Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Sjåføren

+Medlem
  • Innholdsteller

    184
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Gratulerer med flott bil! Fin farge og pene felger, jeg ser hvorfor de ble valgt. Jeg gikk for 17-tommere og hadde valgt det igjen hvis jeg hadde kjøpt meg en Scout. Men det er jo smak og behag. Kan du vise et bilde bakfra, kune være interessant å se hekken uten merker. Lurer på å gjøre det samme og samtidig friske opp skodamerket. Men det sitter litt langt inne kjenner jeg.....
  2. Vindavvisere

    Da har jeg fått kjørt endel med de nye vindavviserene. Det var ørlite mere vindus enn uten, men det var bare merkbart fra 80 km/t og oppover. Her på våre kanter har vi veier med maks 80 så det er ikke noe å tenke på for min del. Den store fordelen er at vinduene kan settes littegrann åpne når bilen er parkert, slik at kupeen luftes ut og ikke blir så varm. Fikk prøve det i helga da det var en god bris, sol fra skyfri himmel og 26-28 på dagtid. Virket mye svalere inni bilen..... Plastikken er så mørk at det ikke er mulig å se om et vindu står litt åpent, og ei regnskur vil heller ikke føre til våte seter! Tror det kan vise seg å være ganske så praktisk. Om det er helt forsikringsmessig korrekt vet jeg ikke, men det må nok brytes og knekkes ganske mye for å få tilgang.
  3. Ups, det ble litt kluss i utregningen min ja. Jeg hadde egentlig kommet frem til 15 øre pr. kilometer, men det er jo ikke helt riktig det heller. Mitt eget bulshit'ometer var visst avslått en sen kveldstime. Uansett så er man vel klar over at der er forskjell, men at man lett pådrar seg ekstra kostnader over tid med dieselmotor som brukes "feil" er ikke så lett å se. For egen del, som kjører 10000'ish i året med denne bilen, så var valget enkelt. Og mitt forbruk er 0,73 på sommeren og 0,78 på vinteren. De fattige null-komma-null-ettellerannet gidder i alle fall ikke jeg finregne på, enten jeg har hatt bensin eller diesel. Forbrenningsmotorene (slik som vi kjenner dem i dag) har nok kommet ned mot sitt minimale forbruk uansett. Noen tweaks på additiver og filtre for å pynte på utslippene, og ørlite ned på forbruket er vel mulig.
  4. Jada, det er forskjell på diesel og bensin. Men vær så snill, forskjellen er kanskje ikke så stor som man skulle tro. Nå har jeg kjørt Ålesund-Hønefoss med min Octavia 1,8 TSI med 3 personer og ett lag bagasje baki, på 0,6 l/mil (uten å daukjøre). En diesel har kanskje klart det på 0,45. Det blir 15 øre billigere pr. mil. På denne turen utgjør det 7 kroner og 35 øre. Det er såpass lite penger, og vel verdt å bruke for meg som ikke skal ha campingvogn eller annet tungt bakpå. På litt mere utfordende vegstrekninger brukte den 0,68 l/mil, men en diesel hadde også fått et høyere forbruk der. Men ja, dieselen er mye mere gjerrig enn bensin på småkjøring og kortere strekninger, men ikke glem at dieselen sliter mere når dette over tid hovedsaklig er kjøremønsteret.
  5. Vindavvisere

    Jeg er superfornøyd med looken, de passer veldig bra inn slik jeg forestilte meg de ville være. Jeg har ikke kjørt med dem enda, de står og klemmer/former gummilistene, etter en generell anbefaling. Vinduene skal ikke brukes første 24 timer, så jeg venter med å kjøre med bilen til i morgen. Det ble også anbefalt å bruke silikonstift på gummilisten, for at vinduet skulle gli lett. Så det hadde jeg på før monteringen. Det ble endel trangere for vinduet å stenge helt. Jeg antar at det går seg til..... Det var forhåndsmontert tape på dem for å holde dem på plass i listene. I tillegg fulgte det med klips som KAN monteres hvis de er noe ustabile. Jeg har ikke montert dem, mulig de kommer på etter noe utprøving. Det blir en lengre biltur neste helg, så det kommer nok oppdatering etter det (om ikke før).
  6. Vindavvisere

    ENDELIG! Nå har jeg fått montert vindavviserne! Synes de så utrolig bra ut, diskre og elegante. Slett ikke i nærheten av de svulstige 80-tallsgreiene. Og svært lettmonterte, brukte kanskje 15 minutter på hele settet. De sitter klemt inni gummi-listen for vinduet, ikke limt på utsiden. Det ble litt ekstra tykkelse, men gummilisten vil nok tilpasse seg, og forhåpentligvis ikke ramle ut nå vinduet åpnes..... Tror nok det går bra, for de er tapet fast mot listen, og det fulgte med klips som kan brukes.
  7. Vindavvisere 2013 ->

