Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

joergenbf

Member
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

  1. Nei du kan få det på 2017 modell også, men ikke i kombinasjon med sportratt, slik det er i sportline bla.a.
  2. Dette styres jo i stor grad av hvor isofixfestene sitter, mer enn hvor brei den er. Nå er vel heller ikke Superben så utrolig brei, men derimot lang. Vi har Cybex sirona, og det er jo "god" avstand til døra, som i dette hensyn blir "dødplass". Vi har sitti to voksne ved siden av det setet, men det blir trangt i bredden altså. 3 barneseter passer jo best i en bil som har 3 seter bak, ikke 2 + midten som de feste stv. har nå i dag.
  3. joergenbf

    Dekk

    Jeg er en svoren Continental mann, og kan trygt anbefale det. Nå er det andre bilen jeg har med sportcontact 3 da, og de har vært veldig slitesterke. De er vel ikke lenger i salg, men Continetal er jo jevnt over veldig bra dekk.
  4. Ja, en dag jeg har god tid så skal jeg se på det Nei men fra spøk til alvor, så grovregnet jeg litt på det før vi kjøpte Superben. I det regnestykket var det også med å sette opp ladepunkt på garasjeplassen min riktig nok også. Jeg kjenner en som har Passat GTE, og kjører mest småkjøring, og de sparer mye bensin på det siden majoriteten av kjøringen er EL, og da betyr jo ikke vekten så mye. Men som jeg vel nevnte kjenner jeg til folk som har kjørt hybrid firmabil der kostnadene til drivstoff har økt. Sjekket opp dette med vekten nå, og GTE'n veier 280 kg mer enn bensinvarianten, så da var ikke 300 så ille på vei. Det kan nok hende du vil merke lavere kostnadere da, hvis du på den daglige greier å kjører EL. Vekten gjør jo også at bilen føles mindre sprek, når batteriet er tomt. uansett kommer det til å skje myye på EL og hybridfronten fremover, så dette kan sikkert bli langt bedre kort sikt
  5. Dette er kun felgrelatert (design/dimensjon), og da i sammenheng med møkk og mengde/type snø man kjører i + temperatur. Dette har ikke noe med bilen å gjøre.
  6. Årets julegave ble å få tilbake Superben vår fra verksted (for 4. gang!). Nå er alt relatert til sidearibag høyre side byttet, så nå må vi regne med at feilen vi har slitt med siden bilen var ny endelig er borte (har kjørt 850km etter vi fikk den igjen, så "bank i bordet"). Etter 4 uker + i Renault Talisman var det himmelsk å sette seg inn i Superben igjen (uten at jeg er noe lidenskapelig Skoda-fanboy). Det slår meg da hvor lettkjørt Superben føles, og med 1,4TSI er en utrolig stillegående og fin, og passer vår kjøring veldig bra. Et lite tips (som sikkert mange har tenkt på før) er å dokumentere feilkoden når den oppstår, da gjerne med film. Når vi satte inn bilen på verksted nå sist så dukket jo feilkoden opp igjen rett etter verkstedbesøket. Så ble den levert på verkstedet 2 dager senere, men feilkoden fortsatt tilstede. Der sto den i 2-3 uker pga. av kapasiteten deres, og når tekniker kjørte den inn for diagnose var feilkoden borte, og det var ingen historikk på den i styreenheten. Feil på airbag er jo en slik type feil som ikke skal bli borte selv om årsaken til feil ikke lengre er til stede, men det skjedde altså. Verkstedet tror på meg, siden vi har en relativ fyldig historikk på denne saken, og det ikke er noen grunn til at jeg vil sette bilen mer på verksted. Derimot sier fabrikk og importør at dette ikke er mulig, det går ikke an at feilen blir borte av selg selv. Det byr jo på problemer for verksted / forhandler overfor importør / fabrikk og kan jo til slutt føre til problemer for deg i en tilsvarende sak, kanskje spesielt når det kommer til eventuell heving av kjøp. Derfor: Ta en video av feilkoden som lyser, med motor i gang og film gjerne skiltnummer osv. for å dokumentere tilfeller. Dagens top-tip! Nå krysser vi fingrene for mange feilfrie km i en bil vi liker svært godt og så er en drøm for en liten småbarnsfamilie. Etter litt vurdering fikk jeg satt på skvettlapper foran på bilen når for vintersesongen, også blir det vel å ta de av igjen når 20" skal på igjen. En siste "liten" kommentar: Nå har jeg fått kjørt bilen på diverse forskjellig vinterføre i Hallingdal (Gol-Torpo-Ål), alt fra fint kaldt snøføre til blankis med regn på. Jeg har jo 235 / 40 / 19 Contivikingcontact 6 (piggfrie), og det fungerte supert. Måtte ha to forsøk på en bratt gårdsvei med sving i is og slaps, men det var hovedsaklig at første forsøk var uten antispinn på (På forrige bilde, Astra 1,4T aut. var det den beste løsningen). Så til alle som er skeptisk til piggfritt og store dimensjoner på vinter, så kan dere bare slappe av, det går helt fint. Selvfølgelig er det preferanser ute og går, men å si at det er ubrukelig og ikke går an, eller er ekstremt ubehagelig, vil jeg mene er rett og slett uriktig. Takk for meg. God nytt år :D!
