Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste uke
  2. I vognkortet mitt står det følgende Maksvekt tilhenger m/brems 1400 kg Maksvekt tilhenger u/brems 650 kg Maksvekt på tilhengerkobling 75 kg Maks vogntogvekt 3335 kg
  3. Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om. Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
  4. Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ. Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall. Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge!
  5. Takk for det @Marius Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro
  6. Typegodkjenning er nok et stikkord her som @Marius skriver. Hva står det i vognkortet ditt da @Joachim83? For der burde det jo komme en indikasjon på om bilen din kan ha en tilhenger etter bilen, det er i hvert fall et sted å starte. Ellers vet jeg enkelte biler ikke godkjennes med hengerfeste uten at de må utføre noen forandringer på bilen, som f.eks. montering av oljekjøler for biler med automatgir, men nå har jo din bil manuelt gir. Det var bare ment som informasjon at det kan foreligge restriksjoner fra fabrikk/importør at noe må gjøres om på før den kan godkjennes med tilhengerfeste, men om det er tilfelle med din bil er jo en helt annen sak.
  7. Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
  8. Hei! Det høres veldig merkelig ut.. Men, jeg vil anta at denne bilen aldri ble levert med hengerfeste originalt og den rett og slett ikke er type godkjent med hengerfeste. Men, ta en tur innom https://www.haagen.no/ ... Tror dette er firma med mest peil på ettermontering av hengerfeste i Norge. Se hva dem kan tilby deg.. Evt ta direkte kontakt med dem, med alt av informasjon om bilen din Lykke til!
  9. Tidligere
  10. Hei, Velkommen tilbake til forumet! Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd! Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer! Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  11. Hallo folkens. Jeg har en 2010 Octavia 2 VRS med TSI motoren (ifølge motordekselet) som jeg har lyst å montere hengerfeste på, men ifølge Skoda Norge importøren, 2 Skoda forhandlere å flere bilverksted så har jeg ikke lov til og montere hengerfeste da min bil er sports utgaven med bensin motor og manuell gir, er det bare meg som synes dette er et merkelig svar å få? Har og spurt flere bilverksted om lovligheten ang. montering av ekstralys på samme bil (min har xenon nærlys/halogen fjernlys) å fikk beskjed at jeg kan montere, men må fysisk fjerne lyktene (og hengerfeste) før hver eu kontroll. Har sett flere Mk2 Octavia VRS med diesel motor/automat kasse med både hengerfeste å ekstralys, så hvorfor har jeg ikke lov å montere det på min? Vet ikke hvor mye liv det er på dette forumet lengre, men håper på svar fra noen som vet mer enn meg. Mvh Joachim
  12. Det virker som det er helt sykt mye "vandring" på det hjulet, så det hjulet som styrer selve flappen hopper ut og lager en kneppelyd. Når jeg skrur gradene ned igjen så hopper den inn i sporet til slutt. Eneste forskjellen jeg kan se på andre videoer på youtube er det plasthjulet som sitter i motoren har ikke Dette er motor nr 2 jeg tester, samme skjeddde på forrige. Grunnen til at den ble byttet i første omgang var fordi det blåste varmt på en siden og kaldt på andre siden, men har planer om å bytte matrix heater i løpet av nærmeste ukene som forhåpentligvis fikser dette. Filmet og la ut en liten video av det her.
  13. Ved slike symptomer anbefales det å starte med å sjekke EGR-ventilen – det enkleste er å blokkere eksosgjennomstrømmingen via EGR og se om problemet forsvinner eller ikke. Det kan være at EGR-en henger seg opp når motoren er kald, og dermed gir disse symptomene. Hvis dette ikke hjelper, er det best å koble til VCDS og ta logger – sjekke luftmengdemåleren, dyser osv. Slike symptomer kan også skyldes lekkasjer i innsugssystemet. Jeg anbefaler å starte med det enkleste – EGR.
  14. EGR-ventilen sitter bak på motoren, og i noen versjoner finnes det faktisk to EGR-ventiler – hovedsakelig på 190 HK-utgavene.
  15. Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler. Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  16. Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  17. Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  18. Hei! Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises? mvh Bjørn H Bergseth
  19. Denne delen ramla ut mellom beina mine en dag. Der og da greide jeg å smette den på plass igjen, men tydeligvis ikke helt riktig, for det varte ikke mer enn 1,5 kjøretur før den spratt ut igjen. Nå prøver jeg igjen, men det er ikke akkurat god tilgang, så det byr på mer frustrasjon enn hell. Noen tips? Eller er det ikke så enkelt som at jeg kan smette den på plass?
  20. Manuel

    Starter ikke

    Bilen har nok strøm, men startmotoren slår ikke inn og tenningen kommer på som normalt inngen meldinger i deachbordet. Hva kan være feil?
  21. Jeg har skiftet kontakt og ledninge til dørkontakten og har enda samme problemet, sjekket ledningen fra kontakten og til der de går og har kontakt på alt. Kan det være den boksen det er feil med, får feilkode på feil der
  22. Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell. Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom. Noen som har erfaring eller tips?
  23. Det ble bra kjøpte nytt ledningsnett 😊👌 husker ikke prisen , men det var ikke dyrt . Er ikke noe å lappe på når det er så dårlig😊 der er bevegelse når man åpner døren 😊 å man måtte tatt av dørtrekket for å komme til å skjøte likavell. Imellom bilen å døren 😊 inni den gummipølsa😊
  24. Hvordan blei det, har du skiftet/skjøtet kablene?
  25. Jan Ståle

    US blink

    Hei. Er det noen som har klart å kode us blink på Superb facelift med OBDeleven?
  26. Parkeringassistent er vel bare at bilen parkerer for deg på parkeringsplassen ikke at den kjører inn i garasjen selv.
  27. Tenkte å skifte Vrs bokstav emblem i grill. Samt rundt emblem på panser. Likeins rundt emblem bak og bokstaver for Octavia og vrs . Nokon som har fjerna og sett på nye?. Eg vil ha dei nye i svart farge. Tips til å fjerne dei gamle?
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...