Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sjåføren

+ Member
  • Content Count

    371
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18
  1. Hei. Jeg vet dessverre ikke så mye om motorlampe og ESP men det tyder på sensorfeil. Kanskje luftmengdemåler og en ABS-sensor som krangler. Når det gjelder lufttrykk, så er det ikke nok at du sjekker at det er riktig. Du må også fortelle bilen at det er rett. Så du må gå holde inn dekktrykksknappen inntil at displayet spør om alle trykk er sjekket og iorden. Det er et enkelt system som bruker ABS-sensorene til å sjekke rullehastigheten til hvert enkelt hjul, så det kan også hende at du får denne feilmeldingen hvis en av ABS-sensorene er i uorden, at dette henger sammen med ESP-varselet. Verdt å sjekke opp og fikse! Lykke til!
  2. Dette skjønner jeg ikke. Bilen klarer ikke selv å fullade batteriet, fordi det er en automatisk regenering, som lader batteriet. Som skal fullade batteriet da? Som aldri gjør det? Hjemmelading: man kobler en lader som gir 14,4 V direkte på batteriet, og den klarer ikke fullade batteriet. Når er batteriet fulladet da? Er det ikke ønskelig eller mulig å ha fullade batteriet?
  3. Joda, batterilading har jeg alltid gjort med alle mine biler oppgjennom tidene. Da er jeg sikrere på å få start, og batteriet varer lengre. Jeg lader batteriet mange ganger pr år og hyppigere på vinteren. DET må moderne bilene kunne tåle, ellers burde bilprodusentene forby hjemmelading og nødlading av redningsselskapene. Men nå synes jeg at batteriet ikke tar lading så godt, 2020 mod. Karoq TSI. Jeg har en noe eldre Ctek-lader, men jeg får ikke indikasjon på mer enn "halv" lading, selv om den er innkoblet flere dager. . Kobler + klemmen på batteriet og minus på jordingsklemma bak batteriet. Så jeg er litt usikker på hva som skjer, batteriet er ikke ødelagt. Bilen starter fint i kulda, ingen antydning til saktere fart på startmotoren.
  4. Startknapp er en kjent svakhet, dessverre.
  5. Sjåføren

    Takboks

    FX SUV er 210x90x27 cm, og rommer 400 liter. Den andre heter F Elegance og er 225x81x30 cm, og rommer 420 liter. Den har en spesiell åpning, lokket åpnes opp bak, men svinges også frem og litt ned fremme. Egentlig ikke så stor forskjell på volum, men utformingen gir litt forskjellige egenskaper/bruksområder og utseende. Thule har jeg aldri hatt oversikt over, synes egentlig at Packline har hatt de penest design uansett størrelse.
  6. Sjåføren

