Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Heyyeh

Medlem
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2
  1. Heyyeh

    Lakkbeskyttelse

    Har ikke fått bilen enda, så det er litt tidlig å si, men det ser ut som det går på frem med WLTP-testingen, så over nyttår en gang håper jeg på å få den.
  2. Heyyeh

    Lakkbeskyttelse

    Håper du blir fornøyd. Det er ikke godt å forstå seg på hva alle de forskjellige typene behandling faktisk er og hva slags etterbehandling de har. Noen skal ha 5000+ for etterbehandling etter 1-2 år, mens andre tar 490. Hva gjør de på en etterbehandling som koster 490? Får jo knapt bilen inn dørene før du er oppe i den prisen.
  3. Heyyeh

    Lakkbeskyttelse

    Tror det var 6000. En annen forhandler med en annen behandling skulle ha 4000.
  4. Heyyeh

    Leveringstid Kodiaq Sportline 2019

    Problemet er testingen etter WLTP-reglene. Kort fortalt så kom de nye reglene tydeligvis som julekvelden på kjerringa for produsentene, så nå står det mange ferdigproduserte biler de ikkje får lov å levere fordi modellene er ikke testet etter den nye normen. Akkurat hvor din bil ligger i dette systemet vet jeg ikke, men det kan være avhengig av modellen. Bestilte du bensin eller diesel? Så langt har de fått testet to versjoner av Kodiaq. En 2.0 TDI og 2.0 TDI Scout. Hele listen finner du her: https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx
  5. Heyyeh

