Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Honorary Member
  • Content Count

    2,408
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    78
  1. Gratulerer med ny bil @Sjåføren, dette ser veldig bra ut Ja det er vel bare å ta frem instruksjonsboka og sette seg godt til rette i bilen og begynne å prøve seg frem, så finner du ut av det meste etterhvert. Noe er det nesten best at en finner ut selv også, for da setter det seg gjerne litt mer i fingrene enn om en bare skal få tips/forslag. Dere må jo kjøres inn litt sammen for det er ikke bare bilen som trenger det, en sjåfør trenger også litt tid for å finne seg til rette og gjøre de riktige innstillingene til det meste, og det er heller ikke gjort på 1 - 2 - 3. Jeg har nå hatt min Superb i rett over 6 uker og har kjørt 5,200km med den, og først nå begynner det meste å stemme med hvordan jeg vil ha de fleste innstillingene på det meste. Alt fra digitalt instrument panel, Canton anlegg, kjøremodus, etc, må en gjøre seg kjent med og foreta en del småjusteringer før det er slik en virkelig vil ha det, men helt utlært på alt sammen er jeg heller ikke enda, hehe Lykke til @Sjåføren og kos deg med den nye bilen din, for nybil følelsen går dessverre fortere over enn det skulle ønske, men trivselsfaktoren derimot er fremdeles meget høy hos meg også Fikk dessverre den første steinspruten i fangeren i fronten på min bil i helgen, det er like surt hver eneste gang når en oppdager dem, men det er dessverre helt umulig å unngå.........
  2. Den LED-baren har fått kamuflert veldig bra @Magnus Brage Hartviksen Det var en meget diskre montering, ser veldig flott ut På bildet av fronten i «profil» så ser det nesten ut som om LED-baren er litt «buet» for å spre lyset også ut mot veiskuldrene, vet ikke om det er tilfelle, eller om det kameravinkelen som lurer meg litt? Har du prøvet den i skikkelig mørke enda?
  3. Nei det er det nok ikke, skal en ha en sort uten «liv i lakken» så må en nok velge uten metallic eller perlemorlakk. Da vil den være helt sort, men likevel blank i lakken, om en Kodiaq vRS leveres i ren sort vet jeg ikke. Mitt beste tips til deg er å ta en ringerunde til noen forhandlere i nærheten av deg og høre om de har noen biler i sort metallic og sort perlemor, for det behøver jo nødvendigvis ikke være på en Kodiaq bare for å se fargen live. Det er så stor forskjell å se dette med egne øyne i forskjellig vinkler og lys fremfor bilder eller andres beskrivelser. Det står en ny Superb 2020 hos forhandleren jeg har handlet bil av, den er sort på avstand, men når en begynner å studere lakken på nært hold i lyset i forhandlers lokale, så blir den nesten lilla på kantene/profilene der lyset reflekterer mest. Men en må nesten helt innpå den i lokalet for å se det, men det vil muligens være annerledes om bilen står i direkte sollys, det må en se nærmere på selv om en har muligheten til det
  4. Om en ser på fargekartet til Octavia så heter den Black Magic Perle og er en perlemorlakk som du skriver @BGB, men når en ser på fargekartet til Superb så står det metallic på dem begge to (men det kan selvfølgelig være en trykkfeil). EDIT: Hvilken bil er det snakk om @Skodavrs? Perlemorlakken er den som nesten kan skifte litt farge eller rettere sagt gi forskjellige effekter alt etter hvordan lyset treffer lakken, og da spesielt på profilene/kantene av bilen. Det står litt mer om det her, http://www.autos.com/auto-repair/metallic-auto-paint-vs-pearl-car-paint Enda litt mer info her, https://www.detailersclub.no/forums/topic/25572-metallic-eller-perleeffekt/
  5. Deler kan jo fint kjøpes hos merkeforhandleren også selv om du ikke gjør jobben der, og det er ikke bestandig at det er det dyreste alternativet heller, men priser bør en jo uansett sammenligne.
  6. Da er den jo snart innen rekkevidde @Sjåføren, skal bli artig å høre hva du synes og se noen flere bilder etter hvert
  7. Logoene ligger ferdig på min Columbus spiller, men det kan godt hende at det er forhandler som har lagret dette i.o.m. at dette har vært en utstillingsbil (ikke dem.vogn).
