Gå til innhold
Eirik Stavik

Støtdemper bak


Anbefalte innlegg

Hei. 😀

Har ein superb 1.8 bensin 2018mod. Med adaptivt understell. 
Irriterer meg over att det er så stor høgde forskjell mellom karesori og dekk,  bak og framme. Ein god del mindre avstand bak. Om eg har bagasje bak blir det jo bare verre😩 Hadde bil inn på verksted under garanti perioden, for eg trudde kanskje dempere bak var ødelagt, men dei var vist heilt i orden. 
Så, er det mulig og skifte til dempere som gir meir klaring bak? Ev. er det andre som har lagt merke til dette med deres bil? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg min tredje Superb (2016, 2019 og 2022) med adaptivt understell og kan vel ikke akkurat si at det er noe jeg har lagt merke til. At den synker bak når en fyller den med vekt er jo naturlig, om den ikke skal det så mye en jo montere et mye stivere understell.

Bilder av min 2016 (Style) og 2019 (L&K) modell, min 2022 modell har jeg ikke tatt noen bilder av enda. Men det er en Sportline utgave, og skal vel ha et senket sportsunderstell i tillegg til de adaptive funksjonene.

Skjermbilde 2023-07-24 kl. 12.55.15.png

Skjermbilde 2023-07-24 kl. 12.57.14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de endrer på det adaptive understellet fra år til år vet jeg ikke, såfremt det ikke kommer noen oppgraderinger selvfølgelig, men det har jeg ikke hørt om.

Nå var min Superb 2016 modell en Style utgave med 1,8/180hk bensinmotor.

Min Superb 2019 modell var en L&K utgave med 2,0/190hk TDi 4x4, og de var det ingen forskjell på når det gjelder understell, høyde, ett, og det ser en også på bildene jeg la ved. Men det er klart at denne Superben er tyngre med en annen girkasse og 4x4.

Min Superb 2022 modell er som nevnt en Sportline utgave, og de kommer med et senket sportsunderstell originalt. Så er det i tillegg adaptivt understell på denne, så denne virker nok litt lavere og stivere enn 2019 utgaven. Men jeg hadde en Octavia 2022 modell i mellom her i noen mnd, så jeg klarer ikke helt å sammenligne L&K 2019 og Sportline 2022 utgavene med bare hukommelsen.

Hvilken utstyrsutgave er det du har da @Eirik Stavik?

Har du originale felger på denne bilen, og hvilken dimensjon er det på felg/dekk?

Virker kanskje som et litt merkelig spørsmål, men hvilket innpress felger har, bredde på felger og dekk kan ha noe med det visuelle å gjøre. Originalt så er det 235 dekk på de fleste utstyrsutgavene, 8" bredde på felgene og ET44 til en Superb, i vognkortet derimot så står det ET41.

På fargebilde jeg la ved i forrige innlegg (2019), så er det 19" x 8,5" felger, 245/40-19" dekk og felger med ET35.
Det gjør at felger/dekk kommer lenger ut mot skjermbuen, og en ser enda mindre av mellomrommet mellom hjulbuen og dekket.
På sort/hvitt bildet så er det 235/45-18" dekk, 18" x 8" felger med inpress ET44 (originalfelger).

Jeg vet at dette ikke har så mye med ditt spørsmål å gjøre, men en kan fort bli litt lurt av det visuelle om en har andre felg/dekk dimensjoner i forhold til hvordan hjulene er plassert i hjulbuene. Så dette er nok rett og slett bare en liten avsporing 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Superb og kjenner ikke adaptivt understell så godt. Men grunnprinsippet er at fjærene bærer bilens vekt, og demperne... de demper bevegelsene når bilen/hjulene beveger seg opp og ned. Om dynamisk understell har dempere som regulerer det innvendige trykket i demperene, så kan det ha litt å si på karrosserihøyden, men jeg tror ikke det vil ja allverden å si. Tror det har mest å si for de dynamiske bevegelsene i fart. Det kan ikke sammenlignes med de gamle hi-jackers eller nivåregulering en som finnes f.eks i Merchedes...