    Lakkbeskyttelse

    Jeg bestilte Cosmic Polish Angel eller noe sånt på ny Kodiaq som jeg ikke har fått enda. Får selvsagt ikke tested med og uten, men jeg har ikke så mye plass til å stelle bilen og den blir stående utendørs, så jeg tok sjansen på at det hjelper litt. Når det gjeld hvilken type så må du nesten bare søke litt rundt og se hva slags erfaringer folk har gjort seg.
  6. Da var bilen bestilt. Det ble i stor grad forrige oppsett, pluss DCC. Jeg testkjørte en med DCC og selv om jeg ikke ble helt overbevist på den turen så ville jeg alltid lurt på hva jeg gikk glipp av. Det var i tillegg ikke verdens lengste tur og uten andre ting enn meg selv inni. Det kan være jeg hadde opplevd det annerledes med full bil. Hadde nok fint kunnet ha bilen uten DCC òg, men nå slipper jeg tenke på det. Like mye for å få sjelefred som utstyret sin del. Det utgjorde ikke mer en en prosent eller to på totalprisen, så det går fint. I tillegg liker jeg justeringsmuligheter og valg. I tillegg til Comfort og Sport kan en jo justere ting individuelt. Levering kanskje like over nyttår. Det kan bli forsinkelser på noen måneder pga. noe av utstyret jeg valgte, men det skal jeg kunne leve med. Satser på at WLTP-testingen er ferdig til den tid. Stor takk først og fremst til @Superb lll for fantastisk god hjelp, samt alle andre som har svart i tråden.
  7. Jeg spurte for å vite hvordan jeg best kan sammenligne bil med DCC og bil uten i samme turen. Om den oppfører seg som uten DCC i Normal, så kan jeg skifte mellom Normal-Sport og Normal-Comfort. Interessant at du mener Comfort blir for mykt, selv med 20". Mange jeg har lest fra på nettet liker hvordan bilen går bedre over fartshumper og ujevn vei i Comfort. Det som ikke går frem fra kommentarene er hvilke hjul de har. Jeg mistenker at mange har 19" og 20". Det var akkurat den ruten jeg tok etter Sollihøgda. Fylkesvei 285 tilbake mot Drammen. Det var en veldig fin vei å teste på med mye svinger, 80-sone og en del ujevn vei. Jeg vil teste Comfort og Sport mot Normal. Litt fartsdumper, litt ujevn vei, litt fin vei i 80-sone der jeg kan kjøre litt aktivt. På de fleste turer er jeg mer opptatt av komfort enn sportslige egenskaper. Det har kanskje litt å gjøre med at jeg i dag kjører en bil med 99 hester fra 1998, så jeg kan ville kjøre litt mer aktivt med en Kodiaq med 190 hk. Dersom 18" med DCC i Comfort blir for vuggete så er det kanskje for sportsegenskapene jeg bør vurdere DCC. Totalt sett tror jeg ikke det vil få noen enorm betydning om jeg velger DCC eller ei, men jeg vil gjerne prøve det. Dersom jeg velger DCC så blir det ikke på bekostning av noe annet. Det blir bare en dyrere bil, samt potensielle dyrere reperasjoner frem i tid. Det er ikke standard med elseter i det hele tatt på Style. Jeg synest det er verdt de 5500 for passasjersetet. Bilen vil bli mye brukt med oss begge to i bilen, der jeg stort sett kjører. Når jeg velger det meste i bilen så skal hun få elektrisk sete.
  8. På Octavia og Superb er det generell enighet om at det er absolutt verdt det, men på Kodiaq er det circa 50-50 på om eierne mener det er verdt det og gjør stor nok forskjell. I hvilke situasjoner synest du det gjør størst forskjell? Comfort på dårlige veier eller Sport på langturer? I tillegg til 9800 i innkjøp er det vel òg dyrere å reparere og skifte på DCC-dempere enn originale.
