Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sjåføren

+ Medlem
  • Innholdsteller

    231
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6
  1. Håper det går bra med deg @Superb lll, godt å ha deg tilbake! Det er litt irriterende at så mange tar så lett på andres ting og tang.... Og så sant du føler for å fikse felg selv, så gjør det så snart som mulig. Salt og skitt tærer på metallet hvis det er hull på lakken, og du kan få "ormer" som kan spre seg utover. Om det ikke blir 100%, så er det ikke så farlig, inni felgen kan man tillate litt. Det finnes også firma som fikser sånt, en stripe innvendig kan vel ikke koste allverden.
  2. Jeg vet ikke om du får en pulk inni en Packline F Avantgarde. Er ei plastboks, da, men de har en fin design. Er 32 cm på det høyeste. Kan være verdt å titte på. Vi har hatt vår i 19 år på samme bilen og har hatt understellet på en klassisk barnevogn oppi (uten hjul, vel å merke), sammen med annet ræl, men UTEN barnet.....
  3. Jeg tror at det ble godkjent før, så lenge dekkmønsteret var innenfor skjermkanten så kunne dekksiden stikke noe utom. Men det er visst ikke greit lengre. Felger og dekk kan stikke ut til skjermkanten, men ikke utenfor. I tillegg skal ingen deler av hjulet ta borti noe ved fullt rattutslag og/eller maks. fjæringsvei. En felg jeg synes har fin design, er disse fra Audi. De finnes i forskjellige størrelser og med forskjellig innpress, men jeg har ikke sett noe optimale dimensjoner for Octavia. De på bildet er 7,5x17 ET45:
  4. Sjekk vognkortet, der står innpresset (ET). Du kan ha på felger med +/-7,5 mm avvik. Lavere innpress er lengre ut, ja. Og ET rundt 40 er vanskelig, litt lite utvalg. Jeg har vært på jakt etter det samme i 17 toms, før jeg endelig fant noen brukte 8" Audi-felger med ET38 som jeg tenkte å bruke til sommeren (med nye dekk og senterkopper). Litt traust design, men greit nok for 4x4. En ting som er verdt å tenke på, er at bredden på felgen betyr endel for hvor langt ut i hjulbuen dekket kommer. Dette gjelder uavhengig av felgdiameteren.
  5. Det vet jeg ikke, men i følge en tråd i det engelske forumet så må rattet av..... https://www.briskoda.net/forums/topic/307443-replacing-the-indicator-stalk/
  6. Det er ikke kontakten i hendelen på rattstammen som tuller da?
  7. Det merkelige er at Kodiak ikke blir så veldig mye dyrere enn Karoq! Både bilprisen og avgiftene er omtrentlig like på begge bilene, med samme motor og tilsvarende utstyr i Sportline. Og det er kampanjer på Kodiak, men ikke på Karoq. Men jeg har ikke lyst på Kodiak. Jeg synes den blir for stor, jeg er mest på utkikk etter en kompakt-SUV, ikke en 7-seter (potensielt). Så kanskje jeg skal vente og se om det dukker opp noen kampanjer etterhvert 😁.
  8. Da er prisene på Sportline kommet til forhandlerene. Det viser seg at en 2,0 TSI 4x4 passelig spekket bil, inkl. vinterhjul kommer på rundt 600'. Litt i meste laget.... (?) Jeg synes det, eller har prisene blitt slik at dette må forventes? Man kan få mye bra i det prisleiet.
  9. Nå har det gått et år siden nettbutikken forsvant. Jobber de fremdeles med å finne på noe annet og bedre? Eller har det kommet noe (som jeg ikke har fått med meg)?
  10. Hvor langt har bilen gått? Vet du om Haldex-olja har blitt bytta? Det er et intervall på 30000 km, om jeg ikke husker feil. Det er mulig at det er så enkelt at det er filteret som er i ferd med å tette seg! Det kan være en sensor som tuller, eller en ledning som har fått seg en karamell også..... Så det kan være lurt å få tatt en diagnose.
  11. Høres bra ut @Froland. Gamle, slitte dekk vil støye endel ja, så nye dekk vil nok uansett være stillegående i sammenligning. Jeg ønsker jo ikke å gamble på sikkerheten, men det er en stor dekk-jungel og det er mange muligheter for å velge dekk som ikke holder mål. Så det er nok det sikreste å velge de anerkjente merkene (de store, kjente). Men det blir fort 6000 kr for et sett i den "mest vanlige" dimensjonen nå til dags. Og det kan jo være veldig gode dekk i 3500-4000 kroners klassen..... det gjelder bare å finne dem! Jeg finner ikke seriøse tester av de litt rimeligere dekkene som jeg kikker på.. Men så er det ingen tester av egenskapene til halvslitte dekk heller, så valg av dekk er kanskje gambling uansett? Her er et annet jeg har kikket på:
  12. Er litt tidlig ute nå, men har begynt å se etter nye sommerdekk til bilen, 225/45-17. Er det noen som har erfaring med gode dekk som ikke koster det blåe utav øyet? Jeg er litt lei av at dekktestene lar mikrosmå forskjeller utgjøre liv eller død! Om man i en rundbanetest slakter et dekk som bruker 1/8 sekund lengre tid enn "testvinneren".... (tulle-eksempel), men jeg føler at det blir litt absurd at pittesmå forskjeller får så store utslag. Når jeg ser på Dekkonline og Byttdekk, så er der en fantasillion produsenter og typer på markedet som jeg aner ingenting om: Kormoran, Delinte, Matersteel, Sava, Landsail, Petlas, Aplus, Sailun...... Dette anser jeg som billig dritt, men det er kanskje noe som kan brukes? Jeg er ute etter dekk som er best mulig på vannplaning og støy, i en forholdsvis lav/middels prisklasse. Er det mulig å finne dekk som holder bilen på vegen uten å måtte ut med en halv H.Ingstad? Jeg kjører forholdsvis lite i året, og foretrekker komfort og gode våtegenskaper og minst mulig støy..... Jeg ser for meg at blant f,eks Vredestein, Nexan, Nankang, Kumho, Goodyear, Nokia så finnes det fullt brukbare dekk? Eller er det gambling? Har blant annet sett litt på dette:
  13. Jeg har vært ute for noe lignende for en god stund tilbake. Etter å ha startet motoren og satt girspaken i D så skjedde ingenting. Normalt begynner clutchen å ta og bilen begynner å krypekjøre etter at bremsen slippes. Men 2 separate ganger har det altså skjedd at jeg måtte gi mye gass for at noe skulle skje. Mellom 1500-2000 omdr hugg clutchen til. Andre gangen dro jeg rett til forhandleren min. Det var ingen på verkstedet, men to selgere konstaterte at det jeg opplevde var riktig. De kunne ikke gjøre noe der og da, men sjekket i datasystemet for tilsvarende hendelser, og loggførte min. Dette er en stund siden, så jeg husker ikke akkurat når, men bilen kunne kanskje ha vært kjørt rundt 10000-15000 km da. Begge gangene var den helt normal etter å ha stoppet motoren og startet opp igjen. Det har ikke oppstått igjen. Jeg mistenker at det kunne være en sensor som har hengt seg litt opp, eller at det har vært en midlertidig treghet i Mechatronic'en som har ført til at clutchen ikke har koblet som den skal. Som sagt, kun to ganger. Ellers har girkassen oppført seg eksemplarisk. Bilen er nå akkurat 4 år og er kjørt bare litt over 40000. Det er viktig at du kontakter forhandleren din, slik at de kan registrere en sånn forbigående feil i systemet sitt. Kanskje de vil ha inn bilen for feilsøking, eller at det nå er en kampanje for en eller annen utbedring, eller at de rett og slett vet at dette kan skje uten at det faktisk er noe som er feil......(?)
  14. Sjåføren

