Gå til innhold
Høttkaill

2,0 diesel tdi 2011 fusker når den er kald


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble plutselig et problem i vinter, de første minuttene vil den nesten ikke trekke før den begynner å bli litt varm..prøvde Carbon cleaning, det hjalp med en gang, men nå er det tilbake, mistenker at det er egr ventilen som er problemet.  Motoren har gått 140.000

Skrevet
On 2/28/2021 at 4:14 PM, Høttkaill said:

Ble plutselig et problem i vinter, de første minuttene vil den nesten ikke trekke før den begynner å bli litt varm..prøvde Carbon cleaning, det hjalp med en gang, men nå er det tilbake, mistenker at det er egr ventilen som er problemet.  Motoren har gått 140.000

Har du fått skiftet egr tidligere?

Er ikke sikkert at den har blitt helt rein etter at du har tatt Carbon cleaning på  bilen, og derfor opplever du at problemet er kommet tilbake.

Skrevet

Takk for svar. Nei, har ikke skiftet egr, men hørte at det er svindyrt å bytte, har sett at det fins noe spray man kan sprøyte inn i egr ventilen, men har ikke funnet noen video for min modell, men er det en farbar vei?

Eller krype til korset og bytte egr, noen som vet hva det koster?

Skrevet

Hentet ut data fra ECU, da fikk jeg "not passed" på boost pressure, PM filter monitoring og egr and/or VVT system, men: etter at jeg fikk blåst ut litt opp noen bakker på full gass til hytta ble disse feilene borte, men kommer igjen når jeg er i byen (har sluttet å bruke 6. Giret for å unngå soting)

Skjønner Ingenting 

Skrevet
12 hours ago, Høttkaill said:

Hentet ut data fra ECU, da fikk jeg "not passed" på boost pressure, PM filter monitoring og egr and/or VVT system, men: etter at jeg fikk blåst ut litt opp noen bakker på full gass til hytta ble disse feilene borte, men kommer igjen når jeg er i byen (har sluttet å bruke 6. Giret for å unngå soting)

Skjønner Ingenting 

For å få en billig løsning på dette, så er det å få renset egr og eventuelt kodet den bort i etterkant. Da slipper du problemene med denne i ettertid. Egr systemet fungerer dårlig i Norge med mye småkjøring osv, utfallet er at den soter igjen likevel.

Vet også at det finnes et rensemiddel, men vet ikke i forbifarta hva det heter. Ved manuell rensing burde egr tas ut (alt etter hvor godt du ser neddi der), og renses heretter. Da oppnår du et mye bedre resultat og du kan se fysisk hvor ren du klarer å få den.

Har hatt dette problemet selv på min bil. Men problemet her var at partikkelfilteret til eksosen var blitt helt tett. Tror ikke du har denne feilen da du sansynligvis ville fått opp feilkoder på turbo med at den ikke klarer å oppnå riktig trykk, og i tillegg får du problemer med at bilen går i nød og lite til ingen motoreffekt.

Å skifte egr på et merkeverksted kommer fort opp i 20tusenkroners-klassen, har lest om noen her på forumet som har fått bedre tilbud på mekonomen for å skifte denne.

Skrevet

Takk for svar igjen.

Satan! Så nettopp en video på YouTube, ser ut som den @#$# egr ventilen ligger bak/ under motoren, kirurg inngrep for å komme til/ bytte..🤥

Skrevet
On 3/6/2021 at 7:04 PM, Høttkaill said:

Takk for svar igjen.

Satan! Så nettopp en video på YouTube, ser ut som den @#$# egr ventilen ligger bak/ under motoren, kirurg inngrep for å komme til/ bytte..🤥

Selv om det mest sansynlig er tilfellet på din bil også, kan egr ligge forskjellig fra bil til bil. Sjekk dette på din bil også.

Og med fare for å gjenta meg selv så fungerer dette dårlig for det nordiske markedet, ifbm småkjøring og kulde. I tillegg er ikke dette tatt høyde for at skal repareres, og på flere verksteder skiftes denne ved at den tas ut nedenifra, atlså du må ut med travers o.l for å få dette skiftet.

Nå er jo dette verkstedene som gjør det på denne måten, det finnes sikkert flere lure måter å skifte denne uten at jeg kan si det med sikkerhet.

 

Skrevet

Ok, takk for svar,  skal ta en grundig titt under panseret..

Ser at noen snakker om å koble fra, enten fysisk eller i elektronikken, er det en farbar vei eller blir man tatt med buksa nede på eu-kontroll?

Skrevet
On 3/12/2021 at 10:47 AM, Høttkaill said:

Ok, takk for svar,  skal ta en grundig titt under panseret..

Ser at noen snakker om å koble fra, enten fysisk eller i elektronikken, er det en farbar vei eller blir man tatt med buksa nede på eu-kontroll?

Siden jeg ikke har gjort dette selv, kan jeg ikke uttale meg om hvordan dette utfordrer funksjonaliteten på bilen, men vil tro at det kanskje kan oppstå noen problemer i form av motorlampe da enheten ikke er kodet bort.

Koder du denne bort, så "fjerner" du den fra bilens system. Det vil si at den ikke kjører eksosen i retur gjennom denne lengere. Siden enheten ennå står montert i bil, er det ingen sjanse for at dette kan bli merket på kontroll, på grunn av at du ikke endrer noe i bilens utslippsverdier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...