Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Superb lll

Æresmedlem
  • Innholdsteller

    2 662
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    116

Superb lll vant dagen sist August 31

Superb lll hadde mest likt innhold!

Personlig informasjon

  • Bil
    Skoda Superb L&K 2019 2,0/190 TDi 4x4

Nylige profilbesøk

6 569 profilvisninger

Superb lll's Achievements

Veteran

Veteran (4/4)

390

Nettsamfunnsomdømme

  1. En liten oppdatering. Leveringstider er som jeg leser på flere andre steder også høyst usikkert for alle biler, også bilen jeg har bestilt. Bilen ble bestilt 02.08.21 så det er jo ikke så lenge siden, men det har allerede blitt antydet 3 forskjellige produksjonsuker før jeg snakket med selger i går. Når bilen ble bestilt så var det snakk om mulig produksjon i uke 49 (2021), men etter et par uker så så det ut til at det kunne bli i uke 1 (2022), noen dager etter så kunne det være snakk om i uke 3 (2022) i stedet, men ikke noe av dette er en bekreftet produksjonsuke. Snakket med selger i går, og da så det plutselig ut til at det kunne være produksjon i uke 41 (2021), men heller ikke dette er en bekreftet uke. Det kom i hvert fall som en meget positiv overraskelse på både selger og meg, at det skulle kunne bli en fremskynding av produksjonen, men det gjenstår jo å se om det faktisk er slik det blir. Det hørtes i hvert fall ut som om både ladbar hybrid og mild-hybrid (som jeg har bestilt) kunne få litt tidligere produksjoner, mens det kan virke som de helt elektriske bilene vil ta sin tid dessverre, uten at det heller er bekreftet. Så det meste er høyst usikkert for tiden, men jeg tror nok det er best å smøre seg med en god og stor porsjon med tålmodighet
  2. Gratulerer med bestilling av ny bil @Espen Ser ut til å bli en godt utstyrt og flott bil dette her. Høres veldig smart ut med den type lydanlegg du vurderer her @Espen, jeg er utrolig fornøyd med Canton anlegget i Superb 2016/2019 som jeg har nå, men var definitivt ikke fornøyd med det i Octavia 2018. For Octavia som jeg har bestilt, så er det ikke tilgjengelig (til den utgaven jeg har bestilt) i det hele tatt, men det finnes jo som du skriver andre alternativer, selv om de gjerne koster litt mer enn det originale Canton lydanlegget. Ventetid kan det nok fort bli ja, når jeg bestilte ny bil i førsten av August, så antydet selger produksjon ca i uke 49, men når jeg snakket med ham i forrige uke så hadde det blitt flyttet frem til uke 1. Men dette er heller ikke bekreftet fra fabrikken, så jeg regner ikke med at uke er en endelig dato. De aller fleste bilmerkene mangler jo halvledere, og når jeg snakket med selger så fortalte han bare for norges kunder så står 700 biler ferdig produsert som mangler disse halvlederne. Så på et tidspunkt så må de jo stoppe produksjonen, for de vil før eller siden mangle lagringsplass til alle bilene som ikke blir helt ferdige, for totalt sett er det jo snakk om ett betydelig antall biler for europa sin del. Men dette er jo ikke bare ett VAG problem, det gjelder jo de fleste bilmerkene. Lurer selv litt på hvor lenge produksjonen kan utsettes før det kan være aktuelt å terminere en kontrakt, men jeg har jo ikke fått en bekreftet produksjons uke, så for min del er nok ikke det ett tema på en stund enda.
  3. Du har jo muligens to muligheter til da @Leiern83, takrails kan jo enten folieres eller lakkeres på nytt. Kanskje dette er noe som f.eks en MPS Micropaint billakkerer ikke vil ta så mye for. Lykke til 🙂
