Gå til innhold
Octavia184

Bilbatteri


Anbefalte innlegg

Hei, ny her og har et spørsmål

Jeg har en octavia 2018mod. Jeg hadde service på bilen på fredag hvor de bla. testet batteriet og anbefalte meg å vedlikeholdslade det.

Jeg har ikke garasje så jeg tok ut batteriet for å lade det inne. Etter endt lading satte jeg i batteriet.

Når jeg så startet bilen fikk jeg 9 feilmeldinger om at alt fra start-stopp, ESP, utmanøvreringsassistent etc. ikke er tilgjengelig.

Noen tips om hvordan jeg får alt dette i orden igjen?

Endret av Octavia184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Octavia184 skrev:

Hei, ny her og har et spørsmål

Jeg har en octavia 2018mod. Jeg hadde service på bilen på fredag hvor de bla. testet batteriet og anbefalte meg å vedlikeholdslade det.

Jeg har ikke garasje så jeg tok ut batteriet for å lade det inne. Etter endt lading satte jeg i batteriet.

Når jeg så startet bilen fikk jeg 9 feilmeldinger om at alt fra start-stopp, ESP, utmanøvreringsassistent etc. ikke er tilgjengelig.

Noen tips om hvordan jeg får alt dette i orden igjen?

Hei,

Endel av dette kan løse seg ved en liten kjøretur. Om det ikke gjør det, må du få koblet på diagnose og resette feilene. 

En så ny bil, skal helst ikke være strømløs, som du sikkert skjønner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Octavia184 skrev:

Hei, takk for tips.

Synes likevel det er litt småsløvt av Mobile å ikke si fra om at bilen ikke skal være strømløs samtidig som de anbefaler meg å kjøpe en lader og vedlikeholdslade batteriet...

Hei igjen,

Vel... Hva skal jeg si, når jeg hører vedlikeholdladning av batteriet.
Så er det første jeg tenker på, jeg er å koble til en vedlikeholdslader direkte på batteriet, når det er fastmontert :) 

Men, dem burde vel muligens nevnt på det ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, leste nettopp om generelt bruk og vedlikehold av bilbatteri i manualen. Anbefaler deg å lese hva som står der. Står noen spesifike punker om hva du skal gjøre før du kobler fra batteriet. Nettopp for å minske sjansen for elektronikktrøbbel. Har du keyless/webasto skal vel egentlig minusklemma kobles i egen jordutgang på bilen og ikke minus på batteriet. Står også i bruksanvisningen til 18 octavia

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste s. 215-217 før jeg gjorde noe som helst. Nå viser jo dette seg å være et ikke-problem og at det kommer seg etter en liten kjøretur.

Står også en setning som kanskje knytter seg til mitt ikke-problem «Etter fra- og tilkobling av bilbatteriet anbefaler vi at man får bilen sjekket på et fagverksted for å sikre bilens fulle funksjonalitet.»

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...