Gå til innhold
Nor Gooner

[Løst] knekt luftenippel og meldingen jeg fikk fra skodaverksted


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde full service på min skoda octavia i dag på skodaverksted. Jeg stusser veldig på meldingene jeg får tilbake fra dette verkstedet.

1. Knekt luftenippel.
Hvordan kan jeg klare å knekke denne nippelen selv? Når jeg ser på nippelen så ser det ut som om den er dratt av på verkstedet. Jeg har aldri rørt disse fra tidligere av.
2. Luftenippel no2. Her ville de ikke forsøke fordi at de var redd for å knekke denne.

Jeg føler at dette skodaverkstedet ikke er helt ærlig med meg. Jeg tror de rett og slett ved tidligere service at de har dratt alt for hardt til og at den har knekt i dag på verkstedet som følge av dette. Jeg kommer til å be om en kommentar fra dem på dette, for dette syntes jeg virker rart.

Jeg legger ved bilde av nippelen som er knekt, gadd ikke skru av hjul nr. 2. Ser veldig ut som et "ferskt brudd"

 

luftenippel.png

Skrevet

Ser jo veldig ferskt ut det bruddet der , men om det er verkstedet som har knekt den kan jo bli vanskelig og bevise . Men den knekker ikke av seg selv . Det skal litt kraft til for og knekke den . Har aldri hørt om at niplene knekker av seg selv .

Jeg har skrudd bil siden jeg var 17 , nå er jeg 61 .

Skoda tar en farlig sjangs om de prøver og skjule en brøler og blir tatt for det ,,,da forsvinner kundene ganske fort .

Jeg kjørte Toyota i mange år , på en service byttet de frontlyktene for meg , og ville benytte originale lykter ..ikke de jeg kunne kjøpe fra ..frontlykter.no . Da gjalt ikke garantien fikk jeg beskjed om . Jeg ville ikke bytte dem selv for hele fronten måtte av , og jeg har bare kald garasje ,  og dette var vinterstid . Så merkeverkstedet byttet dem .

6 år etter var det  kontroll på samme verksted , og jeg fikk beskjed om at lyktene måtte byttes igjen , Begge lyktene .

Jeg forklarte at de hadde byttet dem før , og de fant det ut etter litt søk på PC,n  Men sto på sitt og ville ikke gi noen rabatt .jeg fikk tilbud om og kjøpe ny bil istedet . Det ble ikke noe rep på det verkstedet. ..

Så kom det en sms om hva jeg syntes om siste verksted besøk

De fikk vite akkurat hva jeg mente , og da kom det et nytt tilbud , De slo av 10.000 kroner med en gang ., og mente da at, jo lyktene burde holde lenger en 6 år .

Tok med meg tilbudet om ny bil , og sente en kopi på mail til Skoda om tilbud på tilsvarende bil med samme utstyr . Så Toyota mistet en trofast kunde den dagen , fordi de ikke ville ta noe av garantien på lyktene  på sin kappe . Jeg fikk et mye bedre tilbud hos Skoda . Men det gjenstår og se om kundeforholdet er bedre , fordi jeg ikke har besøkt verkstedet hos Skoda enda .

Men om de ikke behandler kundene sine med respekt og er service minded  hele veien , kan de fort få et dårlig rykte , Og det er vanskelig og rette opp igjen . Det finnes flere verksteder og velge imellom .

Du bør få en rimelig god forklaring på om de har knekt den eller ikke , I og med at du ikke har rørt den i det heletatt .

Har de knekt den , bør de si det ,,,og forklare at det er fare for at de andre niplene vil knekke også .

Da må nok kaliperne byttes ,noe som er normalt om bilen er gammel . Bremsene ruster innvendig og stemplene setter seg .

Men da bør de forklare det og ikke bare si at nipplen er knekt .

 

 

 

 

 

Skrevet
11 hours ago, Vance said:

Har de knekt den , bør de si det ,,,og forklare at det er fare for at de andre niplene vil knekke også .

Takk for svar. Oppløftende å lese. Jeg har nok vært veldig naiv og en "litt for god kunde" for dette verkstedet gjennom de siste fem årene. Jeg har fulgt alle servicer og latt dem gjøre akkurat som de har anbefalt.

Snakket med en annen bilmekaniker i går kveld, han var også av oppfatningen at denne ikke har knekt seg selv. Som han sa til meg "Det er umulig at du har knekt denne slik du kjører".  Jeg har hatt bremseservice to ganger i 2016 og en gang i juni 2018. Han mente at dersom verkstedet hadde luftet bremsene på disse servicene at skruene ikke burde kunne sette seg så hardt at de ikke åpner igjen. I verste fall burde verkstedet varmet nippelen før de forsøkte å skru dem av.

Jeg har bedt verkstedet kontakte meg igjen, for jeg vil gjerne ha en forklaring på hvordan jeg kan ha knekt noe som andre jeg har snakket med mener jeg ikke kan knekke.

Skrevet

Oppdatering - Oppdatering

Jeg er blitt kontaktet av aktuelt verksted. De kommer til å fikse problemet uten ekstra kost for min del.
Jeg har nå gått fra og være veldig frustrert over hendelsen til å bli fornøyd.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...