Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Honorary Member
  • Content Count

    2,576
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    98
  1. Har ingen erfaring med dette selv, men ingenting er vel det de kaller umulig. Men om det er den rette måten å gjøre det på er vel en helt annen sak................ Dette her er nå kun min personlige mening, men jeg ville nok heller valgt å bytte til lengre støtdempere og ikke minst også lengre fjærer. Bilen vil få et helt annet tyngdepunkt, og vil nok bli ganske «duvetet» å kjøre med om du bare skal legge i mellom en kloss til toppen av den originale demperen, uten å gjøre noe annet enn den klossen. Du vil da kjøre med en fjær som hele tiden er «strukket» 48mm, og vil få en helt annen «karakteristikk» og vil nok oppføre seg litt annerledes enn hva den er tiltenkt. Skulle jeg ha hevet en bil så mye som 48mm, så ville jeg ha byttet til både lengre fjærer og lengre dempere som er beregnet for det. I tillegg så ville jeg også ha tatt en 4 hjulskontroll etter det, for jeg vil tro at bilens hjul vil ha en litt feil hjulstilling (Camber) etter dette. Vil nok bli litt «kalvbeint» og slite mye på dekkets ytterside, om det ikke blir gjort noe med. Men skal en evt bytte så mye som jeg nevner her, så er det nok ikke bare Camber som trenger en kontroll vil jeg tro....... Nå er som sagt dette bare min personlig mening og oppfatning etter hva jeg har lest av andre prosjekter tidligere, når det gjelder både heving og senking av bil. Her har nok helt sikkert både @Reparatøren og @Sjåføren mye mer kunnskap og konkrete råd/forslag og komme med, samt flere andre her på forumet også. Høres ut som et interessant prosjekt dette her @Stefan, så hold oss gjerne oppdatert på hva du velger å gjøre
  2. Gratulerer med «ny» bil @larsejacobsen, den tror jeg helt sikkert at du vil bli meget fornøyd med Når det gjelder den DSG kassa som du har i din Octavia, så ja, den kan oppleves litt rykkete og i enkelte tilfeller også litt «brå» når en skal kjøre i gang, spesielt om du skal akselerere ut i en luke i trafikken. Da kan den oppleves som litt «treg» akkurat som det er en liten forsinkelse og så gir en da litt mer gass, og da tar den plutselig tak og bilen skyter fart. Det kan kreves en liten tilvenning på akkurat det punktet, inntil dere blir litt mer samkjørte. Ikke noe problem når en først er klar over og vant til at det er slik den fungerer. Ellers så kan den føles litt rykkete når DSG kassa er kald og/eller har stått rolig en stund, det virker liksom som at det «slurer» litt som @Marius har nevnt her. Har prøvet noen biler med den DSG kassa (i tillegg til de 2 jeg har hatt selv) og de oppfører seg likt alle sammen. De oljefylte DSG kassene er litt mer følsomme og mykere, men de kan til tider nøle litt ved i gang kjøring de også, men det er på en helt annen måte. Gikk det greit å montere skvettlapper bak @larsejacobsen, eller har du ikke kommet så langt enda?
  3. Det stemmer nok bra slik du allerede har beskrevet det, for det var slik på den forrige Superb Style 2016 jeg hadde også. Rattet er av skinn, mens kanter på seter er kunstlær/skai. Akkurat hva mansjetten rundt girspaken er laget av er jeg ikke helt sikker på, men vil vel tro at det er av samme materiale som kantene på setene. For min L&K Superb som er levert med skinnseter, så ser jeg at det er det samme her, det er rattet, sitte -og ryggputene som er av skinn. Kantene på setene, dørtrekk og mansjetten rundt girspaken er av ser ut til å være av kunstlær/skai på den bilen jeg har i dag. Dette mener jeg at jeg har lest noe om på DCN forumet også, for det er ikke bare Skoda som har det slik.
  4. Det er enkelt å ettermontere, bare husk skikkelig rengjøring før montasje og monter beskyttelsesfolie på lakken. Det følger med på de originale skvettlappene, men fra andre levrandører så er jeg ikke sikker på om det er vedlagt.
  5. Jeg leste også det på den pressemeldingen som ble sendt ut i November 2019, i tillegg til at antall hk ikke stemmer helt overens fra pressemeldingen til hva selger fortalte meg for et par uker siden. Er ikke så store forskjeller riktignok, men det er jo likevel synlige avvik. Den ladbare hybriden til nye Octavia vil jo ha en samlet effekt på 204 hk som du skriver @Core2Duo, akkurat det synes jeg er litt rart siden Superb iV leveres med samlet effekt på 218hk, men det kan jo ha noe med plassen til batterier å gjøre......... I tillegg så kommer jo også den ladbare hybriden på 245hk som er tiltenkt Octavia viRS. Men det skulle være en oppgradert utgave av motoren du har i din Superb @Core2Duo som er tiltenkt i nye Octavia, den motoren er visstnok oppgradert pga miljø-utslipp/ WLTP. Nå var det jo en liten stund siden han hadde fått disse opplysningene fra Skoda, men han hadde jo ikke fått noen andre opplysninger om at det var varslet noen forandringer her heller. Om det har kommet noen begrensninger i forhold til WLTP eller noe annet siden jeg snakket med selger for 2-3 uker siden vet jeg ikke. Jeg skal ha et «selvbestemt» oljeskift på min bil rett før påske, så jeg skal forhøre meg litt mer med selger da