  4. Om du har kjøpt bil av en forhandler så ville jeg tatt turen tilbake til dem og bedt dem fikse dette for deg. Det samme gjelder jo forsåvidt om du har handlet bilen privat, men da er det kanskje litt mer som må til for at det skal kunne ordnes, uten at jeg er sikker på det selvfølgelig. Uten at jeg har sett dette med egne øyne, så ser det nesten ut som skjermen er vasket/renset med noe den ikke har tålt. Jeg har en MacBook Pro med Retina skjerm som jeg rengjorde med en serviett som som kona vasker sine briller med, altså en type våtserviett som heter brillevask. Den inneholder tydeligvis noe sprit som har gitt varige merker i min Mac sin skjerm. Jeg gjentar at jeg ikke vet noe om det er det som er på skjermen i din bil, men ut i fra hva jeg ser av bildene du har lagt ved, så ser det relativt likt ut. Håper det ordner seg for deg
  5. Nei Toyota var ikke det rette, litt mye plastikk både utvendig og innvendig, mye motorstøy uten at det skjedde så voldsomt mye dette mye takket være CVT automatkassa, og som nevnt betydelig mindre plass både i baksetet og i lasterommet, ikke er det mulig med drivstoffvarmer fra fabrikk i Toyota Corolla heller som jeg definitivt ville ha savnet. Men Toyota er jo til gjengjeld mye mer effektiv på batteridrift, og vil nok ha ett merkbart lavere drivstofforbruk enn hva jeg vil oppleve med den bilen jeg har bestilt. Men jeg kjører jo ikke så mye i året (ca 16 - 18.000km), så det går nok greit uansett. Dette mild-hybrid systemet til Skoda gjør visstnok at automatisk start/stopp funksjonen blir mye mykere og mindre merkbart, det sliter ikke så mye på startmotoren. Det er først og fremst der det merkes og blir utnyttet, de 50nm i en boost-effekt forsvinner nok utrolig fort fordi det kun er et 48V system, så det holder vel kanskje til en enkel akselerasjon før det er utladet kan jeg tenke meg. Dette er en ganske ukjent og uprøvet versjon i Norge med denne teknologien, jeg har funnet noen få tester på youtube (med engelsk tale) som jeg har sett litt på, men de gir ikke så mye mer teknisk info enn det jeg siterte i det forrige innlegget mitt. Det er mer test av selve bilen det handler om, og den høres det stort sett ut som de er fornøyde med, så det skal bli spennende å prøve den ut når den kommer Noen racer blir det definitivt ikke, men så lenge en er inneforstått med det på forhånd, så går det vel forhåpentligvis greit får jeg håpe...... Litt usikker på om jeg skal legge til Transport pakka, da den er forholdsvis kostbar etter min mening. Ikke har jeg behov for tilhengerfeste heller, det er mest for å få (sensorstyrt) el.bakluke og delingsnettet jeg ville ha lagt den til, og det er ikke verdt over 15.000,- når jeg ikke har behov for tilhengerfeste i det hele tatt. Selger er ikke sikker på om det er el.bakluke som std, men han tror det er det i Style utgaven jeg har valgt, og at den blir oppgradert til sensorstyrt el.bakluke om jeg evt. velger å ta med Transportpakka. Her står det litt forskjellig i Skoda sine brosjyrer og prislister, så det er ikke enkelt å forstå hva de faktisk mener. I brosjyren så står det el.bakluke og at den kan oppgraderes til sensorstyrt bakluke, mens i prislista så er det ikke hverken std.utstyr eller tilgjengelig med el.luke eller sensorstyrt el.bakluke i en separat bestilling, men det følger med i en bestilling av Transportpakke. Litt nedtur om det kun er manuell bakluke synes jeg, men nå er jeg i det minste forberedt på at det er slik bilen kommer. De har ikke solgt en eneste slik bil her i distriktet uten Transportpakka, for de fleste tar den jo med uansett hvilken utstyrsversjon/motorisering de velger. Transportpakka til Hybrid iV versjonen (ladbar hybrid) inneholder ikke tilhengerfeste, men sensorstyrt bakluke, vendbar bagasjeromsmatte og delingsnett, den koster jo da også en del mindre kronasjer ettersom det ikke er tilhengefeste i den. Disponerer en VW Transporter med god plass og tilhengerfeste i tillegg fra min arb.giver, så da faller jo det behovet bort..... Ett tilhengerfeste er sikkert noe en evt neste eier ville ha satt pris på, men så mye mer verdi vil det ikke bety for hverken ett innbytte eller salg uansett.