Jeg tenker at det kanskje er forskjellig utforming av skjermbuen foran/bak som kan oppfattes som høydeforskjell fordi de er rent visuelt er forskjellig avstand på midten av hjulet (huff, det hørtes veldig spekulativt ut...)

Har du prøvd å ta noen mål, kanskje med forskjellig innstilling på det adaptive understellet?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar du kommer med her @Sjåføren 👍😊

Jeg har som nevnt tidligere i denne tråden min tredje bil med DCC nå, og ingen av dem har en synlig høydeforskjell uansett hvilken innstilling en setter demperene til. Det er kun hvor mye/lite demping en ønsker på bilen, og jeg har konsekvent understellet i sport, alt annet blir for mykt og «duvete» på en Superb etter min mening.

Jeg legger ved noen skjermbilder i fra en annen tråd her inne ang DCC, bildene er fra VW, men det er jo det samme som gjelder for både VW og Skoda når det gjelder DCC.

 

Skjermbilde 2023-07-25 kl. 10.38.42.png

Skjermbilde 2023-07-25 kl. 10.39.03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperne har ingenting med høgde å gjere.  Høgda får bakken og opp til kanalkanten er vel i utg.punktet lik framme og bak. Er bilen for lav bak, er det jo bytte av fjører, evnt.bytte gummisetene for fjørene som må til. Min 2016 modell har normal høgde uten last. Den er uten variabel demping. Har akkurat bytta alle 4 demparane til Bilstein B6 sportsdemparar, men høgda er jo uendra med originale fjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Med EGR-ventiler er det et problem at noen ganger kan man kjøpe en ny ventil som også genererer feilkoder. Derfor, i tillegg til å lese av feilkodene, må man gjøre både dynamiske og stasjonære logger for å se hvordan EGR-en fungerer – om den åpner og lukker seg som den skal, osv.
    • Hei!  Jeg må bytte girkasse på  Yeti 1.2 2011 dsg. Hvor finner jeg info om hvilke girkasse jeg har på bilen, er det noe klistremerke el noen plasser?
    • Hei noen hær som har link til en plass hvor de selger diesel pumpe til dieselvarmer .  Hadde også vært fint med en forklaring på hvor den er lokalisert . Mener den skal ligge bak med tanken ? Bilen er en octavia mk3 2018 mod   
    • Hei noen hær som har link til en plass hvor de selger diesel pumpe til dieselvarmer .  Hadde også vært fint med en forklaring på hvor den er lokalisert . Mener den skal ligge bak med tanken ? Bilen er en octavia mk3 2018 mod   
    • Hei, kan man programmere 5 uke dager på timeren?
    • Hei! Har over en lengre periode slitt med at clutchen henger seg opp og ikke vil vippe seg tilbake. Den går av og til bare halveis opp og man må hjelpe til med foten for å dra den tilbake. Har vært på Møller nå og de har skiftet masterpumpe til clutchen, luftet clutcanlegget mm. Den funket bra første dagen men nå er problemet tilbake. Møller har skrevet at de må åpne girkasse dersom problemet tiltar. Jeg er ingen ekspert men har en følelse av at det ikke er noe problem med girkasse og evt pumpe der. Leseri  ulike forum at det kan være noen slanger som kan være problemet eller evt sylindere. Bilen er jo såpass gammel at det ikke er ønskelig med en stor reperasjon av girkasse etc. Er det noen her inne som har opplevd det samme og som har noen tips ?
    • Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring på hvordan jeg kan få endret kursen på sigarettenneren jeg har foran i bilen.    Eller et annet forslag som er bedre enn å måtte nappe den ut hver gang jeg stopper bilen. Er sykt irriterende! Enda mer irriterende er hva er verksted skal ha for å gjøre det… rett under 10% av bilens verdi 🤦🏼 Skoda Octavia 2 Combi 1.6 TDI 105 hk Diesel
