Krissme
Medlem-
Innlegg
23 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Personlig informasjon
-
Bil
Skoda Kodiaq
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Krissme sine prestasjoner
Medlem (2/4)
4
Nettsamfunnsomdømme
-
Se der ja, ser greit ut det. ☺️ Da blir det å kikke etter en Skiguard 850 skiboks/takboks til Kodiaqen. Funnet mye greit brukt. Satser på at det går fint med det originale stativet, har sett litt nærmere på innfestingen og ser ut til være plass.
-
Krissme begynte å følge Takboks/Skiboks og Bakovervendt bilstol / bilsete i Octavia
-
Hei @Martin5th Jeg er ikke godt kjent med Octavia selv, men setene og skinnene de går på er vel temmelig like som på min Kodiaq. Jeg fant heller ingen kroker å feste i, så løsningen ble å få festestroppen under skinnene innerst på hvert av setene foran og så langt ned og bak som mulig for at setene kan kjøres frem og tilbake uten at de er i konflikt med hverandre. På noen seter følger det med en slags krok på enden av festestroppen, det har ikke setet jeg har montert nå, men har hatt det før. På de setene følger det også med en brakett som kan skrues fast i skinnene til setet(har nok slike liggende et sted fra tidligere sete), men valgte foreløpig å ikke begynne å skru fast noe.
-
Vil det gå an å sette en Skiguard 850 på Kodiaq, eller byr det problemer pga. at takstativ må gå gjennom kanaler/tunneler? Har allerede originale takstativer til Kodiaq. De er litt tykkere enn Thule i underkant av stangen, ikke helt firkantede.
-
Ser den @PaulusA, TDI har jo en del mer drag, spesielt med 40 hk mer Motoren er vel også rimelig stillegående sett opp mot litt eldre merker og modeller, det har vært litt utvikling. Den skal jo også være godkjent ifht. utslipp, så er bare dieselforbud i Oslo eller andre byer som evt. byr på problemer.
-
Hei @tronna Jeg har lik konfigurasjon på min Kodiaq som @Guardian og må si meg svært fornøyd med valget. Jeg prøvekjørte 190hk TDI i mars når den ble tilgjengelig hos forhandler, men ut i fra behov(småkjøring lokalt og på sikt litt pendling til Oslo) var bensin det valget som passet meg. Differansen mellom 150hk TSI og 150hk TDI på ca. 30k er såpass stor at der kan du fylle mange liter bensin før du behøver tenke på at diesel er ca. 1 krone rimeligere å fylle pr. liter. Som andre nevner er også støy med TDI en faktor. For min del sitter det tre små barn i baksetet i hver sin bilstol, med diverse barnevogn og stellevesker osv... Blir jo litt vekt ut av det forsåvidt, men merker ikke forskjell med eller uten de og utstyret. Kjørte på ferietur til Kristiansand og Stavern i sommer og det var utrolig ålreit. Forbruket var lavt, ned mot 0,65 pr. mil med fullt bagasjerom. Motorvei og hastigheter på 80-110 km/t var bare hyggelig. Støy ifht. TDI klarer jeg ikke huske fra prøvekjøringen, men den var veldig stillegående på turen og er det også ellers i hverdagen. Spesielt ifht. min mors Toyota Rav4 med diesel som jeg kjørte her om dagen så er min TSI behagelig stillegående. Men ønsker ikke starte diskusjon om TDI mot TSI, alt til sitt formål.
-
Jeg i delvis i samme båt. Når jeg bestilte min Kodiaq valgte jeg 18" Elbrus med sommerdekk, disse kjører jeg på nå. Har egentlig tenkt å kjøpe 17" vinterdekk hos min lokale dekkforhandler som gir meg en god pris, men vurderer å bytte om slik at 18" Elbrus blir vinterdekk og kjøpe ny felg på f.eks. 19" som sommerdekk. Så er det spørsmålet om originalt eller ikke.
-
Etter at bilen har vært i bruk en stund nå kan jeg si meg fornøyd med valg at motoren. Den fungerer bra til hverdags og var super på langtur til Kristiansand i sommer. Forbruket ligger rundt 0,7 liter per mil, men på ferieturen var vi et godt stykke nede på 0,6-tallet. Glemte selvfølgelig å ta bilde for å dokumentere dette og husker ikke eksakt tall. Har ikke testet å trekke henger enda, men forbikjøringer og akselerasjon fungerer som forventet og uten store anstrengelser. En svært god bil!
