Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Æresmedlem
  • Innholdsteller

    2 053
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    44
  1. Godt tips @BGB EDIT: Kanskje det kan være en god idé for hovedlysene også? Tenker da på at LED-lysa ikke avgir noe varme, og at de også snør igjen når det er vått og tett snødrev.
  2. Nei det betyr det selvfølgelig ikke, men det er fremdeles ikke tilgjengelig for den norske kjøperen som skal bestille en fabrikkny bil fra en norsk forhandler, og det var jo det jeg mente. Det er flere kombinasjoner av både girkasser og motorer som også finnes i Europa, men de er dessverre ikke tilgjengelig i Norge. Min forrige bil var i aller høyeste grad en slik bil som absolutt burde ha vært tilgjengelig med en annen girkasse i stedet for å «nedtrimme» motoren slik de gjorde, men den gang ei her i Norge........ WLTP kan absolutt ha noe med tilgjengelig utstyr og utstyrskombinasjoner og gjøre, men som tidligere nevnt, det er ikke tilgjengelig med oppvarmet frontrute etter norske prislister på de to minste bensinmotorene, og da har jeg funnet prislister tilbake til høsten 2015 og helt frem til dags dato. Unntaket ser ut til å være @HansWerner bil, og det er jo positivt for hans del
  3. Jeg betviler ikke at du har oppvarmet frontrute @HansWerner, men jeg synes egentlig det er litt merkelig for jeg har tilgang til prislister for Octavia her som er for 2016, 2017, 2018 og 2019 modellene, og det står i samtlige prislister at det ikke er en mulighet med oppvarmet frontrute for modellene med med 1,0 TSi, 1,2 TSi, 1,4 TSi eller 1,5 TSi. Dette er prislister som er datert i fra 2. halvår 2015 og helt frem til 01.01.2019, og det står det samme i dem alle, det er ingen mulighet for oppvarmet frontrute for de minste bensinmotorene. Så da har du utstyr på din bil @HansWerner som Skoda selv sier at ikke er tilgjengelig 👍😊 Etter hva jeg har blitt informert om tidligere av selgere @andersen, så er det noe utstyr som er forbeholdt enten de største utstyrsutgavene og/eller de litt større motorutgavene. Så det er muligens i dette tilfellet som du selv er inne på, det kan være en «gulrot» for å velge en større motorutgave for å ha tilgang til oppvarmet frontrute. Jeg har dette på min tredje bil nå, og det er definitivt noe jeg også vil foretrekke å ha på mine biler i fremtiden, det sammen med webasto og oppvarmet ratt 👍😊 Dvs om en får den muligheten i fremtiden om en er nødt til å velge noe annet enn bil med fossilt drivstoff...........
  4. Det fungerer heller ikke for Ocatavia, det er en funksjon en ikke kan deaktivere. Det står også en «advarsel» i instruksjonsboka at systemet ikke skal benyttes i tett snøvær, sludd, tett tåke, etc.
  5. Be de ta en sjekk på at oppdateringen faktisk ligger der og er den rette, det er i hvert fall det enkleste stedet å starte. Det neste er jo at verkstedet bør jo starte webastoen med pc tilkoblet, for å se om det skjer noe spes etter det har gått noe rundt 15 minutter (når vifta stopper). Det er klart at det kan være et spenningsfall som gjør at det stopper etter 15 minutter, men om det er så på «kanten» med spenning på batteriet, så vil det jo snart ende med at webastoen ikke starter i det hele tatt. For lite drivstoff og for lav spenning er 2 av de hyppigste årsakene til at webasto ikke starter. De andre er tett brennkammer (sotet) og sviktende sirkulasjonspumpe, men dette kommer som regel av gjentatt feilbruk av webastoen (hvilket forekommer ganske ofte), for dette blir det svært sjeldent informert noe om av selgerene når bilene er nye, så her er det store forbedringspotensialer (men noen unntak finnes det selvfølgelig og heldigvis ).
  6. Superb lll

