Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Mitt oppsett av Kodiaq

Recommended Posts

Nå som prisene på Kodiaq endelig er her, enten man er skuffet eller har nok med penger, tenkte jeg at det hadde vært interessant å se andre sine oppsett av Kodiaq. Mange vil nok finne det svært hjelpsomt å se hva andre tenker om valg av drivverk, motor osv osv.

Har du planer eller kun en drøm, kom med ditt oppsett.

Husk:
- Motor
- Girkasse
- Utstyrsnivå
Evt:
- Farge
- Ekstrautstyr
- Felger 
- Annet :)

Etter hvert som konfiguratoren kommer så kan dere gjerne legge inn link til Car Card. Dette gjøres slik:

Når du er ferdig med å konfigurere, trykk på linken "Vis informasjon om bilen" (ja, vet det står Superb her, men det er kun fordi Kodiaq ikke kan konfigureres akkurat nå)

kopier_car_card.jpg

På neste side, kopier adressen i adressefeltet på nettleseren din:

kopier_link_adresse_car_card.jpg

Denne limer du inn i innlegget ditt slik at vi kan klikke inn å se :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg laget et lite oppsett for hvordan «min» Kodiaq ville ha sett ut @Tor2r, og den blir dessverre for kostbar for min del........

Var vel ikke helt et slikt oppsett du hadde tenkt deg her, men inntil andre løsninger foreligger fra Skoda sine nettsider, så blir det selvgjort = velgjort ;) 

Kom på den nette summen av 701.400,- (under forutsetningen av prisene for neste år, og at jeg har regnet riktig ;) )

Skoda Kodiaq.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går helt fint det ja! Dette er jo et oppsett som jeg også i utgangspuktet ville gått for. Mulig jeg kunne kutta noe ekstrautstyr (nettbrettholder) osv...men... det er kun snakk om et par to-tre tusen kroner bare..såe..jeg havner da med andre ord på 698.000 ca.... Da er vi 98.000 over det jeg kan forsvare å bruke på en bil per nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kom til 657 000 kr basert på en 4 x 4 DSG 190 HK TDi i Style-versjon. Eksklusive vinterdekk og rabatt. Det ville blitt en fin bil, men jeg satser/venter/håper på at det kommer L&K med Headup og AID på 2018-modellen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var hos Skoda litt før kl. 10 i dag, og møtte en annen som mente at dette ikke var noe å tenke på - "Jeg er her bare for å bestille, dette sier seg selv".

Litt forhistorie...
I dag kjører jeg en Octavia (150 HK TDI DSG) som jeg "arvet" (firmabil) i juli, den fyller snart 3 år. Før dette har jeg hatt forskjellige Passater (120 HK TDI DSG) de siste 3 årene. Jeg har aldri hatt en bil med mer enn 120 HK før jeg fikk Octaviaen, og har heller ikke hatt et stort behov for det.
Med to små barn er plass en viktig faktor. Vi bor ved Oslo og med én tur til Sjusjøen (Lillehammer) i året så har 4x4 til nå aldri vært et behov. Den største utfordringen jeg har er vel fartsdumpen på vei ut av borettslaget.
Derfor stod valget mellom en nesten fullt utstyrt Passat GTE eller en Superb 150 HK TDI DSG L&K med litt ekstra, men så kom Kodiaq. 
Grunnen til at jeg nå velger å gå for Kodiaq er ønsket om å prøve en SUV og alt det bringer med seg. Design kommer jo også på banen.

Det er noen begrensninger jeg møter når jeg skal bestille bil, da min bil ikke kjøpes privat, men er en firmabil (leasing).

