Gå til innhold
krugm0f0

Differential, haldex? Bakaksling


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en 2014 Octavia 1.8TSI 4x4. Gått 140k.

Har fått en rumlelyd bak. Tenkte først bremser, klosser og skive ok, men calipere var dårlige. Byttet de mens jeg var igang. Det gav ikke noe bedring på lyden. Nå har jeg byttet hjullager, de var også dårlige, det ene veldig dårlig. Da bedret lyden seg, men det er fortsatt en rumling.

Neste punkt er da differential bak? Ved snurring av hjul med bilen jekket opp mener jeg lyden kommer fra differential.😳 Se bilde. 

Høres dyrt ut, og komplisert? Noen innspill, idéer, trøstende ord?

PXL_20230716_163304983~2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krugm0f0 skrev (1 time siden):

Hei. 

Har en 2014 Octavia 1.8TSI 4x4. Gått 140k.

Har fått en rumlelyd bak. Tenkte først bremser, klosser og skive ok, men calipere var dårlige. Byttet de mens jeg var igang. Det gav ikke noe bedring på lyden. Nå har jeg byttet hjullager, de var også dårlige, det ene veldig dårlig. Da bedret lyden seg, men det er fortsatt en rumling.

Neste punkt er da differential bak? Ved snurring av hjul med bilen jekket opp mener jeg lyden kommer fra differential.😳 Se bilde. 

Høres dyrt ut, og komplisert? Noen innspill, idéer, trøstende ord?

PXL_20230716_163304983~2.jpg

Er vel kanskje ikke så mye hjelp dette her @krugm0f0, har bare noen små tips/forslag.

Har du utført noen oljeskift på Haldex enda?

I tillegg så leser jeg litt på andre fora at det anbefales å bytte olje på både fremre og bakre differ. Det er merkelig nok ikke et punkt i serviceintervallene, ei heller rengjøring av silen (filteret) på Haldex.

Om for lite olje eller for dårlig kvalitet på olja kan skape ulyder vet jeg ikke, men det er vel noe av det «billigste» en kan starte med å sjekke, alt annet har jeg en følelse av at fort kan koste litt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb lll skrev (16 timer siden):

Er vel kanskje ikke så mye hjelp dette her @krugm0f0, har bare noen små tips/forslag.

Har du utført noen oljeskift på Haldex enda?

I tillegg så leser jeg litt på andre fora at det anbefales å bytte olje på både fremre og bakre differ. Det er merkelig nok ikke et punkt i serviceintervallene, ei heller rengjøring av silen (filteret) på Haldex.

Om for lite olje eller for dårlig kvalitet på olja kan skape ulyder vet jeg ikke, men det er vel noe av det «billigste» en kan starte med å sjekke, alt annet har jeg en følelse av at fort kan koste litt dessverre.

Neste steg var å prøve et oljeskift på diff, i dag eller i morgen. Alt etter hva jeg orker/klarer. I overkant støl i ryggen etter mekkinga😅 Og så evt på haldex også. Den silen har jeg hørt om, og at det ikke er inkludert i service engang fordi de mener det ikke trengs :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krugm0f0 skrev (7 timer siden):

Neste steg var å prøve et oljeskift på diff, i dag eller i morgen. Alt etter hva jeg orker/klarer. I overkant støl i ryggen etter mekkinga😅 Og så evt på haldex også. Den silen har jeg hørt om, og at det ikke er inkludert i service engang fordi de mener det ikke trengs :o

Hehe, ja det tar på å være mekanikker 😁

Den silen på Haldex er bare helt utrolig at ikke er et servicepunkt, for der er det mange stygge bilder å se på div. fora, så at det har noe for seg og er en nødvendighet er det ingen tvil om.
Jeg skal ha førstegangsservice på min bil i løpet av høsten, og det er ingen tvil om at jeg skal be dem om å rengjøre den samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...