Gå til innhold
Tor2r

Bakovervendt bilstol / bilsete i Octavia


Anbefalte innlegg

Her tenker jeg å samle bilder og info om bakovervendt bilsete i Octavia, så hvis du har, ta et bilde og vis oss. Skrive årsmodell på Octavia samt navn på bilstol om du har. Greit å vite hva slags person som sitter foran bilstolen også.

@Moon Octavia, @Sjåføren har dere bakovervendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tor2r skrev:

Her tenker jeg å samle bilder og info om bakovervendt bilsete i Octavia, så hvis du har, ta et bilde og vis oss. Skrive årsmodell på Octavia samt navn på bilstol om du har. Greit å vite hva slags person som sitter foran bilstolen også.

@Moon Octavia, @Sjåføren har dere bakovervendt?

Nei, dessverre. Er forbi den epoken, og for tidlig til barnebarn. Bakovervendt brukte jeg i en Honda HR-V, en utfordring (men vi fikk det til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tor2r skrev:

Her tenker jeg å samle bilder og info om bakovervendt bilsete i Octavia, så hvis du har, ta et bilde og vis oss. Skrive årsmodell på Octavia samt navn på bilstol om du har. Greit å vite hva slags person som sitter foran bilstolen også.

@Moon Octavia, @Sjåføren har dere bakovervendt?

Barnestoler er et sannt mareritt. Mange typer, og forskjellige størrelser etter alder på barnet. Det er erfaringsmessiig ingen fasit her

Jeg har ei lita datter på snart 4 år og er selv 193 cm høy. I min 2017 Scout kan hun sitte i fremovervendt barnesete bak meg uten problem. Bakovervendt ville gitt litt plassproblem (bak meg), men bak passasjersetet foran m/ kone i (ca 170 cm) ville det gått ok. Avhenger en del av ungen også dette. Noen av kidsa har lange bein og trenger ekstra plass til føttene mot baksetet.

Generelt sett testa jeg både BMW 320 og Mercedes C klasse ift barnesete, men de var for trange uansett. Octavia 2016-2017 var betydelig romsligere. 

Mitt råd: Ta med kone, unge og aktuell barnestol og prøv det uansett hos forhandler. Noen sjåfører har lange bein, mens andre har lang overkropp. Jeg kjører med setet ( el-sete) så godt som i bakerste posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ingen Octavia selv,men en kamerat med tre små jenter har. Jeg fikk lov av han til å ta bilder av baksetet med bilstolene deres montert. 

Setene de har montert bakovervendt på bildene er Axkid minikid og Britax Römer Max way. Tidligere hadde de et Maxi Cosi Cabriofix montert med base(modell easyfix) montert med IsoFix.

Glemte bilde av plassen i forsetene, skal få fikset dette også. De er et par på ca. 190 cm og 180 cm og de har god/grei plass foran.

Venter selv på Kodiaq som kommer om to dager og får da selv testet dette og legger ut bilder med tre stk. bilstoler montert. Legges ut på samme type tråd for Kodiaq. 

Det finnes ingen fasit på dette, men allikevel har man jo noen variabler som går igjen med alle bilstoler og bilmodeller; avstand frem til seter foran, avstand fra setepute ned til gulv, bredde på setepute, vanger/ikke vanger på sidene av setene. Og alle seter har litt forskjellige mål i bredde og dybde, eller høyde, samt lengde på f.eks. støttebein. Men bilder av en bil med seter innmontert kan være nok visuell info til at noen klarer å ta en avgjørelse på hvilken bil de skal kjøpe eller ikke. Dette er det mye nyttig informasjon i, så veldig bra tråd.

DSC_2384.JPG

DSC_2385.JPG

DSC_2386.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Britax Dual fix til minste bukkene bruse (1år), kjøpte dette som stol nr 2 men kan brukes fra nyfødt til 4år (0-18kg).

Må si meg veldig fornøyd med dette setet, kan roteres i alle retninger, og tar ikke all verden til plass. Fruen på ca 170cm sitter foran med god plass til beina.