  6. Nei «dessverre» så er det en 2,0/190hk TDi 4x4 i min Superb, altså det er en fantastisk kombinasjon, det er det ingen tvil om. Motoren er sterk som en bjørn med sine 400nm og har en meget bra fremkommelighet, og en meget bra DSG 7 kasse. Ett relativt lavt forbruk, alt etter hvor tung høyrefoten er selvfølgelig, så det er ingenting å klage på der. Det er bare det at jeg har for mye småkjøring til at det er den optimale motoriseringen for min del, med tanke på EGR ventil og partikkelfilter som du også nevner @Sjåføren 4x4 er nok også noe jeg kan komme til å savne, men det er sjelden det er så mye snø her jeg bor, det er mest litt slaps og stort sett bare saltede veier. Helt enig med deg, det er flere andre steder som er merkbart bedre for miljøet å starte med, men det er klart at det blir mer merkbart for oss alle når det blir gjort slike forandringer for det vi benytter i det daglige, nemlig med våre fremkomstmidler. Så jeg er misunnelig på motoren du har i din Karoq @Sjåføren, den er bra og det er virkelig synd at det er en «utdøende» motor her i Norge. Det er klart at jeg også kunne ha valgt en ladbar hybrid, men bilen blir merkbart dyrere og jeg er må også da gjøre om hele sikringsskapet i boligen for å få nok kurser til å lade. Det nåværende sikringskapet er fullt, så det må byttes og det må også da oppgraderes, og det blir også en ganske betydelig sum, selv om det bare hadde krevd en separat 16A kurs med jordfeilbryter. Enda verre blir det om det skal bli lader til en ren elbil, for da bør en egentlig opp i 3x32A kurs om en skal ha en effektiv hjemmelader, og må jeg også grave inn en ny kabel til huset for å få tilgang til mer effekt, så det blir på ingen måte billig å lade elbil hjemme for min del, slik er det dessverre i et hus fra 1950 tallet....... Så da ble det heller en mild-hybrid bil for meg, jeg vurderte lenge også en Toyota Corolla pga deres overlegne hybridteknologi som ikke er ladbar, men jeg fant meg ikke helt tilrette i den. Samt at det er betydelig mindre plass i den, både i baksetet og i lasterom. Denne teknologien her er ikke så effektiv som Toyota sin, men nå var det mest for å få en bensinmotor jeg valgte denne løsningen her. Dette er hva jeg stort sett har funnet ut av teknisk info om Skoda sitt mild-hybrid teknologi så langt, The new mild-hybrid system on the Octavia features a belt-integrated starter generator which helps recover energy when the brake pedal is pressed and at the same time, it also charges the 48V lithium-ion battery setup on the car. Skoda claims that the hybrid setup provides up to 50 Nm of torque. As far as transmission options go, there is a 7-speed DSG dual-clutch automatic setup
  7. Takk for det @Sjåføren Joda jeg kjenner jo til Octavia fra før av (selv om det bare var ett års bekjentskap), og jeg kjenner vel nesten denne motoren her også fra mine 2 år i en VW Golf st.vogn med 1,4/140hk.Noen flere hk og dreiemoment her, men også noen flere kg, så det går vel nesten opp i opp vil jeg tro. Ellers tror jeg at dette kan bli en grei bil. At Canton anlegget fra min Superb vil bli savnet er det nok ingen tvil om, men det må jeg bare innfinne meg med at dessverre ikke er tilgjengelig på ekstrautstyrslista. Blir det for dårlig lyd, så finnes det vel sikkert noen som kan bygge ett lydanlegg tilpasset til den bilen her også vil jeg tro, men det skal ikke plasseres der hvor reservehjulet ligger, for det skal jeg ha. Jeg deler absolutt din oppfatning om at det vil være lønnsomt for bilen med en ekstra understellsbehandling, så det er ikke umulig at det blir utført likevel, men det har jeg relativt god tid på å bestemme meg for. Ventetiden er vel relativt lang, selger snakket om produksjon i uke 49, men det er ikke bekreftet, den