Gå til innhold
torleifh

Uprovosert automatisk nødbremsing


Anbefalte innlegg

torleifh skrev (På 3.1.2023 den 6.24):

Sønnen min opplevde automatisk nødbrems på motorveien, til tross for at det hverken var biler eller hindringer foran bilen. Noen som har opplevd noe lignende, evt vet hva det kommer av?

2016 4x4,120 000km

Hei,

 

Har ikke vært borti eller hørt om dette før, på en Skoda. Kun Tesla.

Men, bilen skal aldri gå rett i nødbrems. Det skal varsle med pipelyd og gult symbol i display. Om man ikke reagerer da, så nødbremser den for å unngå hindring. 

Var dette en 4-felts motorvei? Skjedde det i forbindelse med en forbikjøring? 

Disse sensorene som skal registrere slik er ganske "dumme" dem skal kun varsle og reagere ved hindring..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torleif!

Jeg har en octavia mk3 2016 med front assist, uten line assist.

Fenomenet du beskriver kaller jeg og andre "ghost braking". Ca en gang i året kanskje, svært rødt symbol i matrix-delen av dashbordet (mellom speedometer og turteller).

Ofte bare aktiv i mindre enn ett sekund, årsaken er ikke definerbar. kanskje et flyvende løv som dekker sensor et øyeblikk? Går ut fra at sensoren er den samme som brukes ved automatisk cruice control, altså den i midten under støtfangeren fremme. Denne er radar. Husk også at nødbrems ikke er der for å hindre kollisjon, men for å begrense/redusere skade. Kan også aktiveres hvis du bremser ned i seneste laget når du tar igjen køen foran deg.

Mao, du kan bare ignorere hendelsen, men hvis lignende situasjoner oppstår hyppig... verksted.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...