Gå til innhold
Sven

Motor blir ikke varm, kjølevæske specified value -48


Anbefalte innlegg

Hei!

Har problemer med at bilen min, Octavia 2014 1.8Tsi, ikke blir ordentlig varm. Ligger stort sett på oljetemp. rundt 60-70 grader. 
Kjølevæsken blir varm når jeg står i ro og kjører oppover, men i nedoverbakke og lett kjøring synker temperaturen. Leste av feilmelding "P2181 Cooling System Performance", men fikk ikke så mye ut av det.

Har nå bytta temperatursensor for kjølevæska ved radiator output, men dette hjalp ikke. 
Har sjekket med diagnoseverktøyet og det er en verdi som er litt merkelig: "coolant temperature at radiator outlet specified value" viser -48 grader.
Temperaturen på "coolant temperature at radiator outlet actual value" ser derimot ut til å stemme, og jeg finner heller ikke noen andre verdier (andre kjølevæske temperaturer, luft inn temp., sirkulasjon osv.) som jeg synes er merkelig. Noe annet jeg burde sjekke?

Hvis jeg tenker riktig er denne "specified value" en oppgitt verdi som systemet ønsker å ha på kjølevæsken. Altså burde denne ligge på normal temperatur ut fra radiator, kanskje 60-70 grader ved varm motor eller noe sånt?

Hvis det er sånn at denne verdien er gitt og ikke målt tenker jeg at det kan kommer av at systemet har oppdaget en feil eller noe unormalt og ønsker å kjøle motor maks for å unngå overoppheting, altså settes denne verdien til minimum for å alltid kjøle. Noen som vet om dette er tilfellet?
Eller er dette en verdi utregnet fra en annen temperatursensor eller hentet fra et annet sted?

Noen tips til hvordan jeg kan feilsøke videre? Eller noen som umiddelbart skjønner hva feilen er?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...