Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Sjåføren

+Medlem
  • Innholdsteller

    199
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. LED vs Xenon hovedlys

    Nå har ikke jeg prøvd LED hovedlys, men jeg kan godt tenke meg det på min neste bil. Og jeg forstår hva du mener med refleksjon fra store skilt-tavler, det er faktisk merkbart med Xenon også! Det er sikkert kommet nye regler om refleksevne på skilt, for nyere skilt lyser mere tilbake enn gamle. Jeg mener de har blitt for refleksive. Og de svekker nattesynet, mitt i alle fall, en stund etter de er passert. Kremt-kremt, kanskje det er alderen,,,,,, Jeg bruker konsekvent grøftelysa som kjørelys i den lyse årstiden, alltid. Da lyser i allefall alle lysene som de skal, inkludert skiltlyset. Det er kanskje en tvangstanke, men jeg liker det akkurat slik. Og da sliter jeg ikke på de dyre xenon-pærene (som jo har begrenset levetid) når det ikke er bruk for nær-/fjernlys. Og ja, det er altfor mange som kjører rundt mørklagt bak, også i tunneler. Jeg har mang en gang fått meg en kipp og oppdaget en mørklagt bil i skumring. Ikke bra.
  2. LED vs Xenon hovedlys

    Grøftelysene er egentlig veldig dårlig på Octavia3. Så jeg drev å bytta pærer i tåkelysene foran til LED, for å få likere varmefarge som hovedlysene og Led-kjørelysene. Jeg kjøpte i hvertfall to sett, men fant ikke noe som lignet. Måtte bruke motstander for å unngå feilvarsel og brukte mye tid og penger. Fant til slutt ut at det hele var bare tull pg gav opp LED-pærer. De var ikke E-merket og lysmengden forsvant, de lyste rett og slett ikke der de skulle. Masse strølys til ingen nytte (annet enn at de ble likere i varmetone enn Halogenpærene). Dårlige grøftelys ble bare enda dårligere. Kjøpte likegodt noe sterkere halogenpærer i "Xenon-look" og er fornøyd med det. De er nok gulere enn LED-stripen, men lyser bedre enn originalt, og der de skal. Jeg fikk koda baklys til å lyse i Pos. 0 av forhandleren en kveld de var skikkelig i god-lune. Enkelt og kjept å kode, men jeg vet ikke hva programmet heter. Skulle vært en selvfølge at baklysene tennes sammen med kjørelyset, er ikke mye strøm som LED-stripene bak trekker. Men gir en utrolig god effekt i trafikken. Xenon hovedlyset på min synes jeg er godt, som hovedlys (på min pre-FL). Men fjernlysene kunne vært bedre.
  3. Dobbel eksos - optisk eksos

    Det har liksom vært litt "in" å ha eksospotter på begge sider, og de aller fleste som har det har synlige enderør. Men Skoda har altså valgt å skjule sine enderør på ALLE sine modeller, unntatt Octavia RS. Og de er forørig ikke direktekoblet til eksospottene engang,... Nei, det er litt merkelig av Skoda. Kanskje det er en miljøpolicy: å ikke fremheve at det kommer ut eksos fra bilene? Hvorfor noen modeller har en potte på hver side? Sannelig ikke godt å si, mulig det er på grunn av støykrav, eller for å minske mottrykket.... Eller kanskje et forsøk på å gjøre noen av (bensin)modellene "sportslige"? Det harmonerer heller ikke i og med at "Sportline" ikke har. Det er da det blir litt feil å ikke ha synlige enderør. Jeg vet ikke, hadde jeg bestemt hadde det vært annerledes.
  4. Skoda Kodiaq RS

    RS, bare som diesel? Nei, det blir feil.... Landeveislokomotiv, åja!
  5. Octavia sporer

    Jeg er overrasket over at dekktype kan ha SÅ mye å si, det er jo et annerkjent merke. Men god service av Vianor! Det er kanskje litt av policyen å holde kundene fornøyde (da er det større sjans for at de kommer tilbake flere ganger). Men ikke fullt så bra av merkeforhandler..... Blir spennende å følge fortsettelsen!
  6. Octavia sporer

    Det er 30000 km på generasjon 5 også. Og ja, det ser ikke bra ut med dritten filteret. Men dette KAN jo ha kommet på de første 100 innkjøringsmila og så kommer det ikke mere...... Det skremmende er hvis dritten bygger seg opp, og ikke fjernes før det er tett! Og på gen. 5 heter det seg at der ikke er filter engang! Da vil det jo i hvertfall ikke bli oppdaget behov for rensing (som det er snakk om her). Det er da problemene begynner. Først så slutter Haldex'en virke fordi all olja går by-pass rett i oljesumpen igjen. Da kjører man rundt med noe man tror er 4x4, men i praksis har man en fremhjulsdrevet bil. Så kan de mekaniske problemene dukke opp....
  7. Octavia sporer

