Gå til innhold
Leiern83

Bolero til nyere Amundsen (2018)


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har eldre Bolero som jeg ønkser og bytte til en litt mer moderne Amundsen skjerm. Har lest at dette er plug&play med akuratt disse to modellene, men det høres for godt ut til å være sant ;) 

Ikke noe mirror link på den jeg har ihvertfall, det er vel det jeg ønsker, samt navigasjon. Har plass til 1 sd kort på cdspilleren i hanskerommet.

Noen som vet om noen her i Norge gjør dette, og eller har gjort det med sin bil?

Helt fersk Skoda Octavia 2015 eier (brukt bil), og stiller meg spørsmålet, hvorfor har jeg ignorert denne bilen i så lang tid? Fantastisk bil ❤️

 

Skjermen jeg har er den over, og skjermen jeg har lyst på er under :)  

 

Tusen takk for svar om noen har tid:)

Capture.PNG

Capture2.PNG

Endret av Leiern83
Skrevet (endret)
På 9.8.2021 den 16.05, Leiern83 skrev:

 

 

 

Nå har jeg funnet ut av dette "marerittet" med ny media skjerm. Etter intens lesing på nettet, hoppet jeg i det😂Deler det om noen andre trenger info om bytte:

Pinner for uttak av skjerm og media enhet er kjøpt på thansen.

Plug&play er det IKKE, bare så det er sagt ;)

Jeg fikk tatt ut den gamle bolero skjermen og koblet til den nye, radioen fungerte, men dataoverførings kabelen passet ikke den nye enheten. Men man trenger kun og kutte av en, eller to små plast biter så passer den i den nye enheten.  Den låser seg fast så den sitter som en orginal :) Men det ble bare streker på skjermen, så som sagt ikke plug&play hehe ;) Så den drømmen braste raskt😜 Det betyr at jeg må bytte media enheten i hanskerommet også.  

Jeg valgte Bolero skjermen 8" med touch, volumhjul og styringshjulet. Uten navigasjon for å slippe å styre med gps ledning (ihvertfall det tipset jeg fikk om at dette ikke var ferdig lagt opp) om det stemmer eller ikke aner jeg ikke. Kjører på med android og apple carplay som navigasjon. 

 

1: Finn ut hvilken skjerm enhet du har, søk med chassi nummer eller ta den ut og se på baksiden. Da er du sikker på at den er riktig og ikke byttet (som det var i min). Bruk pinnene til dette, to hull rett over skjermen og to under, holder å bruke to på toppen først og så to under (må ikke kjøpe fire pinner). Løsner veldig enkelt.

Nr på baksiden ser slik ut, gjelder vel fleste parten av skoda orginaldeler: 5E0919605N, 5E0035842b etc

2: Finn ut hvilken media enhet du har i hanskerommet, tas ut like enkelt som skjermen, men med to i underkant (se bilde, lånt bilde fra nettet, ikke min bil). Har du ikke Smart link synlig i skjermen, må du bytte media enhet i hanskerom.

3: Finn nye enheter på finnbildel, OBD, bildeler etc.kan sikkert kjøpe ny på skoda også. Jeg endte opp med 5E0919605N som avbildet, fra 2018 og ca 30 000 km. Og  mediaenhet 5Q0035842C for hanskerommet. Kan også bruke media enhet 5Q0035842B, men anbefalt var C modellen.

4: Mediaenhet som er i hanskerommet må kodes om, og en såkalt hack (hva det betyr vet jeg ikke, men da fungerer alle funksjoner med unntak av applecarplay. Denne ( 5Q0035842C )har jeg fått kjøpt og kodet av en i Polen (veldig mye brukt av folk på briskoda.net forumet, og er behjelpelig og veldig flink. Jeg kunne også kjøpt her i Norge og sendt ned til ham, men sparte mye penger på å kjøpe av ham.

5: For  og få apple carplay til å virke må man kjøpe og bytte ut usb enheten under klimapanlelet (bare innmat). Varenummer : 5Q0 035 726 E, men trenger du ikke applecarplay så fungerer den gamle usb en med Android auto. Her kan du også kutte kabelen så den passer den nye usb enheten, sparer deg for mye jobb. Men du må ut med klimakontrollene for å innstallere. Er visstnok enkelt så fort skjermen er ute.

6: Data kabel trengs ikke å byttes, bare kutte til den gamle og alt virker, du slipper unna en meget stor jobb. (koster 800 kr på skoda for ny kabel).

7: Vent på media enhet som kodes.

