Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sjåføren

+ Member
  • Content Count

    321
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14
  1. På min 2020 Karoq så kan jeg både åpne og lukke bakluka med både nøkkelen og med knappen i kupeen! Det piper hele tiden bak (i luka eller i bagasjerommet) så lenge luken beveger seg. Jeg har sensorstyrt luke som kan åpnes ved å sveipe foten under støtfangeren.
  2. Både Motor- og Autofil-testene har følgende rangering av piggfrie dekk: Conti, Nokian, Goodyear. I Autofil kom Michelin på 4.plass. Bridgestone var ikke med i noen av disse testene, utrolig at et så stort merke ikke klarer å ha et nyutviklet dekk klart til sesongstart, eller rettere sagt til testene blir gjort. De vet når de foregår..... Så de "mister" en mulighet til å vise hvor gode de nye dekkene er i forhold til konkurrentene i de to store testene før sesongstart, utrolig klønete. Jeg har ikke valgt Bridgestone av den grunn, siden jeg ikke vet hvilke egenskaper de har sammenlignet med de andre. Jeg leita litt rundt, og kjøpte de jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe: Nokian Hakkapeliitta R3 😁 Det ble altså ikke testvinneren på meg@Superb lll. Vi har ikke motorvei her i området, jeg vektla en del andre forhold enn deg, og jeg har klokketro på at disse er bedre på saltsørpe og det ekle føret vi ofte har her etter at saltebilen har spredd dritten sin og plogen aldri dukker opp 😟. Jeg har ikke lagt på hjulene med de nye vinterdekkene enda. Vi har fått litt høyere temperaturer her, og vinteren virker å være litt lengre unna nå med utsikter til to-sifrede plusstemperaturer en stund fremover. Jeg har vært bortreist og bilen har vært hos detailer en ukes tid nå, så det er deilig å kunne få "feelingen" med nybilen på sommerdekk enda litt før jeg legger om 😁. Da har jeg også litt bedre sammenligningsgrunnlag på støy og kjørefølelse på tørt og vått føre mellom sommer-/vinterdekka.
  3. Så bra! Hva var løsningen, @Pyrorider?
  4. Nå var ikke planen å kuppe salgsinnlegget ditt @BGB. Så det blir (antagelig) hel-elektrisk på dere, altså. Det er relativt kort rekkevidde på disse? Og det er vel ikke mulighet for f.eks hengerfeste for tunge eller lette hengere, eller sykkelstativ?
  5. Nei, har du sett.... 😢 Lykke til med salget, håper du finner en annen passende Skoda, da.
  6. Det er litt rart at oljeskift på Haldex'en KUN er relatert til tid. Ville nesten tro at det er bruken som sliter på oljen, ikke hvor lang tid det har gått. For pumpen går og oljen sirkulerer hele tiden som motoren går. Jeg hadde i alle fall villet skiftet etter 30' - 50' km.
  7. Jeg har lest testene i begge bladene. Lettere å få oversikt over tabellene når det er trykt på papir synes jeg @Superb lll Og det er jo interessant lesning, det er jo marginale forskjeller som gir forskjellige poeng i enkelte av disiplinene. Men det blir litt mer studering nå, kong vinter banker absolutt på inngangsdøra nå....
  8. Det kan stemme med 3 års intervall på oljebytte på Haldex. Det var sammenfallende med omtrent 30000 km på min bil.
  9. Hei og velkommen! Haldex-oljen ble skiftet på 30000 km hos forhandler på min. Jeg tror at det er anbefalt intervall. Det er Haldex 5 som er på disse, og de har ikke oljefilter, men det sitter en sil innom pumpen. Jeg spurte om de hadde sjekket og renset silen, men de påstår at det ikke er nødvendig. Dette var jeg ikke klar over før servicen ble tatt. Det er kanskje greit nok etter første 30000. Men alt jeg har lest om Haldex, så er det absolutt en fordel å ta ut pumpen og sjekke silen for avsetninger og rense den ved behov, uansett hva forhandleren sier. For Haldex'en er avhengig av rein olje for å gjøre en god jobb. Mange sier at Haldex'en er en dårlig konstruksjon, men det er ofte tette filter (eller sil på V5) som gjør at den slutter å virke. Jeg ville forhørt meg med forhandler eller verksted først for å høre om de sjekker/renser silen, og hva de eventuelt vil ta for den lille ekstrajobben når oljen likevel byttes. Oljen renner seint ut, så silen kan sjekkes og eventuelt renses da. Lykke til!
