Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som inneholder...
Finn resultater i...

Biturbo

+ Medlem
  • Innlegg

    113
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Biturbo vant dagen sist 15. september

Biturbo hadde mest likt innhold!

Personlig informasjon

  • Bil
    Octavia 2016 184HK 2L TDI 4X4

Nylige profilbesøk

445 profilvisninger

Biturbo sine prestasjoner

Veteran

Veteran (4/4)

11

Nettsamfunnsomdømme

  1. Virker som at noe er "tett" når den er kald, som blir bedre når du får temperatur på motoren. Er jo litt snodig at ikke merkeverksted klarer å avdekke feilen. Når bilen går i nødmodus ligger den jo inne med en feil i bilens system som skal kunne leses av. Er sansynligvis ikke noen fasit på det du leser av, men er vertfall en plass å begynne. Hadde det vært meg hadde jeg sjekket EGR systemet og DPF'en om det kan ligge noe der. Om bilen har hatt mye småkjøring kan det skape problemer med disse. Har du fått noen tips til dette fra merkeverksted?
  2. Hmm.. Det kan virke som at noe er tett eller er i ferd med å bli det. Når du kjører med bilen, når opplever du at den går i nødmodus? Merker du for eksempel ingenting dersom du kjører rolig, og går den i nødmodus når du blir litt hardere på gassen?
  3. Hvordan oppfattes bilen når du kjører med den? f.eks. Opplever du at den går dårligere, eller andre ting som ellers har vært uvanlig?
  4. Kan være at den ene har manuelt gir og den andre har DSG, uten at jeg skal si det med sikkerhet. Vet at det er noen "godkjenninger" der som tilsier hva kassa skal tåle å trekke, det begrenser seg ikke på motoren. Jeg har 184hesteren med DSG og 4x4. Trakk campingvogn med den i sommer, og jeg er ikke imponert over hvordan den oppfører seg med henger på slep 🤪
  5. Ikkesant! Greit om det finnes en fornutfig løsning som ikke koster skjorta 😊
  6. Problemene som ofte gjengår på disse bilene er EGR, partikkelfilter og i noen tilfeller turbo. Om motoren sliter med å kvitte seg med eksos (f.eks ved tett DPF) så kan du oppleve de problemene som du beskriver. Dette er jo selvfølgelig avhengig av at bilen har DPF. Du vil også oppleve dette om EGR'en ikke fungerer som den skal. Bilen din går i nødmodus med oppstart, men "fungerer fint" når du starter den på nytt. Om turboen har gått merkes det som regel på en litt annen måte, f.eks ved belastning eller at bilen slipper ut masse hvit røyk.
  7. Sjekk om bilen får drivstoff. Om pumpa er gått eller filteret er tett kan det være dette som forsårsaker problemet.
  8. Hei, Av erfaring er man nødt til å legge seg rutiner for når du skal bruke bilen for å rett og slett starte webastoen før du skal bruke den. Har saumfart menyene i min egen bil (Octavia 16') og det finnes ingen instillinger for dette. Bilene leveres som standard med en "T91" fjernkontroll fra webasto. Eventuelt så skal det teoretisk sett være mulig å montere et betjeningspanel for tidsinnstilling, men dette må du forhøre deg med forhandler eller noen du kjenner som kanskje driver med dette. Panelet jeg referer til heter Multicontrol, og leveres av webasto: https://www.webasto-comfort.com/no-no/oppvarming/parkeringsvarmerforbil/drivstoffdrevetoppvarming/ (ligger nederst på siden her). Mulig det også leveres et rimeligere alternativ fra DEFA, men det er jeg ikke sikker på.
  9. Her kommer det et lite tips: Siden du er på utkikk etter en del, men ikke helt vet hva du skal spørre etter, så kan du se om du finner denne igjen i delekatalogen til Eurodel.no. Da kan du få tak i et delenummer sånn at du har litt mer å gå utfra når du leter, legger ved en link under. Om jeg har gjort dette riktig skal du komme inn deleoversikten for EGR til en 2006 Octavia. Men du får et litt mer nøyaktig treff dersom du skriver in chassisnummeret på siden der. Håper selvfølgelig du finner det du leter etter! https://www.eurodel.no/original-bildelkatalog#/parts?catalogId=skoda&modelId=c73916df9a88ab05c3e443deae2399b1&carId=801f8b744c87445f132452a564cff311&groupIds=MfCfmoAx!MfCfmoAx8J-bsEl6SHduNXFBTVRNeE5qRHduNXFCTkRBNU1UTXhOakF3OEotYWdqRXhNVGt4TXc&groupId=IzHwn5qAMTMxNjDwn5qBNDA5MTMxNjAw8J-agjExMTkxMw
  10. Hvorfor har ikke jeg sett dette?? Den var genial!
  11. Ja, det er riktig at den er forsterket. Jeg bruker garasjejekk på min (også Octavia III). Men dette er en av de med de "små" gummiputene på. Fungerer helt fint men kan være litt vanskelig å treffe med i forhold til de jekkene som har litt større kontaktflate.
  12. Jeg har blitt fortalt at den helst bør brenne i minst 15min for at du skal ivareta levetiden på webastoen. Dersom den startes før du skal kjøre med den, bør den stå i maks 30 min viss ikke risikerer du at batteriet er flatt når du skal kjøre med bilen. Etter bilen kjøres bruker jeg å kjøre med webastoen påslått fram til jeg har fått normal temperatur på kjøleveska (ca 90 grader). Da slår jeg den av med knappen inne i bilen. Dette er som sagt bare noe jeg har hørt, så andre må gjerne rette på meg om jeg tar feil.
  13. Av erfaring opplever jeg at jekkene som følger bilene stort sett leverer lavere kvalitet enn en garasjejekk til en grei pris. I tillegg så kan du heve og senke bilen med litt bedre magefølelse (synes jeg da). Jekken som følger med bilen får selvfølgelig jobben gjort, så det skal ikke stå på det.
  14. Litt rart at ikke Sulland skulle klare å finne ut av dette. Er feilen periodisk, eller kommer den på hver gang du bruker bilen? En ting du kan teste er å ratte helt over den ene og den andre veien dersom du har svinglys. I noen tilfeller kan det hende at feilmeldingen kommer som følge av at pæra er gåen i svinglyset. (Svinglyset er det samme som tåkelyset. Lyset tenner når du svinger).
×
×
  • Opprett ny...