  6. Sist jeg snakket med min forhandler, så nevnte salgssjefen at prisene skulle være klare i Mai mnd for Norge sin del. Han sa ikke noe om når de ventet de første bilene til landet, men nå spurte jeg ikke om akkurat det heller for å være helt ærlig........ Det han derimot nevnte var at de nå visste hvilke motoralternativer nye Octavia kom med når det gjaldt rent fossilt drivstoff. Den blir levert med motorer på 120hk, 150hk og 200hk, både når det gjelder diesel og bensin. Men hvilke versjoner som kommer med 4x4 visste han foreløpig ikke, han trodde (og håpet) at det ville bli levert i kombinasjon 150hk og 200hk diesel, og 200hk bensin, men det var som sagt kun det han håpet, det visste han ikke når jeg snakket med ham for 2-3 uker siden. Den nye Octavia blir selvfølgelig også levert som hybrid, og han trodde det ville bli den samme hybridversjonen som sitter i Superb, men det ville han se litt mer data på før han sa det «høyt». Octavia vRS blir jo også levert i en opptunet hybridutgave i forhold til den som sitter i Superb, men evt. hvilke andre motoralternativer vRS kommer med var heller ikke noe han visste 100% enda hørtes det ut som, ei heller om det blir tilgjengelig med 4x4. Det han derimot var 100% sikker på, var at dette ville bli en meget flott bil. Hadde merkbart bedre plass og utnyttelse av plassen enn dagens Octavia, selv om den nye utgaven bare er noen få cm større, så er de cm virkelig gjort nytte av Personlig så synes jeg at toppen på grillen var litt for dominerende og stakk litt for ut i forhold til panseret på de bildene jeg har sett så langt, i hvert fall når det gjelder grillen som er i chrome utførelse. Men det er nå gjerne stor forskjell på bilder og se ting «live» selv, så jeg skal være litt forsiktig med å si for mye her. Gleder meg til å se både priser og bil jeg også
  7. Bare hyggelig Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for høsten 2013 så bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt på plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. Nå var selvfølgelig ikke det en bil som er beregnet til å dra tunge hengere og være fullastet til enhver tid, da burde en ha satset på diesel i stedet om det var bruksområdet. Men både bil, motor og DSG kasse spilte meget godt på lag sammen, så derfor tror jeg også at du vil bli godt fornøyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjørte ca 80.000km tilsammen på de to bilene den tiden vi hadde dem. Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer på den tiden vi hadde dem. Golfen har nå snart rullet 200.000km og Superben nærmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles på veien begge to Golfen ble fysisk litt for liten for vår familie på 2 voksne og 2 tenåringer, så vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet. Etter det så har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for å få en litt høyere bil og 4x4, men det ble feil å nedgradere i fysisk størrelse for oss. Så da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 år. Nå kjører vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen. Motoren er sterk som bjørn og vi har plass i massevis, så dette er virkelig et «landeveislokomotiv» Skoda har imponert meg med både kjøreglede, komfort og driftssikkerhet så langt, det finnes selvfølgelig biler som vil gi mer kvalitetsfølelse og mer kjøreglede, men de koster betydelig mer. Så jeg synes en får veldig mye bil og utstyr for pengene når det gjelder Skoda, og jeg har så langt vært meget fornøyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen småting har det vært med alle 3, men ikke noe som har ødelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet på garanti. Så jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornøyd med bilen du har valgt @larsejacobsen
  8. Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om å ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, så jeg er 99,8% sikker på at det er en DSG 7 tørrplateclutch på den bilen du har valgt. Men det beste svaret på det kan du få av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen. Ellers så ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, så har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert. Etter hva jeg husker så tror jeg den forøvrig tåler et dreiemoment på 500nm........ Når det er sagt, så var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg når det gjaldt DSG 7 tørrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tåle dreiemomentet til motoren. Så da er en nok mye mer på grensene enn hva det vil være i bilen du har kjøpt. Når det gjelder bilen jeg bestilte så var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vært bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tåler 400nm, men det hadde nok med både pris på DSG kasse og drivstoff forbruk å gjøre, for det har en del å si for turtallet når en f.eks. kjører i motorveihastighet. Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen så lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er så mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nærmer seg nå 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjørt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). Så jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behøver å være, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. Så det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt så langt ikke hørt/lest om noen problemer med den her i Norge. Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra å benytte den DSG 7 kassen. Så jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen Lykke til og gratulerer med ny bil
