Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Honorary Member
  • Content Count

    2,641
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    110
  1. De koster så det holder om du skal kjøpe dem hos Møller/VAG her i Norge, de er priset til 4.500,- pr felg over disk. Sist gang jeg leste noe om priser på felger, så var de billigere i Sverige (om en kjører dit og får de montert der; hvilket selvfølgelig er vanskelig i disse tider........... Billigst var de å bestille fra SuperSkoda. Ser det finnes noen komplette hjul til salgs i Skoda gruppen kjøp/salg på FB også.
  2. Fint med en oppdatering av bilens tilstand og ikke minst også noen uttalelser fra bileieren om hva en synes om bilen @Sjåføren Det var jo veldig tidlig at Haldex-pumpa skulle ta kvelden synes jeg, men flott at det har blitt utbedret før vinteren Det høres (dessverre) litt for kjent ut det du nevner med at bilen reagerer på hindringer som i det hele tatt ikke finnes i veibanen, jeg har også flere enn en gang sittet med en overrasket mine fordi bilen plutselig helt uten grunn har bråbremset. Når dette har oppstått med min bil, så har det forekommet når bilen har kjørt inn i overgangen fra sterkt lys til mørke skygger, eller til en mye nyere/mørkere asfalt, de gangene dette har skjedd for min del, så har jeg heldigvis ikke hatt noen biler rett bak meg. En annen ting som frontassist-systemet har reagert på er når jeg benytter ACC (adaptiv cruice controll) og kjører i venstre fil på motorveg, og jeg skal kjøre forbi en trailer, stor lastebil, buss. etc, i en venstresving, så bremser plutselig bilen fordi den tror jeg er i ferd med å kollidere med bilen «foran» meg. Jeg gjør jo ikke det, fordi de er jo i en helt annen fil, men det oppfatter ikke bilens frontassist system litt for ofte etter min mening........ Jeg har også måttet rekalibrere hele frontassist systemet (2-3 timers jobb på verkstedet) fordi det sluttet å virke. Jeg har også byttet høyre frontlykt, fordi den låste seg og bare lyste rett ned i bakken foran bilen og da virket heller ikke fjernlyset på det venstre lyset. Så da ble det bytting av frontlys, og en ny kalibrering av front assist systemet på nytt igjen. Min Superb er også rett over 1 år gammel, og har såvidt passert 26.000 km. Ellers er jeg kjempefornøyd med bilen
  3. Se her ja, da har både @Stardustsilver og @Marius en spennende tid i vente Det er både artig og ikke minst en stooooor tålmodighetsprøve og vente på ny bil, lykke til begge to, så ser vi frem til å se bilder av deres biler etterhvert
  4. Jeg har prøvet en Superb med den motoren du her vurderer, og det må jeg si rett ut var en ganske slapp kombinasjon. Nå har jo aldri Superb vært tenkt som en «fartsmaskin», men her blir den merkbart undermotorisert etter min mening. Jeg valgte i 2016 å kjøpe en ny Superb med 1,8/180hk TSi DSG 7 i stedet, det er en motor som passer mye bedre til en bil av Superb sin str. 1,4 fungerer selvfølgelig helt greit til daglig kjøring, men det merkes omtrentlig for hver eneste ting en legger inn i bilen. Den motoren krever litt turtall for å «orke» om den blir fullastet, så nei takk, det er ikke en motor jeg ville valgt i en såpass stor bil som Superb er. Jeg har min andre Superb lll nå, og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd med bilen, plassen, kjøreopplevelsen, etc DSG 7 tørrplate clutch kassen er grei, men kan oppleves litt rykkete og hard i giringen noen ganger, spesielt ved i gang kjøring. Denne DSG kassen største ulempe er at den kun tåler max 250nm, og motoren jeg nevnte at jeg hadde på Superb 2016 (1,8/180hk) ble nedtunet fra fabrikk til 250nm for å kunne tilpasses denne DSG kassen. Det var forøvrig den andre bilen jeg har hatt DSG 7 tørrplate clutch kasse på, den første var en VW Golf st.vogn 2014 1,4/140hk DSG 7, og den bilen hadde jeg i rett over 2 år før den ble byttet inn til fordel for en Superb pga plassen. Så ja, jeg har erfaring med 1,4/140hk motoren, oh jeg mente det samme når jeg hadde den i Golfen også når den ble lastet full av bagasje og fire personer på ferietur, fruen, 2 barn og meg selv, og enda mer merkbart ble det med en tilhenger etter. Som nevnt, det vil fungere greit, men den motoren er ikke mitt førstevalg i en Superb.