  8. Jeg har prøvet ut dette litt nå selv, men jeg opplever ikke det du skriver om her @HansWerner. Uansett hvilken radiokanal jeg lytter på eller skifter til, så holder også radiologoene seg oppdaterte når jeg trykker på Home-knappen. Logoen skifter også til riktig kanal om jeg bytter radiokanal mens jeg har spilleren i Home-modus for å si det slik. Har en Superb 2019 med Columbus spiller. Så er er det muligens en tur til forhandler for en SW oppdatering av din spiller som må til.......?
  9. Jeg har ikke montert ekstralys selv @Thomassen på Octavia, men her finnes det jo flere muligheter. Først så må du bestemme deg for hvilken type lys du vil ha, tradisjonelle «tusenmetere» eller LED-bar. For en Octavia Scout 2016 (som jeg regner med at det dreier seg om?), så er jo «radaren» plassert i senter under skiltet, så da er det jo litt mer fritt frem for hvilken type lys du ønsker. Har du sett for deg hva du ønsker av ekstralys og hvor du ønsker å plassere dem? Tidligere så var det jo ikke lett å kombinere diskré montering av ekstralys og godt lys, for da var det jo gjerne jo større jo bedre (lys), nå så er det mange gode ekstralys i form av xenon og LED-barer. Den mest diskré måten å gjøre dette på er jo å skjule LED-barene bak den nedre grillen som er relativt åpen (eller evt felle de inn i grillen), men det gir ikke best mulig lys når de blir plassert så lavt. De vil også bli mer skitne av sprut, og vanskelige å holde rene og frie for snø/is, det blir verre jo lavere de blir montert. Så en kombinasjon av diskresjon og effektivt lys er nok ikke så lett å kombinere, det enkleste da er nok en LED-bar plassert rett over skiltet. De fleste velger jo gjerne en festebrakett som plasseres bak skiltet, så kan ekstralysene monteres på denne braketten. Nå som grensen for hvor mange ekstralys en kan ha er fjernet så kan du jo fint plassere 2 - 3 «tusenmetere» foran den øverste grillen, og så ha stab.stag fra toppen av ekstralysene festet i øvre del av grillen slik at de ikke vibrerer under kjøring. Eller ha en LED-bar liggende rett over skiltet, som er mer diskré. Dette har vel også litt med hvilket lysbilde en ønsker, tidligere så var det jo gjerne runde tusenmetere som måtte til for å få bedre rekkevidde, mens de rektangulære ga en bedre spredning av lyset. Jeg kjenner ikke LED-barene godt nok til at jeg har noen kunnskaper om hvilket lys de gir, de gir mye lys, men om det er mye spredning eller lang rekkevidde de har best egenskaper på vet jeg ikke. Svært ofte så er det vel noe i at en får det en betaler for både av kvalitet og lysmengde vil jeg tro, det samme vil nok også gjelde for holdbarhet og varighet. Har også sett at noen har montert en type lastestativ (eller om det er en ferdig festebrakett egnet til dette?) helt foran på takrailsene og så festet en LED-bar på denne, selv om det kanskje vil gi et meget godt lys, så hadde nok ikke det vært mitt førstevalg. Akkurat dette vet jeg heller ikke om er en lovlig plassering/montering med tanke på hvordan det blir festet, men det har jeg ikke kunnskaper om, har kun sett det på bilder. Men dette er jo ikke akkurat en diskré montering heller. Derimot hva som trengs av ledninger/relé/canbus, etc vet jeg ingenting om, sist jeg monterte ekstra fjernlys var på slutten av 80 tallet og da var det meget enkelt, ingen sårbar elektronikk som kunne gi feilvarslinger e.l. Den gangen måtte en derimot ha en egen bryter for ekstra fjernlys inne i bilen, men det er det jo ikke krav om i dag, selv om jeg likevel tror jeg hadde koblet det via en ekstra bryter om noe skulle oppstå med ekstralysene........
