Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Mitt oppsett av Kodiaq

Recommended Posts

Nå som prisene på Kodiaq endelig er her, enten man er skuffet eller har nok med penger, tenkte jeg at det hadde vært interessant å se andre sine oppsett av Kodiaq. Mange vil nok finne det svært hjelpsomt å se hva andre tenker om valg av drivverk, motor osv osv.

Har du planer eller kun en drøm, kom med ditt oppsett.

Husk:
- Motor
- Girkasse
- Utstyrsnivå
Evt:
- Farge
- Ekstrautstyr
- Felger 
- Annet :)

Etter hvert som konfiguratoren kommer så kan dere gjerne legge inn link til Car Card. Dette gjøres slik:

Når du er ferdig med å konfigurere, trykk på linken "Vis informasjon om bilen" (ja, vet det står Superb her, men det er kun fordi Kodiaq ikke kan konfigureres akkurat nå)

kopier_car_card.jpg

På neste side, kopier adressen i adressefeltet på nettleseren din:

kopier_link_adresse_car_card.jpg

Denne limer du inn i innlegget ditt slik at vi kan klikke inn å se :)

Jeg laget et lite oppsett for hvordan «min» Kodiaq ville ha sett ut @Tor2r, og den blir dessverre for kostbar for min del........

Var vel ikke helt et slikt oppsett du hadde tenkt deg her, men inntil andre løsninger foreligger fra Skoda sine nettsider, så blir det selvgjort = velgjort ;) 

Kom på den nette summen av 701.400,- (under forutsetningen av prisene for neste år, og at jeg har regnet riktig ;) )

Skoda Kodiaq.pdf

Går helt fint det ja! Dette er jo et oppsett som jeg også i utgangspuktet ville gått for. Mulig jeg kunne kutta noe ekstrautstyr (nettbrettholder) osv...men... det er kun snakk om et par to-tre tusen kroner bare..såe..jeg havner da med andre ord på 698.000 ca.... Da er vi 98.000 over det jeg kan forsvare å bruke på en bil per nå.

Jeg kom til 657 000 kr basert på en 4 x 4 DSG 190 HK TDi i Style-versjon. Eksklusive vinterdekk og rabatt. Det ville blitt en fin bil, men jeg satser/venter/håper på at det kommer L&K med Headup og AID på 2018-modellen. 

Jeg var hos Skoda litt før kl. 10 i dag, og møtte en annen som mente at dette ikke var noe å tenke på - "Jeg er her bare for å bestille, dette sier seg selv".

Litt forhistorie...
I dag kjører jeg en Octavia (150 HK TDI DSG) som jeg "arvet" (firmabil) i juli, den fyller snart 3 år. Før dette har jeg hatt forskjellige Passater (120 HK TDI DSG) de siste 3 årene. Jeg har aldri hatt en bil med mer enn 120 HK før jeg fikk Octaviaen, og har heller ikke hatt et stort behov for det.
Med to små barn er plass en viktig faktor. Vi bor ved Oslo og med én tur til Sjusjøen (Lillehammer) i året så har 4x4 til nå aldri vært et behov. Den største utfordringen jeg har er vel fartsdumpen på vei ut av borettslaget.
Derfor stod valget mellom en nesten fullt utstyrt Passat GTE eller en Superb 150 HK TDI DSG L&K med litt ekstra, men så kom Kodiaq. 
Grunnen til at jeg nå velger å gå for Kodiaq er ønsket om å prøve en SUV og alt det bringer med seg. Design kommer jo også på banen.

Det er noen begrensninger jeg møter når jeg skal bestille bil, da min bil ikke kjøpes privat, men er en firmabil (leasing).

