Gå til innhold
skodajockey

Bytte hjullager Skoda Octavia 4x4


Anbefalte innlegg

På en Skoda Octavia 2016 2.0 4x4 må jeg bytte hjullager bak på høyresiden. Jeg har fått pris på hjullagersettet (optimal 101699 og arbeidstimer (2,5 timer!!!??) 5000 kr. 

Er det ikke en smal sak å bytte hjullagersettet på disse bilene? Skal vel ikke ta 2,5 timer, selv for en hobbymekaniker? 

Beklager, ser denne skulle vært i MK3.

Endret av skodajockey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være veldig enkelt bak. Skru av caliper og heng den i fjæren slik du slipper å koble av slangen. Skru ut navbolten. Pass på å ha riktig nøkkel. Ofte annerledes bit på ny type. Er så bare å dra den ut. Ligger drøssevis av videoer på youtube. Bildeler.no har noen gode på tilsvardede biler. Brukte ca 30 min på min caddy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke pressede lager på disse? Skal riktignok ikke ta 2,5 timer for å presse ut lagrene med riktig verktøy, men det vil jo ta litt lengere tid enn om du kunne da de rett ut. Det går an å hamre disse ut også, men da er det en sjangse for å slå det skjevt og du ender opp med skjevheter i understellet. (Har gjort dette selv, er ikke å anbefale).

Om du skifter hele navet så slipper du vel unnda dette, da lageret sitter inne i navet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bytter ut hele lagerenheten, satser på å prøve dette selv. Tok en tur innom Skoda erwin, og det ser overkommelig ut. Som du nevner tar jeg ikke sjanse på å hamre på noe lager selv, så bytter ut hele hjullagersettet.

Endret av skodajockey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...