    • Jeg har samme problemet! Flatt batteri, evig problem spesielt på vintern😮‍💨 Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg endrer kursen på sigarettenneren? 😁 Gidder ikke å betale 3-4000 kr til et verksted, da jeg tror dette er en lett jobb.  Gjerne si meg imot, hvis dette er krevende.    Skoda Octavia 2 Combi 1.6 TDI 105 hk Diesel
    • Hei. Det var alt perfekt med Kodiaq, til årlig service. Det ble byttet alle filtre og motorolje. Vinter var kald, lange perioder med -30, korte avstander, kun 5 km en vei, men brukte motorvarmer. Første feil var hovednøkkel. Den sluttet å funke. Byttet den. Webasto stoppet. Møller fant ingenting, slettet feil koder og sendt ut av gårdet 2 ganger. Tredje gang fikk beskjed å skifte styrenhet. Det gjort jeg, uten lykke. Andre Møller fant sikkring.  Da kom fram motorlampe. Møller sa at det er Nox føler. Skiftet den, motorlampe forsvant ikke. Wow feilsøking viste EGR, skiftet den, motorlampe fortsatt lyser. Bilen kjører ganske bra,  kom 4 ganger i nødmodus med glødeplugg lampe på. Glødeplugger er bra, bare jeg fant ut kjølevæske på. Kjølevæske nivå er bra, forsviner ikke. Føles at bilen bruker litt mer diesel. Jeg er desperat nå, brukte så mye penger, men 3 verksted klarer ikke å fikse. Med Bosch feil søking kommer opp feil på kjølevæskepumpe jordfeil og P045F500 600 eller P048600.  Har noen tips hvor er feil?
    • Det jeg spurte om i sted ble feil, når jeg kjører med bilen og gir gass så kommer glødelampa opp og blinker og bilen går i nødmodus, på en Skoda Superb 2012 modell, hva kan være galt, de fant ingenting på verksted. Takk for svar
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Крауд-ссылки оказывают положительное влияние на SEO-продвижение за счет своей естественности и соответствия интересам целевой аудитории. Когда ссылки размещены в релевантных обсуждениях, они воспринимаются поисковыми системами как полезные и органичные. Это способствует повышению авторитетности сайта и его продвижению в поисковой выдаче. Чем больше качественных https://linkbuilder.com/ru/crowd крауд-ссылок, тем быстрее сайт поднимается в результатах поиска, привлекая новых пользователей.
    • Продвижение через крауд-ссылки — это простой, но эффективный способ увеличить органический трафик на сайт. Эти ссылки размещаются на форумах и в комментариях, где активны пользователи, интересующиеся темами, связанными с вашим бизнесом. Важно, чтобы крауд-ссылки https://www.business-gazeta.ru/article/639763 выглядели естественно и вписывались в обсуждение. Это поможет увеличить доверие к вашему сайту и повысить его позиции в поисковой выдаче.
    • Jeg kom nylig over RadioQ på https://radioq.com/country/norway, og det har vært en fantastisk opplevelse. Stasjonen tilbyr en imponerende blanding av norsk musikk, fra tradisjonelle folketoner til de nyeste poplåtene. Lydkvaliteten er utmerket, og nettsiden er svært brukervennlig. Jeg har oppdaget mange nye artister som jeg aldri hadde hørt om før, og variasjonen i musikken gjør det spennende å lytte til. RadioQ gir også innsikt i norsk kultur gjennom musikken, noe som gir en dypere forståelse av landets musikkarv. Hvis du er interessert i å utforske Norges musikklandskap, er denne stasjonen et must!
    • In today’s fast-paced world, having a reliable and efficient faxing solution is crucial. ComFax offers a superior online faxing service that allows you to manage your fax needs without the limitations of physical fax machines. Our platform supports various document types and provides detailed tracking of all your fax activities. Explore the benefits of online faxing and see why ComFax is the preferred choice at https://comfax.com/cost-to-fax-at-library/.
×
×
  • Opprett ny...