  5. Som @Marius skriver så er det helt og holdent opp kjøper hvilke felger og dimensjon en velger som vinterhjul, her er det ingen fasit. Det som kanskje betyr mest for de fleste er vel muligens prisen for komplette vinterhjul (dekk og felg), for de originale Skodafelgene er alt annet enn billige. Så jo mindre dimensjon felgene -og dekka har, jo rimeligere blir prisen for dem. Jeg forhørte meg på prisen for originale 19" Skodafelger til min L&K utgave Trinity i Antrasit metallic og børstet alu, og de kostet ikke mindre enn 8.500,- pr.felg!!! Det stod Pegasus (antrasit og børstet alu) 18" på Superb L&K jeg kjøpte i fjor sommer som sommerhjul, men måtte jo bare ta det bilen ble levert med fra fabrikk, siden jeg kjøpte en utstillingsbil........ Den bilen var det ikke noen vinterhjul til, så da kunne jeg selv velge hvilke felger jeg ville ha, og da valgte jeg Modus 18" som vinterfelg Når det gjelder bilen du har kjøpt hos dem og de medfølgende vinterhjula, så virker det jo nesten som om de bare har sendt med noen hjul de hadde liggende, og det blir vel nesten bekreftet i form av dekkenes alder......... For dette er ikke felger som kler en Sportline så veldig godt etter min mening, men igjen, det er jo opptil de som bestiller bil/vinterhjul som bestemmer hvilke vinterfelger de ønsker. Om jeg hadde bestilt meg en ny Sportline i dag så hadde nok jeg personlig valgt enten Vega (som er på det vedlagte bildet) eller Supernova. Her har du hvilket ekstrautstyr og bl.a. hvilke felger som er tilgjengelig til Superb i dag fra forhandler, https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/1007f646-93c4-4f89-93fe-6b33a997f1a1/SUPERB-tilbehor.c0221a2dc8064cc6a77178b5f92c0843.pdf
  6. Jeg benytter den som du linker til @Marius, og den er jeg meget fornøyd med 🙂 Den kjenner jeg ikke noe til @RuneT, men den fungerer nok meget bra den også vil jeg tro 🙂
  7. Jeg bytter også hjul hjemme selv, og har en 2,5 tonns garasjejekk til det formålet, den har en løfte høyde på max 53cm når jeg setter i mellom den medfølgende delen som er beregnet for høyere biler. Jeg har ikke hatt en foreløpig hvor jeg har kunnet benytte denne delen, selv ikke på Soda Octavia Scout, for da går ikke jekken under bilen i det hele tatt. Denne jekken er handlet på Bilextra for 2 år siden, og sammen med jekken så kjøpte jeg også en «beskyttelses kloss» (ligner en hockey-puck) som plasseres oppå jekkens løfteplate for å beskytte kanalens jekkfester. Så jeg løfter kun der med denne jekken (og på samme måte med de andre garasjejekkene jeg har hatt tidligere) og det blir ikke et eneste merke i kanalen i det hele tatt, og slik har jeg byttet hjul hjemme siden jeg kjøpte min første bil i 1986 Fasit er det ikke, men fungerer gjør det
  8. Det er sjelden at OT har vært et problem på Forumet her, det er vel snarere slik at det er nesten pga noen avsporinger en lærer mest Hvordan en enklest finner ut hvilken DSG kasse en bil, er vel rett og slett å forhøre seg med selgeren av den aktuelle bilen Men etter hva jeg har klart å finne ut av forskjellige Skoda brosjyrer så ser det ut til at du må til 2019 modellene for både Skoda Superb og Skoda Octavia for å få oljefylt DSG 7 kasse på de største motorene. Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er det enkelte ting en merker forskjellene helt konkret på, men den viktigste og største forskjellen er vel likevel at den nye DSG kassa tåler et betydelig høyere dreiemoment. For de oljefylte DSG kassene så er det: DSG 6 = max 400nm DSG 7 = max 500nm og det har jo igjen en betydning om det er så at du har tenkt til å tune bilen du velger. Skoda Octavia 2,0/184hk TDi har et max dreiemoment på 380nm fra fabrikk. Skoda Superb 2,0/190hk TDi har et max dreiemoment på 400nm fra fabrikk. Så det er jo ikke så mye «å gå på» her med tanke på tuning, men nå kan det jo legges inn momentbegrensninger i de forskjellige girene ved tuning om det gjøres skikkelig etter hva jeg har lest på diverse fora. Når det gjelder hjulstøy og andre forskjeller mellom Octavia og Superb så kan jeg komme med noen av mine synspunkter og