Gå til innhold
Geir Øistein

Feil på ryggesensorer Skoda superb 2023 mod.


Anbefalte innlegg

Etter 45 år skadefri kjøring rygger jeg på en kantstein med min nye bil. Treffer akkurat i høyre hjørne på støtfanger. Liten skade, men blir fort 40 000+. I ettertid ser jeg at ytterste ryggesensor ikke fungerer. Prøvde å dekke til de øvrige 3 sensorene med helt like metall lokk. 2 av 3 sensorer viste gult uten lyd, mens tredje ble rød med lydsignal. Veldig rart. skal jo pipe hele veien fra gult til rødt.

Bilen har alle nød og førerassistentsystemer, og alle var aktivert i bilen. Her skulle sensorer ha gitt lyd, og nødbrems skulle ha blitt aktivert.

Dette er Skoda nr 4, og på de andre bilene jeg har eid har bilene bremset bare det kom et gresstrå i veien. Har heller aldri hatt feil med bilene tidligere.

Så til sakens kjerne: Dette er en ny bil med garanti. Jeg hadde passasjer i bilen, som kan bevitne hva som skjedde. Har kontaktet både selger og Møller ang skaden/svikt i sensor. Ingen tar på seg noe ansvar her! Jeg må dekke hele skaden selv, og det verste er jo at jeg ikke vet om jeg kan stole på disse systeme i ettertid.

Har noen her opplevd lignende? Mange av dagens biler er jo til og med selvkjørende. Hvem har ansvaret vis noe blir feil, og bilen kjører over en person? Burde ikke selger ha dekket denne regningen når systemene svikter?

IMG_0200 – Kopi.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Neida, jeg har nok skjønt det! Jeg har oppdaget i ettertid at 2 sensorer er feil på. I tillegg viser bilens info system at jeg kjører med henger på, samt at Trailer assist er aktivert. Men bilen har ikke Trailer assist, og den kan heller ikke deaktiveres i fører assistenter om den lyser aldri så grønt. Verkstedet forlanger 3600 kr for å feilsøke, så det er jo ca hva 2 sensorer koster! 

Nybil garantien er ikke mye verdt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...