Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sjåføren

+ Member
  • Content Count

    284
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10
  1. Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer, også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin. Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen. Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
  2. Helt enig! Og plasten må ikke glemmes den heller, nei. Der er endel på Kodiaq, Karoq og Scout'er.....
  3. Sjåføren

    Lyd

    Ja, men det er oftest brillene som skrangler inni der! 😀 Holderen kunne med fordel hatt stoff-innside.
  4. Hehe, joda det er nok som du sier selgers pluss-minus vurdering/forventningsskapning mot kunden. Jeg vet at det er vanskelig å spå om dette, også om transport fra mottakshavna til forhandler er vanskelig å forutse og sammenligne. Forskjellig kapasitet til forskjellige regioner. Jeg har lagt inn anslaget som worst case, det passer meg egentlig litt greit. Prøver å få bilen til en detailer så fort som mulig etter jeg har fått den, men han er så opptatt i september.
  5. Jøss, produsert én uke senere, og likevel én uke tidligere til forhandler enn min??? Merkelig, men transport til Norge er vel uansett en antagelse, det samme gjelder nok fra havn til forhandler.
  6. Blir litt lange dager, ja. Er skikkelig i tenkeboksen om fjerning av bokstavene på bakluke, men bestemmer meg senere når jeg ser hvordan det rigger på MIN bil 😋
  7. Da har forhandler bekreftet: min Karoq produseres i uke 33, og antatt ankomst til Norge er uke 38. Det blir da en 2020 modell med den nye blindsonevarsleren som har utvidet rekkevidde til 70 meter og varsellys på innsiden av speilhuset. Andre endringer i forhold til 2019 er også at Skoda-merket bak er erstattet av S K O D A bokstaver. Var i utgangspunktet positiv til denne endringen, men nå er jeg mer usikker. Stadig flere trekker frem ulempene og mener at det er varemerket til et annet bilmerke.... Kan være enig det, i tillegg er jeg motstander av disse krom-detaljene når resten av detaljene på Sportline er SORTE! Men det er nå det som 2020-nyheten på designsiden da, ellers er det veldig lite informasjon om hva som er nytt i år. Fikk et lite inntrykk av dette på en Karoq Scout de hadde fått inn, det var på en måte greit på den. Det skal bli en utstillingsbil, og den hadde felgene jeg liker så godt, Crater antrasitt. Tenk om det kunne byttes over (?).....
  8. Jeg har en slik stoff-sovepose for batteriet på min Octavia. Forhandleren sa at det var for å holde vinterkulden på avstand, å beskytte batteriet mot den verste kulden. Det kan være noe i det, en fartsvind-beskyttelse kanskje. Men jeg er litt usikker på om det faktisk fungerer. Noe har visst skjedd også, siden den er endret nå..... Batteriet står vel fremdeles i en slags plastikkboks nå, men uten "lokk". Edit: Kan det være at det nye batterihuset er kommet i forbindelse med energigjenvinning? Enkelte av bilene har nå et system som lader batteriet ekstra ved motorbrems (eller at man ved motorbremsing får hjelp av generatoren som lader batteriet). Noe uklart hvordan et sånt system faktisk virker, men hvis batteriet lades ekstra mye vil det utvikle varme som må ledes vekk. Da kan det muligens ikke være innepakket i et tettomsluttende "varmelaken".
  9. Én ting er i alle fall sikkert: du kan bruke timesvis på nettet for å finne perfekte felger. Og kanskje IKKE finne dem. Der er så mange parametre å ta hensyn til at det blir en umulighet. Så kanskje du ender opp med senterringer og/eller andre bolter, eller en litt feil innpress likevel. Kanskje du finner noen i utlandet, noe du heller ikke har lyst til. Og ja, gode felger koster. Det er ikke bare lakken som er viktig, legering/materialkvalitet, støpeprosess, etterkontroll og justering av balanse er viktig for at felgen skal være nøyaktig og sterk nok. I tillegg sksl de være så lette som mulig for å ha minst mulig avfjæret vekt. Det er mye som er dårlig, mange som kjører rundt med bulker og kast i hjulene fordi de sparte på kostnadene. Og til større dimensjoner, beregnet for lave profiler, til viktigere er det å ha gode felger. Et par ting å tenke på: når hjulene kommer lengre ut kan det bli mere sprut oppetter bilsiden. Og med bredere felg på samme originale dekkdimensjon, så kan du bli mer utsatt for skrap fra fortauskanter. Har dekkene dine såkalt felgbeskytter? Og hvilken ET står oppgitt for bilen din? Hva er bredden på felgene du har nå?