  10. Det er nok det beste stedet å starte Nå vet jeg ikke helt hvordan dette er nå i forhold til den gangen jeg byttet og koblet nye spillere selv, men det er nok mest sannsynlig flere spenningsførende ledninger. En med konstant spenning på for at spilleren skal beholde de lagrede stasjonene, en som det blir strøm når tenningen aktiveres. Den med konstant strøm er nok også tilkoblet enda et sted vil jeg tro, for spillerene kan jo også settes på uten at nøkkelen er i tenningslåsen. Her må en jo enten kunne låne en av noen, eller ta en tur til en bilopphugger for å høre om de kan ha noen liggende. men det er vel ikke så smart å handle en ny spiller før en vet hva feilen her er. Ok, her er jeg nok preget litt av mitt yrke, for det er gjerne slik vi kan uttale oss når noe ikke beholder spenningen og kobler seg ut etter en periode. Da snakker vi om at ting kommer og går Da er det gjerne to ting som går igjen, Det ene er feil på selve strømkilden, den er ustabil og/eller tåler ikke belastning over en viss tid eller strømforuk over en viss A. Den andre er feil på selve «produktet» som skal spenningssettes. En sjelden gang kan det også være en kombinasjon, hvor «produktet» har blitt ødelagt av at det har vært for lav spenning (dårlig kontakt) over lengre tid (elektronikk kan være sårbart for det), og så er det en feil på selve strømkilden i tillegg. Så det ene behøver ikke utelukke det andre, selv om det er ganske sjeldent. Dvs slik du beskrev det i startinnlegget ditt @Grorg, at bakgrunnsbelysningen begynner å lyse bare du setter inn sikringen, selv om tenningen ikke er på eller at du fysisk har slått på spilleren? Er det slik fremdeles, eller har det forandret seg? Bakgrunnsbelysningen skal jo ikke lyse (slik mine spillere i Skoda har vært) om de ikke er slått på, da virker det mer som at det er en feil med spilleren, eller en type jordfeil som gir en del av spilleren din spenning som den ikke skal ha. Det kan for så vidt være internt i spilleren, men også en feil i ledningsnettet til spilleren. Dette er selvfølgelig under forutsetning av at jeg har forstått problemet korrekt. Nå blir det vel mye spekulasjoner her, start med å måle deg litt frem og se hvilke resultater du får da. Om du ikke finner noe feil der, så ville jeg tatt en tur til en forhandler/bilopphugger for å høre om de har en annen spiller du kunne prøvet. Dette er i hvert fall noe som ikke koster noe og er ganske enkelt å prøve ut før en begynner å kjøpe noe nytt/annet. Lykke til
  11. Nå skal jeg ikke fylle denne tråden med masse of-topic, så jeg anbefaler deg å lage en egen tråd på din bil her i stedet @Magnus Brage Hartviksen, https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/ Da er det litt enklere å diskutere mer spesifikke temaer Men for å svare på dine spørsmål, Det koster ikke mange kronene fra merkeforhandler heller, så forhør deg der først, kan jo hende at selgeren kan bestille noen til deg for en litt billigere penge også Men ellers så er det nok SuperSkoda som er det beste alternativet om en tenker litt på passform, montering og kvalitet. Jeg nevnte ikke flyverust her, for det benytter jeg Iron-x til Asfaltflekkene som satt fast i L&K emblemene var utrolig seige/tykke og løste seg ikke opp skikkelig slik de pleier å gjøre med prickbort, enda jeg prøvde flere ganger. Da ble til at jeg hadde prickbort for tredje gang på dette sammen med Surfex og skummlegging og i tillegg brukte q-tips, detailer kost og myk klut for å klare å fjerne dem. Da løsnet som nevnt endene på L&K merkene, så da fjernet jeg dem, ellers så hadde jeg tenkt til å la de bli værende slik du også har tenkt til. Emblemene på bakluken var meget enkle å fjerne, jeg varmet de opp litt forsiktig med en hårføner og brukte en tynn nylontråd bak bokstavene for å «skjære» av limet, litt mer jobb med selve limet for nå virket det som de har begynt med et litt annerledes lim på de emblemene som satt på min bil. Men med litt forsiktig varme fra føneren og sitrusrens, så ble det borte det også, og ja, en liten polering og voksing må til i etterkant