    SD kort

    Nei, men det er en grense (i GB) for hvor stort det kan være, men jeg husker ikke hva grensen for det er, men det kan du jo bare snakke med en forhandler om. Et standard SD-kort fungerer helt greit til lagring -og avspilling av musikk i bilen. Det er kun om en har Amundsen mediaspiller en må benytte et originalt SD-kort når en skal oppdatere kartverket. Det behøver en ikke tenke på om en har Columbus.
  7. Er dette en bil du har hatt siden den var ny? Med det spørsmålet så undrer jeg bare på om webastoens «virketid» nå er på kun 15 minutter, mens den har vart lengre tidligere? Når du skriver at webastoen går lenger enn 15 minutter, men vifta stopper etter 15 minutter, er det da kupévifta du mener? Mens du hører at brenneren til webastoen fortsetter? På våre arbeidsbiler (stort sett VW Caddy og VW Transporter), så kan vi oppleve noe av det samme på enkelte av dem. Men det er gjerne på de litt eldre (3-4 år eller eldre) som det har vært en eller annen elektrisk feil på webastoen tidligere, da ender det opp med mange forskjellige intervaller de virker i når de så blir ordnet. Mye av dette kommer av feilbruk fra bilen var ny, og det gir forskjellige utslag etterhvert, men nå virker jo i hvert fall din webasto, det virkelig kostbare kommer jo når det er sirkulasjonspumpe og/eller brennkammer som må byttes. Det er jo likevel noe som er feil på din webasto, siden vifta stopper etter 15 min. Den oppdateringen de la inn, kan jo har den samme feilen som den du hadde fra før. Så kanskje de burde gjøre et nytt forsøk på dette i første omgang? For jeg regner ikke med at det kommer opp noen feilkoder om de tar en diagnose på bilen?
  8. Da er Superben din veldig snill på AdBlue synes jeg 🙂 Jeg fikk en ny VW Transporter i September/Oktober 2018 (husker ikke helt) som arb.bil, og så langt har jeg fylt på 0,5 ltr. olje, en liten dl med kjølevæske og ca 24 ltr AdBlue, den har nå kjørt 14.200 km. Så den synes jeg har et veldig høyt forbruk av AdBlue, det er sjekket for lekkasje(r), men alt er visstnok som det skal være. Vi er 4 kollegaer som fikk nye Transportere omtrentlig på den samme tiden, og og deres har noen få liter mindre forbruk av AdBlue enn min. Jeg har en del mer kjøring på motorveg enn hva de har (litt høyere turtall over lengre tid, enn de som kun kjører på landevei), men jeg vet ikke om det kan ha noe å si? Kjørelengden er omtrentlig likt så langt.....
  9. Er fullstendig klar over at «automatikken» ikke fungerer når den står i manuell, men når en SW ikke hjalp og lysstillingen(e) ikke kunne gjøres noe med fordi de lå innenfor gitte toleransegrenser, så fungerte fjernlysa bedre manuelt for min del. Selv om bilen skulle ha en nyttig og effektiv assistent, så fungerte den ikke optimalt på den bilen. Men nå spiller det heller ingen rolle lenger for min del, for den bilen ble byttet inn i fjor sommer På den nye bilen derimot, så fungerer det helt som det skal og nå synes jeg også at det er en flott og nyttig assistent
  10. Superb lll

