedre dette er kanskje noe helt annet, når rattstillingen forandrer seg etter hvert som du bytter kjørefelt (altså hvilken vei vegen heller), så virker det ikke helt som en "kvikk-fix" (uten at jeg har fasiten). Kan jo på en måte virke som det er litt "dødgang" i styringen på din bil som gjør at rattet kommer litt ut av senter når du skal holde bilen rett i et kjørefelt som heller den ene eller andre veien. Om det er noe som kan gjøres med det vet jeg ikke, vet jo heller ikke om det er korrekt det jeg skrev her uten å ha prøvet det selv, mulig det er noe som kan strammes til? Men jeg regner med at dette er synspunkter og erfaringer du allerede har delt med ditt verksted slik at de har flest mulig opplysninger/detaljer å jobbe med? Du svarte ikke på om bilen har vært slik siden den var ny, eller det har blitt slik etter hvert som den er kjørt med? Bare et lite tilleggsspørsmål, kan det være noen som har kjørt i et hull i vegbanen eller over en litt høy kantstein med bilen din? Spør fordi det fort da kan være noe som har blitt skjevt/forskjøvet i enten forstilling og/eller en felg f.eks. Det kan kanskje ha skjedd uten at noen har informert deg om det, jeg er som nevnt bare litt nysgjerrig 🙂
  6. Superb lll

    Rattstilling

    Helt ærlig så har jeg vel aldri tittet på hvordan rattet treffer i forhold til rattstammen når jeg kjører rett frem, men jeg legger fort merke til om rattet er skjevt i forhold til «senterpunktet» (for å kalle det det) når jeg kjører rett frem. Har det vært slik helt siden bilen var ny, eller er det noe som har kommet etter hvert @RuneT? Hva er det verkstedet har forsøkt å rette på så langt da @RuneT, er det rattet, er det dekselet til rattstammen/begge deler, eller forstillingsdetaljer? Og hva sier verkstedet, etter at de har forsøkt å rette på dette? For når de har forsøkt seg 3 ganger på å rette dette, så er det vel noe de ikke er fornøyd med her de også vil jeg tro.......? Om rattet ser rett ut når du kjører rett frem i forhold til «senterpunktet», så kan det muligens være selve dekselet til rattstammen som er skjevt i forhold til rattet og ikke motsatt.........? Jeg vet veldig godt hvordan det er når en merker at noe ikke er slik en selv mener at det skal være, for det er heller ikke noe jeg klarer å la være når jeg først har blitt klar over det og da «irriterer» det meg, uansett hva det gjelder. For min del så har det vel vært mest ulyder i form av vibrasjon og/eller skranglelyder som har irritert meg mest på tidligere biler, men det er jo også vanskelige å gjøre noe med, for lyder har en lei tendens til å forplante seg i andre deler i bil....... Men jeg har også hatt nogenlunde samme problem som du beskriver her her @RuneT, for på en av bilene jeg har hatt tidligere så klarte de aldri å rette inn rattet 100%, det ble en ørliten feil i forhold til «senterpunktet» en av veiene uansett hva de gjorde. Der var det to små «tannkranser» (etter hva de forklarte meg) som skulle legge seg inn mot hverandre, som ga for store utslag om det flyttet rattet bare en «tann». Det ble tatt alle mulige sjekker og kontroller av både rattstammen, tannstag, forstilling, etc, og alt var bra, men likevel så klarte de aldri å få dette helt riktig. De forsøkte også å bytte ratt for å se om det ville hjelpe, men resultatet ble det samme. Nå er dette noe verkstedet forklarte på den aktuelle bilen det gjaldt, jeg har ikke kunnskaper om hvordan ratt/rattstamme blir «koblet sammen», jeg vet at det er en mutter i senter av rattet, men hva rattet skal sette seg fast mot i rattstammen har jeg aldr sett med egne øyne, mulig det er forskjeller her fra bil til bil også for alt jeg vet? Teleskopleddet til rattstammen ble også byttet, men selve rattstammen tror jeg aldri de gjorde noe med etter hva jeg husker, men det er minst 10-12 biler og over 20 år siden, så alle detaljene er ikke like klare enda for å si det slik........... Det ble i hvert fall aldri bra på den bilen så lenge jeg hadde den, og der gjorde verkstedet også ganske mange forsøk uten å lykkes........
  7. Superb lll

