Gå til innhold
skodajockey

Utsette DSG oljeskift


Anbefalte innlegg

Jeg har en Skoda Octavia 2016 med 6DSG "automat"-kasse. Bilen er gått 110.000 km, og skal nå inn på en årlig inspeksjonservice. Jeg ser i tidligere servicepapirer, at en eller annen skalle har gjennomført tidligere oljeskift på DSG på 50.000 km, og ikke 60.000 km som etter det jeg forstår skal være vanlig, så da skulle vel nytt oljeskift falle på 110.000 km og ikke 120.000 km. 

Nå er det slik i disse corona-tider at lommeboken trives best hjemme i fred - ja jeg vet at prisen for ny girkasse er 10x prisen for oljeskift av girkasse. Hvor følsom er disse DSG-kassene for å kjøre 10.000 km ekstra, dersom jeg utsetter oljeskiftet 1 år, og skiftet kommer på rundt 120.000 km? Dette hjelper da, kortsiktig, på lommeboken og OCD'en. Kan nevne at girkassen kjennes veldig fin ut, og har ikke merket noe nedgang i ytelse etter kjøpet for 2 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 21.19, skodajockey skrev:

Det er nok heller ikke snakk om 10.000 km ekstra, bilen blir stående i ro halve året (turnusjobb), så er nok snakk om 5-6000 km om jeg utsetter til neste års inspeksjon. 

Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe krise å utsette. Men, intervallene er jo der for en grunn. Og det heter seg jo at man ikke kan bytte Olje for mange ganger. Og Møller/VAG er vel kjent for å kanskje ha litt lange intervaller til tider. Se på oljeskift motor på longlife. 30000km.. drt føles litt mye. 60000km på girkasse evt 70000km som du går for nå. Føles nok litt i overkant :/

jeg ville anbefalt å bytte olje så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...