Gå til innhold
John M

[Løst] Bakdør førerside åpner ikke på KESSY og vindusheis virker ikke - ledningsbrudd i fordør ?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I vinter begynte låsen i bakdøren på førersiden å tulle på min Superb II 2013 Stv. Døren vekselvis låste seg / gikk ikke å låse og låsene klikket av/på i fart i svinger i ca en uke, før bakdøren ble permanent låst og vindusheis på samme dør virker heller ikke. Førerdøren fungerer helt ok.

Andre steder ser jeg tilfeller som ligner, som skyldes ledningsbrudd i fordør førerside som visstnok kontrollerer alle dørene. Spørsmålet er om ledningsbrudd i fordøra "lammer" bakdøra på førersiden? Har funnet en del tråder om dette ala : https://www.briskoda.net/forums/topic/430660-superb-door-electrics-have-failed/ og https://www.briskoda.net/forums/topic/382237-rear-driver-side-door-will-not-lock

Ledningsbrudd på førerdøra som er den som åpnes/lukkes mest, virker ganske sannsynlig.

Verkstedet mener det ikke kan være ledningsbrudd foran, etter å ha gjort diagnose, og mener at låsmekanismen må skiftes i bakdøra - som ikke lar seg åpne :-/

Er det noen som har erfaringer ala dette her? 

Endret av John M
Dårlig med respons, endret tekst
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har problemer med at venstre vindu bak ikke lukket seg, verksted sa at det ledningsnett i førerdør må byttes pga ledningsbrudd

Endret av fredvon
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)

Bakdøra påvirkes av ledningsbrudd mellom førerdør og karrosseri. Jeg kjøpte nettopp en brukt Skoda Superb 2014-modell. Fikk oppgitt at vindusheispanel førerdør ikke virket, men oppdaget etterhvert at både førerdør og bakdør førerside var helt "død". Kunne ikke låse bilen osv. 

Dette skyldes at ledningene som går i strømpen mellom førerdør og karrosseri slites ut og brytes av. Det er enkelt å løsne gummistrømpen mot karrosseriet ("tappen" på oversiden skal presses opp, ikke ned, før man trekker den ut) og trekke den tilbake for å inspisere ledningene. Jeg oppdaget at isolasjonen på de fleste ledningene var slitt bort flere steder, og to av ledningene var kuttet av.

Med mye knoting klarte jeg å skjøte de ledningene som var brutt. Hadde selvvulkaniserende tape rundt etterpå, samt rundt de stedene hvor isolasjonen var mest slitt. Dette anser jeg som en midlertidig fix, men alt fungerer nå.

For å reparere dette mer permanent må man demontere dørtrekket, se denne: 

(Dette er ganske enkelt, jeg brukte et brytespakesett fra Jula, men det er nok ikke det beste mtp kvalitet. Det vanskelige etter min mening er de seks plastpluggene. Jeg tror disse må dras helt ut av døra sammen med dørtrekket, og nye må settes på trekket og trykkes inn i døra når trekket skal på igjen.)

Deretter må alle kablene individuelt løsnes fra kontakten som står i karrosseriet. Strømpen med ledningsbunten kan så trekkes ut av døra, og det vil være enkelt å reparere hver enkelt ledning. Repsett finnes bl.a her:

https://m.autodoc.co.no/vemo/12247649

Husk å skriv ned, ta bilde og/eller lag et skjema over hvor ledningene skal inn i kontakten etterpå! Det er ganske mange og noen er lik.

Alternativt kan man kjøpe hele ledningssettet komplett og bytte alt i hele døra.

Endret av BKarlsen
Grammatikk
  • Lik 2
Skrevet (endret)

Først feildiagnostisert på merkeverksted som feil i låsekasse venstre bak, tross ganske tydelige indikasjoner på at årsaken måtte være ledningsbrudd og en del referanser på nett som tyder på at dette er en kjent feil. Ledningene mellom venstre fordør og chassis er visst laget med for korte og dårlige ledninger som går av med metalltretthet etter et antall åpne/lukke sekvenser på førersiden. Ny "C" versjon av ledningsnett / "door loom" er lengre og tåler flere åpne/lukke sekvenser. Reparasjon med lodding og krympestrømpe uten å forlenge, vil nok være en midlertidig løsning. 

Løsningen for meg ble å skifte ledning / "door loom" i venstre fordør på verksted. Dette kom på rundt 3.5k.

(Skal du skaffe og skifte lednignsnettet selv, husk å finne rett delenummer til din antakelig venstrerattede bil 😉 )

Endret av John M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...