    Skoda Octavia IV

    Kanskje det nærmer seg litt mer nå........? https://www.zigwheels.com/news-features/news/2020-skoda-octavia-to-be-unveiled-in-september/34139/ Likte i hvertfall mye bedre bakparten på sedanen her enn tidligere postede bilder, uten at jeg vet om dette er det ferdige produktet. Håper det blir slik med tanke på hvordan baklysa er designet her, og at det selvfølgelig også blir ført over på stasjonsvogna også. For sedan utgaven regner jeg med at fremdeles ikke skal være en del av utvalget her i Norge..........
  8. Ja jeg håper også virkelig at dette er en realitet, for det er vel egentlig bare Tesla (model S og X), Audi e-tron og Jaguar i pace som gir det meste av dette. Og de koster jo absolutt sine kroner, og vel så det. Spørs jo bare hva regjeringen (enten den sittende eller en evt neste) vil gjøre med forskjellige avgifter for elbiler, vi «etternølere» kan kanskje komme litt for seint på banen til at vi får billige elbiler og/eller kan få med oss noen av de andre «sponsede» fordelene. Gratis parkering/redusert park.avgift på enkelte plasser, kjøring i enkelte kollektivfelt (med visse restriksjoner i noen av dem), redusert avgift i bomringene og avgiftsfritak for kjøp av bilen er det vel kanskje tidsspørsmål før enten forsvinner eller i beste fall reduseres gradvis nedover.
  9. Hehe, det var noen nuller for mye der ja, 200 er tallet det skulle stå @BGB Takk for korreksjonen, har rettet opp i innlegget mitt nå
  10. Nå ser det kanskje ikke ut til at det vil være så enkelt som regjeringen vår satser på å forby biler med fossilt drivstoff som de håper på, og enda verre vil det kanskje være for byrådet i Oslo med AP og MDG i spissen...... https://www.tu.no/artikler/eu-kommisaer-ikke-lov-a-forby-diesel-og-bensinbiler/470003 De kan nok komme med noen endringer av denne loven på sikt, men om det skulle kunne skje allerede innen 2015 som de tar sikte på utfasingen av nye biler med fossilt drivstoff her i Norge, er muligens å sikte litt høyt.......? Jeg er ikke fremmed for hverken å kjøpe elbil eller kvitte meg helt med min bil med bensinmotor, men da må det bli bedre alternativer enn hva som finnes i dag til mer overkommelige priser. Som nevnt i en annen tråd her så snakker jeg da om kjøpspris, for min del så vil det være noe rundt 500.000,- som er toppen av hva budsjettet mitt tillater. Så elbil som tilsvarer min nåværende Octavia med plass, lastekapasitet, tilhengervekten den kan dra, 4x4, rekkevidde og en betydelig kortere ladetid vil være mine største «krav». Andre kjøpere vil jo helt garantert ha både andre behov, budsjett og ønsker enn meg Alternativer ser det jo ut til å kunne bli flere av på sikt også, https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-har-du-nesten-100-rene-elbiler-a-velge-mellom/470017
  11. Har lest igjennom ganske mange av postene i FB innlegget ang. reservasjon av Vision IV nå, og ser at det er noen som har vært på tur og sett konseptbilen som har fått antydet noe rundt 550.000,- for den mest vellutstyrte utgaven. Andre skriver noe rundt 500.000,- Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner, men det er jo lov å håpe at de ikke bommer så mye med dette Da er det absolutt et alternativ for meg også Ellers så har jeg lest noen «spådommer» (for å kalle det det) i dag om at når vi kommer nærmere 2025 så vil det være opp mot 200 forskjellige elbil alternativer og velge i mellom, så et alternativ for oss alle er det nok tilgjengelig på sikt EDIT: I løpet av 2 år så ser det ut til at det kan være så mange som 100 elbiler tilgjengelig. https://www.tu.no/artikler/om-to-ar-har-du-nesten-100-rene-elbiler-a-velge-mellom/470017
