Gå til innhold
Peders1

DSG "jager" i 5-gir


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 2015 Octavia 1,6 TDI og har nylig (april/mai) byttet clutch på min 7-trinn DSG. Merker at den "jager" en del på turtall i 5-gir, men det er kun der det skjer! Noen som har opplevd maken, eller har en formening om hva årsaken kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Usikker, men jeg har en ide om hva som kan løse det. Jeg hadde trøbbel i flere år etter at Møller utførte det de kaller flushing på DSG'en da min Octavia var 3 år gammel. Når bilen var kald så nøkket den mellom første og andre gir.

Jeg sa ifra hver gang bilen var på service men de mente det ikke var noe galt.

Etter at garantien på bilen gikk ut, så leverte jeg bilen på nærmeste verksted som utfører ekte DSG flushing. Da fant jeg nemlig ut forskjellen mellom ekte flushing, kontra såkalt flushing som Møller driver med.

Møller bytter bare den oljen som renner ut, hvilket er ca halvparten. De firmaene som derimot gjør dette skikkelig, kobler til en maskin som pumper inn ny olje til all den gamle oljen er ute.

Etter det så forsvant all nøkking mellom 1 og 2 gir, girkassen giret plutselig enda mykere og den lille jagingen jeg hadde merket mellom 5 og 6 gir var forsvunnet.

At det latterlige oljeskiftet som Møller kaller flushing koster like mye som ekte flushing er rett og slett juks og bedrageri slik jeg ser det.

Bestill deg heller ekte flushing av DSG. Det er flere som gjør dette. Dette er de jeg brukte:

https://xn--smrepunkt-m8a.no/automatgir/

Endret av Greco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greco skrev (På 16.1.2023 den 20.18):

Usikker, men jeg har en ide om hva som kan løse det. Jeg hadde trøbbel i flere år etter at Møller utførte det de kaller flushing på DSG'en da min Octavia var 3 år gammel. Når bilen var kald så nøkket den mellom første og andre gir.

Jeg sa ifra hver gang bilen var på service men de mente det ikke var noe galt.

Etter at garantien på bilen gikk ut, så leverte jeg bilen på nærmeste verksted som utfører ekte DSG flushing. Da fant jeg nemlig ut forskjellen mellom ekte flushing, kontra såkalt flushing som Møller driver med.

Møller bytter bare den oljen som renner ut, hvilket er ca halvparten. De firmaene som derimot gjør dette skikkelig, kobler til en maskin som pumper inn ny olje til all den gamle oljen er ute.

Etter det så forsvant all nøkking mellom 1 og 2 gir, girkassen giret plutselig enda mykere og den lille jagingen jeg hadde merket mellom 5 og 6 gir var forsvunnet.

At det latterlige oljeskiftet som Møller kaller flushing koster like mye som ekte flushing er rett og slett juks og bedrageri slik jeg ser det.

Bestill deg heller ekte flushing av DSG. Det er flere som gjør dette. Dette er de jeg brukte:

https://xn--smrepunkt-m8a.no/automatgir/

Takk for svar! 

Det kunne vært en løsning det, problemet er bare at jeg har 7-trinns DSG som i praksis er en mekanisk kasse med automatisk giring. Da er det kun oljebad som på en manuell kasse og ikke trykk som på en automat. Jeg mistenker at det kan være i forbindelse med resetting av hjernen etter de byttet clutchen, eller dårlig shimsing, men det er bare gjetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...