erfaringer; Octavia er en lettere og smidigere bil, og det merkes spesielt i bykjøring og ved lukeparkering. Superb er merkbart tyngre og også litt «tregere», det merkes spesielt ved akselerasjon og ved aktiv kjøring i svinger. Da er det noen fysiske lover som gjør seg gjeldende for å si det ganske enkelt Octavia har relativt god plass både i kupéen og i lasterommet, men kan på ingen måte sammenlignes med plasen i en Superb. Den er større/bredere på absolutt alle plasser, og for vår del så var det helt avgjørende for hvilken bil som passer best til vårt bruk. LED lysene til Octavia er både merkbart -og betydelig bedre/sterkere enn Xenon lysa til Superb. Lyd/støynivå er merkbart lavere i Superb enn Octavia, men Superb er likevel ganske «sårbar» for hvilke dekk som velges med tanke på hjulstøy (det samme gjelder også Octavia bare så det er sagt). Jeg har valgt å både ta en ekstra understellsbehandling inkludert ekstra støydemping på min 2019 Superb, og det var verdt hver eneste krone. Det ble et helt annet lydbilde i kupéen, dekkstøy er ikke borte, men det er merkbart dempet, selv med de sommerhjulene jeg har kjøpt til min Superb (245/40-19"), som vinterhjul har jeg 235/45-18". Motorlyden og da spesielt med tanke på dieselmotor er mer dempet i Superb enn Octavia. Canton lydanlegget er utrolig mye bedre i Superb enn hva det er i Octavia, det er mye fyldigere lyd, merkbart mer «trøkk» i bassen om en skrur opp lyden litt. Det er både flere høytalere i Superb enn hva det er i Octavia, men også merkbart høyere musikkeffekt i Superb. Kvalitetsfølelsen er også betydelig høyere i Superb, for Superb er jo «flaggskipet» til Skoda etter hva forhandlerne selv beskriver Superb som. Octavia er en meget bra bil, det er det ingen tvil om, men Superb ligger ett (eller flere) hakk over på samtlige steder etter min mening. Basert på oppgitte tall når det gjelder akselerasjon så er jo Superb litt tregere enn Octavia, men det er som nevnt også en større og tyngre bil. Men noe en kanskje skal tenke litt over er jo at Superb fra 2016 -----> er en merkbart nyere bil, det samme gjelder jo også motoren (2,0/190hk TDi). Dette skriver jeg etter å ha hatt Superb 2016 i rett over 2 år, så Octavia Scout 2018 i 1 år, før «savnet» av Superb ble for stort for vår del, så da byttet jeg til en Superb 2019 som stod i utstillingslokalet i fjor sommer. Så etter over 4,5 år med 3 Skodaer og snart 90.000 kjørte kilometere til sammen på den tiden, så føler jeg at jeg har et visst grunnlag for å kunne skrive det jeg gjør, men dette er selvfølgelig kun mine personlige meninger, for andre kan det være motsatt for hvilken bil som passer best........ Totalinntrykket av Skoda er ganske bra, selv om det har vært noe «små-plukk» med alle 3 bilene, men alt er ordnet på garantien, og det var heller ingen utfordringer med utbedring av dette for min del. EDIT: Har lagt til noe mer info, og rettet noen «trykkleifer»
  9. @Gandalf det stemmer, det var den «tørre» DSG 7 kassa jeg hadde på Superb 2016. Den har en max begrensning på 250nm, og dermed så hadde Skoda «nedtunet» dreiemomentet på motoren som satt i den bilen, trist at de valgte den løsningen, fremfor å sette inn en DSG kasse som tåler det dreiemomentet motoren egentlig hadde. Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen. Den tørre DSG 7 kassa er såvidt jeg vet ikke levert til noen dieselmotorer i det hele tatt, rett og slett fordi den ikke tåler dreiemomentet. Jeg er ikke 100% sikker på dette når det gjelder 120hk TDi motoren, så det bør undersøkes nærmere, men nå er jo det en uaktuell motor for deg uansett @Gandalf etter hva jeg leser av dine ønsker. Det er i hvert fall en merkbar forskjell på DSG 6 og DSG 7 (oljefylt) kassene etter min mening, så vær sikker på at du får en bil med den nyeste DSG 7 kassa. Den kjører i gang smidigere, den girer mykere og gir et lavere turtall som igjen vil kunne gi et lavere drivstofforbruk. Men nå har jeg jo ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag for mine uttalelser her, for DSG 6 oljefylt hadde jeg på en Octavia Scout 2018 1,8/180hk TSi 4x4, mens den nye DSG 7 kassa har jeg på Superb 2,0/190hk TDi 4x4. Men DSG 7 kassa føles som sagt betydelig mer myk og smidig ved kjøring og giring.
