Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Sjåføren

+ Medlem
  • Innholdsteller

    398
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    23

Sjåføren vant dagen sist August 12

Sjåføren hadde mest likt innhold!

Personlig informasjon

  • Bil
    2020 Karoq Sportline 2,0 TSI, 4x4, DSG.

Nylige profilbesøk

2 486 profilvisninger

Sjåføren's Achievements

Veteran

Veteran (4/4)

79

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4. MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor. Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid). Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.
  2. Hvis det ikke finnes lagerbiler som passer, så er nok tålmodighet noe man må ha bøtter og spann av. Pandemien har visst påvirket mye av den kjente vare-flyten på svært mange områder. Så, lykke til, håper det går greit! Spennende bil å vente på i alle fall. Blir interessant å høre hvordan den type motoroppsett vil virke i praksis, så det er bare å holde oss oppdatert når den dukker opp.
  3. Åja, 😆. Trodde det første bildet var etter at du hadde påført Polytrolen. Dette ser jo mye bedre ut. Det skader jo ikke å påføre flere ganger, men nå er jo lakken mere mettet, så det blir ikke samme kontrasten ved videre påføringer. Ett strøk til kanskje? Polytrolen er ganske varig når den først er påført, men trenger kanskje å "herd" litt før første vask. Bare pass på å tørke av overskytende olje og event. søl på bilens lakk. Du vil nok uansett ikke få show-shine på disse railsa, men jeg synes personlig at svart matt er mer passende enn blanke.... Legg gjerne ut flere bilder av behandlingen hvis du velger å fortsette den.
  4. Merkelig, det var veldig falmet og blasst. Jeg ville trodd at Polytrolen skulle få frem MYE mer farge, enn det som viser her. Selv om produktet er beregnet for plast, så har jeg selv brukt det på f.eks en blålakkert aluminiums parasollstang, med veldig godt resultat. Da har jeg brukt olje fra kanne-versjonen. Jeg har brukt det på plaststoler, plastbelagt kryssfinér, gummi og alt har blitt mye finere og nærmest fått igjen originalutseende. Så at det skal være så dårlig på takrailsen synes jeg er overraskende og rart. Men-men, du har jo flere muligheter..... 😀
  5. Skal ikke være bombastisk, men tror at innertaket må av. Eller dvs, i alle fall må det løsnes side for side for å nå tak i skruene bak. Du må altså av med alle rammene mellom vinduene, solskjermene, håndtakene, etc. (NB: sidekollisjonsputene). Men, har du forsøkt en redningsaksjon på railsene du har? Det er kanskje ikke så mye i vaske dem ordentlig og pusse de med lakkfornyer eller et annet stoff beregnet for svart, matt lakk. Kan jo være en mulighet å få de MYE bedre, før du bestemmer deg.
  6. Da MÅ det være kampanjemodell 🤭 Hvor fant du dette?
  7. Kjenner meg veldig hjemme med vurderingene om tilgjengelig strøm innlagt i huset @Superb lll. Bor selv i et hus fra sent 50-tall. Og vi har hovedsikring på 32 A, (tror jeg) på inntaket. Så det blir full oppgradering hvis det skal lades med noe særlig effektivitet. Jeg har også prøvd Toyotas selvladende hybrid, men i Lexus' versjon. Fant det så merkelig at det ble jeg ikke fortrolig med. Motoren startet og stoppet hele tiden under kjøring, og reim-kasse er absolutt grusomt. Skikkelig ødeleggende for kjøregleden. Gi meg en gøyal DSG og en frisk turbo-bensiner og alt er i orden! Mild hybrid a'la Skoda (VAG) er altså en reimdrevet generator som fungerer som en elmotor med strøm som er ladet inn på et lite ekstra batteri ved bremsing... Ja-jo, det kan gi en kortvarig boost ved behov. Spennende å høre om det merkes og hvordan kjørefølelsen er.