IMG_1486.thumb.JPG.af5dbdc16ea9e1bb9bec43d01808e207.JPG

Største bukkene bruse måtte seff ha Recaro som matcher RS setene med rød søm:-)

IMG_1488.thumb.JPG.32c7fa4e3cad92cb652db5469c97aa2a.JPG

Bilen er forøvrig en 16 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tor2r skrev:

Ser du har like "rene" innstegslister som meg, @ÅgeS :)

 

Du har samme problemet ja? har prøvd å lære guttungen å sette foten inn i dørken uten å tråkke på innstegslista, går fint så lenge jeg er sjafør, men så drar jeg på jobb i 14 dager å kommer hjem til dette? Kvinnfolk og bil ass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superb lll skrev:

Å huff, dette var en skummel uttalelse @ÅgeS, den kan slå tilbake på deg fortere enn du aner, hehe ;););) 

Håper han har blokkert adgang til forumet for alle andre i husholdningen ;)

Stakkars jentungen her ser på meg med en underlig frykt i øynene hver gang hun skal til å klatre opp i stolen sin... lurer på om jeg har tatt litt vell av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor2r skrev:

Håper han har blokkert adgang til forumet for alle andre i husholdningen ;)

Stakkars jentungen her ser på meg med en underlig frykt i øynene hver gang hun skal til å klatre opp i stolen sin... lurer på om jeg har tatt litt vell av.. :)

Hehe, ja det får en håpe ;) 

Ja jeg har fått en del kommentarer, meningsutvekslinger og synspunkter fra mine to barn opp igjennom tiden jeg også når det gjelder det å komme seg inn/ut av bilen selv for de «små», men der har jeg bare  en bemerkning, små barn = små kommentarer, store barn = store kommentarer (med gjerne noe himling med øynene og type bemerkning «å herregud er det mulig», det er jo bare en bil), så det er bare å glede seg til fortsettelsen @Tor2r ;) 

Må bare si jeg gleder meg til at de får egen bil og egne barn etterhvert, da skal jeg like å høre hva de sier og hvordan de gjør dette, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

@Krissme Jeg har nettopp kjøpt Octavia 2013 modell og har en barnestol som skal festes i gulvet. Finner ikke helt løsninga. Hvordan hadde kompisen din gjort det? Andre tips? Skinnene til passasjersetet ser ut til å være helt nede på gulvet. Og jeg finner ikke noen festekroker. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.10.2017 den 13.22, Martin5th skrev:

@Krissme Jeg har nettopp kjøpt Octavia 2013 modell og har en barnestol som skal festes i gulvet. Finner ikke helt løsninga. Hvordan hadde kompisen din gjort det? Andre tips? Skinnene til passasjersetet ser ut til å være helt nede på gulvet. Og jeg finner ikke noen festekroker. Tips?

Hei @Martin5th

Jeg er ikke godt kjent med Octavia selv, men setene og skinnene de går på er vel temmelig like som på min Kodiaq. Jeg fant heller ingen kroker å feste i, så løsningen ble å få festestroppen under skinnene innerst på hvert av setene foran og så langt ned og bak som mulig for at setene kan kjøres frem og tilbake uten at de er i konflikt med hverandre. 

På noen seter følger det med en slags krok på enden av festestroppen, det har ikke setet jeg har montert nå, men har hatt det før. På de setene følger det også med en brakett som kan skrues fast i skinnene til setet(har nok slike liggende et sted fra tidligere sete), men valgte foreløpig å ikke begynne å skru fast noe. 

DSC_0016.JPG

Endret av Krissme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. Kom over denne tråden. Har selv ikke oktavia, men superb. Og tenkte bare å tipse om att skruvat.no selger barnesetesløyfer som passer utmerket til Skoda, hvertfall til oktavia og superb. Vi har i våres på begge sider bak (montert av vårt lokale Skoda verksted før vi henta bilen ut ny i 2016) Genialt for oss med bakovervendt  bilstol med forankringsseler. Anbefales virkelig .  Sløyfene er så proft montert under skinnene att de ser ut som en del av bilen.

 

Har axkid rekid, minikid og britax twoway til kidden på 110 cm 4 år. Veldig fornøyd . Har også hatt stolene våre i mindre biler (golf og Leaf ) Uten problemer for å nevne noe :)

Endret av Miadenpia
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...