  12. Jeg snakker kun om kjøpesum @BGB Jeg har aldri hatt lån på en bil, og det hadde jeg egentlig ikke tenkt til å ha i fremtiden heller, men det er muligens noe en burde se litt annerledes på.........? Jeg har muligheten til å komme meg opp mot 480-500k uten billån (med en gjeldfri bil i innbytte), og da har jeg bare driftskostnader å ta hensyn til. Helt enig i at en 1,8/180 TSi på en Octavia Scout er veldig langt unna billig i drivstoff, men jeg kjører ikke mer enn ca 15.000km i året. Så jeg vil jo få langt høyere driftutgifter om jeg skal låne meg opp til en kjøpesum av bil til ca 700k, selv om den er vesentlig billigere å kjøre med, så vil det ta flere år før jeg har spart inn 200k + lånerenter......... Skal jeg låne penger til bil, så må jeg også foreta justeringer av boliglånet, slik at jeg betaler mindre i mnd der, for å kunne bruke det mnd. beløpet til billån. Egenkapitalen jeg har kommer av overtid, litt arv og noen få oppsparte midler når en mnd har litt lavere totale utgifter. Overtid er jo noe som kommer i bølger og ikke noe en kan basere seg på fast. Når arv er brukt opp, så er den brukt opp. Hva som da vil lønne seg vet jeg ikke, men jeg tror ikke at å låne mer penger vil gi meg lavere mnd utgifter, selv om en elbil er billigere å kjøre med en den bilen jeg har i dag er..........
  13. Ja bilen tror jeg også kommer til å bli meget bra, så gjenstår det jo å se hvilke endringer som evt blir gjort før konseptbilen blir en endelig produksjonsmodell til oss kundene. Prismessig så er det vel der jeg også tror den vil bli @BGB, og selv om det egentlig ikke er så avskrekkende, så passer det dessverre ikke helt for min lommebok, ellers så hadde en Superb 2,0/272hk vært bestilt for lenge siden Men i forhold til andre elbiler i nogenlunde samme sjiktet så tror jeg nok de treffer ganske godt med både bil og pris. Fasiten drøyer det vel kanskje dessverre en stund til før vi får se, jeg vet ikke om den er klar før årskiftet 19/20? Har lest litt om Tesla 3, men den blir dessverre litt i minste laget for oss i noen år til, ellers så treffer den relativt bra når det gjelder rekkevidde, AWD og pris for vår del. Tilhengervekten den kan dra er også litt i minste laget for min del. Men mindre biler koster jo gjerne litt mindre naturligvis, så med en gang en ser mot Model S eller X, så havner de utenfor mitt budsjett dessverre.......
  14. Ja som sagt så er jeg ikke negativ til å gå over til elbil på sikt jeg heller, men foreløpig så finnes det ingen som passer til mine behov, ønsker og ikke minst innenfor mitt budsjett. Skoda Vision IV kan så absolutt bli et alternativ, men blir det priser som Audi e-tron så treffer de i hvertfall ikke min lommebok. Treffer de med prisen for en grei kjørelengde, 4x4 og muligheten for tilhengerfeste som omtrent en meget godt utstyrt Skoda Octavia 2,0/190 TSi, så ja mer enn gjerne, men frykter vel at en fort kan se opp mot prisene til en Skoda Kodiaq med 2,0/190hk TSi (eller mer), og da treffer de ikke min lommebok dessverre. Håper virkelig at jeg bommer her, men når en ser litt i retning av hva de andre bilmerkene med slike specs ligger på, så frykter jeg vel at Skoda Vision IV ikke blir en billig elbil......... Dette sammen med en stor ombygging innvendig i eget hus for å bytte både sikringsskap i forhold der det er plassert, og ikke minst få en ladekurs ut av huset og bort til garasjen, så blir det dessverre også en høy kostnad for min del. Den er enkel @Stardustsilver, happy wife = happy life, og da vet du allerede hvem som har førsteprioriteten der, hehe 😉