  10. Enig der @PaulusA. At Michelin, Bridgestone og Pirelli ikke er med i piggfri-testen er en STOR svakhet og skuffelse. Å ha med billige Kinadekk og utgåtte dekk er ei fattig trøst. Man trenger ikke være rakettforsker eller jobbe i innerste dekklobbyen for å skjønne at de ikke kommer opp mot premiumdekkene. Det er selvfølgelig greit å ha de med i tillegg til de vesentlige dekkene, men ikke i stedet for. Litt merkelig at disse dekkprodusentene ikke har klart å få frem sine nyutviklede dekk til sesongstart. De må da så inderlig vel vite at dekktestene ligger i forkant av sesongen.... Må være utrolig tungsolgte senere i sesongen når de ikke har vært i de store testene. Og ja, det er de store kjente som leder an. Det er bare å lese, prioritere sine kjøreforhold, sjekke priser, og handle en av topp 3. Men det kunne være at en av de tre manglende dekkene var de du egentlig skulle hatt!
  11. Forhandler har vel ikke lov til å programmere om speedometeret? Det skal vel IKKE vise for lite, og da er det lagt inn sikkerhetsmargin for å ta høyde for at dekkdimensjon lovlig kan variere innenfor +/- 5% rulleomkrets og likevel ikke vise for lite (uff, det var visst klønete skrevet men dere vet sikkert hva jeg mener). Jeg hadde 205/50R17 piggdekk på min 4x4 Octavia. Ørlite større omkrets enn 225/45. Satt som et skudd på allslags vinterføre (Conti mener jeg det var). Jeg hadde også piggfrie som jeg brukte først og sist på vinteren, når det var mye bar asfaltkjøring. De var 205/60R16. Egentlig en Scout-dimensjon, men funket utmerket på vanlig 4x4. 16 toms er "vesentlig" billigere enn 17", kan være en tanke hvis du skal kjøpe nytt.....
  12. Det er et (eller to) føreforhold som IKKE blir testet, og som jeg savner. På mine kanter er kommunen "flink" å salte, men utrolig dårlig til å brøyte. Det saltes uten hensyn til om det snør, og her kan det snø i bøtter og spann når det først kommer! Det medfører enten saltsørpeslaps eller en kornete grøt som fyller dekkmønsteret og er forferdelig glatt. Når mønsteret er pakket, så virker ikke seipingene og dekket glir i alle retninger. Dette skulle jeg gjerne sett noe test av, det er sikkert forskjeller mellom dekkmerkene.
  13. Nei, jeg var ikke ute etter at noen legger ut noe som ikke er offentlig @Superb lll. Jeg tenkte mer på om noen visste noe om tilgjenglige tester på nett, og eventuelt om hvor Motor's test lå an i løypa..... Synes de begynner å bli sein, har lyst til å se testen, for å vurdere hva som er årets rangering før jeg handler. Vinteren og rushet på dekk-pusherene kommer ganske snart! Jeg har funnet noen kandidater, og Nokian er en av dem. At de er myke gjør ingenting for meg, jeg innstiller meg og bilen på "vintertempo" og siden jeg har ganske kort kjørelengde så er mykhet helt i orden (da holder de seg myke lengre, jeg sliter ikke dekkene ned). Men jeg er åpen for andre, gode outsidere. Da er det greit å få med seg de siste testene. Jeg får kanskje kaste meg ut og handle Autofil-bladet. Synes du testen der er grundig, god og informativ?
  14. Nå nærmer vinteren seg visst med stormskritt. Men jeg har ikke funnet noen nye tester av vinterdekk (som er tilgjengelig iallefall). Motor's test burde jo vært ute på nett nå? Eller er den det for medlemmer? Noen som vet noe eller har linker?
  15. @Jonathan LED-pærer i tåkelysene vil, som @BGB sier ikke lyse riktig. På Octavia 3 så går tåkelyset fra å være dårlig til å bli helt ubrukelig (som tåkelys). Men du vil kunne velge hvor hvitt det skal lyse, og tilpasse de til led-stripen og xenon hovedlysene. Og pærevarselet kan du unngå ved å montere en motstand på ledningen, det finnes tilpassede sett. Men strømforbruket går da ikke ned. Dessuten vil det bli feil på EU-kontroll. Da er det bedre å sette i en hvitere halogenpære (xenon-look). Jeg valgte også en sterkere pære (fra 35 til 55 Watt) og fikk pittelitt bedre lys i riktig lysbilde.

Sjåføren last won the day on October 2

Sjåføren had the most liked content!

Community Reputation

65 Fantastic

About Sjåføren

  • Rank
    Veteran

Personal Information

  • Car
    2020 Karoq Sportline 2,0 TSI, 4x4, DSG.

Recent Profile Visitors

1,672 profile views

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...