  7. Forbruket må jo blir noe høyere med tomt batteri. Vi vurderte Passat GTE sterkt før vi kjøpte Superben vår, men med en god del turer på ca 200 km så veier nok ikke det vi hadde spart på småkjøringen opp. Uten strøm har en jo samme motor i GTE som vi har i Superben, men med 300kg (?) mer bagasje på hver tur. Har hørt om et par med Outlander Hybrid som har fått vesentlig høyere drivstoffkostnader ved overgang til hybrid. Men alt kommer jo ned til hva slags kjøremønster en har. Blir spennende å se hvordan løsningen på Superb blir med hybrid, men som det nevnes her så vil nok aldri VAG tillate at den er bedre enn Passat. Særlig ikke med tanke på informasjonen som kom tidligere i høst om at VW føler at Skoda har "for billig" tilgang til gruppens teknologi (ref: https://www.motor1.com/news/182510/vw-jealous-of-skoda-advantages/).
  8. Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.
  9. Prøvde å få svar på dette på facebook, men dårlig respons. Har ikke funnet noe annen tråd her med denne info. Jeg er ute etter de mål som jeg har angitt på bildet her. Dette for å kunne se om bokser som er tilpasser andre biler kan passe. Jeg har jo da en -17 Super stv. Så jeg er ute etter svar fra dere som har det i kombinasjon med Skiguard 860 / 850 og evt. 830. Boksen (Skiguard 850) jeg hadde på -13 Astra kom f.eks. fra en -11 Passat.
  10. Nå er det jo samme feil da hver gang så jeg tenker ikke så mye på nye :P. Min holdning her i liver er jo å oppføre seg någenlunde høflig og seriøs selv om ting er litt trått. Da tror jeg at man komme lengst. Prøver heller å få med folk til å dra i samme retning enn å stange mot hverandre. Men selvfølgelig er det ergerlig når en har lagt penger i å kjøpe helt nye bil, nettopp for å ha en bil som starter og går, uten å tenke på at noe som gå istykker.
  11. Ja, det er greit med både ris og ros. Nå har jeg vel inntrykk av at det er svært lite feil på Superb egentlig, og at dette nok handler om en eller annen lur produksjonsfeil som viser seg å være ei hard nøtt å knekke. Nå man likevel opplever slik er det viktig at forhandler tar det seriøst og følger opp, noe som stort sett har vært bra fra Autorias side. Ja, en mager trøst :P. Jeg fikk den siden det ble veldig ad-hoc, og det tross alt var 3. gangen for samme feil. Det var bilen til DL der. Den var jo morsom den altså. Jeg har jo kjørt "samme motor" i Golf R tidliger, dog med litt med edgy oppsett. Bilen kler jo absolutt motoren, og fin lyd har den. Fikk ikke "prøvd" 4x4, men det er jo også kjekt. Den hadde den nye skjermen, og den ble jeg jo litt misunnelig på, selv om jeg kanskje ikke likte vol.kontrollen så godt. Rask og responsiv skjerm! Jeg skulle gjerne hatt den motoren, men har dessverre mer bruk for 150 laks til noe annet :P. Jeg drar henger 1 gang i året, aldri båt, aldri campingvogn, og kjører "bestandig i kø" så da funker 1.4TSI til daglig. Missforstå meg rett, jeg setter veldig pris på mye motor. Nå kjører jeg 190hk diesel 4x4 L&K. Den er jo fin, men er veldig bensin-mann, så dieseldur og litt treghet drar ned. Gode lånebiler uansett!
  12. Jeg har handlet emblem derifra. Det var good shit. I org. VAG boks.
  13. Da er bilen inne på verksted etter å ha vært ute i 3,5 uker. I forrige uke prøvde de å bytte styreenhet, jeg fikk tilbake bilen, men feilen kom igjen etter en snau time/40km (samme feil som før), så nå stå bilen inne i 3-4 uker i alle fall. Teknikere fra importøren skal vi se på det. Dette er superkjedelig, men folkene på Autoria Ski leverer på service i en slik situasjon det skal de ha! Prøver å se en upside i at jeg har fått kjørt 280hk4x4 i noen dager, og nå kjører jeg en 190hk 4x4. Får jo prøvd litt forskjellige motorer og konfigurasjoner, og det kan jo være litt gøy for en som er generelt bil.intr. Også sparer jeg jo km på min egen :P. Rakk så vidt å få på vinterhjula, men fikk ikke tatt noe bilde. Håper ingen andre opplever en slik gjentakende feil på bilen sin.
  14. Hurra! Hentet bilen igjen i går. Blir moro å få kjørt den litt også :P. Skal prøve å ta noen tøffe bilder av den før vinterhjula kommer på.
  15. I og med at det trolig er samme feil så satser jeg enn så lenge på at det løser seg med den.

Community Reputation

7 Promising

About joergenbf

  • Rank
    Member

Personal Information

  • Car
    Skoda Superb Sportline 1.4 TSI DSG 2017

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...