  9. Angående lys i instrumentpanelet, så er vel dette små ledlys om jeg ikke tar helt feil. De er vel mest sannsynlig loddet til et kretskort, så da er det meget små loddepunkter og ikke så enkelt. Om det er flere lys som mangler, så kan det jo hende at det er et brudd i kretskortet. Det er kanskje enklere (og billigere) å finne et annet og velfungerende kretskort hos en bildemontering.......?
  10. Det høres bra ut @Core2Duo Jeg tenkte at jeg også skulle få dem til å forandre på serviceintervallene til min bil, slik at den blir på inntil 1år/15.000km i stedet for Longlifeserviceintervallet som sier inntil 2år/30.000km mellom hver service/oljeservice. Dette ble forandret på Octaviaen jeg hadde før Superben jeg kjører nå også. Bilen kan jo selvsagt varsle om oljeservice lenge før 2år/30.000km avhengig av kjørestil og andre (ugunstige) forhold, men jeg personlig synes det kan være greit med et olje -og oljefilterskift i året eller etter max 15.000 kjørte km. Det føles som en «billig» forsikring for motoren, selv om det etter merkeverkstedet er totalt unødvendig, så gir det en god følelse for min del.
  11. Den lyden er utrolig irriterende. Jeg har spurt på merkeverkstedet om de kan gjøre noe med dette, men det har de etter hva de uttaler ikke lov til. Det skal visstnok være et EU-direktiv pga miljø/utslipp, så merkeverkstedet jeg benytter sa tvert nei til å gjøre noe med det. Det kan helt sikkert kodes bort med VCDS e.l., men jeg anbefaler deg å forhøre deg først med Møller/VAG/ditt merkeverksted før du evt gjør dette, slik at det ikke skjer noe med nybilgarantien på din bil. Mange er helt avslappet til dette med koding av sine biler og mener at det ikke vil ha noen betydning for garantien, men jeg anbefaler deg som sagt å forhøre deg først. Better safe than sorry tenker nå jeg........
  12. Kan det være at det er det samme problemet på din bil som er beskrevet i denne tråden her? Høydejustering xenonlys
  13. Så lenge du ikke skal gjøre noe selv, så ville jeg kjørt til noen forskjellige verksteder og fått et prisoverslag av dem, og så valgt det som du synes virker mest fornuftig for deg og din bil. Bare så det er nevnt, det er ikke noe automatikk i at merkeverkstedet er det mest kostbare, så etter min mening så burde du også ta med det i din runde med forespørsler, men det avgjør du selvsagt selv. Få alle verkstedene til å spesifisere alt de har tenkt til å gjøre, slik at du kan sammenligne priser på likt grunnlag. Nå vet ikke jeg om det er registerrem eller registerkjede på motoren i din bil, men om det er registerrem så ville jeg også tatt med bytte av reg.rem, strammehjul og vannpumpe med det samme, for der tror jeg intervallene for bytte av rem er på 210.000km. Det siste her bør du spørre om, for det km-intervallet for bytte av reg.rem (om du har det på din bil) er kun noe jeg tror, det har jeg ikke fasiten på. Om du så skulle ha reg.rem, så ville jeg nok utført det med det samme, for her blir mye allerede demontert og det kan være enklere å få en fin pris på dette med samme. Det siste her er kun et velment råd, for du må selvsagt avgjøre hva du synes er fornuftig og ikke minst hvilke totalkostnader dette vil bli..........
  14. Blåser litt liv i denne tråden her igjen. Er det flere enn meg som velger å ta et oljeskift utenom Longlife service intervallene? Var innom merkeverkestedet og bestilte en oljeskiftservice til min Superb i dag, i følge kundemottaker så er ikke dette nødvendig, men det er selvsagt positivt med tanke på motorens levetid og holdbarhet. Jeg synes de klimatiske forholdene vi har her (kaldstarter) og en noe småkjøring gjør at det kan være en fordel og en «billig» investering for å ta vare på bilen best mulig. Superben er satt opp med Longlife serviceintervaller fra fabrikk (2år/30.000km), og så mye har jeg ikke kjørt så langt. Bare så det er klart, bilen har ikke varslet om noen ting selv, denne oljeskiftservicen jeg nå har bestilt er kun noe jeg velger å utføre på eget initiativ. Bilen er nå ca 7 mnd gammel og har i nå akkurat passert 14.000 km, blir vel rett i overkant av 15' før dette blir utført tenker jeg. Så da blir det byttet olje og oljefiler rett før påske, så gir det i det minste en god følelse om ikke annet. I tillegg så har jeg også bestilt en full «spa-behandling» til Superben i dag, både ut -og innvendig. Tok også med underspyling, motorvask og behandling av skinninteriøret, så da bør vel samvittigheten være god med tanke på bilens ve og vel håper jeg

Superb lll last won the day on April 1

Superb lll had the most liked content!

Community Reputation

368 Is it possible?!

About Superb lll

  • Rank
    OLDTIMER

Personal Information

  • Car
    Skoda Superb

Recent Profile Visitors

5,428 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...