Gå til innhold
solstadm

Kjøp av brukt Octavia 2019


Anbefalte innlegg

Hei,

Ser ut som at vi kjøper en Skoda Octavia 2,0 TDI 150hk, Style 4x4 med automatgir og har noen spørsmål.

1. Er det noe vi bør være oppmerksomme på før kjøp?

2. Bilen har gått 27km og selger har gått med på å gjennomføre service i forkant av overtakelse. Hva er det som gjøres på denne servicen? Jeg har nettopp lest et innlegg fra en av dere hvor det skrives følgende:

"Bytte av olje på Haldex. Det er hvert tredje år, ikke kilometer avhengig etter hva serviceprogrammet sier. Oljebyttet ligger i serviceprogrammet, men at silen (filteret) også bør taes ut og renses står det ingenting om. Ei heller at en også burde bytte olje på differensialene både foran og bak, det er ikke nevnt med et ord i serviceprogrammet som du kan se over her på skjermbildet jeg la ut i forrige innlegg. Det å ikke bytte olje på diffene kan bli utrolig kostbart har jeg sett i flere innlegg på FB, det er snakk om over 70.000,- kroner bare i deler, og da er et oljebytte til ca 1.500,- pr diff utrolig lønnsomt for at de skal holde best mulig, men det er som sagt noe kundene må be om selv. Leser at enkelte på eget initiativ ber om rens av sil/filter på Haldex, bytte av olje på Haldex og differ hver 30.000km, for at det skal vare lengst mulig. Oljene her blir merkbart mer «forurenset» enn en skulle tro, så at det ikke er en del av service programmet synes jeg er veldig merkelig, dette er i hvert fall noe jeg skal gjøre samtid med oljebyttet på Haldex til min bil."

3. Hvilken skiboks er best for denne bilen? (Masse plass er ønskelig)🙂

4. Bør jeg få gjennomført en NAF-test eller er det unødvendig da bilen er under garanti?

Kult med et så flott forum her.

 

Takk

 

Endret av solstadm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilken årsmodell er dette? Du sier det er garanti, så er nok ikke veldig mange fallgruver her.

Det som utføres av servicer på 30 000 er jo olje- og filterskift. I tillegg til at det gjøres en inspeksjon (gjennomgang av bilen).

Skifte av olje på Haldex er egentlig ikke kilometer avhengig, men er likevel greit å skifte olje på Haldexen for å holde systemet vedlike slik at du ikke mister 4trekken, eller at du risikerer å måtte skifte ut haldexpumpa. Det er også lurt å be om å få skiftet filter og/eller rense sila som står i haldexen, da dette også gir deg samme skjebne. 

Har ikke hørt at det skiftes olje på diffene, men har hørt om differ som ryker og at det koster skjorta å få dette reparert etterpå. Riktignok var dette på 5-6år gamle biler.

Packlinebokser er vel de som utnytter seg mest av plassen. Skiguard er virker mer som at den er bygd for å ivareta aerodynamikken. Nå har ikke jeg så mye erfaring med dette da jeg ikke har takboks selv, men du kan se litt på hjemmesidene til packline og skiguard så kan du se hva som leveres av takbokser.

I utgangspunktet tas denne testen hos skodaverkstedet dersom den skal inn til 30 000 service. Er ikke helt det samme, men mye av det som inngår i NAF-testen tas under inspeksjonen. Dette er selvfølgelig forutsatt at servicen blir tatt på et autorisert skoda verksted.

Oljen på DSG-kassa må også skiftes på 60 000km. Dette systemet er veldig sårbart om du passerer det intervallet og likevel ikke skifter olja på kassa. Spon i olja kan føre til at du havarerer kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...