Gå til innhold
turbotuck

Ikke drift på bakhjulene?


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Er ny Skoda eier, og trenger derfor deres tips. 

Kjøpte i sommer en 2012 modell Superb 4x4 170HK, og er generelt positivt overrasket over bilen. 

Men har hatt en mistanke som nå etter snøføre har bare blitt forsterket. Det virker som om det ikke er drift på bakhjulene. Den sitter dårligere på veien enn min andre bil som er FWD og som i tillegg har dårligere dekk. Og jeg kommer nesten ikke opp bakken ved huset. Er Hakkapelitta piggdekk på bilen.

Er det en måte å få bekreftet dette og hvordan ville dere begynt feilsøk? Ser det er nevnt pumpe på andre biler og oljeskift.

 

På forhånd tusen takk for alle innspill!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

4-hjulstrekk SKAL være langt overlegent bedre enn forhulstrekk! Få noen til å se på hjula når du tar løs på glatt føre. Det skal ikke være mye hjulspinn på fremhjula før bakhjula skal kobles inn. Kanskje det ikke er synlig engang, Det kan være at du får spinn på ett eller flere hjul, men generelt skal Haldex'en koble inn bakhjula umiddelbart. Den mottar signal om både rattutslag og gasspådrag (og sikkert flere), den føler hele tiden på hjulspinn via ABS- og antispinnsystemet, og vil mekanisk fordele kraft etter behov. Men er det glatt nok så kan alle hjul spinne. 

Jeg er ikke mekaniker og kjenner ikke så godt til spesifikke feil som kan oppstå, men kan gi noen generelle velmenende råd. Bilen din har mest sannsynlig en Haldex generasjon 4. Denne skal være en robust enhet,  men det kan være mange feil som oppstår likevel, både elektrisk/elektronisk og mekanisk, slik at den slutter å virke,

Det kan være at du kan gå tilbake til selger (forhandler/garanti?)? Og kanskje få lest av om det er noen feilkoder først.

Du har kanskje hørt skrekkhistorier om dårlig Haldex-systemer, men veldig mye av problemer kommer av mangel på oljefilter på generasjon 5, og ingen fast servicerutine for rens av en liten sil i oljepumpa. Din versjon har et større oljefilter plassert ETTER pumpa, og er mye mindre sårbar for å gå tett. Men alle slike systemer må vedlikeholdes. Olja og filteret må byttes jevnlig, og sila som er montert på sugesiden av pumpa må sjekkes og event. rengjøres.

Se inn på denne siden:

https://www.haldexrepairs.co.uk/guide-generation-4-haldex-trouble-shooting/

Lykke til, gi gjerne tilbakemelding om hvordan saken går.

Endret av Sjåføren
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Ja, det er slik jeg forventer at det skal fungere. Og har hatt bil med Haldex 4 før så i teorien skal jeg vite hvordan det er men man blir jo alltid usikker.

Skal få tatt en test her i dag så jeg får bekreftet det, nullføre og bratt bakke her så skal ikke mye til.

Så dette med pumpa og sila gjelder hovedsakelig Haldex 5? Fant en tråd på britiske Skoda forum om fremgangsmåten for å sjekke sil og pumpe så tenkte kanskje prøve, men utfordringen er at jeg ikke har løftebukk og får ikke løfta bilen "rett". 

Er kjøpt av privat person og skal snakke med vedkommende. Forrige eier var flink på service men eier før der var mekaniker og gjorde alt selv, dermed lite historikk. 

Takker igjen og skal få sjekket og lest av feilkoder. Kommer med oppdatering her på utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...