Gå til innhold
Nor Gooner

[Løst] knekt luftenippel og meldingen jeg fikk fra skodaverksted


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde full service på min skoda octavia i dag på skodaverksted. Jeg stusser veldig på meldingene jeg får tilbake fra dette verkstedet.

1. Knekt luftenippel.
Hvordan kan jeg klare å knekke denne nippelen selv? Når jeg ser på nippelen så ser det ut som om den er dratt av på verkstedet. Jeg har aldri rørt disse fra tidligere av.
2. Luftenippel no2. Her ville de ikke forsøke fordi at de var redd for å knekke denne.

Jeg føler at dette skodaverkstedet ikke er helt ærlig med meg. Jeg tror de rett og slett ved tidligere service at de har dratt alt for hardt til og at den har knekt i dag på verkstedet som følge av dette. Jeg kommer til å be om en kommentar fra dem på dette, for dette syntes jeg virker rart.

Jeg legger ved bilde av nippelen som er knekt, gadd ikke skru av hjul nr. 2. Ser veldig ut som et "ferskt brudd"

 

luftenippel.png

Skrevet

Ser jo veldig ferskt ut det bruddet der , men om det er verkstedet som har knekt den kan jo bli vanskelig og bevise . Men den knekker ikke av seg selv . Det skal litt kraft til for og knekke den . Har aldri hørt om at niplene knekker av seg selv .

Jeg har skrudd bil siden jeg var 17 , nå er jeg 61 .

Skoda tar en farlig sjangs om de prøver og skjule en brøler og blir tatt for det ,,,da forsvinner kundene ganske fort .

Jeg kjørte Toyota i mange år , på en service byttet de frontlyktene for meg , og ville benytte originale lykter ..ikke de jeg kunne kjøpe fra ..frontlykter.no . Da gjalt ikke garantien fikk jeg beskjed om . Jeg ville ikke bytte dem selv for hele fronten måtte av , og jeg har bare kald garasje ,  og dette var vinterstid . Så merkeverkstedet byttet dem .

6 år etter var det  kontroll på samme verksted , og jeg fikk beskjed om at lyktene måtte byttes igjen , Begge lyktene .

Jeg forklarte at de hadde byttet dem før , og de fant det ut etter litt søk på PC,n  Men sto på sitt og ville ikke gi noen rabatt .jeg fikk tilbud om og kjøpe ny bil istedet . Det ble ikke noe rep på det verkstedet. ..

Så kom det en sms om hva jeg syntes om siste verksted besøk

De fikk vite akkurat hva jeg mente , og da kom det et nytt tilbud , De slo av 10.000 kroner med en gang ., og mente da at, jo lyktene burde holde lenger en 6 år .

Tok med meg tilbudet om ny bil , og sente en kopi på mail til Skoda om tilbud på tilsvarende bil med samme utstyr . Så Toyota mistet en trofast kunde den dagen , fordi de ikke ville ta noe av garantien på lyktene  på sin kappe . Jeg fikk et mye bedre tilbud hos Skoda . Men det gjenstår og se om kundeforholdet er bedre , fordi jeg ikke har besøkt verkstedet hos Skoda enda .

Men om de ikke behandler kundene sine med respekt og er service minded  hele veien , kan de fort få et dårlig rykte , Og det er vanskelig og rette opp igjen . Det finnes flere verksteder og velge imellom .

Du bør få en rimelig god forklaring på om de har knekt den eller ikke , I og med at du ikke har rørt den i det heletatt .

Har de knekt den , bør de si det ,,,og forklare at det er fare for at de andre niplene vil knekke også .

Da må nok kaliperne byttes ,noe som er normalt om bilen er gammel . Bremsene ruster innvendig og stemplene setter seg .

Men da bør de forklare det og ikke bare si at nipplen er knekt .

 

 

 

 

 

Skrevet
11 hours ago, Vance said:

Har de knekt den , bør de si det ,,,og forklare at det er fare for at de andre niplene vil knekke også .

Takk for svar. Oppløftende å lese. Jeg har nok vært veldig naiv og en "litt for god kunde" for dette verkstedet gjennom de siste fem årene. Jeg har fulgt alle servicer og latt dem gjøre akkurat som de har anbefalt.

Snakket med en annen bilmekaniker i går kveld, han var også av oppfatningen at denne ikke har knekt seg selv. Som han sa til meg "Det er umulig at du har knekt denne slik du kjører".  Jeg har hatt bremseservice to ganger i 2016 og en gang i juni 2018. Han mente at dersom verkstedet hadde luftet bremsene på disse servicene at skruene ikke burde kunne sette seg så hardt at de ikke åpner igjen. I verste fall burde verkstedet varmet nippelen før de forsøkte å skru dem av.

Jeg har bedt verkstedet kontakte meg igjen, for jeg vil gjerne ha en forklaring på hvordan jeg kan ha knekt noe som andre jeg har snakket med mener jeg ikke kan knekke.

Skrevet

Oppdatering - Oppdatering

Jeg er blitt kontaktet av aktuelt verksted. De kommer til å fikse problemet uten ekstra kost for min del.
Jeg har nå gått fra og være veldig frustrert over hendelsen til å bli fornøyd.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...