Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 07/16/23 i alle områder

  1. Da er det jo noen flere muligheter som blir borte, når dere ikke har køkjøring, trekker tung henger eller «slurer» på clutchen. Håper ikke du tror at jeg bare mener at dette er selvforskyldt @Henry, for det var absolutt ikke tanken bak innlegget mitt. Det var heller å lete litt etter et kjøremønster. Som sagt så kan det selvfølgelig være flere muligheter, som f.eks. materialsvakheter i delene fra fabrikken når bilen ble satt sammen. Har også lest noen steder at selve clutchlamellen har løsnet og skapet mye trøbbel. Men det vanskeligste med dette er selvfølgelig å bevise noe av det når både merkeforhandler og forsikringsselskapet er såpass tydelig i sine uttalelser. Har min 20. privatbil (13 med manuell og 7 med aut) nå og har kjørt bil siden 1986, med privat -og kjøring i jobb så ligger jeg totalt sett på ca 50.000km i året, så noen kjørte kilometere har jeg også. Men det er kun den ene bilen jeg nevnte i forrige innlegg at det har vært nødvendig med bytte av clutch og svinghjul, og der var som sagt min feil.
    1 poeng
  2. Hei @Henry Som @marius skriver, så er det ikke så mange muligheter for at clutchen er slitt og svinghjul kan ha hatt varmegang. Jeg har selv slitt ut en clutch og fått et helt blått svinghjul på en VW Transporter, og det er helt og holdent min egen skyld, og hva bilen ble brukt til. Hadde med en tung kabelhenger og en stor kabeltrommel med kabel som skulle legges i en kabelgrøft ved siden av vegskulderen. Da ble det mye «sluring» på clutchen og verre ble det når det kom motbakker. Det var en bil med 4 Motion og hadde kun kjørt ca 25000km, og var under 1 år gammel, men det var feilbruk av bil og helt utenfor garantivilkårene. Har du flere brukere på bilen? Er det mye køkjøring eller annen kjøring som gjør at det blir «sluring» på clutchen? Mange hviler også venstrefoten på clutchpedalen uten å tenke så mye på det, da kan du faktisk gjøre så at clutchplaten begynner og legge seg på, og da blir det fort varmgang. Kan selvfølgelig også være tregheter i utløserlager som gjør at clutchen aldri helt blir frigjort, men det har jeg nesten aldri hørt at har skjedd. Dessverre i 9/10 tilfeller så handler det om feilbruk fra sjåføren(es) side, for det skal svært mye belastning til for at det blir varmgang på svinghjulet, men noe kan selvfølgelig være teknisk svikt eller materialsvakheter fra bilen din var ny. Men så var det en ting som gjør dette utrolig vanskelig for deg, og det er å bevise hva som har skjedd og at du/dere skal være uten skyld for at noe er slitt og har blitt utsatt for varmgang. Helt enig med deg @Henry, ikke gi deg mot forsikringsselskapet enda, men jeg tror dessverre at du har en dårlig sak. Hold oss gjerne informert om videre saksgang. Lykke til 👍😊
    1 poeng
  3. Hei, Kan ikke si at jeg har hørt om så mange slike historier med så lav kilometerstand. Høres litt rart ut. Har du trekt mye henger med bilen? Kjøpe du den ny, og kjenner historikken på den? I dagens samfunn så er det veldig kjekt med motor og drivlinje forsikring. Koster som regel bare noen hundrelapper i året ekstra. Når dem nevner varmgang, så får jeg inntrykket av ekstrem belastning på clutch, som betyr at den har trekt veldig tungt. Noe du kjenner deg igjen i?
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...