  9. Her er en bunke meninger jeg fant om DCC på Kodiaq fra Facebook og Briskoda.net. Er nok ingen vei utenom å teste selv.
  10. Hei Frederik! Takk skal du ha og takk for gode innspill. Pakkene er selvsagt når de er på kampanje, så det var jeg aldri i tvil om. Var litt usikker på parkeringspakke, men fruen ville gjerne ha 360 Area View og parkeringsassistent. Kan kanskje ikke få nok hjelpeutstyr på en ny og fin stor bil. Fint å høre flere erfaringer med skinn og Alcantara. Jeg blir stadig mer usikker på DCC når det er så vidt forskjellige meninger. Det er mulig jeg rett og slett må ta enda en prøvetur med en bil som har DCC og gjøre meg noen egne erfaringer. Den første Kodiaq jeg prøvde hadde det, men på det tiden kunne jeg ikke stort om bilen og prøvde ikke de funksjonene. Hvordan anbefaler du at jeg tester DCC på bilen? Jeg forstår at du styrer dette me DMS-programmene. Hvilke innstillinger skal jeg bruke ved testkjøring på hva slags veier? Jeg ser du kan justere det manuelt, men de fleste bruker vel ferdigprogrammene. Jeg vil tippe Sport på svingete veier og Comfort på humpete veier? Blir understellet endret i de andre modusene òg? Vil jeg kunne simulere en bil uten DCC dersom jeg setter en bil med DCC i Normal-modus? Dvs. at jeg kan skifte mellom Normal, Sport og Comfort under testing. Vil det ha noen betydning hvor store felger en har? At en bil med 20" merker større forskjell enn en med 18"? Det er veldig mye dårlig vei i Oslo, noe som er en av grunnene til at jeg blir tiltrukket av SUV i utgangspunktet. Konfigurasjonen jeg tenker på akkurat nå ser ut som følger: Style 2,0 TSI 190 hk 7-trinn DSG 4x4 Totalpris: 633 045 kr Ekstrautstyr: Transportpakke - Tilhengerfeste, elektrisk bakluke (sensorstyrt på Style og SportLine) og holder for nettbrett - 2200,- (kampanje) Vinterpakke - Parkeringsvarmer, setevarme bak og 3-sone Climatronic - 0,- (kampanje) Barnepakke - Elektrisk barnelås og mekaniske solgardiner bak - 2200,- (kampanje) Parkeringspakke - Parkeringsassistent, Trailer Assist og Area View med ryggekamera - 14 050,- Metallic lakk/Perleeffekt (Lava Blue) - 6700,- 18" aluminiumsfelger "Trinity" 235/55 R18 - 1000,- 17" aluminiumsfelger "Elbrus" til vinterhjul - 0,- (kampanje) Digitalt instrumentpanel - 4500,- Elektriske seter foran med minne og utvendige speil med minne - 11 100,- Isofix på passasjersete foran - 500,- Oppvarmet frontrute - 3150,- Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram - 500,- Delingsnett - 1200,- Trafikkskiltgjenkjenning - 800,- Plassbesparende reservehjul og jekk - 1200,- Canton sound system med 10 høyttalere (inkl. Sub) og 575 W forsterker - 4250,- Dobbeltsidig bagasjeromsmatte for biler med reservehjul - 1134,- Skvettlapper foran - 1038,- Skvettlapper bak - 1033,- Understellsbehandling Tectyl - 6500,- Lakkforsegling Drop Off - 3990,- Gummimattebeskytter for tunnel bak - 500,- (vet ikke prisen, så tipper 500) Det jeg nå er usikker på er om jeg skal legge til DCC eller ikke. Skal søke litt mer på forumet her samt andre Skoda-forum på nett, men jeg ser at det er veldig delte meninger om det. Noen ville aldri vært uten, mens andre ikke merket forskjell. At bilen er veldig komfortabel uten DCC vet jeg jo, men det betyr ikke at det ikke kan bli bedre.
  11. Heyyeh

