Gå til innhold
Octavia10

Avtagbart hengerfeste


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle olje mitt nå før vinter, noe jeg dessverre ikke har gjort på noen år.. Viser seg at jeg ikke får vridd rundt nøkkel. Har imidlertid pumpet hullet fullt av wd40 og se om den er mer villig i morgen. Noen andre som har strevd litt med låsesylinderen? Tror kanskje den ikke er i riktig posisjon heller egentlig, står rett oppover nå/vertikalt. Vil få den i orden før jeg drar noe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen flere innlegg her inne med de samme utfordringene, når det ikke har vært betjent og/eller smurt opp på en stund.
Masse WD40 i flere omganger, la det stå over natten for å trekke seg inn, og smør på nytt. Forsøk så så godt det lar seg gjøre å bevege nøkkel/betjeningshåndtak, gjerne med litt forsiktig hjelp av tang til nøkkel (med stor forsiktighet) og en hammer på håndtaket. Det er viktig å gjøre dette med stor forsiktighet, for nøkkel kan knekke og håndtak kan brekke, så det er kun for å forsøke å starte en bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nytteløst. Tenkte deretter å skifte låsesylinder, som også var et helsike. Bestemte meg for å tvinge opp håndtaket og bare la det bære eller briste. Fant da ut at låsepinnen var rusta fast i festet så hardt at den ble revet ut av hele låsesylinderen og måtte bruke verktøy for å dra den ut.

Når jeg skulle dra ut pinnen gjennom akselen som holder hele håndtaket på plass, knakk pinnen. Resten holder jeg fortsatt på å få løs. Har bøyd 4-5 M5 bolter så langt i skrustikke og med hammer. Akselen badet i wd40 og fluidfilm i natt så får vi se senere i dag, ut skal den...

Nytt håndtak ble 707kr og er på vei, da vil endelig alt være good igjen. Det interne systemet i festet er i alle fall ikke rustet på noe vis, heldigvis, og beveger seg fortsatt som nytt. Heretter blir festet lagret inne i bilen når det ikke er i bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...