 

Mitt (foreløpige) oppsett:

Style - 2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) - Alle motorer over dette har dessverre for mye utslipp (Firma Policy)
Barnepakke - med mekanisk solgardin
Metallic lakk - Moon White
18" Elbrus 235/55 R18 - Ikke lov med 19" i firmaet (jeg skal forsøke å få inn 19" på en lur måte)
Canton lydanlegg
DMS, Kjøreprofilprogram
Delingsnett
El. bakluke - sensorstyrt
El. førersete m/minne, El. passasjersete og speil med minne (dette koster 7.800, feil pris i prislisten 5.100)
Parkeringsvarmer
Phonebox med trådløs lading - Denne var ikke mulig å velge, la derfor til Phonebox og Phonebox med WiFi til 1.000 pr stykk for å få ca. riktig pris.
Reservehjul - Tvang til Canton lydanlegg
Ryggekamera
Trafikkskiltgjenkjenning - Det var så liten sum

Andre kommentarer:
Care Connect og Infotainment Online 3 år - Denne var ikke mulig å velge, dette skal vist selges i nettbutikken (eller lignende) istedenfor.
Holder for nettbrett i baksetet - Denne selges billigere separat
Navi Columbus 8" - Jeg betaler ikke 11.000 for en CD/DVD spiller. Hører på Spotify og ser på veien når jeg kjører.
Panoramatak - Valgte ikke dette da det historisk sett fører til lengre leveringstid
Parkerings-pakke - Jeg ville ha Area View, men det er tvang til tilhengerfeste, noe jeg ikke har behov for.
Vinterdekk er dessverre i regi av leasingselskapet, evt. på bekostning av mye utstyr.


Nå er resten opp til leasingselskapet å beregne tilbudet. To kollegaer av meg har fått tilslag på Superb til 505.000, mitt Superb forslag til 490.000 ble også godkjent. Med dette til grunn så vil jeg anta at det er evt. små justeringer som må til før jeg kan bestille.

Kom gjerne med innspill, spørsmål og kommentarer :)

pris1.PNG

pris2.PNG

bil.PNG

Edited by Arooo

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 14.12.2016 den 20.31, Arooo skrev:

Mitt (foreløpige) oppsett:

Style - 2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) - Alle motorer over dette har dessverre for mye utslipp (Firma Policy)

Dette ser jo veldig flott ut dette da @Arooo :) 

Håper det går igjennom for din del også.

 

Men det du nevner om vinterhjul, vil det si at du må fjerne noe av utstyret for å ende på noe rundt 500.000,- totalt sett, eller er det slik at du ikke kan velge mer utstyr fordi du må holde av noen penger til vinterhjul?

Edited by Tor2r
For mye sitert

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Superb lll skrev:

Dette ser jo veldig flott ut dette da @Arooo :) 

Håper det går igjennom for din del også.

 

Men det du nevner om vinterhjul, vil det si at du må fjerne noe av utstyret for å ende på noe rundt 500.000,- totalt sett, eller er det slik at du ikke kan velge mer utstyr fordi du må holde av noen penger til vinterhjul?

Jeg har lagt på utstyr slik at jeg havner rundt 500.000 fordi det er rundt der maks grensen til Superb er. Det kan tenkes at jeg har mer å gå på dersom leasingselskapet vurderer restverdien på Kodiaq som bedre enn Superb.
På to forskjellige tilbud på Superb og ett tilbud på Passat GTE har leasingselskapet lagt på rett under 15.000 i kalkylen (på lik linje som ekstrautstyr) for vinterdekk.
Tror det er via Avinor, sannsynligvis 17". I teorien må jeg da fjerne utstyr for litt over 10.000 for å kjøpe originale vinterfelger (gitt en pris for vinterdekk på 25.000, hentet fra ditt regnestykke).
På temaet felg så skal selger og jeg se på noen løsninger når kalkylen fra leasingselskapet er på plass. Det er ikke noe poeng å spekulere/planlegge før man vet hva man har å gå på.

Fikk en mail fra leasingselskapet for litt siden - "Vi har ikke bilen i våre systemer enda, vi regner med å kunne sende deg en kalkyle i midten av neste uke".
Så etter uendelig venting på prisene starter nå en ukes venting som føles som en evighet allerede. :(

Men det blir nok bra til slutt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Arooo skrev:

Jeg har lagt på utstyr slik at jeg havner rundt 500.000 fordi det er rundt der maks grensen til Superb er. Det kan tenkes at jeg har mer å gå på dersom leasingselskapet vurderer restverdien på Kodiaq som bedre enn Superb.
På to forskjellige tilbud på Superb og ett tilbud på Passat GTE har leasingselskapet lagt på rett under 15.000 i kalkylen (på lik linje som ekstrautstyr) for vinterdekk.
Tror det er via Avinor, sannsynligvis 17". I teorien må jeg da fjerne utstyr for litt over 10.000 for å kjøpe originale vinterfelger (gitt en pris for vinterdekk på 25.000, hentet fra ditt regnestykke).
På temaet felg så skal selger og jeg se på noen løsninger når kalkylen fra leasingselskapet er på plass. Det er ikke noe poeng å spekulere/planlegge før man vet hva man har å gå på.

