Gå til innhold
skifer

Knirkelyd hjuloppheng


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en 1.8TSI 2018 Skoda Octavia Stv av forhandler før jul. Km stand ~35.000. I følge forhandler ble "ytre drivmansjett foran" skiftet før overtagelse (tror det var kun en av sidene, men usikker). Jeg synes imidlertid det var litt "knirkelyd" fra  hjuloppheng (evt eller styring eller understell) i enkelte fartshumper. Dette skjer spesielt med kombinasjon av farthump og "ulik belastning" på hjulene.  Jeg fikk inn i kontrakten at forhandler skulle ta en etter-sjekk på neste oljeskift (som var inkludert i prisen) og evt utbedre funn. Tilbakemeldingen jeg fikk fra verksted etter oljeskift (jan 2021),  var imidlertid at "de hadde kjørt bilen , men ikke hørt noe". 

Nå skal jeg snart på EU kontroll og knirkelyden blir bare mer og mer fremtrende.  Jeg sliter imidlertid med å lokalisere lyden, både mht foran/bak og høyre/venstre. Er det noen som har tips til :

1. Hva det kan være ?

2. Hva jeg bør gjøre ?

 

Endret av skifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyder i forstilling kan være så mangt, som oftest dreier knirkelyder seg om foringer, og da gjerne stabstag foringer. Det har jeg hatt på flere av mine biler, og jo kaldere det er jo mer fremtredende blir lydene som regel. Jeg ble informert om at det gjerne er veisaltet som tørker ut foringene, så de gjøre ofte noen forsøk på å smøre dem opp først. Det er enkelte ganger det som skal til der og da, men det kommer gjerne tilbake etter noen mnd. Da har det for min del vært bytte av stabstag/foringer som har hjulpet.

Knirking kan også komme fra fjørbeinslager, men det burde ikke være et problem på din bil med tanke på både kilometerstand og alder på bilen din, men når det gjelder bil så kan en vel nesten aldri utelukke noenting før det er undersøkt......

Jeg har mest tro på noen foringer ut i fra hva du skriver om når det forekommer basert på egne erfaringer med mine biler, men det kan jeg selvfølgelig ikke si er fasiten her.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt en tur til verkstedet, og tatt med deg kundemottaker/mekaniker på en tur, og kjørt der du får frem knirkelydene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kjenner igjen stabstag/foring beskrivelsen, fra en tidligere Skoda Octavia jeg hadde (starten av 2000-tallet). Husker jeg reagerte på hvor "tidlig" disse måtte skiftes. Knirkelyden jeg har nå, er ikke så "fremtredende" - men jeg frykter det er et "forvarsel".

 

1) Er evt stabstag/foring noe jeg bør kunne reklamere for på  et slikt bruktbil kjøp ?

Tenker spesielt på at jeg reagerte på knirkelyd før kjøp (og beskrev det i kontrakten) 

 

2) Bruke NAF ?

Jeg er NAF medlem og vurderer å gjennomføre EU kontroll hos NAF. 

Jeg leker med tanken om å be NAF også utføre en "Kjøpstest" evt "NAF Garantiutløpstest" (der jeg spesifikt ber om sjekk av knirkelyd). Da blir jeg kanskje ikke se lett "avfeid" av Skoda verksted. 

 

3) Angående "NAF Garantiutløpstest" :  Har Skoda Octavia2018  5 år/100.000km garanti ? (det står det på "klistremerket" på Bruksanvisningen). Møller har imidlertid 24mnd bruktbil garanti. I tillegg kommer jo kjøpsloven (5år).  Er det noen som har erfaring med denne type NAF tester ? 

 

P.S Bilen ble kjøpt hos en Møller forhandler (Audi) , mens Skoda forhandler & verkstedet ligger i nabo bygget. Dersom jeg skal klage må jeg ta kontakt med bruktbil selgeren til Møller/Audi. 

Endret av skifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydisoleringen har jo også blitt bedre, så det kan jo hende at lyden er ganske lik, bare det at den er mer «kamuflert» på en nyere bil i dag........?

Jeg hadde tatt dette med Skoda verkstedet først, for din bil har 5 år/100.000km nybilgaranti, avhengig av hva som inntreffer først, forutsetningen er selvfølgelig at bilen har fulgt serviceprogrammet fra den ble kjøpt ny.
Din bil som er førstegangsregistrert i 2018 og kun har kjørt ca 35.000km har mye igjen av nybilgarantien, såfremt servicer er fulgt opp da som nevnt.

Om det ikke nytter så hadde jeg tatt det med forhandleren du kjøpte bilen av, men de vil mest sannsynlig be deg snakke med Skoda verkstedet så lenge de er i samme bygget. Slik er det også her jeg bor, Audi har eget salgsbygg på samme tomt, mens VW og Skoda er i samme bygg, men med forskjellige innganger, de deler forøvrig alle samme verksted.

NAF vil jeg kun benyttet om de ikke er villige til å utbedre dette på din bil.
En garantiutløpstest er smart å utføre når det nærmer seg at nybilgarantien er i ferd med å gå ut. De går nøye igjennom bilen, og gir deg en nøytral tilstandsrapport. En garantiutløpstest ville jeg ikke tatt hos en merkeforhandler, selv om det er de som kjenner bilen best. Jeg har ikke noe grunnlag for å mistenke noe som helst, det er bare min mage følelse som sier det.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var innom verksted ifm EU kontroll. De hørte knirkelyden nå og sa de skulle smøre opp foringene (tror jeg de sa...) med Litium fett om etpar uker. Satser på at det løser knirkelyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...