Gå til innhold
Rune Støen

150 hk MHEV


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 time siden, Rune Støen skrev:

Det står faktisk i linken som ligger ved at den skal komme i 150 hk. Kanskje ikke det er riktig? 

Litt vanskelig å tolke hva som er omtalt på skoda.no , sammenlignet med det du ser i bilkonfiguratoren ,men dette står under tekniske spesifikasjoner på den ladbare hybrid modellen (ikke mHEV) 

 

Motor

Ladbar hybrid

 

ŠKODA OCTAVIA STASJONSVOGN iV har avansert teknologi for ladbare hybrider. En 1,4-liters TSI-bensinmotor med 150 hk kombinert med en elektromotor med 115 hk gjør det mulig å kjøre enten bare på strøm eller i hybridmodus med begge motorene. Motorene har en samlet effekt på 240 hk og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Et tredje element er litiumionbatteriet på 13 kWh, som er montert i gulvet foran bakakselen. Bruttokapasiteten på 13 kWh tilsvarer en nettokapasitet på 10,4 kWh.

Endret av Stardustsilver
Skrevet

240 hk? Du mener vel 204?

Klippet ut fra Bilnorge.no:

Nye OCTAVIA blir tilgjengelig med følgende motoriseringer: 

  • 1,0 TSI 110 hk DSG mHEV (mildhybrid)
  • 1,5 TSI 150 hk DSG mHEV
  • 1,5 TGI 130 hk DSG CNG
  • 2,0 TSI 190 hk 4x4 DSG 
  • 2,0 TSI 245 hk DSG  
  • 2,0 TDI 150 hk man 
  • 2,0 TDI 150 hk DSG 
  • 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG 
  • 2,0 TDI 200 hk 4x4 DSG 
  • 1,4 PHEV 204 hk PHEV 
  • 1,4 PHEV 245 hk PHEV 
Skrevet (endret)

Fant det på Møller sine sider: 

Nå åpner salget for nye ŠKODA OCTAVIA iV 

HJEMNYHETSROMNÅ ÅPNER SALGET FOR NYE ŠKODA OCTAVIA IV 

   

Norgesfavoritten ŠKODA OCTAVIA har i de siste årene vært landets mest solgte stasjonsvogn med tradisjonell drivlinje. Nå er OCTAVIA lansert som helt ny modell, som for første gang blir tilgjengelig som ladbar hybrid. ŠKODA Norge har nå åpnet for bestilling av OCTAVIA A8 iV stasjonsvogn.

  • Prisene for OCTAVIA iV starter fra kroner 406.000 for AMBITION 204 hk PHEV TSI DSG
  • OCTAVIA iV har en elektrisk rekkevidde på over 50 km
  • Åpnes  også for bestilling av STYLE 204 hk DSG og RS 245 hk DSG.

– OCTAVIA har vært og er én av våre absolutt viktigste modeller, om ikke den viktigste. Den har vært en suksess i mange år. Selv de siste årene, hvor elbilene i stor grad har tatt over, har OCTAVIA vært landets mest solgte dieselbil og solgt imponerende godt i et krevende marked. Her fortjener også de dyktige forhandlerne våre mye ros. OCTAVIA er en særdeles god kombinasjon av praktiske løsninger og god plass, klassisk og linjepent design, og mye bil for pengene. OCTAVIA er tilgjengelig med 4x4, bensin og diesel, og nå for første også som mildhybrid og ladbar hybrid. Det er en trygg og god familiebil, som dekker de aller fleste behovene du og familien måtte ha, sier Thomas Meiner, Direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller.

Nye ŠKODA OCTAVIA er en helt ny modell. Blant annet har den nye A8-generasjonen av OCTAVIA nytt karosseri med større innvendig plass, større bagasjerom (640 liter og 490 liter for OVTAVIA iV), mer standardutstyr, nytt interiør, nytt sikkerhetsutstyr, nye assistentsystemer, og nye felger. I tillegg er den nå tilgjengelig som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde  over 50 km.

Med nye OCTAVIA blir en rekke nyvinninger for første gang tilgjengelig på en ŠKODA og på en OCTAVIA. Det er blant annet første gang i ŠKODAs historie at en bil får kollisjonspute mellom fører og passasjer, 10’’ berøringsskjerm for infotainment, Head-Up display, elektronisk overføring av girvalg med Shift-by-wire, Turn Assist og Exit Warning, mildhybridsystem med 48V batteri, Collision Avoidance Assist, Ergonomiske forseter og Local Traffic Information som virker sammen med ACC og informerer bilen om kø og bremser den ned.

I tillegg til dette blir OCTAVIA for første gang tilgjengelig med blant annet PHEV teknologi, Full Matrix-lys foran og Full LED baklys med animerte blinklys, 3-soners klima, Elektromekanisk håndbrekk, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Prediktiv, adaptiv cruisecontrol (ACC).

Nye OCTAVIA blir tilgjengelig med følgende motoriseringer:

•1,0 TSI 110 hk DSG mHEV

1,5 TSI 150 hk DSG mHEV

•1,5 TGI 130 hk DSG CNG

•2,0 TSI 190 hk 4x4 DSG

•2,0 TSI 245 hk DSG

•2,0 TDI 150 hk man

•2,0 TDI 150 hk DSG

•2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG

•2,0 TDI 200 hk 4x4 DSG

•1,4 PHEV 204 hk

•1,4 PHEV 245 hk

ŠKODA Norge har nå åpnet for bestilling av OCTAVIA A8 iV stasjonsvogn som AMBITION, STYLE og RS. Det skal også åpnes fortløpende for andre motoriseringer, blant annet 4x4 og utstyrsnivå SCOUT. I første omgang er det kun stasjonsvognen som blir tilgjengelig i Norge.

Uavhengig av drivlinje og utstyrsnivå, så får alle modeller av OCTAVIA mer standardutstyr enn noen gang. Samtidig har OCTAVIA alltid kunnet tilby mye bil for pengene, og det skal fortsatt være gjeldende for den nye modellen. Prisene for nye OCTAVIA iV starter på 406.000 kroner for en AMBITION-utgave med 204 hk PHEV TSI og DSG-girkasse. Det er  også åpnet for bestilling av STYLE med 204 hk og DSG, samt OCTAVIA RS med 245 hk og DSG.

– Det er ikke alle som ønsker eller har anledningen til å kjøre elektrisk, og det er viktig for oss å ha attraktive alternativer til alle kundene, uavhengig av drivlinje. Nå som nye OCTAVIA blir tilgjengelig som ladbar hybrid, har vi stor tro på at den kommer fortsetter å være en kundefavoritt blant nordmenn, selv om ENYAQ nå kommer på markedet, sier Meiner.

Produksjonen det norske markedet starter i uke 38, og for de ladbare hybridene starter produksjonen ca. uke 41. 

Endret av Core2Duo
Fjernet tomme linjer under tekst som hadde kommet med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...