  8. Åja, jeg var faktisk ikke klar over at det var dieselmotor du har i Superben....! Var overbevist om at det var bensin, ja. Det er litt merkelig at det faktisk er så mange dieselmotorer på privatbiler. Det er utrolig mange som har mest småkjøring. Blir litt lei meg når jeg ser eldre folk i små Toyota, Mazda, Hyundai, Peugeoter og også Skoda'er for den saks skyld, med pittesmå dieselmotorer, gjerne 3-sylindrede. Kjørende til butikken og hjem i sine diesel-småbiler, omtrent utelukkende kaklende på tomgang.... Sikkert mye unødig frustrasjon over tette EGR ventiler og filtre. Dem om det.... Så mange med feil motor, også på større biler ja. Mange skryter av det lave forbruket, men unnlater å nevne akkurat det du opplever, regenerering og høyere verkstedsutgifter. Bensinturbomotorer er egentlig langt å foretrekke på mange forskjellige måter. Unntaket er skikkelig langkjøring, som drosje eller trekkesel for tunge lass (hjertesukk fra min side). Diesel skulle egentlig vært forbeholdt de som virkelig trenger egenskapene og brukte dem riktig. Hvis det grønne skiftet skal ha effekt, så er det de store forbrukerne man bør begynne med. Et cruiseskip forbrenner 8 tonn marine diesel (eller enda verre: tungolje) pr. time når det ligger til kai. Langt mere under overfart. Jeg har et forbruk på litt over ett tonn bensin.... i ÅRET (tilsammen på bilene, gressklipperen, og freseren), inkludert ferieturer. Alle monner drar, sies det, men det er egentlig ikke stort jeg bidrar med. Store båter burde være atomdrevne, da hadde det begynt å.monne. Elbilene er ikke helt utslippsfrie de heller, det merkes bare ikke. Det skjer under produksjon (og batteriene er IKKE snille), frakt og lading. Og så må batterier gjenvinnes. Der er man ikke kommet så langt (nok et hjertesukk). Så, enig med deg @Superb lll bensin er egentlig greit det, men politisk ukorrekt. Så veldig synd at de gode bensinmotorene "forsvinner". Jeg prøvde en Skoda med diesel, og likte det ikke. Tror de totalt sett er bedre for miljøet (i alle fall i byene og eierne) enn diesel på de aller fleste privatbilene. Alle mine Skoda'er har vært bare til glede (selv den med diesel). Og de har blitt bedre og bedre. Min siste Octavia var en nydelig bil. Jeg har aldri lagt så mye ekstra inn i noen biler som den. Den angrer jeg på at jeg byttet inn. Men nå har jeg 190 bensinhester og en perfekt bil til meg og min familie. Blir vanskelig å skille seg av med den om vel et år! Karoq er gått helt ut av sortimentet 😟 Nå sporet jeg godt av fra nybilen din. Gled deg til LED-lys. Lydanlegg kan bygges til bilen, basskasse kan legges i siden i bagasjerommet der Canton-suben ligger. Høyttalere kan byttes. Effektforsterker kan plugges inn for å gi mer omph.... Mange som kan ordne slikt! Du har kjøpt en mild-hybrid, hva er det egentlig? Har ikke helt fått det med meg. (Mazda har også et system de kaller mildhybrid). Er det ekstra batteri og en elmotor som hjelper til på fremdriften når det trengs? En lettversjon av vanlig hybridmotor?
  9. Gratulerer, tror du har funnet en god bil med en god motor. Du kjenner jo Octavia fra før. Jeg koste meg med min 1,4 TSI med "bare" 122 hk. Funket knall og var snill på forbruket (2010 modell). Det er merkelige tider på bilfronten for tida. Alle løper om kapp for hybrid- eller aller helst rene elbiler. Importørene må beskjære utvalget av bensin og diesel-varianter for å kunne følge opp den elektriske revolusjonen. Så ender de opp med noen merkelige prioriteringer. Canton hadde jeg grått endel tårer over å ikke ha fått. Selv om Karoq har en "dårlig" versjon, så tør jeg ikke tenke på hvordan standardanlegget låter. Og vintervarme har vært sterkt prioritert hos meg. Jeg hadde uansett understellsbehandlet bilen min, jeg hater rust (også den usynlige). Jeg tror at biler er mer lettsolgt hvis de er beskytta. Men