Mitt (foreløpige) oppsett:

Style - 2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) - Alle motorer over dette har dessverre for mye utslipp (Firma Policy)
Barnepakke - med mekanisk solgardin
Metallic lakk - Moon White
18" Elbrus 235/55 R18 - Ikke lov med 19" i firmaet (jeg skal forsøke å få inn 19" på en lur måte)
Canton lydanlegg
DMS, Kjøreprofilprogram
Delingsnett
El. bakluke - sensorstyrt
El. førersete m/minne, El. passasjersete og speil med minne (dette koster 7.800, feil pris i prislisten 5.100)
Parkeringsvarmer
Phonebox med trådløs lading - Denne var ikke mulig å velge, la derfor til Phonebox og Phonebox med WiFi til 1.000 pr stykk for å få ca. riktig pris.
Reservehjul - Tvang til Canton lydanlegg
Ryggekamera
Trafikkskiltgjenkjenning - Det var så liten sum

Andre kommentarer:
Care Connect og Infotainment Online 3 år - Denne var ikke mulig å velge, dette skal vist selges i nettbutikken (eller lignende) istedenfor.
Holder for nettbrett i baksetet - Denne selges billigere separat
Navi Columbus 8" - Jeg betaler ikke 11.000 for en CD/DVD spiller. Hører på Spotify og ser på veien når jeg kjører.
Panoramatak - Valgte ikke dette da det historisk sett fører til lengre leveringstid
Parkerings-pakke - Jeg ville ha Area View, men det er tvang til tilhengerfeste, noe jeg ikke har behov for.
Vinterdekk er dessverre i regi av leasingselskapet, evt. på bekostning av mye utstyr.

Nå er resten opp til leasingselskapet å beregne tilbudet. To kollegaer av meg har fått tilslag på Superb til 505.000, mitt Superb forslag til 490.000 ble også godkjent. Med dette til grunn så vil jeg anta at det er evt. små justeringer som må til før jeg kan bestille.

Kom gjerne med innspill, spørsmål og kommentarer :)

pris1.PNG

pris2.PNG

bil.PNG

Edited by Arooo

På 14.12.2016 den 20.31, Arooo skrev:

Mitt (foreløpige) oppsett:

Style - 2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) - Alle motorer over dette har dessverre for mye utslipp (Firma Policy)

Dette ser jo veldig flott ut dette da @Arooo :) 

Håper det går igjennom for din del også.

Men det du nevner om vinterhjul, vil det si at du må fjerne noe av utstyret for å ende på noe rundt 500.000,- totalt sett, eller er det slik at du ikke kan velge mer utstyr fordi du må holde av noen penger til vinterhjul?

Edited by Tor2r
For mye sitert

1 time siden, Superb lll skrev:

Dette ser jo veldig flott ut dette da @Arooo :) 

Håper det går igjennom for din del også.

Men det du nevner om vinterhjul, vil det si at du må fjerne noe av utstyret for å ende på noe rundt 500.000,- totalt sett, eller er det slik at du ikke kan velge mer utstyr fordi du må holde av noen penger til vinterhjul?

Jeg har lagt på utstyr slik at jeg havner rundt 500.000 fordi det er rundt der maks grensen til Superb er. Det kan tenkes at jeg har mer å gå på dersom leasingselskapet vurderer restverdien på Kodiaq som bedre enn Superb.
På to forskjellige tilbud på Superb og ett tilbud på Passat GTE har leasingselskapet lagt på rett under 15.000 i kalkylen (på lik linje som ekstrautstyr) for vinterdekk.
Tror det er via Avinor, sannsynligvis 17". I teorien må jeg da fjerne utstyr for litt over 10.000 for å kjøpe originale vinterfelger (gitt en pris for vinterdekk på 25.000, hentet fra ditt regnestykke).
På temaet felg så skal selger og jeg se på noen løsninger når kalkylen fra leasingselskapet er på plass. Det er ikke noe poeng å spekulere/planlegge før man vet hva man har å gå på.

Fikk en mail fra leasingselskapet for litt siden - "Vi har ikke bilen i våre systemer enda, vi regner med å kunne sende deg en kalkyle i midten av neste uke".
Så etter uendelig venting på prisene starter nå en ukes venting som føles som en evighet allerede. :(

Men det blir nok bra til slutt!

