Gå til innhold
Henrik

Ulyd i Octavia Scout


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har en Skoda Octacvia Scout 1,8 180 HK bensin 2015 modell. Har ved flere anledninger hatt bilen inne hos Skoda på Etterstad da det er en ulyd under bilen. Tilbakemeldingene har variert fra at de ikke finner lyden. Til skifte av topplager til nå å bli betegnet som en arbeidslyd som skal være der. 

Dette er tilbakemeldingen jeg fikk sist gang jeg hadde bilen inne. 

Kontrollert raslelyd ved lav hastighet og svakt gasspådrag. Sammenlignet med lik demobil med ca samme km og den har samme lyd. Det er også sammenlignet tidligere med lik bil, og samme observasjoner er gjort på denne. Utført undersøkelser for finne hvor lyden stammer fra og lokalisert lyden fra wastegatespjeld. Det er klaringen mellom wastegatespjeld og armen som høres. Den klaringen må til for at spjeldet skal tett og at det ikke setter seg fast pga høye temperatursvingninger.

Jeg har i ettertid klagd og bedt om en litt mer utfyllende tilbakemelding da jeg mener at denne lyden ikke burde være der. 

Noen andre med tilsvarende bil som har opplevd lignende?

 

Skrevet

Min har nå gått ca 12-13 tusen, men ulyden kom i våres og bilen var ny i jan/feb så den var nok der ved en mye lavere km også. Lyden kommer fra undersiden av bilen. Så det høres best med åpne vinduer. Jeg opplever at lyden kommer ved gasspådrag i 2/3 gir, men selvfølgelig ikke regelmessig. 

Skrevet

Ikke kommet noen vei med kundeservice hverken hos Skoda eller Møller. Jeg kan ikke klage på bilen utover dette med ulyder, men servicen opplever jeg som så dårlig at jeg helst skulle vært foruten dette kjøpet. Hadde Audi før dette og var super fornøyd med servicen der, ja det koster noe mer, men det merker jeg nå at det er verdt. 

Skrevet

Høres veldig kjedelig og merkelig ut.. Tror nok dessverre kundeservicen avhenger av hvem man går til. Men dårlig service bør man ikke godta.. 

Får håpe det ordner seg! 

  • 2 måneder senere...
Skrevet
På 26.10.2015, 09.27.46, Henrik skrev:

Hei 

Jeg har en Skoda Octacvia Scout 1,8 180 HK bensin 2015 modell. Har ved flere anledninger hatt bilen inne hos Skoda på Etterstad da det er en ulyd under bilen. Tilbakemeldingene har variert fra at de ikke finner lyden. Til skifte av topplager til nå å bli betegnet som en arbeidslyd som skal være der. 

Dette er tilbakemeldingen jeg fikk sist gang jeg hadde bilen inne. 

Kontrollert raslelyd ved lav hastighet og svakt gasspådrag. Sammenlignet med lik demobil med ca samme km og den har samme lyd. Det er også sammenlignet tidligere med lik bil, og samme observasjoner er gjort på denne. Utført undersøkelser for finne hvor lyden stammer fra og lokalisert lyden fra wastegatespjeld. Det er klaringen mellom wastegatespjeld og armen som høres. Den klaringen må til for at spjeldet skal tett og at det ikke setter seg fast pga høye temperatursvingninger.

Jeg har i ettertid klagd og bedt om en litt mer utfyllende tilbakemelding da jeg mener at denne lyden ikke burde være der. 

Noen andre med tilsvarende bil som har opplevd lignende?

 

Jeg har en lik bil, fikk den rundt påske 2015. Har samme lyd, med vinduer nede og spesielt med resonans fra f.eks fjell, autovern etc. Ligner en rasle-lyd, spesielt ved noen gitte turtall som du sier. Høres ut som om det kommer fra under bilen på høyre side bak.. Når vinduer er igjen høres det ikke. Irriterende. Hadde egentlig glemt det (vinter og lite kjøring med åpne vinduer..)

  • 1 måned senere...
Skrevet

En liten avslutning på denne saken fra min side. :D

Etter mye frem og tilbake og krangling fra min side. Ble jeg omsider kaldt inn til en møte med selger og ettermarkedssjefen hos Skoda Etterstad. Vi diskuterte frem og tilbake, og ble enige om at de skulle vurdere muligheten for å ta bilen i innbytte slik at jeg fikk en ny bil. Jeg fikk i ettertid oversendt et tilbud med et forslag til et mellomlegg. Jeg syntes dette hørtes ut som en rimelig løsning. Noe jeg tror begge parter tjente på. 

Jeg så ikke svaret over fra AHR før nå. Men de klarte jo å lokalisere min ulyd fra et Wastegatespjeld som sitter foran under bilen og ikke bak 

Jeg konkluderer derfor med at jeg er fornøyd ( gitt at lyden ikke kommer i denne bilen også) og at Skoda har gjort en god jobb med å ta vare på meg som kunde til slutt etter litt frem og tilbake. Jeg vil nok vurdere Skoda neste gang jeg kjøper bil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...