    Takboks

    Jeg har en Packline FX SUV, og har brukt den på 3 forskjellige Skodaer. Først på Octavia 2 og 3 med X-bars, og nå på Karoq med vanlig Thule firkantrør stativ. Boksen er litt kortere enn de fleste (205 cm tror jeg) og universal (altså uten hull for å tre bars igjenom). Det er en lav og lavtbyggende boks i glassfiber. Sterkere, men også litt tyngre enn plasbokser. Funker utmerket, men jeg er litt usikker på om pulker og vognunderstell går oppi, tror den er for lav til det. Men fin på alle bilene jeg har hatt den på. Ikke så mye overheng foran. Octavia virker å ha langt tak, men bakluka er hengsla litt innpå taket, så boksa må endel frem for å gå klar. Med X-bars ligger den så lavt at antennen må passe med en slisse i bunnen av boksa. Jeg la også ei stripe med tynn skumplate for å få løftet den bittelitt i bakkant for litt mere klaring mot tak og antenne der. Jeg har en annen Packline på en annen bil. Husker ikke navnet i farta, men den er høyere og laget i plast. Har hatt den i mange år på en liten bil, og den har slukt veldig mye på mange slags ferieturer. Den har også vært kjempegod, har stått på bilen permanent i hvertfall 15, tipper jeg. Sikkert mange andre bokser å velge i nå, men mine har i alle fall passet både meg, familien, og bilene de har vært på.
  7. Det ser jo bra ut, det der @Andersms! Ikke bare er felgene store, dekkene er jo mye større enn originalt, alle veger. Større bredde og diameter. Dermed vil hjulene fylle hjulbuene mer, og du får mindre feilvisning på speedometeret. Du har sjekket at de ikke tar borti noen steder. Er litt forvirret, har du 4x4 med ekstra bakkeklaring?
  8. Nå har det gått lang tid siden forrige innlegg. Bilen er nå over ett år gammel og er kjørt ca. 12000 km (bare). Bilen er fortsatt en drøm å kjøre, og passer utmerket til meg og mine, kanskje med unntak av et bagasjerom som er litt mindre enn Octavia'n. Dette var jeg klar over, men ble litt åpenlyst i sommer med tax-free drikkevarer (bl.a.) og litt mere til + normal bagasje på biltur i sommer. Et par ting har oppstått. På bilferie både i sommer og i høst har jeg opplevd at anti-kollisjonsfunksjonen har varslet om hindring i veien og ved i alle fall ett tilfelle hugget kraftig i bremsene, UTEN at der var hindringer å reagere på. Alle tilfellene var ved vanlig landevegskjøring med cruisekontroll aktivert. Bilen ble levert inn til forhandler for sjekk om der var noen feil eller kalibreringsmuligheter, men ingenting funnet eller gjort (selvfølgelig). Det må skrives på kontoen for ting som skje....! Jaja, må si at jeg har hatt hjertet litt oppi halsen nå i høst, med alt løvet som blåser rundt på veiene! 😵 Det som var bra oppi det hele, er at de oppdaget at jeg ikke hadde 4x4 lengre. Ingen indikasjoner eller feilmeldinger, men Haldex'en har altså ikke virket i det siste. Hadde forresten undret meg litt, for jeg hadde merket at bilen faktisk har spunnet litt med heftig pådrag ut i vegen i kryss når det har regnet godt. Så der ble det ny pumpe! Merkelig tidlig å få en sånn feil, men bra å få ordnet det før vinteren. Så har poden også byttet bil, fra en anonym Fabia til en litt mer fargerik Scala. Fint med biler som synes i trafikken.
  9. Jeg skifter også hjul selv på gårdsplassen hjemme (har en liten garasje). Jeg har alltid brukt den medfølgende jekken, på alle bilene jeg har hatt og aldri hatt noen problemer med det (den ene bilen jeg har, er 20 år nå 😮). Det har aldri vært noe problem med jekkfestene i kanalen, de er jo forsterket for å tåle å løfte bilen. Jeg har aldri opplevd deformasjon. Nå har jeg jo merket at de medfølgende jekkene har blitt litt mer "flimsy" med årene. Men så lenge man står på flatt underlag, er det ingen problem å bruke denne to ganger i året for å skifte hjulene. Og jekkepunktene tåler det. Jeg bruker å sjekke om det har blitt noe skrape el.lign. Jeg har av og til smurt på litt understellsmasse bare for å dekke stålet ekstra da det er litt vanskelig å se om det har blitt litt gnukking.