9 minutter siden, Arooo skrev:

Jeg har lagt på utstyr slik at jeg havner rundt 500.000 fordi det er rundt der maks grensen til Superb er. Det kan tenkes at jeg har mer å gå på dersom leasingselskapet vurderer restverdien på Kodiaq som bedre enn Superb.
På to forskjellige tilbud på Superb og ett tilbud på Passat GTE har leasingselskapet lagt på rett under 15.000 i kalkylen (på lik linje som ekstrautstyr) for vinterdekk.
Tror det er via Avinor, sannsynligvis 17". I teorien må jeg da fjerne utstyr for litt over 10.000 for å kjøpe originale vinterfelger (gitt en pris for vinterdekk på 25.000, hentet fra ditt regnestykke).
På temaet felg så skal selger og jeg se på noen løsninger når kalkylen fra leasingselskapet er på plass. Det er ikke noe poeng å spekulere/planlegge før man vet hva man har å gå på.

Fikk en mail fra leasingselskapet for litt siden - "Vi har ikke bilen i våre systemer enda, vi regner med å kunne sende deg en kalkyle i midten av neste uke".
Så etter uendelig venting på prisene starter nå en ukes venting som føles som en evighet allerede. :(

Men det blir nok bra til slutt!

Ok, da gjenstår det jo litt før det er i boks, men håper det ordner seg for deg.

Jeg er utrolig dårlig på å vente, eier ikke tålmodighet i det hele tatt, så jeg forstår deg godt her.

Vinterhjula til min Superb er litt sammensatt egentlig, jeg benyttet de originale felgene til Style, som vinterfelger, og kjøpte andre originale felger som sommerfelger. Så da ble det et kryssbytte av dekk, og så kostet sommerfelgene mine litt mer enn hva std felgene til Superb Style koster. Men tilsammen så endte det på ca 25.000,- inkl. alt sammen. Da har jeg 18" på både sommer og vinter på min Superb.

Lykke til @Arooo :) 

Vi bestilte oss kodiaq i går :)

190 hk 4x4 dsg style, i moon white. Snakket om levering i april, så da er det bare å glede seg og håpe den står til forventningene :)

14818101794631566250616.jpg

Hei og velkommen @Arntidyb :) 

Se der var bestillingen gjennomført og handelen i boks, gratulerer med det :) 

Får håpe det ikke tar så lang tid før du får en bekreftet produksjonsdato, for da vet du også når du kan forvente levering av bilen. Satser på at selgeren din har rett i sin uttalelse om levering for deg.

Ser ut til å være en flott bygget bil dette her, så da er det bare å «smøre på med en bøtte eller to med tålmodighet» ;)  

Og den ventingen er det verste jeg vet om, selv om jeg vet at det er veldig mye å glede seg til, så er jeg ikke god til å vente på noe slikt (vil ha med en gang, hehe), så håper du takler den ventingen bedre enn meg.........     

Lykke til :)  

4 minutes ago, Kengu said:

Hei!

Snekret sammen en konfigurator i Excel i går kveld basert på prislisten. Jeg kan legge den ut her hvis det er interesse for det.

Kanskje ikke en veldig stor overraskelse, men forskjellen mellom Ambition og Style prismessig blir ikke veldig stor når du er raus med ekstrautstyret. Mitt optimale oppsett er med Ambition 1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.) 4x4 gir en samlet 2017-pris på kr 574 000 (se vedlegg Ambition v1.png). I Excel-konfiguratoren er det mulig å bytte mellom Active, Ambition og Style for å sammenligne prisene med samme utstyrsnivå. Hvis valgt utstyr inngår i prisen vil konfiguratoren sette prisen til 0, eller "<ikke valgbar>" hvis utstyret ikke kan velges. Dette ga meg et positivt funn, som er at med mitt valgte utstyrsnivå så er det kun kr 2 700 i mellomlegg for å oppgradere fra Ambition til Style, hvis jeg bytter fra Delskin til Alcantara-seter (se vedlegg).  Jeg har lagt ved konfiguratoren med mitt optimale oppsett lagt inn som eksempel. Kom gjerne med tilbakemeldinger på både oppsett og konfiguratoren.

Ambition v1.PNG

Style v1.PNG

Skoda Kodiaq.xlsx

Hei og velkommen @Kengu :) 

Synes du har satt sammen to godt utstyrte og flott versjoner her. Nå er det jo nesten ikke noe prisforskjell å snakke om i det hele tatt, så jeg hadde nok valgt Style utgaven. Og det skal jeg begrunne veldig enkelt slik en selger gjorde for meg, uansett hvor mye du oppgraderer en mindre utstyrsversjon (i dette tilfellet Ambition), så er det fremdeles bare en Ambition når du evt skal selge eller bytte den inn om en stund.

