Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
svennis

1.9 tdi varmeveksler

Recommended Posts

Reply to this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Emner

• Siste Innlegg

• Som Marius her, så har jeg nylig byttet fra Octavia til Superb. Jeg eide en 2018 octavia scout 2.0 Tdi 150 hk DSG. Denne hadde passert 105000 km når jeg byttet den inn. Forbruk på min lå sjelden over 0,56 pr mil på blandet kjøring. Opplevde 0 problemer med bilen og var godt fornøyd med den. Når det gjelder støy, så er Superb i en annen klasse, men vil allikevel ikke si at min tidligere Octavia Scout var ekstremt støyende.
    • Ok ok Alle DSG kassene du kan få til 2018 Octavia, skal være våtclutch   Støymessig Octavia vs superb så er det ganske stor forskjell, da superb har litt tykkere vinduer blandt annet. Sedan får du nok ikke tak på i Norge av Octavia, kun stasjonsvogn   Ja, det er klart det blir litt egenandel osv. men, ryker DSG kassa på 2018 Octavia når den er litt over 5 år gammel, så koster det deg kanskje 8000,- til forsikringen.. Om du skulle betalt selv... 60-70000,- + kanskje jobben også.. Og da er disse 8000,- og 2-300,- pr år veldig lite  
    • Takk for svar 👍 Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch?  Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛 Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ?  Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 
    • Hei - Velkommen!   Er du ute etter å bestille ny bil? Om det er tilfelle, så er jo Octavia 4 nettopp kommet på det norske markedet, det er en ganske så saftig og stor oppgradering fra Octavia 3, som har vært på markedet i mange år. Octavia 4 har endel bedre støyisolering blandt annet, såvidt jeg har fått lest meg opp på, iforhold til Octavia 3. Jeg solgte min Octavia 3 FL 2018 modell for 1 mnd tilbake siden, kjempe fornøyd med denne bilen.  Det var en 2.0TDI 150hk. Her var det noe/endel støy. Jeg oppgraderte til en Superb 3 FL 2021. 2.0TDI 200hk 4x4 L&K versjon. Dette var noen klasser opp, for å si det slik. Både på kjørekomfort og støy. DSG i 2021 er veldig gode girkasser, som jeg ikke tror du vil oppleve stort med problemer. Men, i 2021 så har vi noe som heter motor/drivverk forsikring, som ofte ikke koster mer enn 2-300,- ekstra i året   Det er vel anvendte kroner, uansett om man kjøper Skoda,bmw,mercedes eller audi   Når garantitiden på bilen er ute, så er man sikret uansett, iforhold til store utgifter på motor,girkasse og drivverk   servicekostnadene på bensin mot diesel er det veldig liten forskjell på nå idag   1.8bensin er tørst 2.0diesel er også tørst, men langt ifra så tørst som 1.8bensin motoren. 2.0TDI 150hk på min Octavia kunne jeg fint ligge på 0.48-0.55 på langkjøring langs landeveien i Norge. Småkjøring så havnet jeg gjerne på 0.65'ish. Motorveihastighet over litt tid, rundt 0.65 der også, kortere strekker på motorvei, kunne jeg havne 0.72. Tror jeg fikk med meg alle spørsmålene dine nå, om det er noe mer du lurer på, får du bare spørre  
    • Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:   Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk.    Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil?    Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy.  Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 
    • Har hatt problemer med at glødesymbolet begynner å blinke (og noen ganger lyser også avgasssymbolet). Hadde bilen på verksted og der kom de frem til at sikring F23 i motorrommet var røket, men de klarte ikke å finne grunnen til det. Nå har jeg hatt bilen noen dager og den har allerede røket igjen to dager. Jeg kan jo enkelt bytte den selv, men det er jo mildt sagt irriterende og det jo en underliggende årsak her. Er det noen som har vært borti noe lignende?
    • Selv har jeg kun sett bilder av den, men den virka ganske stor utfra det jeg kunne se utenfra. Men skjønner jo at plassen kommer på bekostning med det som er av batteri og etc til den. Det er jo en god tanke, da trenger du ikke tenke på noe annet enn å drifte den fram til den dør, og når den tid kommer er sikkert verdien på bilen så lav at det ikke er av betydning likevel Uten at jeg vet hvordan tilstandene er der nede i forhold til her i nord, så kan jeg godt tenke meg til at det er sånn😂
    • Vi hadde tidlig nummer på Enyaq, men plassmessig trenger vi nok noe enda større, derav valgte vi ikke den og gikk over til Superb. Går vi for Superb, tror jeg vi kommer til å velge Sedanen av den årsak at jeg ikke orker den svære bilen i Oslo sentrum og så bare kjøre den ti l den dør.. :D  Dog kommer Ioniq om få strakser og den har jeg store forventninger til plassmessig, så avventer til den er ute før vi tar en avgjørelse. Bensin eller diesel i Oslo er også ikke spesielt populært... 
    • Velkommen til forumet! Enig med Marius. Bestill time på verksted så fort du kan.  Jeg har opplevd dette på en (diesel-) Yeti. Den gikk i nødmodus langt hjemmefra og det bør du unngå. Det var svært langt da når en må kjøre i 20-30 km.  Jeg fik da det tipset at jeg kunne skru tenningen av så ble  nødmodus "nullet". Men det var ikke lenge før den kom igjen. Det viset seg å være EGR-filteret. En kostbar sak, men Skoda tok dette på garanti. Men det kan sikkert også væe mye annet.
    • Hvilket serviceprogram er bilene deres satt opp med? Står en bokstav etterfulgt av et nummer på klistremerket i bruketsmanualen. Min er merket med Q16 "variabel serviceprogram" 
  • Other new topics

• Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

• Create New...