Jeg gjorde i hvert fall et forsøk på å få det så likt som overhode mulig, og det ble gjort på den samme dagen som jeg kjørte dem.vogna, prøvde med vår tidligere bil (Superb) på vei ned til forhandleren, kjørte en tur med dem.vogna og prøvde det samme med den, og et nytt forsøk med Superb på vei hjem igjen. Så forholdene i bakkene var i hvert fall helt identisk.
Angående dekkutrustningen så var vel den kvalitetsmessig så lik den kan bli på disse forholdene, Superb hadde Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfri) og Scouten hadde Continental ContiVikingContact 6 (piggfri). Dette er jo to vinterdekk som gjør det omtrentlig helt likt på vinterføre, men Continental har et lite overtak når det gjelder kjøring på bar asfalt (og da spesielt våt asfalt).
Det som var forskjell var at Superb hadde breiere dekk, 235/45-18" mot Scout sine 225/50-17", men hvor mye det faktisk har å si på dette underlaget vet jeg ikke. Når det gjelder kjøring på slaps og løs snø, så er det ingen fordel med de breie dekkene som flyter oppå snøen/slapsen. Men som sagt, på et fast underlag som hardpakka snø i den ene bakken og is i den andre, så vet jeg helt ærlig ikke hvor stor forskjell det er i praksis, begge bilene har dette som standard dekkdimensjon.
Ja en lærer seg vel noen «små triks» etterhvert som kjøre erfaringen vokser, jeg anser vel meg selv som en med en viss erfaring og forsiktig sjåfør, men utlært blir en vel aldri. For å ta det litt mer konkret, jeg tok klasse B i 1986 og CEDE i 1993. Kjører relativt mye i kombinasjonen med jobb og privat i løpet av året, totalt så har jeg aldri kjørt under 55 - 60.000km totalt i året, men har hatt en del år hvor jeg har kjørt merkbart mer (opp mot 100.000km totalt), og nei, jeg er ikke yrkessjåfør
Så med et forsiktig estimat med at en nå har hatt lappen i 32 år, og kjørt i snitt 60.000km i året så ender en jo opp med noe rundt 1.920.000km totalt, så en viss erfaring begynner en vel å få.........
Men det å ha kjørt mye, betyr jo definitivt ikke det samme som at en er en god sjåfør av den grunn, men så langt har jeg aldri kollidert (hvor jeg har hatt skylda for det, bank i bordet).