Mer utstyr gjør den nesten bare mer lett-solgt men hever ikke verdien så veldg, men en høyere utstyrsversjon hever derimot prisen, fordi det er en mer kostbar bil i utg.pkt.

Dette er hva flere selgere har fortalt meg, og det høres egentlig ikke så feil ut heller.

Bilen du vurderer høres som nevnt meget flott ut, det eneste du må ta med deg ekstra her er vel vinterhjul, og de kan koste litt. SUV dekk er mer kostbare, og skal du ha litt str. på dem (i ") så hjelper ikke akkurat det på prisen heller, ei heller om du vil original felger også på vinterhjula.

Fint om du holder oss oppdatert for hva du velger tilslutt, lykke til :) 

2 minutes ago, Superb lll said:

Hei og velkommen @Kengu :) 

Synes du har satt sammen to godt utstyrte og flott versjoner her. Nå er det jo nesten ikke noe prisforskjell å snakke om i det hele tatt, så jeg hadde nok valgt Style utgaven. Og det skal jeg begrunne veldig enkelt slik en selger gjorde for meg, uansett hvor mye du oppgraderer en mindre utstyrsversjon (i dette tilfellet Ambition), så er det fremdeles bare en Ambition når du evt skal selge eller bytte den inn om en stund.

Mer utstyr gjør den nesten bare mer lett-solgt men hever ikke verdien så veldg, men en høyere utstyrsversjon hever derimot prisen, fordi det er en mer kostbar bil i utg.pkt.

Dette er hva flere selgere har fortalt meg, og det høres egentlig ikke så feil ut heller.

Bilen du vurderer høres som nevnt meget flott ut, det eneste du må ta med deg ekstra her er vel vinterhjul, og de kan koste litt. SUV dekk er mer kostbare, og skal du ha litt str. på dem (i ") så hjelper ikke akkurat det på prisen heller, ei heller om du vil original felger også på vinterhjula.

Fint om du holder oss oppdatert for hva du velger tilslutt, lykke til :) 

Takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok til å velge Style-utgaven ja. Vinterdekk venter jeg litt med, for å se på noen alternative muligheter først. Skal legge ut oppdatering når valget er tatt og kjøpet er i boks :-)

Edited by Kengu

Takk for svar Superb! Den vil nok overgå mine forventninger, skjønner jeg. Er mest opptatt av at den ikke er helt "utkjørt" etter 5 år, og at verdien på bilen ikke stuper uforholdsmessig mye da. Har diesel nå, 113 snodige hester som bruker nesten 1 liter på mila vinterstid.  

Edited by Viking

14 timer siden, Viking skrev:

Takk for svar Superb! Den vil nok overgå mine forventninger, skjønner jeg. Er mest opptatt av at den ikke er helt "utkjørt" etter 5 år, og at verdien på bilen ikke stuper uforholdsmessig mye da. Har diesel nå, 113 snodige hester som bruker nesten 1 liter på mila vinterstid.  

Bare hyggelig @Viking  :) 

Nei det behøver du ikke frykte i det hele tatt, det er en kjempeflott motor. Frisk og gjerrig på drivstoffet, Golfen jeg hadde fikk jeg ned på 0,4 tallet mer enn en gang på ren landeveiskjøring. 

Men om en laster den full og henger en tilhenger etter, så er det heller ikke vanskelig å få den rundt en liter. Men kjører en med hodet og lærer seg bilen/motoren å kjenne, så er det en flott motor uten tvil.

Og siden jeg hadde den i min forrige bil Golf 2014, så har den jo blitt utviklet og modernisert mer, for nå yter den jo 10 hk mer og har et 10nm høyere dreiemoment, og det gjør den motoren enda bedre tilpasset til litt større/tyngre biler slik som både Superb og Kodiaq er. Så det tror jeg er et godt valg og kjøp :) 

Reply to this topic