Gå til innhold
olei

Bruktbilkjøp - hva bør man se etter?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er på jakt etter større bil, og vurderer derfor Superb. Ser på bilene av årgang 2010-2012 hovedsaklig, da budsjett er ca 100k.

Ser mange av disse har 1.6l med 105HK, og regner med at dette blir i underkant for en så stor bil så derfor er det 2 literen som er av interesse for min del.

Er det noen svakheter med disse bilene som man bør være klar over? Registerreim intervall? Hvordan er f.eks DSG-girkassene? Noe rust utenom de "vanlige" plassene (hjulbuer, overgang mot bakskjerm)?

På forhånd takk 😁

Skrevet
15 hours ago, olei said:

Hei!

Er på jakt etter større bil, og vurderer derfor Superb. Ser på bilene av årgang 2010-2012 hovedsaklig, da budsjett er ca 100k.

Ser mange av disse har 1.6l med 105HK, og regner med at dette blir i underkant for en så stor bil så derfor er det 2 literen som er av interesse for min del.

Er det noen svakheter med disse bilene som man bør være klar over? Registerreim intervall? Hvordan er f.eks DSG-girkassene? Noe rust utenom de "vanlige" plassene (hjulbuer, overgang mot bakskjerm)?

På forhånd takk 😁

1.6'en er i og for seg en grei motor, problemet med disse er at de kan oppfattes veldig late på større og tyngre biler.

Registerreimsintervallet på disse mener jeg skal ligge på 210 000km. DSG-kassa er også grei, men sjekk om intervallet er fulgt ifht til skifte av olje på kassa.

Dersom bilen begynner å få en del kilometer, sjekk  om den er utbedret for EGR og eventuelt DPF. Koksing på disse delene er et problem, og det er enda værre på daukjørte biler.

Superb fra denne årgangen kan (I svært få tilfeller) ha en produksjonsfeil som fører til is- og støvdannelse på dørene framme, som fører til at døra ruster i hjørnet foran, ellers er det vel få tilfeller av rust andre steder på disse (Noen andre med en annen erfaring må gjerne dele den her😊)

 

Lykke til, tror du finner deg en god bil 😄

Skrevet
Sitat

DSG-kassa er også grei, men sjekk om intervallet er fulgt ifht til skifte av olje på kassa.

Kan ikke se at dette er et eget punkt i serviceheftet. Inngår skifte av olje på girkassa i 60.000km service?

 

Sitat

Dersom bilen begynner å få en del kilometer, sjekk  om den er utbedret for EGR og eventuelt DPF. Koksing på disse delene er et problem, og det er enda værre på daukjørte biler.

Finnes det her utbedret deler, slik at dette eventuelt blir synlig om det har blitt gjort? Er det ofte snakk om rengjøring av EGR komponenter, eller må komponenter byttes?

Skrevet
20 hours ago, olei said:

Kan ikke se at dette er et eget punkt i serviceheftet. Inngår skifte av olje på girkassa i 60.000km service?

 

Finnes det her utbedret deler, slik at dette eventuelt blir synlig om det har blitt gjort? Er det ofte snakk om rengjøring av EGR komponenter, eller må komponenter byttes?

Det er riktig, hver 60 000km skal olja på DSG-kassa skiftes. Årsaken er oppsamling av metallspon og dersom dette ikke utføres risikerer du havari på kassa.

Quote

Finnes det her utbedret deler, slik at dette eventuelt blir synlig om det har blitt gjort? Er det ofte snakk om rengjøring av EGR komponenter, eller må komponenter byttes?

Skodaforhandlere skal etter alt og dømme selge diverse rensestoffer som skal forebygge denne koksingen (den forhindrer det ikke). Stoffet kalles for Forte og kan finnes på ei kvittering her eller der, og da ser du om den er kjørt med det.

I forbindelse med garantijobber og det som utføres av merkeverksteder så skifter de ut EGR-kjølere når disse blir defekt, dette vil fremkomme av historikken på bilen. I noen tilfeller renses den, men det er ikke bestandig det fungerer like bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...