    Skoda octavia

    Dette finnes det ingen fasit på. Alt er avhengig av når bilen blir produsert og hvor heldig en er med transport til Norge, og så sist men ikke minst, hvor i Norge bilen skal. Forhandlere ser ca når bilen skal bli produsert, når den blir bestilt, men produksjonsdatoen blir ikke helt satt før det er ca 2 uker til den faktisk produseres. Så skal bilen etter det innom lagring på fabrikkområdet, togtur til kaia i Bremerhaven, så ferge til Bekkelags kaia i Oslo og så tilslutt ut til den riktige forhandleren. Så her kan en være veldig heldig og ganske uheldig. Men når din forhandler sier antatt levering i uke 9, så har de gjerne ganske god kontroll på det (selv om det kan forekomme noen forsinkelser i transporten, men det er det ingen som vet på forhånd). Forhør deg litt med forhandleren, så kan de fortelle deg hvor bilen din er, for den regner jeg med at er ferdig produsert når den egentlig skal leveres til deg i løpet av et par uker 😊
  11. Takk for det @Sjåføren Joda med meg går det relativt bra, det er er den ene datteren vår det gjelder, men det gjør jo noe med oss når det er alvorlig for å si det litt forsiktig......... Ja felgen skal jeg fikse selv, for det er som sagt på innsiden og det er kun en ripe i lakken, så det blir uansett ikke så enkelt å se det. I tillegg så er det den ene sommerfelgen det gjelder, men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan noen i det hele har fått det til. Men alle kan jo selvfølgelig være uheldig, uansett hvem det nå er som har gjort dette. Det er en langsgående ripe som er ca 25 ca lang og det er nære kanten innvendig, så på en relativt mørk felg så har det vært umulig å se når felgen har vært montert på bilen. Jeg vasket dem når jeg byttet til vinterdekk i høst, men det var nå når jeg skulle gi dem litt ekstra stell med voks før våren jeg la merke til dette. Jeg «reparerer» jo kun dette for at det ikke skal begynne å korrodere i aluminiumen, det er ikke synlig når felgen er på bilen. Hadde det vært på utsiden av felgen, så hadde jeg mest sannsynlig latt noe andre gjøre det, i hvert fall om det hadde vært en kantkjørt felg, men det er som sagt ikke en slik skade.
  12. Takk for det @Marius Joda, det går sakte men sikkert fremover, selv om det er et godt stykke igjen. Se der ja, det var en slik jeg tenkte på, takk for linken @Marius Det er synd at det vises så lite respekt for andres eiendeler nå for tiden, har jo egentlig mer enn nok med hva en er igjennom for tiden, og så bli møtt med en oppripet bil i tillegg er bare trist. Så det er vel da en får tenke litt på at det tross alt «bare er en bil»......
  13. Etter nesten å ha hatt daglige turer til sykehuset i et par mnd, så har det dessverre også satt sine merker på bilen med uforsiktige personer som har stått parkert ved siden av meg. En lokal bilpleier har sett på dette, så det skal bli opp mot 90-95% bra, så det får jeg nok bare slå meg til ro med, for lakkering av dørpaneler tror jeg vil bli enda mer synlig. Det er 3 dørpaneler som er ripet opp, med ymse riper av forskjellig dybde og lengde. Men har et lite spørsmål angående hjelpemidler til å flekke riper på innsiden av sommerfelgene, har sett det nå de siste dagene når jeg endelig har hatt muligheten til å gi dem litt etterlengtet pleie. Hvordan dette har skjedd med felgen vet jeg ikke, men de eneste som har hatt hjulene av på denne bilen siden den forlot fabrikken er de som foretok understellsbehandlingen, men en kan jo ikke komme med en klage på dette etter over 7 mnd, og jeg har heller ingen bevis for at det er de som har gjort det, mulig det også kan være fra fabrikken, selv om jeg er litt mer tvilende til det....... For å komme til poenget, jeg har fått blandet riktig lakk til disse felgene, men kosten som følger med blir for bred. Så er det noen som har et godt forslag til hva en kan bruke til å fylle lakk i en relativt lang og dyp ripe? Det er jo som nevnt på innsiden av felgen, så det er jo ikke veldig synlig for å si det slik, men synes det er greit å gjøre det så pent som mulig likevel. Jeg har tenkt litt på f.eks. en tannpirker eller noe annet tilsvarende smalt og spisst, men finner ikke noe særlig som er godt egnet etter min mening. Jeg vet at det finnes et verktøy til dette, men klarer ikke å finne det tilbake (for øyeblikket).
  14. En gul varsellampe er et signal om at noe er feil, og en bør besøke verkstedet så fort som mulig for å ta en diagnose. Det at det ikke har skjedd noe så langt er ikke det samme som at problemer ikke vil kunne oppstå om en ikke gjør noe med det. Etter hvert så kan bilen gå over i «nødmodus» og da er det begrenset med turtall en får, og fremdriften er meget lav. Ser jo at det er forsøkt byttet det ene og det andre uten at det har hjulpet noe særlig mer enn turen hjem fra verkstedet og det holder jo selvfølgelig ikke mål. Jeg fikk også en gul motorlampe på en VW Golf 2014 modell, det skjedde i 2016 og ved ca 30.000km. I tillegg til den gule motorlampen så kom det også et annet varsel EPC. Det viste seg at dette var ladetrykksregulatoren til turboen, og etter hva verkstedet sa etter at de hadde tatt en diagnose, så var det merkelig at bilen ikke hadde gått i nødmodus allerede. Etter bytte av den ladetrykksregulatoren så forsvant feilen på den bilen, og var borte så lenge jeg hadde den (det var forøvrig en TSi motor).
  15. En del skitt kommer jo inn i senter under panseret, men det kommer også flere andre steder og som da «turbulens»/luftgjennomstrømning gjør at det sprer seg over hele motorrommet. Men at det virvler opp fra bilen foran og kommer inn gjennom grillen og under panseret er det ingen tvil om, og jo nærmere en kjører bilen foran, jo verre blir det. Utformingen av senteret på panseret skal jo minke dette, men vann, støv og søle har noen helt spesielle egenskaper til å finne veien inn med tanke på alle de forskjellig hastighetene vi kjører i, og jo fortere en kjører jo lettere sprer alt sammen seg.

Superb lll vant dagen sist Desember 15 2018

Superb lll hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

281 Er det mulig?!

3 følgere

Om Superb lll

  • Rang
    Oldtimer

Personlig informasjon

  • Bosted
    Østlandet
  • Bil
    Octavia Scout 2018

Nylige profilbesøk

4 141 profilvisninger

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Opprett ny...