Har du noen gang lagt merke til at bilen din lukter svidd gummi? Eller hører en viftelyd etter at du har slått av og låst bilen?
En kompis av meg spurte meg nettopp om dette og lurte på om han hadde bremset altfor mye og svidd bremseklossene Jeg viste delvis svaret men måtte finne ut litt mer og tenkte derfor å dele dette med andre som kanskje lurer.
Årsaken er som følger
Alle Diesel biler har DPF, dieselpartikkelfilter, hvis jobb er å brenne partikler fra eksosen.
Resten av teksten er lånt (strengt tatt bare stjælt) fra et engelsk forum, fritt oversatt av kjære Google. Skikkelig GOD norsk altså
For å overholde utslippsgrenser for dieselmotorer må de fange opp store sotpartikler og brenne dem opp i mindre partikler som holdes i DPF, dette kalles "regenerering".
Flere regenereringer finner sted under normal kjøring hvor eksosen er varm nok til å brenne av soten i DPF , dette er kjent som passiv regenerering.
Når temperaturen i DPF ikke er varm nok for en passiv regenerasjon , injiserer ECU diesel inn DPF som brenner opp sot og er kjent som en aktiv regenerering. Når du stopper bilen halvveis gjennom en aktiv regenerering , vil bilen ofte lukte brent gummi og motorviften vil holde seg på å kjøle bilen.