    Nå har filterbytte på Haldex gen. 4 vært diskutert i andre forum også. Så det er visst et hett tema om dette filteret. Noe merkelig at der er et filter, uten at det faktisk skal skiftes. https://www.briskoda.net/forums/topic/450696-haldex-gen-4-oil-filter-change/ Må si at skepsisen kommer snikende.....for det sies at på Haldex generasjon 5 er det ikke filter, men det er det! Det sitter en sil/filter på enden av pumpehuset. Og hvis det ser slik ut etter bare 10000 miles, da er det absolutt et tema! Her må man være observant! https://forums.vwvortex.com/showthread.php?8908177-MK7-Haldex-Fluid-Change-DIY
  8. Octavia sporer

    Nei nei nei nei nei....... er det mulig? Det hadde jeg ikke trodd av en merkeforhandler. Da er det jo dem som har forårsaket det som eventuelt dukker opp nå. Hvis de ikke ordner opp selv, så kan du gå til importør.
  9. Hvilken Haldex er det på Octavia Scout 2018

    Haldex er ofte montert i "vanlige" personbiler for ekstra fremkomlighet og stabilitet, og ikke hardcore offroad nei. Men Skoda har jo i reklamen sin vist litt inspirert kjøring der asfalten slutter.
  10. Octavia sporer

    Det var da merkelig. 2009 modellen har Haldex generasjon 4, som nettopp har filter. Så hvis bilen har gått 143000 km uten å skifte filter, da skal du se at pumpen har slitt med å sirkulere oljen. Kanskje den til og med har skjært seg.
  11. Octavia sporer

    Heisann. For å få det på det rene, hvilken bil har du, årsmodell og kjørelengde? Lenge siden Haldex'en fikk ny olje? Haldex versjon 4 har et filter, og hvis det går tett så får man endra kjøreegenskaper, i alle fall i forhold til det man er vant til. Samme hvis Haldex'en "lugger" enten på grunn av sensorfeil, elekronikkkrøll eller gammel olje på enheten. Verdt en sjekk kanskje?
  12. Hvilken Haldex er det på Octavia Scout 2018

    Bekreftelsen på at det ikke er en ny versjon er vel MANGELEN på informasjon. Det hadde nok vært reklamert med en ny versjon HVIS det hadde vært det, i alle fall hvis det hadde vært en vesentlig forbedring på systemet. Det er selvfølgelig mulig at der er noen justeringer på det elektroniske styringssystemet, men det mekaniske er nok det samme. Etter at BorgWarner kjøpte Haldex, så har det minket på informasjon. Når det var Haldex selv som drev markedsføringen, så var der en viss forbrukerinformasjon, som nå er totalt fraværende. Nå er det en del av et større konsern og det går mest i salgstall og inntjening, og lite om oppbygging og virkemåten av systemet (dessverre)
  13. Nye utgaver av Karoq

    Nå har disse kommet på den norske Skoda-siden også, må si at Sportline-versjonen i rød ser VELDIG bra ut! Og nå kommer de "riktige" motorene som bilen fortjener, 2,0 litere bensin og diesel med 190 hk, med 4x4! Og så kommer 1,5 TSI endelig med 4x4 også. Jeg er spent på prisene, det spørs det om prisene blir hinsides all fornuft.......
  14. Nye utgaver av Karoq

    Oops. Her ble jeg visst lurt av internettadressen som sier karoq-scoutline. Men bilen heter altså "Scout", og er off-roadutgaven og kommer kun med 4x4. Den følger trenden med grå og svarte plastdetaljer og hjulbuer. Tøff i grønn.
  15. Nye utgaver av Karoq

    Karoq var jo en spennende nyhet da den kom, men den har vel vært alt for dyr til liten SUV til å bli en salgssuksess. Den har nok lidd under at der har vært mange mellomstore hybrid-SUV'er som har slått den ned i støvlene på pris. Nå kommer jo et nytt avgiftssystem med mer realistiske forbrukstall, så kanskje den kan få en renesanse, hvis Skoda-importøren klarer å prise bilene litt mere aggressivt. To nye, spennende versjoner er jo på trappene, Scoutline og Sportline, og flere varianter med 4x4: http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/karoq-scoutline Kanskje det kan være noe, for bilen i seg selv er jo bra! Noen med Karoq som kan dele sine erfaringer?

Nettsamfunnsomdømme

37 Glimrende

Om Sjåføren

  • Rang
    Veteran

Personlig informasjon

  • Bil
    2015 Octavia 1,8 TSI 4x4 Elegance DSG.

Nylige profilbesøk

1 068 profilvisninger

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×