bekreftelsen på produksjonsuke drøyer det vel ca 2 uker med etter hva selger informerte om. Grunnen til bytte av bil er rett slett motoren jeg har i Superben, den er så sterk som en bjørn og slik sett har jeg intet å klage på, men den passer ikke til mitt kjøremønster. Jeg må jo kjøre ekstra turer flere ganger i mnd for at den skal regenereres. Da er visstnok løsningen å ikke stoppe motoren når den har begynt for å ikke avbryte regenereringen, og kjøre ca 30 minutter på 3.000 rpm (det høres jo helt forferdelig ut på en dieselmotor, men må jo utføres). Selv om jeg kjører ca 18.000km i året med den, så er det feil type kjøring for en såpass stor dieselmotor, det er rett og slett fordi jeg har for mye småkjøring. Så derfor ble det bytte til en bensinmotor som er mer riktig for mitt bruk og behov, ikke gjør det noe at jeg ikke skal ha skinninteriør lenger heller Jeg skulle mer enn gjerne hatt en litt kraftigere bensinmotor i en Octavia, men dessverre så blir jo alt av bensinmotorer som er artige å kjøre med fjernet en etter en i Norge...... Jeg forstår at vi må over til det «grønne skiftet» på sikt, men jeg tror nok at det er mye annet som burde vært gjort noe med tidligere enn den «lille» bilparken vi har i Norge. Men selvfølgelig, ett sted må de jo starte. Når Skoda Norge i Mars/April lanserte at Octavia Sportline skulle komme, og da med kombinasjonen 2,0/190hk TSi og 4x4 så øynet jeg jo ett lite håp om at det skulle bli en tilgjengelig bil for oss, men dessverre, den gang ei. T.o.m. Skoda Octavia VRS 2,0/245hk TSi har blitt fjernet fra utvalget i Norge, og det er synd når de er tilgjengelig stort sett overalt i Europa ellers. Min neste bil går nok mot en ren elbil vil jeg tro, men foreløpig så er det liksom ingen elbiler som er helt slik jeg vil ha dem og til riktig pris (for meg riktignok). I tillegg så er lademulighetene rundt om alt for lite utbygget, og det tar foreløpig for lang tid å lade dem opp (etter min mening). Valgmulighetene til en bil med ren bensinmotor (altså ikke hybrid) er meget snevert i Norge for tiden, det er jo nesten bare Superb (2,0/280hk TSI) og Mazda 6 (2,0/194hk) som er tilgjengelige st.vogner, og de passer ikke innenfor mitt budsjett. Selvfølgelig så har jo Mercedes, Audi og BMW også bensinmotorer, men så var det det med mitt budsjett da. Har saumfart Finn.no utallige ganger etter muligheter med Superb og Octavia med 2,0/190 hk, men det er ingen tilgjengelige som frister for Octavia og Superb er det ingen av. Så da ble det heller en ny Octavia i stedet, og det tror jeg nok blir bra. Ser også virkelig frem til å få noen skikkelige nær -og fjernlys, for LED-lysa til den nye Octavia ligger jo nesten «lysår» foran min Superb sine «litt utdaterte» Xenon lys......
  8. Da har jeg bestilt ny bil, så får vi se hvordan det blir når den kommer. Det var i hvert fall den første bilen forhandleren min hadde solgt/bestilt med denne motoriseringen Lava Blue metallic 18" Perseus Antrasitt sommerhjul Vinterpakke DCC (adaptivt understell) inkludert DMS Parkeringsassistent med sensorer også på sidene USB i speilfot i frontvinduet, 2 x USB -og 230V uttak i konsollen til baksetet 18" Perseus sølv vinterhjul Reservehjul Skvettlapper foran/bak Lastkantbeskytter Matte over tunnel baksetegulv Vurderer en ekstra understellbehandling (Dinitrol), men er ikke helt sikker på om jeg skal legge noen penger i det denne gangen, da jeg gjerne bytter bil «relativt» ofte. Men en evt neste eier vil sikkert være fornøyd om det ble gjort....... Det har jeg jo uansett god tid til å forandre på, for bilen blir vel neppe å se før til neste år. Skulle gjerne også hatt med Canton lydanlegg, men det leveres merkelig nok ikke til denne motoren. EDIT: Har lagt til et par små forandringer i bestillingen