    SOS FEIL Kodiaq18

    Jeg fant ett inlegg i Skoda-gruppen på Facebook som hadde samme problem, men det ble aldri fulgt opp med utfallet. En annen bruker kommenterte: En tråd på Briskoda som går på litt av det samme: https://www.briskoda.net/forums/topic/437853-skoda-sos-error/
  12. Heyyeh

    Test av vinterdekk 2018

    Motor's årlige vinterdekktest er klar. https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/
  13. Da var nok en prøvetur unnagjort. Denne gang 150 TSI med 4x4. Motoren klarer absolutt å dra bilen rundt, men jeg må ærlig si at en større motor passer bilen bedre. Nå prøvde jeg den bare med meg selv ombord, men selv da var den ikke så kvikk som en skulle ønske. Jeg testet den opp mot Hønefoss på noen svingete veier i 80-sone og den ble litt aktiv med giringen, som @Superb lll nevnte. Det var òg en erfaring i 50-60-soner at den girer litt ofte. Opp Lierbakkene holdt den fint fartsgrensen, men da merker du at det er litt å dra på, selv uten passasjerer og bagasje. Gire vil selvsagt 190hk gjøre òg, men 70 Nm og 40hk mer vil nok hjelpe en del. Forstår godt hvorfor de fleste velger diesel. 190 TDI-en jeg prøvde hadde meget godt fraspark med 80 Nm mer enn 190 TSI, men diesel er ikke aktuelt. På Rud fikk jeg vite at det kommer en 150 TSI med 4x4 som ikke står i prislistene i dag. Den vil nok koste rundt 50 000 mer enn 2WD-versjonen basert på 2018-prisene. De forventer å kunne bestille den om en måneds tid, så levering der kan fort komme ut i februar. 190 kan jeg kanskje få før jul, eventuelt i januar. Med tectyl og Drop Off er kanskje januar mer sannsynlig. Basert på dagens tur og tanker så åpner jeg døren for 190-versjonen med 4x4. Jeg fikk satt opp tilbud på både 150 2WD og 190 4x4 og det skiller 80 000 kroner. DCC mente begge selgerene nesten vart bortkastet på en Kodiaq. På Superb eller Octavia var de ikke i tvil om at du bør velge det, men det var ikke noe stort poeng på Kodiaq med mindre du vet at du har en kjørestil og bruksområde der du får bruk for det. Da kan jeg spare 10 000 der dersom det blir 190. Basert på det jeg har lest her inne fra andre brukerer så tror jeg DCC utgår. Jeg tenkte ikke noe over tilbudet jeg fikk sist, men nå forstår jeg at du får 17" vinterhjul gratis, ev. 18" for 3000 mer. Dvs. det er kampanje på transportpakke, vinterpakke og vinterhjul for tiden. De har jo alltid en kampanje på gang, men jeg synest det ser ut som gode tilbud akkurat nå med rabatter på flere av de dyreste ekstrautstyrene, samt vinterhjul. Fabrikken garanterer per i dag fremdeles prisen på både 150 og 190. Med alt utstyret jeg vil ha kommer en 190 Style på 612 000. Da er det inkludert skvettlapper foran og bak, bagasjeromsmatte og 17" vinterhjul. Jeg er mer opptatt av komfort enn utseende og kjører ikke så veldig aktivt, så 18" sommer og 17" vinter er greit. Jeg spurte òg om understellsbehandling som koster 6500 og Drop Off lakkforsegling til 3990. Siden jeg fort kan komme til å ha bilen i 5+ år så tror jeg det er en god investering. Skulle jeg finne på å selge så kan neste eier ha glede av det òg. Kanskje det kan holde liv i bilen noen år lengre. Må tenke litt på klima òg selv om jeg ikke kjøper elbil. Med alt kommer det på ca. 622 000. Vil jeg ha prisen ned så kan f.eks. digitalt dash og elektrisk passasjersete fjernes, men da er en på småsummer. Det er fordelen med å kjøpe så dyr bil, da blir ekstrautstyret så billig i forhold. Det er først og fremst motoren og 4x4 som er det store spørsmålet nå. Tilsvarende utstyr og behandling med 150 2WD kommer på 543 000. Jeg har tenkt en del på det med hvor lenge jeg kan komme til å ha bilen, og at det gjør terskelen for å kjøpe større motor og utstyret jeg vil ha litt lavere. I tillegg at jeg har hatt en veldig billig bil (kjøpte den for 100k) i snart 14 år og ofte tenkt at neste bil, da skal jeg ha større motor. Jeg er ganske sikker på at dersom jeg kjøper en ny Kodiaq og har den i 14 år, så kommer jeg til å angre på det ofte om jeg kjøper 150hk 2WD. Ikke sikkert vi kommer til å ha bilen så lenge selvsagt, men med det arbeidet jeg gjør nå, så er det basert på å kunne ha bilen lenge. Det er ikke mange dagene i året 4x4 er nødvendig, men det er veldig fint når de kommer. Det vil bli mer kjøring øst-vest med denne bilen, også på vintertid, samt at forrige vinter i Oslo kunne fått de fleste til å savne 4x4. Der jeg kjører mest på vestlandet er det òg veldig fint med 4x4. Kodiaq er en større og tyngre bil enn jeg er vane med, så jeg kan nok ha behov for det oftere enn jeg opplevde med Primeraen. Fikk også testet et digitalt instrumentpanel i en Superb de hadde stående. Ser veldig pent ut sammenlignet med standard. For å sitere Mat i Carwow: "This little digital trip computer looks like the screen from an old Game Boy. Skoda, this is 2017 by the way.". Det er ikke en veldig nyttig funksjon, men kart i dashbordet er jo ganske gøy, samt muligheten for å velge selv hva som skal vises. Sjelden jeg har så stort behov for å se hvor fort motoren går rundt. Når det gjelder skinn så tror jeg det utgår, og da utgår samtidig L&K som alternativ. Det er ikke noe stort poeng for min del (hatt stoffseter i 13 år), blir fort klamt på sommeren og Alcantara-setene syns jeg er gode. Går nok i tenkeboksen nå i helgen, diskutere litt med samboer og lese enda mer på diverse forum.