rent kynisk, nei nye biler MÅ ikke sauses inn under. De klarer seg fint i 3-4 år. For de som fremdeles ønsker rene bensin/diesel blir det tynt i rekkene, den fantastisk gode 2-liter bensineren som jeg har blitt så glad i, er historie i Norge.... Jajo, det blir helt sikkert elektrisk bil på meg også etterhvert. Incentivene er sterke og det er helt sikkert bra på alle måter, også for lommeboka (er jo også viktig). Men foreløpig går leasingen på den jeg har, så får vi se om litt over ett år hva den byttes i. Lysta på elektrisk øker i takt med bedre utvalg, spiselig design, god rekkevidde, og rask lading. Flytende brennstoff er snart antikvarisk og kun for milliardærer som kan spy penger (og entusiaster med veteranbil og korte kjøreturer innenfor samme bombegrensning) 😦.... Så blir det ei lang ventetid på deg....
  10. Lava Blue er en fin farge, ja. Noe mørkere enn Race Blue, men kan være vanskelig å se forskjell på bilde i rette lyset. Mange ser seg litt blinde på ekstrautgiften som bensin er. Ja, det går mere "synlige" penger når det fylles, men i det lange løp er det mange utgifter med bilhold som man pådrar seg, innkjøp, service/vedlikehold/reparasjoner og avskriving er store poster..... Så vi får kose oss med de positive sidene med valget og kjøre "simply clever" 😎
  11. Åi, den var fin! Er det Race Blue? Joda, du kan få fine forbrukstall, 0,67 er bra det for en sånn bil. Det som gir høyt forbruk er korte turer, spesielt om vinteren, kjøring med ekstra belastning, og hastigheter over 90 km/t, pluss mye turtall da selvfølgelig..... Jeg tror bilen vil bruke mindre hvis du går inn for det, men mest sannsynlig vil du oppleve litt høyere forbruk enn det, sånn i hverdagen. Men vær klar over at kjøre-computeren ikke nødvendigvis viser 100% riktig.
  12. Spennende, det blir kjekt med ny bil, gratulerer!! Blir deilig med bensiner. Koster litt mer i drivstoff, og litt høyere forbruk, men totale kostnader og verksted kan likevel bli lavere. Småkjøring bruker ikke være EGR-ventilens beste venn. Bare stillheten er verdt litt det også. Vær også oppmerksom på at Haldex'en trenger litt ekstra omsorg, rens av oljesilen er ikke en del av servicene. Men den må renses jevnlig og olja bør kanskje skiftes oftere enn det oppsatte intervallet. Post bilder da, @Thor Egil
  13. Tipper på ACT. men jeg kjenner ikke Kodiaq så godt så det er mulig jeg tipper feil.... Det er ikke akkurat ræserbilmotor, men den er frisk i frasparkene likevel. Den vil nok påvirkes av ekstra vekt, ja. Så det kommer an på dine forventninger.
  14. Hei og velkommen. 1,4 TSI finnes i to forskjellige versjoner, der siste versjon er produsert siden 2012. Den må ikke sammenlignes med den første versjonen, det er stor forskjell på disse motorene selv om de tilsynelatende er like. Den nye har modellbetegnelse EA211 og har register-reim. Denne siste versjonen har hatt noen oppgraderinger og finnes i flere effekter, og kom også med ACT-teknologi ("sylinderkutt" for bedre forbruk). Akkurat hvilken du har i din bil vet jeg ikke. Jeg ville brukt verksteder som vet hva de holder på med. Disse motorene er avanserte og det er visse ting som må gjøres riktig.... oljetyper, filtre, kjølevæske, skiftintervaller, osv. VAG har påstått at register-reimen ikke trenger å byttes, men jeg vet ikke jeg.... det virker veldig optimistisk. Jeg ville sjekket dette nærmere med en Skoda-forhandler, det kan være at det er kommet skifteintervall på dem. Jeg hadde en 2010 Octavia med 1,4 TSI på 122 hk og var veldig fornøyd med den. Likte utrolig godt den bensinmotoren. Byttet den inn på ca 65000 km, så jeg var ikke borti noe av det som kunne være svakhet med den motoren (strekkingen av kjedet). Happy driving and keep us posted!
×
×
  • Opprett ny...