Haldexen er i bunn og grunn driftsikker selv om det selvsagt finnes eksempler på det motsatte, men av antall biler solgt med Haldex vil jeg tro at feilraten er latterlig lav. Jeg er på min fjerde bil med Haldex, og kun den første hadde problemer, det var da en ledning som koblet ut ESPsensoren som feilet. Har kjørt ca 3-400k med Haldex totalt.
Før du kjøper tester du at Haldex funker med å ta en bakkestart eller firehjullsladd på et egnet sted, så får du konstatert at det funker iallefall. Ellers viktig at bilen har fulgt service og at olja byttes på Haldexen. Dette skal gjøres hver 60.000km.
Jeg betalte ca 3500,- for 20k og 40k service mens 60k service kom på ca 11000,- da med bytte av olje på DSG og Haldex. Ca 3500,- på hver av de.
Noen biler er solgt med klargjøring for hengerfeste, mens andre ikke er det så du må nesten sjekke med forhandler hva de tar for montering av hengerfeste på akkurat denne bilen. Tipper på rundt 10k i allefall i kostnader.
Octaviaen er en solid og driftsikker bil. Jeg byttet ut min etter ca 85000km med lite problemer. Det som ble gjort på min var å bytte en bryter på DSG(garanti) og fixe irr på leding til Webasto som gjorde at fjernkontroll ikke funket. Ingen av disse feilene gjorde at bilen ikke var kjørbar. Jeg var godt fornøyd med bilen men ville ha noe større og kraftigere, så endte opp med en Superb 280 TSi.