Etter å ha lest mange fine tråder om mange fine biler, er det vel på tide at jeg legger ut en om min neste bil.
Bilen ble bestilt i slutten av mai, og var ferdig produsert i uke 29. Fikk bekreftet at den ankom Bremerhaven 28. juli, så er ikke så lenge igjen
Bilen er en Sportline diesel med 190 HK, moon white. Gikk mange runder rundt meg selv ift fargen, da fruen ikke gikk med på rød bil. I utgangspunktet det eneste hun har å si på bil er farge, og rød var helt uaktuelt. Var veldig usikker på hvordan business grey ville se ut ift de svarte detaljene på Sportline, selv om jeg i utgangspunktet var veldig nær å velge den fargen. Har i ettertid sett Sportline i business grey, og det ser ganske bra ut - litt "tryggere" enn den betydelig sprekere rødfargen jeg egentlig ville ha. Svart bil har jeg i dag, og den blir møkkete bare man kjører ut av vaskehallen, samt at lakken er svært mottagelig for riper, swirls etc. Falt derfor på moon white som også var på demobilen. Ser veldig bra ut med de svarte detaljene på Sportline, og i sommer hadde det vært perfekt med en bil som reflekterer varmen
Ut over standardutstyret på Sportline har bilen følgende utstyr:
- Transportpakke: el. hengerfeste, sensorstyrt bakluke, holder for nettbrett og isofix foran
- Vinterpakke: parkeringsvarmer, setevarmer bak og delingsnett
- Parkeringspakke: parkeringsassistent, trailer assist, area view (ryggekamera)
-Barnepakke: elektrisk barnelås og solgardin bak
-20" Vega felger i antrasitt
-DCC adaptivt understell
-Panoramatak
-Personalisering av tre nøkler
-Trafikkskiltgjenkjenning
Norskmontert utstyr:
-Skvettlapper foran
-17" Nanuq vinter
-Matte i bagasjerommet
Var mange valg som måtte overveies før kjøp. Diesel er kanskje dumt på sentrale østlandet, men har behov for den ekstra hengervekten, samt at jeg forbruket og engangsavgift er en del hyggeligere enn bensin. Og kan fint unngå Oslo i størst mulig grad, har tilgang til de samme butikkene i området, og kan ta t-bane om jeg må inn. Noe gjennomkjøring blir det, men det er overkommelig.
Videre var det jo fargen som tok litt tid. Var noen lange diskusjoner vedr rød, men det var helt uaktuelt for fruen. Så da ble det hvit, noe jeg har tro på at blir bla likevel. Fargen har et innslag av perlemor, og har sett mange hvite biler med perlemor i det siste. Spesielt Toyota har i overkant mye glitter i lakken sin. Skoda har heldigvis begrenset seg, så effekten er beskjeden. Må ganske tett på bilen for å i det hele tatt se at det er perlemor.
Var egentlig på jakt etter 2019-modellen, hvor det også er mulig å få med digitalt instrument. Når jeg bestilte bilen i slutten av mai, sa selger at han ikke visste når 19-modellen kom, så da bestilte vi 18-modell. Fant i sommer ut at 19-modellene ble sluppet i begynnelsen av juni, og hadde en runde med selger i midten av juli hvor jeg uttrykte misnøye over at 19-modellen ble sluppet en drøy uke etter at vi bestilte. Serviceminded som Skoda er (mitt inntrykk), var de villige til å ta min bil til lager og at jeg kunne bestille ny 19-modell. Viste seg da at produksjon først var i uke 50 (!!!), og at den mest sannsynlig ville bli levert på nyåret. Og med WLTP og uklare politikere tok jeg rett og slett ikke sjansen - digitalt instrument er ikke verdt 50-100 tusen i økte avgifter.
Bilen ankom som nevnt Bremerhaven 28. juli, så er vel på vei over havet for tiden. Antatt utlevering i uke 33
Neste utfordring er å finne ut hva slags konservering av lakken man skal velge. Har lest det ene og det andre, og det er like mange meninger som det er forummedlemmer, så er ikke så lett. Har fått tilbud på Drop Off av min forhandler til 3 500 kr. Det er en del billigere enn min lokale vaskehall, og sist de gjorde en shine på bilen min var jeg ikke særlig fornøyd heller (kun vanlig polering). Men så er spørsmålet om Drop Off er bra, evt god nok. Har ikke mulighet for håndvask selv annet enn i selvvaskehaller, så mulighetene for å gjøre deler av jobben selv begrenser seg.