    vRS 230

    Det er mangt og mye som kan skrives om bensinkvaliteter. Der var en tråd tidligere om oktan-tall på bensinen: Det som er tilfellet er at 95 oktan er dårligere på grunn av tilsetning av etanol, og at 98 oktan er bedre for den har større bankefasthet. Motoren vil automatisk justere tenningen etter hvilken bensinkvalitet den får, men den trives best med 98 oktan. Om du kan merke på motoren hvilket drivstoff du har på tanken? Kanskje. Du kan kanskje høre ørlitegrann tenningsbank ved belastning på lavt turtall med 95 oktan, eller kanskje merke ørlite piggere moter med 98 oktan, men da skal du kjenne bilen godt. Men fyll gjerne 98 oktan, jeg mener at det er best for motoren i det lange løp. Men det blir dyrere og det går helt fint med 95 oktan for en vanlig bilist, som kanskje liker å gasse litt ekstra i ny og ne. Fyller du bilen full av ferieoppakning og henger på en campingvogn, DA ville jeg hatt 98 oktan på tanken!
  15. Ahhhh, du skummer to ganger, altså! Det har jeg aldri gjort, men jeg har alltid håndvasket (så sant jeg har tid). Jeg har ikke prmvdsp. Mange skumsåper, men den jeg har nå er bedre enn de jeg har hatt før. Turtle wax sin er i alle fall ikke den beste. Prøver alltid å få tørket til slutt, det blir lett merker/skjolder. Slik ser taket ut nå.

Sjåføren vant dagen sist Februar 13

Sjåføren hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

46 Glimrende

Om Sjåføren

  • Rang
    Veteran

Personlig informasjon

  • Bil
    2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 Elegance DSG.

Nylige profilbesøk

1 323 profilvisninger

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Opprett ny...