Gå til innhold

skodajockey

Medlem
  • Innlegg

    9
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

skodajockey sine prestasjoner

Nybegynner

Nybegynner (1/4)

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Oppdatering: Sulland har omsider fått tid og tatt inn bilen til feilsøking, og de konkluderte raskt med at det var feil på drivstofftrykksensoren. Denne hadde de inne på lager og skulle bytte den og kjøre noen tester. Litt over 2000 kr for del og arbeid. Så får vi se i morgen om det kun var dette som var problemet. Alternativt; min gamle far har en 2019 Superb med kessy, og har opplevd akkurat det samme oppstartsproblemer, men der var problemet batteriet i nøkkelen. Når han byttet det så fungerte alt som normalt.
  2. Nå er jeg ute etter noen som kan gi meg en god natts søvn. Jeg gikk fra bilen mens den sto å gikk på tomgang, en Skoda Octavia 2016 diesel med 150000 km kjørt. Når jeg da kommer tilbake så står det i bilen at jeg må starte motoren manuelt igjen, som jeg har opplevd en del ganger med dette start/stopp-systemet; i utgangspunktet ikke noe problem i seg selv. Men så ville ikke bilen starte opp igjen. Jeg hører at startmotoren prøver å gå rundt, men bilen tenner ikke og starter ikke opp. Kobler på den lille strøm-boosteren jeg har, og prøver på nytt. Startmotoren jobber for harde livet, men ingenting skjer. Ringer Falcken, og de kommer med sin monster-booster, hvor jeg nesten hører på startmotoren at den virkelig nå får strøm nok, men motoren vil fortsatt ikke starte. Bilen fraktes til Sulland for feilsøking, og ting tar tid og ingenting skjer. Så til mitt nattevåk, fordi dette kan være alt mellom himmel og jord, hvor det skumleste forslaget er at registerreimen har røket (60 000 km før tiden) på tomgang mens jeg var borte fra bilen. Hvor sannsynlig er dette? Og skulle ikke dashbordet lyst opp som et juletre? Ettersom det ikke var noen varsellamper, kan vi kanskje ekskludere alle disse utfallene som koster 50-60-70 000 kr og oppover?
  3. Meget sent svar, regner med det har ordnet seg. Du må kjøpe disse; kommer et par korte og et par lange som passer Skodaen. https://www.skruvat.no/Barnesetesloyfe-P66620.aspx?gclid=CjwKCAjwtIaVBhBkEiwAsr7-c3fEIWOjtnCKwH3yu2GGSb1sWSjFgpRtADRkkOr83XtSJNupY-rYrhoCHGsQAvD_BwE
  4. På det midterste hjulet på viftebryterne, så er det en knapp på nedre halvdel. Det står MENU i min bil - her skal du kommet deg videre til programmering av webasto. Dog ikke noe heftige greier, kan kun sette opp de 3 neste webastostartene hos meg. Kan også veksle mellom ventilasjon og oppvarming.
  5. Ja bytter ut hele lagerenheten, satser på å prøve dette selv. Tok en tur innom Skoda erwin, og det ser overkommelig ut. Som du nevner tar jeg ikke sjanse på å hamre på noe lager selv, så bytter ut hele hjullagersettet.
  6. Takk for raskt svar. Fant en manual for VW hvor det kreves litt mer når det er 4x4. Må klemme sammen fjæra for å koble av lenkearm osv. Har du vært borti noe sånt? Jeg så for meg slik du beskriver.
  7. På en Skoda Octavia 2016 2.0 4x4 må jeg bytte hjullager bak på høyresiden. Jeg har fått pris på hjullagersettet (optimal 101699 og arbeidstimer (2,5 timer!!!??) 5000 kr. Er det ikke en smal sak å bytte hjullagersettet på disse bilene? Skal vel ikke ta 2,5 timer, selv for en hobbymekaniker? Beklager, ser denne skulle vært i MK3.
  8. Det er nok heller ikke snakk om 10.000 km ekstra, bilen blir stående i ro halve året (turnusjobb), så er nok snakk om 5-6000 km om jeg utsetter til neste års inspeksjon.
  9. Jeg har en Skoda Octavia 2016 med 6DSG "automat"-kasse. Bilen er gått 110.000 km, og skal nå inn på en årlig inspeksjonservice. Jeg ser i tidligere servicepapirer, at en eller annen skalle har gjennomført tidligere oljeskift på DSG på 50.000 km, og ikke 60.000 km som etter det jeg forstår skal være vanlig, så da skulle vel nytt oljeskift falle på 110.000 km og ikke 120.000 km. Nå er det slik i disse corona-tider at lommeboken trives best hjemme i fred - ja jeg vet at prisen for ny girkasse er 10x prisen for oljeskift av girkasse. Hvor følsom er disse DSG-kassene for å kjøre 10.000 km ekstra, dersom jeg utsetter oljeskiftet 1 år, og skiftet kommer på rundt 120.000 km? Dette hjelper da, kortsiktig, på lommeboken og OCD'en. Kan nevne at girkassen kjennes veldig fin ut, og har ikke merket noe nedgang i ytelse etter kjøpet for 2 år siden.
×
×
  • Opprett ny...