  10. I starten var det noen 7 trinns DSG kasser som det ble byttet olje på mechatronic enheten. Dette er en oljefylt styringsenhet til gearkassen. Det ble byttet til en annen type olje enn originalt. Jeg mener det var gjort som en kampanje på dem som opplevde det du beskriver. Mulig at det er det som er gjort på din? Jeg må korrigere @Superb lll litt: Selve gearkassen er oljefylt den (1,7 liter) , og det er denne som normalt ikke trengs å byttes. Dette er vanlig gearolje som smører den mekaniske kassen (altså tannhjul og lagre). Men clutch-pakken er ikke oljefylt på denne gearkassen, det er tørr-clutcher. Det beste er nok å gjøre som @Marius skriver, å dra til forhandler og ta en sjekk.
  11. Jeg hadde nok sterkt vurdert å finne bensinbil med et sånt kjøremønster. Selv om bensinmotorer har noe høyere forbruk (spesielt på kortere turer), så vil man normalt oppleve mindre trøbbel med bensinmotorer, som nevnt over. Octavia er gode familiebiler med stort bagasjerom og veldig grei plass i baksetet. Gode, komfortable kjøreegensksper og driftsikre. Mye bil for pengene. Nå vet jeg ikke hva slags årsmodell og prisklasse dere ser etter, men både 1,4 TSI og 1,8 TSI er gjennomgående gode motorer. Spesielt etter 2013 (altså Octavia3). 1,4 ble etterhvert erststtet av 1,5 TSI med mer effekt. Mener den også kom med sylinderkutt etterhvert. Jeg hadde en 2010 modell 1,4 TSI (122 hk) med DSG. En nydelig motor med effekt og moment nok til ferieturer og "fullt" bagasjerom. Er kanskje ikke av de beste til å dra tunge hengere og campingvogner, men fungerer utmerket til daglig bruk og ferieturer. Den er bensingjerrig, stillegående og frisk i frasparket. DSG gearkassen fikk en softvare-oppgradering og byttet olje på mechatronicen, og var helt uproblematisk i min eie. Neste bilen min var en 1,8 TSI med DSG og 4x4. En perle av en bil, min favoritt! Med 180 hk er den rask, en "sleeper". Noe høyere bensinforbruk, men kunne gå ned mot 0,62 l/mil på snill langtur og god oppakning. Absolutt helt suveren på vinterføre, fremkomligheten var bare begrenset av bakkeklaringen! Lykke til med bilvalget! Keep us posted!
  12. 245/35 har litt mindre gummihøyde enn de originale 235/40 dekkene. Men det er du kanskje klar over. Hva slags hjul er det forresten på bilen nå? Et par andre ting når du går bort fra originale felger: Du må kanskje ha løse senterringer for at de skal passe på navet. Og kanskje andre hjulbolter. Det er ok, men litt kluss å passe på. En annen ting er at du lovlig kan endre sporvidden på bilen med totalt +/-15 mm, dvs at felgenes innpress kan være 7,5 mm forskjellig fra det som står i vognkortet. Det er mye som går an, men det kan være verdt å sjekke så du ikke "går på en smell" der.....
  13. Det var tøffe felger! De er VELDIG åpne i designen, men jeg tror de blir pene til bilen. MEN: Du får veldig innsyn til skiver og kalipere, så hvis du velger 20" tror jeg skivene vil virke små i forhold til felgdiameteren. Jeg tror jeg ville ha sjekket litt først, hvis mulig. Det er jo selvfølgelig smak og behag, men jeg synes ikke det ser ikke bra ut hvis bremseskivene blir for pinglete inni hjulene...... Men begge passer til bilen (hvis de tåler vekten av bilen). Hva slags dekkdimensjon tenker du da, 235/40-19 og 235/35-20?
  14. Spacere er nok ikke lovlig av begge grunnene du nevner + at du endrer innfestingen av hjula med en løs skive og må ha lengre bolter. Du flytter vektbelastningen lengre fra oppheng og hva med tiltrekningsmomentet? Kanskje ikke så gale på bakaksel, men foran er det mere komplisert, du endrer på styregeometrien og kan få uforutsette, rare kjøreegenskaper. På facelift-utgaven er nok hele opphengsarmen flyttet eller forlenget slik at belastningene er innenfor gitte toleranser. Som alt annet: litt er ok. Mere endringer har større konsekvenser Store endringer.... ja da skal man virkelig vite hva man holder på med.

Sjåføren last won the day on April 18 2020

Sjåføren had the most liked content!

Community Reputation

73 Fantastic

About Sjåføren

  • Rank
    Veteran

Personal Information

  • Car
    2020 Karoq Sportline 2,0 TSI, 4x4, DSG.

Recent Profile Visitors

2,239 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...