8: Ta ut gammel media enhet og putt den nye inn, plug&play utrolig nok :)

9: Ta ut gammel skjerm

10: Løsne klima enhet, faktisk ganske enkelt, bare fra på hver sin side så løsner den, ta deretter vekk pyntedekslelet foran og legg selve klimaenheten der skjermen skal være. NB ikke koble fra noen ledninger på klimaenheten.

11: Løsne platen som usb/aux enheten sitter på, er tre tapper som du bruker en liten flat skrutrekker til å løsne. Deretter er det bare å trekke platen forsiktig mot deg og løsne usb enheten. En tapp på undersiden av platen som du må bruke en flat skrutrekker på, og da er den løs.  (dette trengs ikke om du kun vil bruke android auto, da funker den gamle usb enheten)

12: Sett inn den nye usb saken, og kutt av en plast tapp på kabelen, og den smetter inn. Dytt deretter usb enheten inn i sporet. 

13: Sett alt tilbake som du løsnet det.

14: Sett inn den nye skjermen.

15: Masse ny grafikk og funksjoner med ny skjerm.

16: Nyt bilen med Applecarplay eller Android auto, fungerer ypperlig!

 

Kostnader så langt er: 

Ny skjerm: 4000 kroner på obd (brukt)

Mediaenhet i hanskerom: 3100 inkl frakt og koding, inkl tollgebyr. (Brukt)

Usb enhet (så du kan bruke applecarplay) ny fra skoda: ca 700 kr

Pinnesett fra Thansen: 250 kr

Totalt kostet prosjektet meg : 8050 kr

Godt under 10 000 for en helt ny opplevelse og brukervennlighet, på en 2014/15 modell Octavia, det var absolutt verdt hver eneste krone. 

 Merk: media enhet i hanskerom må kodes om slik at alt virker på den nye skjermen.

Tid brukt: Google leting, lesing +++ 12-15 timer

Montering: 1 time toppen.

 

Delenummer på enhetene som fikk nytt liv i min bil 5E0919605N, 5E0035842C, 5Q0 035 726 E

 

Håper noen får nytte av dette en gang, det var noe jeg savnet i jakten etter en ny media hverdag i en herlig bil (beklager MDG, men rekkevidde på nesten 900km til den bruktprisen jeg fikk denne til trumfet alle EL biler i samme prisklasse) :)

 

Slenger med et par bilder av enhetene sålangt: Gammel skjerm til øverst og ny skjerm koblet til gammel cd enhet, med begrenset P&P suksess ;) Legger også ut nye bilder av fungerende skjerm+ noen bilder av klimaenhet/usb enhet som er løsnet

IMG_1762.JPG

CD enhet.PNG

NR.PNG

Bolero.PNG

IMG_1768.JPG

IMG_1763.JPG

IMG_1996.JPG

IMG_1999.JPG

IMG_1966.JPG

IMG_1970.JPG

IMG_1968.JPG

IMG_1969.JPG

IMG_1967.JPG

IMG_1965.JPG

IMG_1964.JPG

IMG_1998.JPG

IMG_1997.JPG

IMG_1995.JPG

IMG_1981.JPG

IMG_1989.JPG

IMG_1982.JPG

IMG_1986.JPG

IMG_1983.JPG

IMG_1979.JPG

IMG_1985.JPG

IMG_1970.JPG

IMG_1990.JPG

IMG_1984.JPG

Endret av Leiern83
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Veldig moro å lese om ditt prosjekt, kanskje du kan sette meg på sporet av hvordan jeg skal få svar på mitt:

Kjøpte en 2009 modell 1.9, 105 HK, 4x4, manuell, som hadde gått 280K (brukt av vegvesenet)
Fantasktisk tight og vedlikeholdt bil, og går som ei klokke

MEN, den Swing-radioen, den er litt trist... Nå er det bonusdatter som skal bruke den, tar lappen straks, så jeg har bestilt nye høytalere i dørene da de er kass og DAB+ adapter ++
Men så ser jeg når jeg søker på bruktdeler, at samme bil, ble også levert med "Bolero" maskin/skjerm, og da ble jeg nysjerrig på om disse går om hverandre? Litt kulere for 18-åringen med skjerm, selv om den sikkert ikke har DAB+ av den grunn...

Spørsmål: Går disse om hverandre? Hva får man mere på Boldero? Tror neppe det er noe enhet i hanskerommet.
Lurer også på Sub woofer, er det kopling for det på Swing og/eller Boldero?

Takker for alle tips som kan sende meg på rett vei :)

Frode

PS: Ble så fornøyd med denne gamle, så jeg kjøpte en 2017 Octavia 184 HK 4x4 året etter, artig å kjøre  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...