  12. Flott bil du har @Magnus Brage Hartviksen Det gjør seg med en skikkelig vask, og det gir også en meget god følelse når det er gjort og en ser sluttresultatet. Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper både foran og bak, det vil spare deg for mye lakkslitasje på de nedre panelene (kanalen foran og underkant av støtfanger bak). Her slites lakken utrolig fort ned, estetisk så forskjønner jo stort sett aldri skvettlapper utseendet, men de er fysisk såpass små at det tar ikke så mye oppmerksomhet, nytteverdien derimot er meget stor Jeg har fjernet emblemene på min Superb, det har jeg gjort på bakluken (faktisk samme dagen jeg hentet bilen ny fra forhandler), og det er en meget enkel jobb. I helgen så fjernet jeg også L&K emblemene på forskjermene av to årsaker. For det første så satt det fast en del asfaltflekker inne i skriften som ikke var så enkle å fjerne (selv ikke med prickbort), når jeg så måtte bruke litt fysisk «nærkontakt» for å få det bort, så løsnet også litt av enden på emblemet, så da fjernet jeg like godt hele emblemet. Det står L&K flere steder (innvendig) i bilen likevel, så det er ikke til å ta feil av hvilken utstyrsutgave dette er. Her kan du se hvordan bakluken ser ut på min bil etter at emblemene er fjernet der,
  13. Har ingen erfaring å komme med her, men det kan jo nesten høres ut som om det kan være et lite kontaktproblem og/eller for lav spenning. Har du målt spenningen i kontaktene til spilleren? At det kommer og går litt tyder jo på en dårlig kontakt et sted, men det er selvfølgelig bare spekulasjoner. Mål deg frem litt og se hvilke spenninger du har med motor av og med motoren på tomgang. Se også litt ekstra på tilkoblinger ved sikringsboksen slik at det ikke er irret/korrodert eller en løs tilkobling. Det kan selvfølgelig også være noe med selve spilleren som kommer og går litt, men for å sjekke det enklest så må en jo nesten ha en annen spiller og prøve med, det gir i hvert fall en klar indikasjon på om det er spilleren eller strømtilførselen det kan være en mulig feil på. Men det er vel dessverre ikke så lett å finne en annen spiller en kan prøve med heller.........
  14. Se der ja, da nærmer det seg her også @Core2Duo Regner med at smilet ble litt bredere når du fikk høre at bilen straks skal på båttur Ingenting er jo umulig, og det hadde jo vært på tide med litt flaks nå med tanke på transporten, så en får bare krysse fingrene og håpe på det beste
  15. Da nærmer det seg veldig i hvert fall @Sjåføren, og det er jo litt enklere å glede seg når det blir litt mer konkret Ja 215/55-17 er en av de originale dekkdimensjonene til flere Skoda modeller, men da har de jo gjerne litt smalere felger enn 8", så her går det jo veldig mye på smak og behag. Jeg hadde gjerne smalere vinterdekk når jeg kjørte med piggdekk, men etter at jeg gikk over til piggfritt i 2001 så har jeg ikke gått ned på bredden på vinterdekk og det har som sagt vært helt uproblematisk. Men her må en jo velge det en synes er best for seg selv og hva en føler fungerer best i praksis, en viss «trygghetsfølelse» kan det jo også gi. Nokian R2/R3 er meget myke og behagelige å kjøre på, lite støy og meget gode egenskaper på rent vinterføre. Som sagt så synes jeg de kan være litt for myke og ikke ha det beste veigrepet når det gjelder bar våt asfalt, og det er det veldig mye av her jeg kjører mest pga ekstremt mye salting på riks/fylkesveier og E18/E6. Så nå gir jeg Continental en ny sjanse etter at de også nå har retningsbestemt mønster på sine piggfrie vinterdekk, så det skal bli spennende å se hvordan de fungerer i praksis på de veiene og de forholdene jeg kjører på. En får jo en viss pekepinn i dekktester, men det skiller jo gjerne en del i mellom forskjellige bilers egenskaper og hva en kan oppleve av kjøreforhold på veiene rundt om i de forskjellige distriktene i vårt ganske så landstrakte land..........

Superb lll last won the day on September 15

Superb lll had the most liked content!

Community Reputation

344 Is it possible?!

About Superb lll

  • Rank
    Oldtimer

Personal Information

  • Domicile
    Østlandet
  • Car
    Skoda Superb 2019

Recent Profile Visitors

4,868 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...