  10. Gratulerer med bestilling av ny bil @ÅgeS Nye Octavia vRS er virkelig en stilig bil, det er det ingen tvil om Race Blue metallic og sort optikk/detaljer er en meget stilig kombinasjon, så denne bilen ser veldig flott ut. Skal bli spennende å se den nye Octavia live, men dette ser veldig bra ut altså Selv er jeg litt skuffet over at det ikke er en skikkelig bensinutgave av denne bilen slik det har vært tidligere, jeg har på ingen måte noe i mot hybridbiler, men helt ærlig så mener jeg at en vRS utgave fortjener noe helt annet og den burde gjerne hatt 4x4 i tillegg.......
  11. Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........ Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb....... Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr. Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes......... Lykke til
  12. Å bli korrigert er ikke noe problem @Sjåføren, og når en at på til lærer noe også, så er det jo veldig bra Jeg har blitt forklart av kundemottakeren hos mitt lokale Møller verksted at det er ikke uten grunn at denne DSG 7 kassen kalles tørrplateclutch, og det er fordi det ikke er olje i den. Men han nevnte aldri at det er olje som smører den mekaniske kassen som du skriver @Sjåføren, så dette var helt ukjent for meg.
  13. Men DSG 7 kassa på bilen din er vel ikke oljefylt etter hva jeg vet @halgeir? Oljefylt DSG 7 ble først tilgjengelig på Kodiaq og Octavia 2,0/150hk TDi FL (facelift). Så enten har du DSG 6 oljefylt girkasse @halgeir, ellers så har du en tørrplate clutch DSG 7 kasse (som det ikke skal byttes olje på eller flushes, fordi det ikke er noe olje i den i det hele tatt). Jeg har selv hatt en VW Golf 2014 og en Superb 2016 med DSG 7 kassa, og den kan etter mine erfaringer oppleves som både litt brå og rykkete, spesielt ved igangkjøring og køkjøring (lave hastigheter). Jeg fikk beskjed av verkstedet at det var slik den DSG 7 kassa var, og det kunne de ikke gjøre noe med....... Jeg hadde også en Octavia Scout 1,8/180hk TSi 2018 modell (FL) og den var det en oljefylt DSG 6 kasse på, det var først i fjor sommer når jeg handlet en Superb 2,0/190hk TDi 4x4 2019 modell at jeg fikk min første Skoda med oljefylt DSG 7 kasse.
  14. Gratulerer med bestilling av ny bil @Marius Ser ut til at du har bestilt deg en versjon av denne bilen omtrentlig som jeg ville ha gjort det selv Spennende farge du har valgt denne gangen, den er ikke så ofte benyttet på Superb i området her jeg bor, jeg ser den mest på Kodiaq her. Joda en kan jo alltids ønske seg en ny/annen bil, men tiden er ikke der akkurat nå for min del. Ellers så har jeg jo fremdeles et ønske om ny Superb 2,0/272hk 4x4, men fremdeles er både «sparegrisen» og fruen ikke helt enig med meg i det........
  15. Gratulerer med bestilling av ny bil @Joakim Stave Når det gjelder understellbehandling så er det virkelig noe jeg vil anbefale deg å gjøre (selvfølgelig litt avhengig av hvor du bor og hvilke veier du kjører mest på), men hør på @Marius sine råd, snakk med Møller (din forhandler) om hva de anbefaler, slik at du ikke velger noe som kan gå ut over bilens rustgaranti. Som regel er det enten Dinitrol eller Mercasol Møller ønsker at blir benyttet. Min Superb er behandlet med Mercasol og en ekstra støydemping (det ble merkbart for min bil), men nå har ikke jeg kjørt den nyeste utgaven av Superb, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det vil utgjøre der. Men jeg tenker vel at ekstra støydemping kan det aldri bli for mye av Det kan være en «klinete jobb», men de seriøse aktørene vasker godt etter seg. Selv hentet jeg en ny Superb i fjor sommer, og den ble sendt direkte til understellsbehandling, og deretter rett til en lakkbehandling. Jeg er kjempefornøyd med både bil og det som ble utført på den.

Superb lll last won the day on November 8

Superb lll had the most liked content!

Community Reputation

383 Is it possible?!

About Superb lll

  • Rank
    OLDTIMER

Personal Information

  • Car
    Skoda Superb L&K 2019 2,0/190 TDi 4x4

Recent Profile Visitors

5,910 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...