Gå til innhold
Henry

Skifte av clutch m/svinghjul


Anbefalte innlegg

Jeg har en Skoda Kodiaq diesel med manuell gir, Bilen er 2017 modell, og km. stand pr. nå er ca 47000. Jeg måtte skifte clutch /m svinghjul nå i juni, verkstedet sier at det har vært varmgang i det. Dessverre var garantitiden gått ut i november 2022. Jeg fikk ikke noen forhåndsvarsler, miste bare helt plutselig motorkrafta. Jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette på en forholdsvis ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry skrev (På 12.7.2023 den 12.52):

Jeg har en Skoda Kodiaq diesel med manuell gir, Bilen er 2017 modell, og km. stand pr. nå er ca 47000. Jeg måtte skifte clutch /m svinghjul nå i juni, verkstedet sier at det har vært varmgang i det. Dessverre var garantitiden gått ut i november 2022. Jeg fikk ikke noen forhåndsvarsler, miste bare helt plutselig motorkrafta. Jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette på en forholdsvis ny bil.

Hei,

Kan ikke si at jeg har hørt om så mange slike historier med så lav kilometerstand. Høres litt rart ut. Har du trekt mye henger med bilen? Kjøpe du den ny, og kjenner historikken på den? I dagens samfunn så er det veldig kjekt med motor og drivlinje forsikring. Koster som regel bare noen hundrelapper i året ekstra. 

Når dem nevner varmgang, så får jeg inntrykket av ekstrem belastning på clutch, som betyr at den har trekt veldig tungt. Noe du kjenner deg igjen i?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius

Takker hjertelig for svar. Jeg kjøpte bilen ny i 2017 og det er svært lite jeg har kjørt med henger. Når jeg snakket med Skoda forhandler om dette, hadde ikke han heller noen eksakt svar på hva årsaken kunne vært, men han sa at på clutsh var det bare 12 mnd, eller 10000 km garanti, forstå det den som vil. Men uansett så var garantien gått ut i november 2022. 

Når du nevner forsikring så kan jeg opplyse at jeg har topp kaskoforsikring som i utgangspunktet skal dekke slike ting, men forsikringsselskapet nekter å dekke dette da de mener ut fra et bilde som verkstedet sendte dem at det er slitasje. Jeg fikk avslag på skademeldingen som jeg sendte inn, dette anket jeg og i dag fikk jeg svar på anken, der de fortsatt avviser saken, så slik står det foreløbig, men jeg har ikke tenkt å gi meg ennå.

Nei jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg har trekt noe veldig tungt, har en liten henger men den har vært minimalt brukt, kun til bare noen små ting.

Har forståelse av at du har god greie på bil og dets funksjoner.

Mvh Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry skrev (På 12.7.2023 den 12.52):

Jeg har en Skoda Kodiaq diesel med manuell gir, Bilen er 2017 modell, og km. stand pr. nå er ca 47000. Jeg måtte skifte clutch /m svinghjul nå i juni, verkstedet sier at det har vært varmgang i det. Dessverre var garantitiden gått ut i november 2022. Jeg fikk ikke noen forhåndsvarsler, miste bare helt plutselig motorkrafta. Jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette på en forholdsvis ny bil.

Hei @Henry

Som @marius skriver, så er det ikke så mange muligheter for at clutchen er slitt og svinghjul kan ha hatt varmegang. Jeg har selv slitt ut en clutch og fått et helt blått svinghjul på en VW Transporter, og det er helt og holdent min egen skyld, og hva bilen ble brukt til. Hadde med en tung kabelhenger og en stor kabeltrommel med kabel som skulle legges i en kabelgrøft ved siden av vegskulderen. Da ble det mye «sluring» på clutchen og verre ble det når det kom motbakker.
Det var en bil med 4 Motion og hadde kun kjørt ca 25000km, og var under 1 år gammel, men det var feilbruk av bil og helt utenfor garantivilkårene.

Har du flere brukere på bilen?
Er det mye køkjøring eller annen kjøring som gjør at det blir «sluring» på clutchen?

Mange hviler også venstrefoten på clutchpedalen uten å tenke så mye på det, da kan du faktisk gjøre så at clutchplaten begynner og legge seg på, og da blir det fort varmgang. 

Kan selvfølgelig også være tregheter i utløserlager som gjør at clutchen aldri helt blir frigjort, men det har jeg nesten aldri hørt at har skjedd.

Dessverre i 9/10 tilfeller så handler det om feilbruk fra sjåføren(es) side, for det skal svært mye belastning til for at det blir varmgang på svinghjulet, men noe kan selvfølgelig være teknisk svikt eller materialsvakheter fra bilen din var ny.
Men så var det en ting som gjør dette utrolig vanskelig for deg, og det er å bevise hva som har skjedd og at du/dere skal være uten skyld for at noe er slitt og har blitt utsatt for varmgang.

Helt enig med deg @Henry, ikke gi deg mot forsikringsselskapet enda, men jeg tror dessverre at du har en dårlig sak.
Hold oss gjerne informert om videre saksgang.

Lykke til 👍😊

Endret av Superb lll
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takker for svar, nei det er ingen køkjøring her jeg bor, og det er bare meg og kona som bruker bilen, men uansett så er det vel ikke så mange veier å gå lengre med å få noe erstattet. Jeg og kona har kjørt manuell gir i 40-50 år, har hatt flere biler, men aldri opplevd noe som dette, Men det kan jo ha vært noen unoter som vi har fått med feil bruk, som vi ikke har lagt merke til. Vi må jo bare skjerpe oss. Det blir vel snart automat gir, ha, ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry skrev (5 minutter siden):

Hei

Takker for svar, nei det er ingen køkjøring her jeg bor, og det er bare meg og kona som bruker bilen, men uansett så er det vel ikke så mange veier å gå lengre med å få noe erstattet. Jeg og kona har kjørt manuell gir i 40-50 år, har hatt flere biler, men aldri opplevd noe som dette, Men det kan jo ha vært noen unoter som vi har fått med feil bruk, som vi ikke har lagt merke til. Vi må jo bare skjerpe oss. Det blir vel snart automat gir, ha, ha.

Da er det jo noen flere muligheter som blir borte, når dere ikke har køkjøring, trekker tung henger eller «slurer» på clutchen.
Håper ikke du tror at jeg bare mener at dette er selvforskyldt @Henry, for det var absolutt ikke tanken bak innlegget mitt. Det var heller å lete litt etter et kjøremønster.

Som sagt så kan det selvfølgelig være flere muligheter, som f.eks. materialsvakheter i delene fra fabrikken når bilen ble satt sammen. Har også lest noen steder at selve clutchlamellen har løsnet og skapet mye trøbbel.
Men det vanskeligste med dette er selvfølgelig å bevise noe av det når både merkeforhandler og forsikringsselskapet er såpass tydelig i sine uttalelser.

Har min 20. privatbil (13 med manuell og 7 med aut) nå og har kjørt bil siden 1986, med privat -og kjøring i jobb så ligger jeg totalt sett på ca 50.000km i året, så noen kjørte kilometere har jeg også. Men det er kun den ene bilen jeg nevnte i forrige innlegg at det har vært nødvendig med bytte av clutch og svinghjul, og der var som sagt min feil.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...