  15. Det blir et litt mer generelt svar med tanke på elbil for min del @Stardustsilver Nei, jeg har ikke satt meg på liste for Skoda Vision iV, og kommer heller ikke til å gjøre det (på lenge ennå). For min del så er ikke elbilene i nærheten av å være der de skal være før jeg vurderer en. Dvs de finnes, men; Pris (for få og for kostbare biler som kunne vært aktuelle) Rekkevidde (den er for kort på de bilene som passer min økonomi) Ladetid (det tar alt for lang tid for å lade opp til en brukbar rekkevidde) Lastekapasitet (de bilene som kan passe mitt behov koster altfor mye) Mangel på biler med tilhengerfeste (og de få som har det er for kostbare) 4x4 (samme her, aktuelle biler er for kostbare) Antall ladestasjoner (de er det altfor få av her jeg bor og kjører mest, og enda færre med god kapasitet på hurtiglading, det samme gjelder jo tilgjengelige biler i riktig prisklasse) I tillegg så måtte jeg ha gjort ganske mye i boligen for å få kapasitet til flere strømuttak i sikringsskapet, og for å få en ekstra ladekurs/kabel ut av huset for å kunne lade hjemmefra, dette vil også koste ganske mange kroner. Dette er jo noe en må gjøre på sikt, for biler med fossilt brennstoff skal jo fases ut (dessverre). Noe annet som er viktig er vel at de klarer å lage batterier av andre grunnstoff/materialer enn hva de gjør i dag, for her er det etter hva jeg har lest på andre forum ikke nok tilgjengelig for at det kan pågå i så mange år med dagens batteriers byggemåter og materialer. Det med antall ladesteder og hurtiglading med høy effekt er det jo ikke bare å bygge ut heller, for det krever mye energi som det lokale strømnettet på langt nær er klar for å tåle. Mange steder går kabler og eksisterende nettstasjoner allerede opp mot 100% overlast. Så en ytterligere utvidelse her vil kreve at den lokale netteier faktisk bruker noen av pengene de tar inn i nettleie til å forsterke strømnettet og lar være å gi det i utbytte til aksjeeierne slik de har gjort i mange år. Mange steder vil kostnadene for en slik investering bli liggende på utbyggeren av laderene, og da vil de bli langt mer kostbare og det vil igjen gi høyere pris for lading. Jeg har jobbet med lokal infrastruktur på det sentrale østlandet siden 1987, så noe har jeg en ganske god oversikt over. Nå er det vel heller ikke så mange elbiler som takler hurtiglading med høy ladeeffekt, der er det vel nesten bare Tesla som virkelig har dette tilgjengelig på enkelte modeller. En longrange modell fra Tesla som kanskje kunne vært den rette elbilen for de fleste av mine ønsker er rett og slett altfor kostbar for min økonomi. Joda, jeg vet at en må omstille seg en del når en skal over til elbil, men foreløpig så er det for store og for mange kompromier som må til for at det skal være aktuelt for min del. Jeg er ikke i det hele tatt negativ til hverken elbiler eller ny teknologi, men for min del så har de foreløpig ikke kommet langt nok. Hvor langt de har kommet innen 2025 er jo ikke så godt å si, men at vi er klare for at alle nye biler da kun skal være elbiler (og muligens hydrogen?) har jeg ikke helt troen på, men det er fullt mulig at jeg bommer her. Det er jo det de tar sikte på, men så mye tror jeg ikke de får til på under 6 år, men igjen, det er kun mine tanker...... EDIT: Om dette svaret var altfor off-topic i forhold til trådens tema @Marius eller @Core2Duo, så får dere bare flytte det over til en mer egnet kategori i en ny tråd f.eks.

Superb lll last won the day on July 19

Superb lll had the most liked content!

Community Reputation

312 Is it possible?!

3 Followers

About Superb lll

  • Rank
    Oldtimer

Personal Information

  • Domicile
    Østlandet
  • Car
    Skoda Octavia Scout

Recent Profile Visitors

4,605 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...