    Dette har vært diskutert før. Jeg har et sett fra Superskoda liggende som ikke er montert enda (litt latskap og litt at bil ikke har vært prioritert i det siste). Men du kan jo se litt på tråden:
  8. ØK: 17" felger ET40

    Jeg har vært på utkikk etter 17 " felger med innpress på 40 på Finn og på flere FB-grupper i alle falle ett år nå. Og det er ikke mye å finne, i hvert fall ikke i akseptabel stand, til en folkelig pris, og i rimelig nærhet. Nå har jeg vært temmelig kresen, så det er alltid noe som er "feil" på de få som dukker opp. Dessuten vil jeg ha 8" bredde. I.o.m. at jeg ikke bor sentralt i Østlandsregionen, så er avstand ofte litt begrensende, gidder ikke reise halve Norge, eller kjøpe "usett". Har brent meg litt på det før, bilder sier ikke alt. Men hvis du aksepterer ET45, så åpner det seg en langt større verden. Der er det mye større utvalg. Og andre veien, ET35 finnes det flusst av, det er mere vanlig på Audi og Merchedes. Bare pass på diameter på senterhullet, er ofte 66,noe eller 74,noe så ringer trengs. Vær også oppmerksom på at boltene kan være avvikende på ettermarkedsfelger og originalfelger til andre bilmerker.
  9. Produkter til enkel vårshine.........

    Jo, Bilpleiekongen har mye fornuftig, har fulgt han i snart 2 år og lært utrolig mye av han. Men det er mange mye bedre produkter på markedet, uten at jeg har helt oversikt over det. Mye av dette er dyrt, og sikkert bedre enn de "folkelige" merkene og produktene som Bilpleiekongen viser. Husk at det ligger mye salg og egen markedsføring i disse viedoene. Men mye av det de viser, og som er utrolig bra, er metodene. Sluttresultatet er veldig avhengig av metodene som brules. Og spesielt én video har imponert meg, se vedlegget. Selv om han slutter litt brått, så er skittfjerningen imponerende. Jeg ville håndvasket bilen med en god mikrofiberhanske eller lignende i en bøtte med lunkent vann og en god shampoo etter claykluten. Og ideelt sett bør jo lakken poleres og vokses/coates etterpå. Men å spraye på tørr skitt løser opp utrolig mye. Bare pass på at produktene ikke tørker ut. Det må være fuktet så godt at produktet får jobbe i væskeform. Og når det sprayes på med forvask etterpå, så vil begge produktene arbeide sammen med å løse opp skitten.
  10. Åja, det er standard nå altså, det fantes ikke på Octavia i det hele tatt når jeg kjøpte min. Jeg valgte sportsratt med paddler, og ser at jeg bruker dem. Mye faktisk. Ikke det at jeg kjører så veldig aktivt, men gearkassen velger så høye gear at det blir ingen motorbrems når man slipper gassen. Jeg bruker å geare ned med paddlene når jeg nærmer meg kryss jeg skal svinge av i, for å få motorbrems. Alternativet er selvfølgelig å vippe gearspaken over i Sport, da får du også lavere gear og høyere turtall inn mot f.eks kryss. Man da er man nødt å vippe spaken over til vanlig etter krysset, for i Sport må motoren veldig høyt opp i turtall før den gearer opp igjen. Litt for høyt i min øyne. Også ser jeg at jeg faktisk kjører endel i manuell nå på vinteren, og bruker paddlene for å geare. Ikke på sakte køkjøring, men sånn i vanlig urban trafikk. Da liker jeg å ha LITT mere turtall på motoren, både for å få fortere varme, men også for å velge selv når det skal geares. Det er jeg som ser trafikkbildet PLUSS at jeg liker å kjøre bilen med gasspedalen og unngå å ligge å touche bremsen hele tiden for enhver liten fartsreduksjon. Så paddler er jeg kjempefornøyd med! Kanskje jeg kommer i kategorien "å kjøre aktivt" likevel?
  11. Gratulerer @Superb lll og velkommen i Octavia-klubben! Du overrasker, jeg var ganske sikker på at du ville beholde Superb'en lengre. Scout er bra, jeg vil også gå for en høyere sitteposisjon neste gang. Men jeg klarte ikke bli kompis med den når jeg kjøpte min "vanlige", Jeg kunne ikke fordra den sølvgrå klumpen nede på støtfangeren foran, den ødela hele bilen (i mine øyne). Jeg hadde demontert den hvis det var mulig, eller lakkert/foliert den sort. Men nå vet jeg bedre og har jeg akseptert den. Ser ut som en veldig gjennomtenkt liste med ekstrautstyr du går for, bare én ting jeg definitivt ville hatt: varme i ratt!!!! Jeg sliter litt med kalde fingre, og min neste bil SKAL ha varme i rattet. Det er en absolutt nødvendighet.... lenge før sportspedaler. Og jeg trodde 1,8 TSI skulle utgå og erstattes av en helt ny 2,0 med 190 hk. Eller var det litt senere? I allefall får du vel nå 6-trinns våt-clutch DSG. Fremdeles "bare" 280 Nm, men en motor som er veldig fin til bilen. Og bare kjør på med matte og panserdempere, koster lite og gir godfølelse. En deilig "thump" i stedet for japse-ploinkk når du luker panseret..... Og understellsbehandling med støydemping tror jeg du kommer til å ta når du får kjørt bilen med sommerdekk på slitt asfalt, det er litt mer hjul-/veistøy enn i Superb. Bare få det på før neste vinter, du kommer til å få glede av det selv, og da er det verdt det.
  12. Skoda Octavia

