Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. I går
  2. Siste uke
  3. En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
  4. Nabo hadde på besøk noen med elektrisk Porsche av noe slag, de stappa den inn i garasjen som står på kun vanlig 16A kurs og tok sikringen ila noe tid. Når deres kurs går kommer ikke jeg meg inni garasjen heller, så prøver å bidra litt da de har null interesse i å løse ting selv. Har ikke trengt noe mer enn 16 der inne kun for garasjeporter og lys. Ville det beskyttet å hive opp en sånn mellom stikk og bil for å beskytte kurs? https://voldt.no/products/type-1-til-schuko-justerbar-8a-16a-3-7kw-ladekabel Søker i første omgang kun om å holde ting fungerende hvis de absolutt må lade. Tips satt pris på.
  5. Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  6. Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
  7. Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder tdi 4x4 Automat Generasjon 2…
  8. Kva type motor? Har du sjekka registerreim?
  9. Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
  10. Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
  11. Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet enn : vannpumpe 2, - brudd på strømkrets. og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre? Er en utomat, så får jo ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer? Kan det evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de? HJELP. Takker for svar.
  12. Tidligere
  13. Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge. Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med.
  14. Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?
  15. Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  16. Hatt bil på diagnose og funnet feil på luft fordelingsspjeld. Må skifte flap motor v426. Noen som har byttet dette? Om dashbord må demonteres eller om det er mulig om å få til uten dette
  17. Heisan Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb
  18. Hei. jeg har en Oktavia 2010 1,6 TDI. Har lignende problem, men problemet dokker opp når det er kaldere en -5*C har da problem med å få opp skikkelig varme i bilen, temperaturen på motoren viser da 50 - 70 grader, denne kan variere ganske hurtig alt etter hvor mye jeg belaster motoren. Har prøvd å bytte termostaten på motoren, men problemet ble ikke løst. Kjølevesken ble tappet ut for lenge siden, men vet ikke om det har noe sammenheng. Alt har jo fungert perfekt helt til det ble kalt. Har du noen formening om dette?
  19. Er det noen som har denne kombinasjonen (i tittelen) med å sette bilen til lading (via Tibber Smartlading) og forvente at den skal være fulladet til oppsatt tid. Det har jeg. Men ladingen blir ikke ferdig til oppsatt tid. Det ser ut som dette er fordi funksjonen med Grid Rewards er slått på, og plutselig har jeg begynt å "tjene" på å være tilkoblet Grid Rewards. Problemet startet for et par uker siden og bilen har ikke blitt ladet ferdig til oppsatt tid siden da. Det er ikke mulig å slå av denne Grid Rewards funksjonen. Noen andre som har dette problemet ?
  20. Jeg har også hatt problemer med å koble app til bil via Skoda Connect. I bilen kom det til tider en feilmelding om problemer med "communication modul". Lignende problem er nevnt på andre forum for andre Skoda modeller, endte med a ta ut sikringen for "instrument cluster, emergency call" (nummer 17 iht manual). Etter dette fikk jeg kontakt via SkodaConnect. Forstår det sånn at SkodaConnect kommuniserer over bilens "interne" SIM for veihjelp etc., mulig denne modulen går i lås ved for mange mislykkede tilkoblinger som jeg opplevde etter app oppdatering i juli... Verdt et forsøk å ta ut sikringen om det er problemer SkodaConnect..
  21. Klokkeslett er normalt tidspunkt bil skal være ferdig oppvarma ja...
  22. bolthorn

    Skoda Connect

    Jeg har også hatt problemer med å koble app til bil, i bilen fikk jeg melding om problemer med "communication module". Endte med å ta ut sikring for "Instrument cluster, emergency call" det gjorde susen. Nå har jeg en Superb (sikring nummer 17), men ser på andre forum at det kan funke på Enyaq og sikkert andre Skoda modeller. Forstår det sånn at Skoda connect tjenester kommuniserer over bilens "SIM" for veihjelp etc., og at denne com. modul kan gå i "lås" ved for mange mislykkede tilkoblinger...
  23. Hva vil det si egentlig? Det klokkeslettet jeg stiller inn, er når bilen skal være ferdig oppvarmet, og ikke når webasto starter?
  24. husk det er forskjell på når Webasto skal starte, og bilens avgangstid. Husker ikke hva som var på hvilken bil, men det var iallfall forskjellen på Yeti og Octavia.
  25. Kjent problem nevnt i mange forum. Ser ut som det kan løses med å trekke ut sikring nr 3 i en liten tidsperiode. Les her og videre linker til andre forum https://elbilforum.no/index.php?topic=67034.0
  26. Har hatt problemer med webasto siden jeg kjøpte bilen. Når jeg bruker fjernkontroll fungerer den fint. Men når jeg stiller inn et klokkeslett, så starter den ikke til riktig klokkeslett. I følge mine beregninger starter den 44 minutt før oppsatt klokkeslett. Klokka i bilen er riktig, så jeg forstår ikke hvordan dette er mulig. Kan man endre dette i innstillinger en plass? Det er en Skoda octavia 2015 modell.
  27. Ble det fysisk koblet om noe inni laderen eller var det en innstilling i Zaptec Portalen? Har du hatt noe mer problemer etter dette?
  28. Har hatt Enyaq i 3 år og lading hjemme har stort sett gått greit. I august sendt jeg bilen inn til software oppdatering som fabrikken anbefalte. Etter det har jeg store problemer med å lade hjemme. Den starter ikke å lade når den skal (typisk på natten) og den stopper ofte å lade før den er ferdig. Ofte hjelper det å låse opp bilen eller åpne døren for å "sleppe inn" strømmen!!! Verkstedet har ikke noen løsning på problemet. Noen som har opplevd det samme, eventuelt har en løsning?
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...