De fleste syntes jo det er gøy med duppeditter og nye fancy ting man bare så vidt har hørt om og om enda mindre sett i bruk. Nye biler kan være stappfulle av slikt og med brukermanualer svære som Encyclopedia Britannica. Gunstig pris på utstyr i forhold til konkurrentene kan sikkert være viktig for mange ved valg av bil.
For egen del var det hovedsakelig èn grunn til å kjøpe Skoda: totaløkonomien. Jeg kjører 30.000 km + i året på østlandsveier, stort sett finansiert av ferdig skattede kroner (1700.- i fradrag 2016). Hovedsakelig 70 og 80 soner, nesten frie for forbikjøringsmuligheter. 4 fotobokser til jobb og 4 bokser hjem + en snittmåler gjør kjøreturen til en kjedelig rutinemessig reise mellom A og B. Jeg tror ikke skinn, sobel eller isbitmaskin ville gjort den turen særlig mer givende. Jeg hører mest på lydbøker når jeg kjører og trenger dermed heller ikke 178 db fra en sub under baksetet, ei heller 8 memory-innstillinger på førersetet siden både bilen og jeg husker at jeg er 196cm og ikke liker å ligge når jeg kjører.
Bilen har akkurat rundet 200.000 på snart 6 år og ny EU-kontroll venter. Varsellampene har begynt å melde seg (de ekte som forteller om filtere, ESP, følere på bremsklosser osv.) og de koster litt å slukke når det ikke bare er å bytte klosser, kjøre varm motoren eller etterfylle clutcholje.
Nå forsvinner snart de ordentlige bilene til fordel for batteribiler og dermed har jeg sikkert renset min siste EGR-ventil, byttet siste registerreim og ikke minst sluttet å irritere meg over at ingen har villet lage (jeg er sikker på at det er viljen som mangler) et partikkelfilter som ikke går tett.
Mine tanker går til de siste EU-kontrollene for fossile biler med blinkende lamper som det koster masse penger å slukke for å få bilen godkjent. Se bare hvor lite skade det skal være på en moderne bil i dag før den blir vraket. Det koster å erstatte 13 airbagger og 12 følere i støtfangeren som skal redde deg fra å kjøre i naboens hagemur.