Fikk en mail fra leasingselskapet for litt siden - "Vi har ikke bilen i våre systemer enda, vi regner med å kunne sende deg en kalkyle i midten av neste uke".
Så etter uendelig venting på prisene starter nå en ukes venting som føles som en evighet allerede. :(

Men det blir nok bra til slutt!

Ok, da gjenstår det jo litt før det er i boks, men håper det ordner seg for deg.

Jeg er utrolig dårlig på å vente, eier ikke tålmodighet i det hele tatt, så jeg forstår deg godt her.

Vinterhjula til min Superb er litt sammensatt egentlig, jeg benyttet de originale felgene til Style, som vinterfelger, og kjøpte andre originale felger som sommerfelger. Så da ble det et kryssbytte av dekk, og så kostet sommerfelgene mine litt mer enn hva std felgene til Superb Style koster. Men tilsammen så endte det på ca 25.000,- inkl. alt sammen. Da har jeg 18" på både sommer og vinter på min Superb.

Lykke til @Arooo :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi bestilte oss kodiaq i går :)

190 hk 4x4 dsg style, i moon white. Snakket om levering i april, så da er det bare å glede seg og håpe den står til forventningene :)

14818101794631566250616.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen @Arntidyb :) 

 

Se der var bestillingen gjennomført og handelen i boks, gratulerer med det :) 

Får håpe det ikke tar så lang tid før du får en bekreftet produksjonsdato, for da vet du også når du kan forvente levering av bilen. Satser på at selgeren din har rett i sin uttalelse om levering for deg.

Ser ut til å være en flott bygget bil dette her, så da er det bare å «smøre på med en bøtte eller to med tålmodighet» ;)  

Og den ventingen er det verste jeg vet om, selv om jeg vet at det er veldig mye å glede seg til, så er jeg ikke god til å vente på noe slikt (vil ha med en gang, hehe), så håper du takler den ventingen bedre enn meg.........     

Lykke til :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Kengu said:

Hei!

Snekret sammen en konfigurator i Excel i går kveld basert på prislisten. Jeg kan legge den ut her hvis det er interesse for det.

Kanskje ikke en veldig stor overraskelse, men forskjellen mellom Ambition og Style prismessig blir ikke veldig stor når du er raus med ekstrautstyret. Mitt optimale oppsett er med Ambition 1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.) 4x4 gir en samlet 2017-pris på kr 574 000 (se vedlegg Ambition v1.png). I Excel-konfiguratoren er det mulig å bytte mellom Active, Ambition og Style for å sammenligne prisene med samme utstyrsnivå. Hvis valgt utstyr inngår i prisen vil konfiguratoren sette prisen til 0, eller "<ikke valgbar>" hvis utstyret ikke kan velges. Dette ga meg et positivt funn, som er at med mitt valgte utstyrsnivå så er det kun kr 2 700 i mellomlegg for å oppgradere fra Ambition til Style, hvis jeg bytter fra Delskin til Alcantara-seter (se vedlegg).  Jeg har lagt ved konfiguratoren med mitt optimale oppsett lagt inn som eksempel. Kom gjerne med tilbakemeldinger på både oppsett og konfiguratoren.

Ambition v1.PNG

Style v1.PNG

Skoda Kodiaq.xlsx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen @Kengu :) 

 

Synes du har satt sammen to godt utstyrte og flott versjoner her. Nå er det jo nesten ikke noe prisforskjell å snakke om i det hele tatt, så jeg hadde nok valgt Style utgaven. Og det skal jeg begrunne veldig enkelt slik en selger gjorde for meg, uansett hvor mye du oppgraderer en mindre utstyrsversjon (i dette tilfellet Ambition), så er det fremdeles bare en Ambition når du evt skal selge eller bytte den inn om en stund.