  9. Hva som skal til for det er jeg ikke sikker på @RuneT, men jeg vil tro at en må ha tilhengerassist på sin bil for at en skal ha tilgang på det. Som sagt ikke sikker, det er bare ett forslag til hva som skal til. Jeg har parkeringsassistent på min Superb som er en del av std.utstyret til L&K utgaven (som aldri er prøvet), men tilhengerassistent har jeg ikke (og det har jeg heller ikke behov for sier jeg i all beskjedenhet...... 😉 ).
  10. Veldig bra at det har løst seg for deg @BensinOctavia 😊 Takk for hyggelig omtale, veldig hyggelig å lese at enkelte av svarene/innleggene blir satt pris på 😊
  11. Hjulboltene på min Superb skal også trekkes til med 140nm @Sjåføren
  12. Den ene frontlykta på min Superb «låste seg» i nedover posisjon, og da måtte de rekalibrere frontassistsystemet på min bil da ble det bra (i en periode). Men så skjedde det igjen på den samme lykta, og da byttet de hele frontlyset på garantien, da «motoren» i lykta var defekt. Så er bilen din under nybilgarantien @Høttkaill, så er det absolutt verdt et besøk til forhandler, for en ny frontlykt (adaptiv xenon) kostet visstnok godt over 15.000,-
  13. Ooops. Her er det en liten "trykkleif", det skulle selvfølgelig være automatisk pusser på bakruten. Beklager den @Espen Helt enig med deg her @Espen, det fungerer vesentlig bedre, men ikke hver gang. Og når bakluka i tillegg åpner seg ved spyling under bakfangeren, så deaktiverte jeg like godt hele funksjonen, jeg vet at et par arb.kollegaer ikke får fullrost dette, men jeg deler ikke helt deres entusiasme for sensorstyrt bakluke.
  14. Hva Enyaq har for utstyr vet jeg ikke, så der er jeg blank..... Jeg fikk heller ikke dette til i førsten med bakluken, så det var også noe jeg gjorde feil i starten, så det ble en tur ned til selgeren for å spørre litt. Så for å komme med ett lite tips til deg når det gjelder sensorstyrt bakluke @Espen, så har jeg fått råd fra selgeren at en skal stå bak midten av bilen, føre foten rett frem (littt under bakfangeren, og så føre foten rett bakover igjen, alt en bestemt bevegelse. Ikke noe svinging med foten eller andre bevegelser under fangeren bak. Da fikk jeg dette til å fungere jeg også. Men jeg har likevel deaktivert dette på min Superb, da jeg ett par ganger har opplevd at bakluken har åpnet seg når jeg spyler under bilen (og jeg har nøkkelen i lomma. Dette har jeg forøvrig også gjort med automatisk passer på bakruten ved rygging, uten at det har noe med ditt spørsmål å gjøre.....
  15. Lydisoleringen har jo også blitt bedre, så det kan jo hende at lyden er ganske lik, bare det at den er mer «kamuflert» på en nyere bil i dag........? Jeg hadde tatt dette med Skoda verkstedet først, for din bil har 5 år/100.000km nybilgaranti, avhengig av hva som inntreffer først, forutsetningen er selvfølgelig at bilen har fulgt serviceprogrammet fra den ble kjøpt ny. Din bil som er førstegangsregistrert i 2018 og kun har kjørt ca 35.000km har mye igjen av nybilgarantien, såfremt servicer er fulgt opp da som nevnt. Om det ikke nytter så hadde jeg tatt det med forhandleren du kjøpte bilen av, men de vil mest sannsynlig be deg snakke med Skoda verkstedet så lenge de er i samme bygget. Slik er det også her jeg bor, Audi har eget salgsbygg på samme tomt, mens VW og Skoda er i samme bygg, men med forskjellige innganger, de deler forøvrig alle samme verksted. NAF vil jeg kun benyttet om de ikke er villige til å utbedre dette på din bil. En garantiutløpstest er smart å utføre når det nærmer seg at nybilgarantien er i ferd med å gå ut. De går nøye igjennom bilen, og gir deg en nøytral tilstandsrapport. En garantiutløpstest ville jeg ikke tatt hos en merkeforhandler, selv om det er de som kjenner bilen best. Jeg har ikke noe grunnlag for å mistenke noe som helst, det er bare min mage følelse som sier det.......
×
×
  • Opprett ny...