-
Bilstoler montert i min Kodiaq Ambition 1.4 TSI 150hk 4x4 DSG 2017 Quartz Grey metallic Setene er av typen 1 stk. , 1 stk. bakovervendt Britax Römer Max-way montert i midten. I setet bak det fremre passasjersetet brukes et Maxi-Cosi Pebble (uten base foreløpig, har ikke testet å montere base, men er man kreativ skal det nok gå) frem til det er for lite til minstemann som deretter må over til det midtre setet og vi må anskaffe f.eks. et fremovervendt sete til av samme type som nevnt over til mellomstemann. Discovery SL er smalt, så det passer bra ved bruk av flere ved siden av hverandre. I det ene bildet har jeg brukt et beltesete av ukjent merke for å teste plassen, dette er tilsvarende størrelse og bredde som Discovery SL. Brukerne av bilstolene er p.t. hhv. 6 mnd., 3 år og 6 år, de later alle til å sitte svært godt, ingen klaging!
-
Nå er det visst lenge siden sist jeg har lagt inn noe her, men nå kommer bilder av montering av barneseter. Legger like godt med bilder hel fra start, med matter for setebeskyttelse til litt forskjellige varianter av setemonteringer. Setene er av typen 1 stk. fremovervendt Britax Römer Discovery SL beltestol montert bak førersete, 1 stk. bakovervendt Britax Römer Max-way montert i midten. I setet bak det fremre passasjersetet brukes et Maxi Cosi Pebble frem til det er for lite til minstemann, deretter må vi anskaffe f.eks. et fremovervendt sete til av samme type som nevnt over. Discovery SL er smalt, så det passer bra ved bruk av flere ved siden av hverandre. Brukerne av bilstolene er p.t. hhv. 6 mnd., 3 år og 6 år. Noen som har innspill på montering av stroppene på bakovervendt bilstol? Føler det ble litt halvveis, men fant ingen bedre løsning og hadde ingen kroker eller annen anordning tilgjengelig på tidspunktet. Jeg har ifbm. ferietur flyttet 2. seterad 10 cm. fremover for litt ekstra bagasjeplass. Dette fungerte fint og blir nok stående. Skal ta bilde og legge ut dette også.
-
Takk for det. Ja, den har jo god bakkeklaring så dette gikk strålende, @euphoria Skjermen fungerer til det den skal så sånn sett er jeg fornøyd Var som nevnt tidligere i tråden på vippen til å velge Style og hadde jo da fått med både større skjerm samt navigasjon, men med Android Auto(evt. Apple Carplay) løser jeg det med navigasjon på en utmerket måte. En fordel jeg ser med å bruke telefonen via Android Auto for navigasjon er kartoppdateringer og proprietære løsninger i en bil. Dersom noe er feil med bilen kan og bør jeg ikke fikse det selv for f.eks. å beholde garantien, det kan jeg med telefonen. Men kan være at jeg velger annerledes ved neste korsvei.
-
Noen flere bilder kommer her. Takk for det @Superb lll Veldig fornøyd så lang, et ålreit valg av farge og ellers alt av utstyr. En hyggelig overraskelse er at min Ambition(og helt sikkert alle andre) ble levert med blindsonevarsler og knapp ved førersete for åpning av el.bakluke. Hyggelig det, slik som også @Petnub opplevde med med enkelte detaljer på sin Kodiaq Active. Jeg er veldig fornøyd med motorvalg også, jeg merker at det ikke er noen nedtur fra min Subaru Legacy som hadde 167hk. Det fungerte fint på hjemveien med 150hk og turboen hjelper på. Bakseteplassen er overveldende! Skal i gang med å sette inn bilstoler så ungene kan innta baksetet i morgen, kommer til å legge ut bilder av det etter hvert. Eneste valget jeg ser ødelegger litt for min del er reservehjulet som er av typen "normal". Hadde jeg valgt plassbesparende hadde jeg fått noen cm mer bagasjerom. Er jo svært sjelden man har bruk for reservehjulet, men ville gjerne ha et "ordentlig" et.