Det er selvfølgelig ikke skadelig å bytte olje oftere enn hva serviceintervallene sier, men det skal etter produsenten (VAG) sitt program være helt unødvendig. Bilene er satt opp etter 30.000km/2 år (hva som inntreffer først), men en kan om ønskelig få forandret dette til 15.000km/1 år serviceintervall. Men bilen merker via sensorer vår kjørestil og om vi har kjøring som tilsier at vi burde ha service tidligere, det eneste en skal gjøre før service (etter boka) er å følge med på oljenivået og etterfylle ved behov.
Nå har jeg min tredje fabrikknye privatbil fra VAG med 30.000km/2år serviceintervall som jeg konsekvent har fulgt. Første bilen etterfylte jeg ca 0,5 liter olje på etter 15.000km (ca etter 1 års kjøring), og bilen varslet om service etter 1 år og 9 mnd. Da hadde den kjørt ca 25.000km.
Den andre bilen varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og hadde da kjørt rett i overkant av 28.000km. Her var det ikke etterfylt olje.
Den tredje bilen har jeg kun hatt i 5 mnd og har ikke kjørt mer enn ca 7.500km.
I firmaet der jeg jobber har vi for det meste VW som arb.biler, men også noen Ford, Peugeot og Mercedes varebiler, og felles for samtlige av bilene her er at vi konsekvent følger fabrikkens serviceintervaller. Her varierer det stort i serviceprogrammer, kjørestiler (mange sjåfører på flere av bilene), men som sagt så følges serviceintervallene og hva bilene varsler om konsekvent, og vi har ingen problemer i det hele tatt med dette. Jeg fikk helt ny VW Transporter i løpet av September mnd, og den passerer 10.000km i løpet av kommende uke, men jeg gjør ikke noe med oljeskift på den bilen før bilen varsler om det selv, jeg peiler kun oljen ved fylling av drivstoff og etterfyller ved behov.