Ja her er det vel i grunnen bare fantasien (og lommeboka) som gir begrensninger for hva en kan ende opp med av dekk og felg
Felgene passer fint på din bil i hvert fall @tronna
Dekk kan ha mange forskjellige gode og svake egenskaper, men fellesnevneren er gjerne at en får det en betaler for. Rimeligere dekk har som regel en svakhet ved at de gir mer støy enn dekk med høyere kvalitet, men kvalitet koster som regel merkbart mer, rimeligere dekk har som regel flere andre svakheter også i form av f.eks. bremseegenskaper på våt vegbane........ Sommerdekk har også en hardere gummi og en helt annen utforming av dekklamellene, og det er selvfølgelig også med på å gi mer støy.
Scorpion dekk er nok dessverre ikke i det øverste skiktet, men det koster jo en god del å bytte de ut til fordel for å bytte de ut til noe av høyere kvalitet, så det enkleste er vel bare å kjøre de ut, og så heller velge noen bedre dekk når de er klare for utskifting........
Det å holde seg til noe midt på treet når det gjelder dimensjoner gjør at bilen oppleves mer komfortabel å kjøre, større felger gir lavere dekkprofil, som igjen gir et hardere dekk med mindre «fjøring». Noen vil ha størst mulig felg for utseendet sin skyld, mens andre velger minst mulig felg for mest mulig komfort. Dette er forsåvidt en «sannhet med visse modifikasjoner» for begge deler, men det viktige er jo at enhver velger det de synes fungerer best i forhold til behov (og kanskje økonomi).
Ser jo i forskjellige grupper at enkelte velger jo felger i fra 17" og helt opp til 22" for Kodiaq, og da med merkbart bredere dekk enn 235 også, det ser ofte finere/tøffere ut, men ulempene kan være mer støy, mer sporing, høyere pris og at dekka blir fortere slitt. Men kanskje for litt andre biltyper enn en SUV så kan bredere og lavere dekkprofil gi bedre grep og mindre krenging ved aktiv kjøring i svinger, så alt til sitt behov kan en vel si........