Gå til innhold
John M

[Løst] Bakdør førerside åpner ikke på KESSY og vindusheis virker ikke - ledningsbrudd i fordør ?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I vinter begynte låsen i bakdøren på førersiden å tulle på min Superb II 2013 Stv. Døren vekselvis låste seg / gikk ikke å låse og låsene klikket av/på i fart i svinger i ca en uke, før bakdøren ble permanent låst og vindusheis på samme dør virker heller ikke. Førerdøren fungerer helt ok.

Andre steder ser jeg tilfeller som ligner, som skyldes ledningsbrudd i fordør førerside som visstnok kontrollerer alle dørene. Spørsmålet er om ledningsbrudd i fordøra "lammer" bakdøra på førersiden? Har funnet en del tråder om dette ala : https://www.briskoda.net/forums/topic/430660-superb-door-electrics-have-failed/ og https://www.briskoda.net/forums/topic/382237-rear-driver-side-door-will-not-lock

Ledningsbrudd på førerdøra som er den som åpnes/lukkes mest, virker ganske sannsynlig.

Verkstedet mener det ikke kan være ledningsbrudd foran, etter å ha gjort diagnose, og mener at låsmekanismen må skiftes i bakdøra - som ikke lar seg åpne :-/

Er det noen som har erfaringer ala dette her? 

Endret av John M
Dårlig med respons, endret tekst
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har problemer med at venstre vindu bak ikke lukket seg, verksted sa at det ledningsnett i førerdør må byttes pga ledningsbrudd

Endret av fredvon
  • 1 år senere...
Skrevet (endret)

Bakdøra påvirkes av ledningsbrudd mellom førerdør og karrosseri. Jeg kjøpte nettopp en brukt Skoda Superb 2014-modell. Fikk oppgitt at vindusheispanel førerdør ikke virket, men oppdaget etterhvert at både førerdør og bakdør førerside var helt "død". Kunne ikke låse bilen osv. 

Dette skyldes at ledningene som går i strømpen mellom førerdør og karrosseri slites ut og brytes av. Det er enkelt å løsne gummistrømpen mot karrosseriet ("tappen" på oversiden skal presses opp, ikke ned, før man trekker den ut) og trekke den tilbake for å inspisere ledningene. Jeg oppdaget at isolasjonen på de fleste ledningene var slitt bort flere steder, og to av ledningene var kuttet av.

Med mye knoting klarte jeg å skjøte de ledningene som var brutt. Hadde selvvulkaniserende tape rundt etterpå, samt rundt de stedene hvor isolasjonen var mest slitt. Dette anser jeg som en midlertidig fix, men alt fungerer nå.

For å reparere dette mer permanent må man demontere dørtrekket, se denne: 

(Dette er ganske enkelt, jeg brukte et brytespakesett fra Jula, men det er nok ikke det beste mtp kvalitet. Det vanskelige etter min mening er de seks plastpluggene. Jeg tror disse må dras helt ut av døra sammen med dørtrekket, og nye må settes på trekket og trykkes inn i døra når trekket skal på igjen.)

Deretter må alle kablene individuelt løsnes fra kontakten som står i karrosseriet. Strømpen med ledningsbunten kan så trekkes ut av døra, og det vil være enkelt å reparere hver enkelt ledning. Repsett finnes bl.a her:

https://m.autodoc.co.no/vemo/12247649

Husk å skriv ned, ta bilde og/eller lag et skjema over hvor ledningene skal inn i kontakten etterpå! Det er ganske mange og noen er lik.

Alternativt kan man kjøpe hele ledningssettet komplett og bytte alt i hele døra.

Endret av BKarlsen
Grammatikk
  • Lik 2
Skrevet (endret)

Først feildiagnostisert på merkeverksted som feil i låsekasse venstre bak, tross ganske tydelige indikasjoner på at årsaken måtte være ledningsbrudd og en del referanser på nett som tyder på at dette er en kjent feil. Ledningene mellom venstre fordør og chassis er visst laget med for korte og dårlige ledninger som går av med metalltretthet etter et antall åpne/lukke sekvenser på førersiden. Ny "C" versjon av ledningsnett / "door loom" er lengre og tåler flere åpne/lukke sekvenser. Reparasjon med lodding og krympestrømpe uten å forlenge, vil nok være en midlertidig løsning. 

Løsningen for meg ble å skifte ledning / "door loom" i venstre fordør på verksted. Dette kom på rundt 3.5k.

(Skal du skaffe og skifte lednignsnettet selv, husk å finne rett delenummer til din antakelig venstrerattede bil 😉 )

Endret av John M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...