  14. Jeg håper å få testet den hos Rud. Kanskje en av de andre leverandørene har 150 TSI som demobil dersom den forsvinner. Dersom den faller i smak kan jeg kanskje spørre om å få låne den noen dager for mer testing. De har satt ned prisen to ganger allerede, så de er nok interessert i å få solgt den. Takk igjen for all hjelp, Superb III. Det har vært til stor nytte.
  15. Da har jeg fått testkjørt litt. De som ikke er interessert i mine erfaringer med bilene under kan hoppe ned til det som omhandler Kodiaq. Jeg la biltestene inni en spoiler. Vi fikk et tilbud på en L&K satt opp ganske likt det jeg skrev i førstepost. Prisen inkludert 18" piggfrie vinterhjul ble da ca 560 000. Jeg synest å se at han la til Nokian-dekk både sommer og vinter. De har for tiden kampanje på vinterpakke og hengerfeste. Selgeren sa de ofte hadde 4x4-kampanjer når vinteren nærmet seg, og det er en kampanje vi ikke ville fått mye ut av. Mulig en kunne forhandlet seg frem til pakker i stedet for. Selgeren sa at den modellen var merket gult i programmet hans, som betyr at fabrikken garanterer prisen, så den ville ikke kunne bli høyere eller lavere enn det den er ved bestilling. Det var noe fabrikken styrte og de kunne når som helst fjerne dette og da kan bilen endre pris før levering. Om det er salgstriks eller tilfelle vet jeg ikke. Nå blir det ikke noe av WLTP i Norge før tidligst 2020, men noen prisendringer kan selvsagt komme i januar. Bilen trodde han kunne leveres før jul, eventuelt over nyttår dersom det ble forsinkelser. Vi har det ikke så travelt, men vil helst ha ny bil på plass før februar, gjerne før det òg. På bruktmarkedet ligger det en hvit Kodiaq med 150 TSI som jeg har sett litt på. Den ligger ute til 430 000 i dag, ble registrert i mars i år og er gått 31 000km. Det ser ut som mye bil for pengene med en motor vi vil ha. Den er selvsagt gått et stykke, men den største ulempen er at den mangler en del utstyr jeg helst vil ha. Hvit er heller ikke favorittfargen, men du får samtidig bilen til 130 000 mindre enn en ny. Jeg tar kanskje en tur til Rud og prøver den en av de neste dagene dersom den ikke forsvinner før den tid. Det kan uansett være greit å prøve en 150 TSI-motor. Dersom vi går for en Kodiaq, er det en bil vi kanskje vil ha i 5-10+ år, så jeg er ikke fjern for å kjøpe nytt og ta den investeringen i det utstyret jeg vil ha. Nå må jeg lese gjennom en del andre tråder her inne for å se hvordan andre tenker og hva de har valgt. Jeg ser @Superb lll og andre har diskutert skinnseter i en annen tråd. Skinnseter er standard på L&K-modellen, og Superb III valgte en Style med flere pakker i stedet for L&K for å få stoffseter (på Octavia eller Superb trur eg det var). Jeg er litt usikker på akkurat dette. Har ikke erfaring med skinn, så jeg vet ikke hvordan det oppleves. Andre med erfaringer må gjerne dele. Som det ble nevnt i den andre tråden er det kanskje lettere å selge en L&K enn Style dersom det skulle bli aktuelt i fremtiden. Noen sier de aldri ville hatt barn i bil uten skinnseter, noen mener det blir klamt på sommeren og kaldt på vinteren, noen synest skinn og barnesete er en dårlig kombinasjon. Jeg ser det finnes setetrekk og den slags som noen bruker for å beskytte setene når barnesete er i bilen. Setter jeg opp en Style med det meste av L&K-utstyret, men uten skinn så havner den 20 000 under L&K-versjonen. Den største utstyrsforskjellen i pris er kanskje at det går fra Columbus til Amundsen-navigasjon og 17" felger som standard. Noen her som har prøvd det digitale instrumentpanelet? Er det verdt å legge 4500 kroner i? Det ser fancy ut, og utgjør jo "bare" 0.8% av bilens pris. Det ser litt gammeldags ut med analoge instrumenter på en 2019-modell Skoda til 560 000. Skvettlapper ser jeg andre har kjøpt, så det kan jeg vel bare bestille samtidig. Jeg er nærmere et valg i dag, men litt arbeid gjenstår, samt valg som må tas.

Heyyeh vant dagen sist Desember 7

Heyyeh hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

3 Nøytral

Om Heyyeh

  • Rang
    Medlem

Personlig informasjon

  • Bosted
    Oslo
  • Bil
    Primera 98-mod

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×