Ikke for å male dette med høyere pris en forventet inn i evigheten, men jeg blir litt forundret over eposten mange av oss fikk i dag fra importøren.
Her informerer de om innstegsprisen basert på 2016 avgifter, vel vitende om at det er ingen som kan kjøpe bilen til denne prisen, hvorfor? Dette må være irrelevant informasjon? (blir like nyttig som å opplyse om prisen med 2007 avgifter ). Det er hva bilen koster når vi får levert denne som er viktig, ikke hva den koster om den hadde vært tilgjengelig tidligere.
Virker også som om importøren legger skylden på avgiftene for at bilen blir såpass dyrere enn Superb, men i realiteten utgjør vel dette maks 30-tusen, noe som forklarer bare deler av pristilegget.
Mye ligger på dette med at VAG ikke har de beste motorene med tanke på utslipp og blir straffet på dette, husk at avgiftene til Superb går ned neste år (mellom 2-tusen til 17-tusen og hele 40-tusen for 280hk) da de her oppgir å ha mer kontroll på CO2 utslippet.
For å sammenligne 2,0 TDI 190hk 4x4 DSG
Superb stasjonsvogn CO2 = 135g/km
Kodiaq CO2 = 150g/km
Lyspunktet er at de fleste SUV'er blir straffet neste år, så prisen for denne type bil øker for "alle".
Det at avgiftene nå legges opp til å "favorisere" diesel framfor bensin er også rart når de ønsker å utestenge diesel fra byer...