Gå til innhold
Straits

Mistet både BT, Carplay og Navi


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med min Superb mk3.

Merket at navigasjonen hang seg under en kjøretur og tenkte ikke mer over det før jeg skulle spille av musikk noen dager senere,

Fikk ikke kontakt med telefonen og brukt carplay via ledning, men telefonen ladet. Prøvde så å koble til via blåtann, men BT er borte fra menyen.

Når jeg trykker på Navi knappen på skjermen så står den bare å jobber en stund, før den så varsler om at det er noe feil med navigasjonsdatabasen i infotainmentsystemet. (eller noe i den duren)

Jeg har forsøkt å restarte infotainmentsystemet ved å holde inne av/på knappen i 10 sek, jeg har koblet fra batteriet i en halvtime ish for å forsøke å resette annen elektronikk, jeg finner ikke BT modul noe sted, under førersetet er det kun en forsterker, jeg har oppdatert firmware til nyeste på infotainmentsystemet. Men ingenting får det til å virke.

 

Noen kloke hoder som har forslag til hva annet jeg kan prøve? 

Å ta kontakt med merkeverksted er jo en start, men får ikke verksted time før i september kan jeg tenke meg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straits skrev (På 12.7.2023 den 13.03):

Jeg har problemer med min Superb mk3.

Merket at navigasjonen hang seg under en kjøretur og tenkte ikke mer over det før jeg skulle spille av musikk noen dager senere,

Fikk ikke kontakt med telefonen og brukt carplay via ledning, men telefonen ladet. Prøvde så å koble til via blåtann, men BT er borte fra menyen.

Når jeg trykker på Navi knappen på skjermen så står den bare å jobber en stund, før den så varsler om at det er noe feil med navigasjonsdatabasen i infotainmentsystemet. (eller noe i den duren)

Jeg har forsøkt å restarte infotainmentsystemet ved å holde inne av/på knappen i 10 sek, jeg har koblet fra batteriet i en halvtime ish for å forsøke å resette annen elektronikk, jeg finner ikke BT modul noe sted, under førersetet er det kun en forsterker, jeg har oppdatert firmware til nyeste på infotainmentsystemet. Men ingenting får det til å virke.

 

Noen kloke hoder som har forslag til hva annet jeg kan prøve? 

Å ta kontakt med merkeverksted er jo en start, men får ikke verksted time før i september kan jeg tenke meg...

 

Hei,

Vanskelig å si hva dette kan være. Prøvd en fabrikk resett av systemet? Om ikke prøv.

Du bør få kjørt en diagnose av systemet. Om ikke dette gir svar, så er merkeverksted neste stopp :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne tråden her fra BRISKODA, så ser det ut til at BT modulen sitter i hanskerommet på Superb lll.

https://www.briskoda.net/forums/topic/505027-bluetooth-module-location/

Ser jo at du har for søkt flere ting og at du har flere utfordringer, men jeg har et lite spørsmål.
Når du plugger inn mobilen med kabel, så er vel heller ikke BT i infotainmentsystemet aktiv?

 

Skjermbilde 2023-07-16 kl. 13.26.01.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal sjekke når jeg får tilbake bilen :)

Når jeg kobler mobilen med kabel, så skal skal carplay dukke opp som alternativ i infomenyen. Men denne menyen er borte.

BT virker ikke uansett, kabel plugget i eller ikke.

I infomenyen så er alternativet "Telefon" også borte. Eller den er der, men den er "grået" ut på en måte.

Så det virker for meg som at det kanskje kan være "databoks" som har enten tatt kvelden, mistet strømtilførsel eller at en kontakt kanskje har detti av. Det er så snodig at det er så mange funksjoner som har blitt borte samtidig.

Endret av Straits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straits skrev (2 timer siden):

Takk for tips. Skal sjekke når jeg får tilbake bilen :)

Når jeg kobler mobilen med kabel, så skal skal carplay dukke opp som alternativ i infomenyen. Men denne menyen er borte.

BT virker ikke uansett, kabel plugget i eller ikke.

I infomenyen så er alternativet "Telefon" også borte. Eller den er der, men den er "grået" ut på en måte.

Så det virker for meg som at det kanskje kan være "databoks" som har enten tatt kvelden, mistet strømtilførsel eller at en kontakt kanskje har detti av. Det er så snodig at det er så mange funksjoner som har blitt borte samtidig.

Om det er modulen i hanskerommet som «styrer» både navi og BT, så er det kanskje ikke så merkelig om du har utfordringer med både kart og telefon. Her kan det jo f.eks. være alt fra løs kontakt til kabelbrudd og/eller sikringsbrudd, eller i verste fall komponent feil.

I tillegg til at dette må sjekkes videre, så mistenker jeg at oppe i alt dette så kan det også være en (eller to) systemoppdatering som kan skape noen utfordringer i tillegg. Da tenker jeg ikke på de vi kan gjøre selv, men at det kan være noe fra Skoda som (evt) gjøres hos merkeforhandler.

Er bilen din fortsatt under nybilgaranti tiden @Straits?

Selv har jeg en Superb 2022, og den var det en oppdatering denne uken på infotainmentsystemet i bilen (Amundsen spiller), men det var også to oppdateringer som ble utført samtidig hos merkeforhandler i forbindelse med et verkstedbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straits skrev (6 timer siden):

Har forsøkt å google litt, men finner ikke ut av hvordan denne BT modulen ser ut. Noen som vet?

@Superb lll Nei det er ikke nybilgaranti på denne lenger. :/ 

 

Nei hvordan den ser ut vet jeg ikke, fant bare at den skulle være plassert i hanskerommet i følge innlegget fra BRISKODA.

I følge den tråden fra BRISKODA jeg tidligere har linket til, så ser det ut til at den er integrert i 5F infotainmentsystemet som er plassert i hanskerommet.

 

Skjermbilde 2023-07-17 kl. 20.33.24.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...