Mer utstyr gjør den nesten bare mer lett-solgt men hever ikke verdien så veldg, men en høyere utstyrsversjon hever derimot prisen, fordi det er en mer kostbar bil i utg.pkt.

Dette er hva flere selgere har fortalt meg, og det høres egentlig ikke så feil ut heller.

 

Bilen du vurderer høres som nevnt meget flott ut, det eneste du må ta med deg ekstra her er vel vinterhjul, og de kan koste litt. SUV dekk er mer kostbare, og skal du ha litt str. på dem (i ") så hjelper ikke akkurat det på prisen heller, ei heller om du vil original felger også på vinterhjula.

 

Fint om du holder oss oppdatert for hva du velger tilslutt, lykke til :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Superb lll said:

Hei og velkommen @Kengu :) 

 

Synes du har satt sammen to godt utstyrte og flott versjoner her. Nå er det jo nesten ikke noe prisforskjell å snakke om i det hele tatt, så jeg hadde nok valgt Style utgaven. Og det skal jeg begrunne veldig enkelt slik en selger gjorde for meg, uansett hvor mye du oppgraderer en mindre utstyrsversjon (i dette tilfellet Ambition), så er det fremdeles bare en Ambition når du evt skal selge eller bytte den inn om en stund.

Mer utstyr gjør den nesten bare mer lett-solgt men hever ikke verdien så veldg, men en høyere utstyrsversjon hever derimot prisen, fordi det er en mer kostbar bil i utg.pkt.

Dette er hva flere selgere har fortalt meg, og det høres egentlig ikke så feil ut heller.

 

Bilen du vurderer høres som nevnt meget flott ut, det eneste du må ta med deg ekstra her er vel vinterhjul, og de kan koste litt. SUV dekk er mer kostbare, og skal du ha litt str. på dem (i ") så hjelper ikke akkurat det på prisen heller, ei heller om du vil original felger også på vinterhjula.

 

Fint om du holder oss oppdatert for hva du velger tilslutt, lykke til :) 

 

Takk for tilbakemelding. Jeg kommer nok til å velge Style-utgaven ja. Vinterdekk venter jeg litt med, for å se på noen alternative muligheter først. Skal legge ut oppdatering når valget er tatt og kjøpet er i boks :-)

Edited by Kengu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar Superb! Den vil nok overgå mine forventninger, skjønner jeg. Er mest opptatt av at den ikke er helt "utkjørt" etter 5 år, og at verdien på bilen ikke stuper uforholdsmessig mye da. Har diesel nå, 113 snodige hester som bruker nesten 1 liter på mila vinterstid.  

Edited by Viking

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Viking skrev:

Takk for svar Superb! Den vil nok overgå mine forventninger, skjønner jeg. Er mest opptatt av at den ikke er helt "utkjørt" etter 5 år, og at verdien på bilen ikke stuper uforholdsmessig mye da. Har diesel nå, 113 snodige hester som bruker nesten 1 liter på mila vinterstid.  

Bare hyggelig @Viking  :) 

 

Nei det behøver du ikke frykte i det hele tatt, det er en kjempeflott motor. Frisk og gjerrig på drivstoffet, Golfen jeg hadde fikk jeg ned på 0,4 tallet mer enn en gang på ren landeveiskjøring. 

Men om en laster den full og henger en tilhenger etter, så er det heller ikke vanskelig å få den rundt en liter. Men kjører en med hodet og lærer seg bilen/motoren å kjenne, så er det en flott motor uten tvil.

Og siden jeg hadde den i min forrige bil Golf 2014, så har den jo blitt utviklet og modernisert mer, for nå yter den jo 10 hk mer og har et 10nm høyere dreiemoment, og det gjør den motoren enda bedre tilpasset til litt større/tyngre biler slik som både Superb og Kodiaq er. Så det tror jeg er et godt valg og kjøp :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...