    Det er synd at det er slik, og man tror gjerne at bilen man har er mere verdt enn det andre er villig til å gi for den. Slik er det alltid, man skal kjøpe billig og selge dyrt. Noen ganger må man bare lukke øynene og la det stå til for å komme i mål med sine ønsker. Du får en pekepinn hvis du følger med på f.eks Finn. Der ser man hva prisnivået ligger på, selv om det ikke kommer frem hva som er den reelle salgsprisen blir. Forhandlerene bruker også Finn aktivt for å finne hvilket prisnivå de skal matche med sine bruktbiler, og de skal gjerne ha litt selv av et salg. De skal sjekke bilen, shine den og ta eventuelle "mangler", samt at har andre utgifter på hvert salg. Har du vurdert å selge selv? Det må jo være et bra marked for en så ny og god bensinbil med masse garanti igjen i sentrale strøk....
  13. Skoda Octavia

    Hawk har ET49, det er 6 mm forskjell i forhold til det som står oppgitt i de dataene du har referert til (49-43=6). Da er de lovlig. Hastighetstall til M+S merkede dekk er et spesialtilfelle for at vinteregenskapene til dekk går foran hastighetskravet. Det er vanskelig å kombinere myk vintergummi og stor fart, dekkmønsteret rives i stykker og eventuelle pigger slynges ut. Varmgang i dekk er også litt mindre kritisk ved vinterkjøring. M+S dekk trenger vel bare tilfredsstille hastighetsindeks T? Litt usikker på akkurat det. Superben din er også "offer" for en slik overkill hastighetsmerking, du kunne også klart deg med V, altså dekk som klarer 240 km/t. Det hadde vært interessant å visst hvorfor det er slik. Er det noen som faktisk vet det eller som kjenner noen som vet?
  14. Skoda Octavia

    Ja, jeg vet at det er "løsere" krav til hastighetsindeksen på vinterdekk. Men man kan jo ikke drive å lete opp de få dekkene som er M+S. Det er jo litt på kanten det også, for da brukes et såkalt vinterdekk på sommeren. For disse dekkene er jo ubrukelige som vinterdekk. Det er jo ikke slik det skal være! Det er jo tullete å ha W i vognkortet når V (240 km/t) er mer enn tilstrekkelig!
  15. Skoda Octavia

    Nei, det er senter av felg som er sporvidden på bilen, ikke ytterkant. Så de er nok innenfor lovverket ja. Bredden på felgen har bare betydning med hensyn til plass, her spiller dekkstørrelsen også inn. Det skal være plass til felg og dekk i alle situasjoner med full fjæringsvei, og foran med fullt rattutslag i tillegg. Og det med hastighetsindex W som er skrevet i vognkort: Det er dette som må oppfylles når dekk skal monteres. Det er da ikke lov å bruke V, selv om V merkede dekk overgår maks. topphastighet til bilen (såvidt jeg kan se er max. 219 km/t på Scoutene). Det var det jeg reagerte på.

Nettsamfunnsomdømme

35 Glimrende

Om Sjåføren

  • Rang
    Veteran

Personlig informasjon

  • Bil
    2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 Elegance DSG.

Nylige profilbesøk

969 profilvisninger

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×