  10. Jeg hater måker! Vasket bilen i går kveld, idag fikk jeg dette uønskede visittkortet 😞
  11. Hehe, med hvit bil ser du i alle fall hvor innsatsen må gjøres! Og det kan se ut som du har gode hjelpere 😁 (men en god jobb blir det på deg, du skulle hatt litt albuefett i tillegg.....) 🥴
  12. Hva er ekstrakostnaden da, @Superb lll? Superb er vel i utgangspunktet godt støydempet. Men man vil alltids dempe støyen så mye som mulig, all støy er uønsket. Så det blir en nytte/kostnad vurdering. Stein som treffer innerskjermene er vel ikke et problem, det er vel mere hjulstøy og romling fra grov asfalt man vil fjerne/dempe. Var du plaget av slik støy på forrige Superben din, da? Du har vel merket forskjell i forhold til Octavia'n?
  13. Gratulerer @Core2Duo! En flott sammensatt bil! Jeg har mange ganger tenkt likedan som deg når det gjelder hybridbiler. Veldig bra hvis du bruker kun batteri i det daglige, til og fra jobb, butikken, osv. Men upraktisk og forbruksmessig dårligere når du kjører lengre. Batteriet blir egentlig aldri tomt på disse bilene. Motoren starter og lader batteriet når det nærmer seg en viss minimumsgrense. Det vil si at den "beskjedne" 150 hk bensinmotoren må bruke energi til lading av batteriet, i tillegg til å drive bilen fremover. Det krever drivstoff, motoren må jobbe hardere enn om den ikke må lade batteriet (i tillegg til at de til enhver tid har 3 personekvivalenter ekstra å drasse rundt på).. Dermed øker drivstoffforbruket på hybridbilene. Det ble litt kinkig at Skoda skulle finne på å endre logoen på bakluken til skrift.... Det gjør vurderingen langt vanskeligere om man skal gjøre hekken helt "clean". Jeg støtter fullt og helt vurderingen om å bytte logoen til sort med hvit bakgrunn. DET blir kanonbra på en Sportline som ellers bare har sorte detaljer. Jeg har faktisk dradd det enda lengre, jeg kjøpte meg sort med RØD bakgrunn, som skulle på min Race Blue Octavia! De kom aldri på for nå skal bilen byttes ut, men det hadde blitt giftig..... Kanskje jeg skal ta bort bokstavene bak og ha det på nybilen? Problemet er at der er ingen fordypning for merket, og jeg er litt i tvil på det å ta bort noe som er en nyhet på noen av 2020-modellene, og som skal komme på alle etterhvert
  14. Jeg kan ikke si at jeg har sett disse på Skoda siden på FB, kanskje vi snakker om forskjellige hjul. Men, never mind, jeg mente ikke st du skulle køpe disse, det var mere som eksempel. Og jeg er enig med deg, det er både fint og praktisk med enkle 5- eikede felger, men hvis jeg skulle velge fritt, så liker jeg aller best utseende på de felgene som er vanskeligst å holde rene! A la disse (men slike kommer nok aldri på mine biler....)
  15. Det er kopier av Audi sine Rotor felger, og ser veldig bra ut @Superb lll! Bare et lite obs-obs: de lyse feltene er retningsbestemt, den butte enden fremover på ene siden av bilen, mens den spisse enden blir fremover på den andre siden 😛 Jeg så forresten et sett originale tilsalgs nå, brukt på en Superb (ikke nytt altså), men pene og med nye dekk: 8000. Det er vel maks. hva du kan få ved salg av relativt nye 19" 😉

Sjåføren last won the day on July 29

Sjåføren had the most liked content!

Community Reputation

57 Fantastic

About Sjåføren

  • Rank
    Veteran

Personal Information

  • Car
    2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 Elegance DSG.

Recent Profile Visitors

1,570 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...